Miehistön kuljetus

Tällä hetkellä yksikkö hinta on n 2 milj€/kpl kyllä jotain halvempaa pitää olla.
Mistä lähteestä noita hintoja katsotte?

Ruotsi osti 48 kpl joista suurin osa erikoisvaunuja. Hintaa koulutuksineen, tuki- ja harjoitteluvälineineen 700M SEK = 64M Euroa.
64M/48 = 1,33M per vaunu.
Isompi satsi ja samaa vaunua, alle ~ miljoona per vaunu. Paljon vai vähän? :unsure:

The cost of the acquisition – a complete system including 48 vehicles and support and training equipment – is approximately around 700 million SEK. The contract also includes options to order additional 127 vehicles divided in three different batches.​
 
Jätän vain tämän tähän, laitoin hakuun Bronco.

Jalkaväen vuosikirjassa mainittiin ettei kumpikaan BvS 10 eikä Bronco vastaa armeijan vaatimuksia kun haetaan vanhoille tekoille korvaajaa. Onkohan mahdollista että vain Suomen tarpeita huomioiden kehitetään uusi ajoneuvo vai onkohan kyseessä vain astinlaudan uusi muotoilu että sopii paremmin suomalaiselle lestille?
Anna kun arvaan: Bronco liikkui heikommin ja/tai oli kalliimpi käyttökustannuksiltaan? Jotakin tällaista ajattelisin olevan taustalla, kerran brittiarmeija luopuu Broncoista jatkaen samalla Vikingin käyttöä.
Itse oman tietoni perusteella Suomen testeistä uskon samoin.

Kannattaa huomata että UOR hankinnat eivät aina noudata mitään logiikkaa, koska on pakko saada "riittävän hyvää" nopeasti. Ehkä (en tiedä) aikanasn BAen tilauskirjat oli täynnä kun Britit halusivat ostaa lisä PsTeKA:ja ja ehkä tyhjyyttään kaikuvien tuotantolinjojen takia ST Kinetics teki todella hyvän tarjouksen saadakseen "jalan oven välii" eurooppalaiille armeijoiden kauppoihin, koska huolimatta edullisemmasta hinnasta Bronco oli hävinnyt kaikki eurooppan armeihoiden PsTeKA kilpailut BAe:lle...? Ehkä silloinen hankinta syy oli toimitusten nopeus? Ehkä Britit totesivat Broncon nykyisessä tilanteessa ylläpitokulut älyttömiksi suhteessa saatavaan hyötyyn? Ehkä maastoliikkuvuus ja suoja ei vastaa sittenkään tarpeisiin? Ehkä Britit haluavat tukea BAe:n työllisyyttä ja ostavat lisää Vikigejä kun eivät Ajaxiksikaan valinneet BAe:n tuotetta? Jne....
Bronco hävisi viimeksi testit BAe Vikingille.... I am just saying...
Tarkoitatko nyt sitä 2000-luvun alkupuolen/puolenvälin keissiä. Mä muistan vaan että Singaporelaiset ja Patria oli jossain mukana. Ihmettelin jo silloin että missä Hagglunds.
 
Johtopyörän kiristyslaite samanlainen kuin rsrakh eli kiristys rasvaprässillä.
Itselläni ei ole tuosta kokemusta, enkä onnistunut löytämään M270 tai Bradleyn telankiristyksestä videota (Chieftain ei ole vielä päässyt käsiksi...). Jos on jotain avointen lähteiden kaaviokuvaa linkata, niin kaikin mokomin.

Edit: Joku tällainen lienee sopiva?

 
Viimeksi muokattu:
Mistä lähteestä noita hintoja katsotte?

Ruotsi osti 48 kpl joista suurin osa erikoisvaunuja. Hintaa koulutuksineen, tuki- ja harjoitteluvälineineen 700M SEK = 64M Euroa.
64M/48 = 1,33M per vaunu.
Isompi satsi ja samaa vaunua, alle ~ miljoona per vaunu. Paljon vai vähän? :unsure:

The cost of the acquisition – a complete system including 48 vehicles and support and training equipment – is approximately around 700 million SEK. The contract also includes options to order additional 127 vehicles divided in three different batches.​

Eihän noita hintoja koskaan saa ihan tarkaksi. Markkinatilanne vaihtelee, toimitussisällöt voivat erota (varaosat, huoltovälineet, koulutus, panssaroinnin taso jne.), tilausmäärä vaikuttaa ja valuuttakurssit heittelevät. Mutta tuo diilisi on joka tapauksessa 10 vuoden takaa.

Toukokuun 2021 diilistä laskien päädytään lukuun n. 1,57 milj. USD per vaunu. Kun ei ollut ensimmäinen tilaus, niin tukiroinaa ja koulutusta lienee ollut mukana vähemmän. (Tällä hetkellä dollari ja euro ovat kurssin puolesta käytännössä tasoissa.) Tosin missä nuokin sitten tehdään? Tuleeko tullimaksuja, jos EU:n ulkopuolella? Ja miten euro ja dollari, euro ja punta, euro ja kruunu sitten arvostetaan markkinoilla...

BAE Systems has signed a contract worth around $200 million to produce and deliver 127 BvS10 all-terrain vehicles to the Swedish Army, adding to its existing fleet of BvS10s.
 
Noitahan on mennyt Itävaltaankin sellaisella 2,66 miljoonan euron yksikköhinnalla... Eli hinnat voi todellakin olla ihan mitä hyvänsä.

BAE Systems Hägglunds has been awarded a contract to manufacture 32 BvS10 all-terrain articulated armoured vehicles for the Austrian Federal Army. The contract awarded to the Swedish operation of BAE Systems follows a government-to-government arrangement between Austria and Sweden. The acquisition worth around EUR 85 million ($95 million) also includes associated equipment and services.
 
Koska joku kiihottuu tästäkin, niin laitetaan vielä tämä tieto esille:

Production ran from 1987 to 1992, in which over 6 000 new-built M113A3s were manufactured. In addition, thousands of earlier-model M113s were converted to A3 standard, many from 1994-onward.

The unit cost of a new-built M113A3 was approximately $300 000, while a conversion from A2 to A3 costs $160 000. New-built models are no longer available, though M113A3's production facilities are still open for production, and conversions of pre-A3 models are still offered by the current manufacturer.

Jos tuo uuden vaunun 300 000 dollarin yksikköhinta olisi vuodelta 1987, niin se olisi vuoden 2022 dollareissa noin 780 000 dollaria. Jos se olisi vuodelta 1992, niin se olisi noin 630 000 dollaria. (Inflaatiokorjaus: https://www.usinflationcalculator.com/)

Eli jos vaatimatonta peltipurkkia mallia MT-LB tai M113 lähdettäisiin tekemään, niin arvelen, että sen yksikkökustannus olisi siellä ~1 miljoonan euron tienoilla. (Koska pienempi sarja, lievä uudelleensuunnittelu, varmaan lievästi parannetut ominaisuudet...) Jos taas lähdetään hakemaan jotakin oikeasti parempaa (suojaus, liikkuvuus jne.) pitäen kuitenkin kustannustehokkuus mielessä, niin ollaan varmaan aika äkkiä siellä ~2 miljoonan euron hujakoilla. (Kuten nuo panssari-TEKA:tkin.)
 
Ihan kiva, mutta tuossa olevat kaksi moottoria korvaisi yhdellä. Sinänsä mielenkiintoinen ajatus moottori joka pyörittää generaattoria ja teloissa sähkömoottorit pyörittämässä vetopyörä.

Akusto vielä väliin, niin voidaan tarvittaessa liikkua erittäin alhaisella herätteellä. Ai niin, turvasana, "budjetti".
 
Juuri tuollainen sähkömoottoriveto oli aikoinaan saksalaisten raskaassa Sd.Kfz 184 Elefant pst-vaunussa.
Esimerkki siitä, kun teknologia ei ollut vielä tarpeeksi kehittynyttä. Vika-altis, ylikuumentuvainen, vei kalliita strategisia raaka-aineita, kulutti paljon polttoainetta ja hidas.
 
Tuolla logiikalla Pasejakin on hankittu aivan liikaa ja 6X6 pitäisi unohtaa heti alkuunsa, jotta jää varaa hankkia riittävästi maastokuorma-autoja.

Itsehän olen joskus esittänyt, että vanhaa kalustoa voisi yrittää tekohengittää uuden rinnalle. Esim. huoltojoukoille peruskunnostetut Nasut ja/tai Bankut. Mutta jos/kun se tie on PV:n silmissä kuljettu loppuun, niin sitten ei mahda mitään.
Tässä pitäisi saada ulkopuolinen arvio kaluston poistamisperusteista. Tuntuu välillä päätökset vain excel taulukon ikäperusteisesti. Eikä kenttä tutkimuksella.
 
Tässä pitäisi saada ulkopuolinen arvio kaluston poistamisperusteista. Tuntuu välillä päätökset vain excel taulukon ikäperusteisesti. Eikä kenttä tutkimuksella.
Kun intti poistaa jotain niin ne on todella ajettu loppuun ja Millog tekee arvion korjauskustannuksista ennen poistoesityksen tekemistä.
NASUhin ei esim ole enää varaosia ja siksi siitä luovutaan järjestelmänä.
 
Itselläni ei ole tuosta kokemusta, enkä onnistunut löytämään M270 tai Bradleyn telankiristyksestä videota (Chieftain ei ole vielä päässyt käsiksi...). Jos on jotain avointen lähteiden kaaviokuvaa linkata, niin kaikin mokomin.

Edit: Joku tällainen lienee sopiva?

Täytyy kaivaa jostain rakennekuva.
 
Mistä lähteestä noita hintoja katsotte?

Ruotsi osti 48 kpl joista suurin osa erikoisvaunuja. Hintaa koulutuksineen, tuki- ja harjoitteluvälineineen 700M SEK = 64M Euroa.
64M/48 = 1,33M per vaunu.
Isompi satsi ja samaa vaunua, alle ~ miljoona per vaunu. Paljon vai vähän? :unsure:

The cost of the acquisition – a complete system including 48 vehicles and support and training equipment – is approximately around 700 million SEK. The contract also includes options to order additional 127 vehicles divided in three different batches.​
Eli Patria 6x6 saa neljä kolmen hinnalla.
 
Kun intti poistaa jotain niin ne on todella ajettu loppuun ja Millog tekee arvion korjauskustannuksista ennen poistoesityksen tekemistä.
NASUhin ei esim ole enää varaosia ja siksi siitä luovutaan järjestelmänä.
Joskus osui huutokaupasta silmiin käyttämättömän näköisiä aggrekaatteja. NASUt mites olis lahjoittaa reserviläisjärjestöille. En uskoi mitään niin erikoista osaa olevan nasuissa, jota ei suomessa osattais tehdä varaosana. Kun korjaus kustannuksista Millog arvioi ihan mitä huvitta arvuuttaa ja sitä on uskominen.
 
Joskus osui huutokaupasta silmiin käyttämättömän näköisiä aggrekaatteja. NASUt mites olis lahjoittaa reserviläisjärjestöille. En uskoi mitään niin erikoista osaa olevan nasuissa, jota ei suomessa osattais tehdä varaosana. Kun korjaus kustannuksista Millog arvioi ihan mitä huvitta arvuuttaa ja sitä on uskominen.
Telamattoja ei saa mistään ja joskus niiden hinta oli 20000€ kpl
 
Joskus osui huutokaupasta silmiin käyttämättömän näköisiä aggrekaatteja. NASUt mites olis lahjoittaa reserviläisjärjestöille. En uskoi mitään niin erikoista osaa olevan nasuissa, jota ei suomessa osattais tehdä varaosana. Kun korjaus kustannuksista Millog arvioi ihan mitä huvitta arvuuttaa ja sitä on uskominen.
Siitä vaan tekemään niitä "halpoja" varaosia. Helppoa kun on.
 
En löytänyt haulla että täällä olisi ollut juttua, eli mites tämä?

bvs10_viking.jpg


Taitaa olla niin, että tekojen ongelmaksi muodostuu marssinopeus. Vaikuttaa siltä, että marssinopeuden vaade tiputtaa nämä pois valinnasta. Onkohan niin, että speksauksessa edellytetään merkittävästi suurempaa joukkojen nopeutta kuin naapurilla. Tässä on kyllä paljonkin järkeä kun droneilta ei piiloon pääse. Ainakin vihollisen tykistöä nopeammin on hyvä pystyä liikkumaan. Tuntuu äkkiä ajatellen helpolta, mutta eipä välttämättä sitä todellisuudessa ole
 
Back
Top