Miehistön kuljetus

Onneksi useammat MAAKKilaiset ovat tuntuneet hamstraavan Zilejä ja kunnostavan niitä käyttökuntoon, joten ainakin PAIKP:llä on Zilejä kun pilliin vihelletään :D

Voin toisaalta uskoa myös @Samovarius vuodatuksen aiheesta. Mobilistissa oli piikkinokka-Zilin koeajo joskus, ja ajaja totesi: Maantiellä liki hengenvaarallinen, mutta mitä huonommaksi ura muuttui, sitä paremmin ZIL kulki.
Olen pari kertaa ajanut Zilin Rovajärvellä ja takaisin. Renkaisiin vain kunnolla painetta, niin menee tasaisesti. Polttoaineen kulutuksen sai pysymään alle 50l/100km ja tankeissa oli ainetta 350l.

Paljon porukka jakaa mielipiteitä autosta joilla eivät ole edes ajaneet. Parolannummella taitaa olla edelleen käytössä psv-halliautona muutama UAZ ja käynnissä on kisa kenen auto hajoaa viimeisenä eli pitää läpäistä katsastus.
 
Parolannummella taitaa olla edelleen käytössä psv-halliautona muutama UAZ
Ah, nämä UAZit. Kadettien kauhut :D Olen ollut useamman, silloisen kadetin ja nykyään herra isoherran kyydissä, kun yrittivät kyydittää meitä UAZilla. Naaman pitäminen näkkärillä oli vaikea laji.
 
Mahdollista 👍 kuulosti vain niin tutulta vuodatuksesta ajalta, kun VarsItPsto siirrettiin Turusta Parolannummelle ja he kieltäytyivät ajamasta Zileillä 🤣 ZiL oli ehdottomasti yksi paras mska maastossa ja todella talvella toimiva. Rovajärvellä vietiin maalitauluja paikkoihin mihin ei sisulla päässyt.

Olisi pätevää kalustoa edelleen valmiusvarastoissa, mutta ei ole enää yhtään autoa jäljellä ei edes erikoisajoneuvona.
Oli kyllä pätevä peli maastossa tuo Zil. Joskus mietin että oliko siinä jousia ollenkaan. Väsyneen miehen mittari nimittäin oli että pystyy nukkumaan ajon aikana telamiinalaatikoiden päällä :D Itänaapurin vehkeitä ei todellakaan tehdä mukavuus edellä. Sotavarusteita kyllä harvemmin pitääkään.
 
Olisiko Tomcarista hyötyä taktisen liikkuvuuden parantamiseen?
Niin, no, nyt jo käytössä olevien mönkijöiden tilalla ehkä, tosin hinta on eri luokassa (yhden hinnalla about 2-3 normaalia mönkijää) ja onko maastoliikkuvuus edes samalla tasolla (koska on suurempi). Kuljetuskapasiteettia olisi kivasti (yli tonni). Mönkijähän tuo itse asiassa on (side-by-side).

2-4 henkilön ajoneuvoja tarvittaisiin jo 3 jääkäriryhmän kuljetukseen. Partiokäyttöönkin on paljon parempia ajoneuvoja.

Huollon puolella tuollaisille voisi olla käyttöä, toisaalta vaikka Hiluxilla (tai vast.) tekee about saman.

Mitenhän kiinalaisella voimalinjalla olevan ajoneuvon ylläpito kriisitilanteessa sujuu. Vaihtoehtona oleva sähköinen voimalinja voisi olla kova veto. Sitten pitää kyllä olla sähkön tuotto kunnossa.
 
Niin, no, nyt jo käytössä olevien mönkijöiden tilalla ehkä, tosin hinta on eri luokassa (yhden hinnalla about 2-3 normaalia mönkijää) ja onko maastoliikkuvuus edes samalla tasolla (koska on suurempi). Kuljetuskapasiteettia olisi kivasti (yli tonni). Mönkijähän tuo itse asiassa on (side-by-side).

2-4 henkilön ajoneuvoja tarvittaisiin jo 3 jääkäriryhmän kuljetukseen. Partiokäyttöönkin on paljon parempia ajoneuvoja.

Huollon puolella tuollaisille voisi olla käyttöä, toisaalta vaikka Hiluxilla (tai vast.) tekee about saman.

Mitenhän kiinalaisella voimalinjalla olevan ajoneuvon ylläpito kriisitilanteessa sujuu. Vaihtoehtona oleva sähköinen voimalinja voisi olla kova veto. Sitten pitää kyllä olla sähkön tuotto kunnossa.
Tämä on juurikin isompi kuin tavallinen UTV, kuroo kiinni mönkijöiden ja maastoautojen välistä rakoa. Toisaalta juuri, onko liian pieni? Ja toisaalta liian iso yhtä aikaa.
 
Tyyppi 181 vauhdissa. Siitä ei koskaan tullut 'Euro-Jeeppiä'. Kuten Kübelwagen, keveytensä ja tasaisen pohjansa avulla se pääsi pitkälle pelkällä takavedolla. Periaatteessa sama periaate kuin Tomcarissa (tosin siitä on 4x4 versio). Siinä missä järeämpi ja painavampi vehje jää kiinni, kevyt ajoneuvo liikkuu vielä.

 
Mahdollista 👍 kuulosti vain niin tutulta vuodatuksesta ajalta, kun VarsItPsto siirrettiin Turusta Parolannummelle ja he kieltäytyivät ajamasta Zileillä 🤣 ZiL oli ehdottomasti yksi paras mska maastossa ja todella talvella toimiva. Rovajärvellä vietiin maalitauluja paikkoihin mihin ei sisulla päässyt.

Olisi pätevää kalustoa edelleen valmiusvarastoissa, mutta ei ole enää yhtään autoa jäljellä ei edes erikoisajoneuvona.
Siihen voi olla syynsä, mikseivät varusmiehet nauti moottorimarsseista itäkalustolla. Länsivehkeissä pystyy sentään luottamaan, että mm. jarrut ja lukot toimivat ja että ohjausliike todella kääntää ajoneuvoa liikkeen suuntaan. ZIL-131:llä ei paljoa tullut ajettua, koten totesin (pääkalustona meillä oli KrAZ-255), mutta ei se oikein vaikutusta tehnyt. Siitä voidaan kyllä olla samaa mieltä, että se on itäkaluston parasta päätä.
 
Siihen voi olla syynsä, mikseivät varusmiehet nauti moottorimarsseista itäkalustolla. Länsivehkeissä pystyy sentään luottamaan, että mm. jarrut ja lukot toimivat ja että ohjausliike todella kääntää ajoneuvoa liikkeen suuntaan. ZIL-131:llä ei paljoa tullut ajettua, koten totesin (pääkalustona meillä oli KrAZ-255), mutta ei se oikein vaikutusta tehnyt. Siitä voidaan kyllä olla samaa mieltä, että se on itäkaluston parasta päätä.
Zil on kuskin auto joka pitää tuntea hyvät ja huonot puolet sekä osata virittää tarpeen ja tilanteen mukaan.
 
Mobilistin 2/19 -lehdessä on juttu Africarista, vanerista tehdystä autosta. Perusideana kevyt ja yksinkertainen rakenne (vaneri), pitkäjoustoinen jousitus ja sileä pohja. Osoittautui erittäin maastokelpoiseksi mutta projekti jäätyi rahan ja sijoittajien puutteeseen.
 

Liitteet

  • IMG_20230629_152745304~2.jpg
    IMG_20230629_152745304~2.jpg
    1.2 MB · Luettu: 20
Voisin kuvitella, että vaneri ei ole kovin pitkäikäinen materiaali erityisesti sademetsäoloissa. Briteilläkin Mosquitot yms. tahtoivat lahota Malaijilla alla.
 
Voisin kuvitella, että vaneri ei ole kovin pitkäikäinen materiaali erityisesti sademetsäoloissa. Briteilläkin Mosquitot yms. tahtoivat lahota Malaijilla alla.
Kyseessä oli ilmeisesti epoksikäsitelty vaneri, wiki viittaa veneenrakennuksessa käytettyyn West-menetelmään.
 
Tärkeintähän olisi saada edullinen maastokelpoinen ajoneuvo, joita olisi mahdollisuus hankkia riittävästi, olisi sitten Africarista kopioitu tai Tomcarista kehitety tai joku muu.
 
Ilmastonmuutos etenee sen verran hitaasti, ettei suomen metsät ihan heti sademetsiksi muutu, vanerista on moneksi, voi ihan hyvin kompata
Kyse oli kehitysmaihin kehitetystä autosta nimeltä Africar.
 
Back
Top