Miehistön kuljetus

Onko olemassa jotain uudempaa vaihtoehtoa?
Gatling on 1800-luvulta ja muut taas 1900-luvun alkupuolelta.
CTAS40 joka on tulossa käyttöön briteissä ja Ranskassa on kai sitä uusinta.

 
Sitä olen ihmetellyt onko todella mahdotonta suunnitella tytärqmmus jossa olisi riittävän luotettava itsetuhomekanismi? 100 prossaa nyt ei onnistu missään koskaan mutta parantamisen varaa olisi sitä lähestyttäessä. Tuon myötä ko. asetyypin demonisoinnin voisi lopettaa ja laittaa tuotantolinjat käyntiin.
Itse asiassa ihan riittävää olisi, jos tytärammuksen sytytin ei toimi tietyn ajan jälkeen. Tehdään itse räjähde IM-standardin mukaan eli siitä saa vaikka ampua läpi ja laitetaan siihen sähkösytytin ja pieni paristo, jonka tyhjennyttyä se ei voi laueta. Kai jotain tällaista on tehtykin, mutta yksikkökustannus lienee melkoinen ja kun näitä pitäisi tehdä satoja tuhansia tai milljoonia...

Edit, on yritetty, ei tunnu onnistuvan. Kappale 3.
 

Liitteet

  • bulletin_e2010_4.pdf
    270.2 KB · Luettu: 8
Viimeksi muokattu:
Tässähän on oikein edustava esimerkki siitä isoveli-pikkuveli-asennevammasta, kun oletetaan Viron kalustohankinnan menevän automaattisesti tai jotenkin ensisijaisesti Suomeen. Ja kun ei mennyt, syynä täytyy olla suomalaisten oma epäonnistuminen myyntiponnisteluissa, ei esimerkiksi voittaneen yrityksen tekemä tarjous, jonka virolaiset osasivat itse arvioida paremmaksi. ;)

Eiköhän Virossa tehty kunnon kilpailutus hyvällä asiantuntemuksella, ja turkkilaiset pärjäsivät vaan siinä paremmin kuin suomalaiset. Ehkä juuri niistä syistä joita myös spekuloit: halvempaa hintaa, aseet ja A-tarvikkeet samaan kauppaan yms.

Joskus näitä kisoja voitetaan, joskus hävitään. Viro on vain yksi maa muiden joukossa, eikä valitettavasti Viron kanssa ole yhteistyösopimusta kalustohankinnoista.
Joo, mutta se tässä kummastuttas että tekniikan ja talouden mukaan Viron itsensä mukaan syy on "pieni hintaero". Eli yhtenäisestä kalustosta Suomen, Ruotsin, Latvian ja Saksan kanssa luovuttiin "pienen hintaeron" takia. Koulutus, varaosat, huolto, kuljetus, korjaus, menetetyn ajoneuvon korvaaminen...

Toki Tekniikka ja Talous voi olla väärässä ja syyt ovatkin hyviä. Taistelupanssarivaunun kanssa ymmärrän että otetaan parasta ja mennään sillä olettamuksella että niitä ei voida sodassa korvata, mutta miehistönkuljetusajoneuvo? Noh eivät ne toki myöskään niin vaativia ole.

Toivotaan parasta, että siellä on päätös tehty järjellä eikä rahalla.
 
Joo, mutta se tässä kummastuttas että tekniikan ja talouden mukaan Viron itsensä mukaan syy on "pieni hintaero". Eli yhtenäisestä kalustosta Suomen, Ruotsin, Latvian ja Saksan kanssa luovuttiin "pienen hintaeron" takia. Koulutus, varaosat, huolto, kuljetus, korjaus, menetetyn ajoneuvon korvaaminen...

Toki Tekniikka ja Talous voi olla väärässä ja syyt ovatkin hyviä. Taistelupanssarivaunun kanssa ymmärrän että otetaan parasta ja mennään sillä olettamuksella että niitä ei voida sodassa korvata, mutta miehistönkuljetusajoneuvo? Noh eivät ne toki myöskään niin vaativia ole.

Toivotaan parasta, että siellä on päätös tehty järjellä eikä rahalla.
Ajattelisin, että tätä päätöstä ei ole tehty järjellä. Jos koko ympärillä oleva liittouma rakentaa infraa Patrian 6x6 pohjaiseksi, kuinka voisi olla fiksua päätyä johonkin toiseen ratkaisuun pienen hankintaan liittyvän hintaedun vuoksi, ne rahat kerätään moninkertaisesti takaisin ylläpidossa. Voin olla väärässäkin, epäilen vahvasti kuitenkin etten ole.
 
Puolan GTP.


1698895596832.png


The LTMPAV DINO 319 4x4 armored vehicle is presented in Paris for the first time, as it is an international premiere for the vehicle. Total amount of passengers which can be carried in LTMPV 319 is 9 (2+7). There is possibility of dismantling of rear seats without using any tools. Each soldier entering the vehicle can carry all of his personal equipment. Spacious interior do not limit freedom of movement, provides possibility of rapid entering and step out of the vehicle.


LTMPV DINO 319 vehicle is based on chassis of Mercedes-Bens Sprinter 319 with 3250- millimeter wheelbase and permanent 4x4 all-wheel drive made by oberaigner GmbH. It consists of reduction gearbox with central locking differential (33% of torque on front axle, 67% on rear axle). Both axles are equiped with mechanical locking differentials.


 
Yhdysvaltain maavoimat on julkaissut ensimmäiset konseptikuvat suorituskykymäärittelyn perusteella tulevaisuudessa M2 Bradley rynnäkköpanssarivaunun korvaavasta
XM30 Mechanized Infantry Combat Vehicle rynnäkköpanssarivaunusta.
Vaatimuksiin kuuluu hyvä suoja, kahden hengen miehistö ja vähintään kuusi kuljetettavaa, 50 mm tykki, kauko-ohjattava torni ja pst-ohjukset.
Seuraavaksi maavoimat pyytää tarjouksia prototyypeistä.



1699997533888.png



 
Viron kaupoista:


Tekikö Viro Suomelle oharit? Aseiden suurostos Turkista nostattaa ihmetystä​

Viron puolustusvoimien suurhankinta Turkista ihmetyttää Suomessa. Samassa ajassa suomalaiset tuottajat eivät olisi toimittaneet 230 ajoneuvoa, vastaa Karmo Saar Viron puolustusinvestointien keskuksesta.



Patrian 6x6-ajoneuvoja esiteltiin turvallisuus- ja puolustusalan messuilla Lontoossa syyskuussa. Kuva: Conor O’Leary
Kaja Kunnas HS

2:00
Viron puolustusvoimien suurhankinta Turkista on herättänyt ihmetystä Suomessa. Liittolaismaat naapurustossa, Latvia, Ruotsi ja Suomi ovat päättäneet ostaa ja Saksa suunnittelee ostavansa sotilasajoneuvoja pääosin Suomen valtion omistamalta suomalais-norjalaiselta Patrialta. Viro päätti toisin.


Viro teki lokakuussa kaupat 230 panssaroidun miehistönkuljetusvaunun ostosta kahdelta turkkilaiselta tuottajalta, Otokarilta ja Nurol Makinalta. Hinta oli noin 200 miljoonaa euroa.

Jo aiemmin Viro oli lähtenyt lähinaapureiden yhteisestä Cavs-ohjelmasta. Ohjelman perusta ovat samanlaiset Patria 6x6 -ajoneuvot. Ohjelman tarkoitus on parantaa osallistujavaltioiden maavoimien yhteistoimintakykyä ja ylläpitokykyä, kun kaikilla on samanlaiset panssaroidut ajoneuvot.


Patrian hämmästyksestä Viron antamien pakkien vuoksi ovat Suomessa kirjoittaneet muun muassa Talouselämä ja Iltalehti. Viron päätöstä on Patrian johtoryhmässä kansainvälisistä markkinoista vastaavan Jukka Holkerin mukaan ihmetelty kaikissa naapurimaissa.


HS kysyi Viron puolustusinvestointien keskukselta, Rkik (Riigi kaitseinvesteeringute keskus), miksi se päätti ostaa ajoneuvot Turkista Suomen sijaan.


”Panssaroitujen ajoneuvojen hanketta suunniteltiin Viron puolustusinvestointien keskuksessa vuodesta 2020”, lento-, vesi- ja taisteluajoneuvojen osastopäällikkö Karmo Saar aloittaa perustelut pitkässä sähköpostivastauksessaan.


Alustavassa markkinaselvityksessä Viro taustoitti tuottajia kymmenestä valtiosta Etelä-Koreaa myöten. Suomesta mukana oli kaksi valmistajaa. Viro etsi myös käytettyjä ajoneuvoja, mutta niitä ei löytynyt.

”Suomalaisilla yrityksillä oli muiden kanssa yhdenvertainen mahdollisuus tehdä paras tarjous”, Saar jatkaa.


Patrian 6x6-miehistönkuljetusvaunun sisätilat. Kuva: Terhi Liimu / HS
Viron laskelmissa hinta määräsi 80 ja toimitusaika 20 prosenttia pisteytyksestä. Nopeuden merkitys korostui nykyisen turvallisuustilanteen vuoksi.


”Jokaisen ajoneuvon toimitusaika arvioitiin erikseen, jotta tuottajat pingottaisivat toimittaakseen ne mahdollisimman nopeasti Viroon”, vastaa Saar.


Turkista on luvattu Viroon 230 panssaroitua ajoneuvoa reilussa kahdessa vuodessa. Osa on Otokarin 6x6-ajoneuvoja, osa Nurol Makinan pienempiä, 4x4-ajoneuvoja. Numero kertoo renkaiden määrän.


Suomesta Viro ei olisi Saaren mukaan saanut niin suurta määrää panssaroituja ajoneuvoja yhtä nopeassa aikataulussa.


Patrian kanssa kaupat tehnyt Latvia sai viime vuonna ensimmäiset Patria 6x6 -ajoneuvot. Viimeiset tulevat Latviaan vuonna 2029 eli kolme vuotta myöhemmin kuin mitä Turkki on luvannut Virolle.

Latvia on maan yleisradioyhtiö LSM:n mukaan laskenut, että 200 miljoonan euron kauppahinnasta 60 miljoonaa euroa menee paikallisille yrityksille. Ajoneuvojen perusta rakennetaan Hämeenlinnassa, mutta viimeistely ja huolto hoidetaan Latvian Cēsisissä.


Suomen, Latvian ja Ruotsin yhteisestä Cavs-ohjelmasta irtoamista Saar perustelee samalla markkinalogiikalla kuin kauppoja Turkin kanssa: ”Ohjelma ei antanut meille etua hinnan eikä toimitusajan osalta.”


Panssaroitujen ajoneuvojen huollosta vastaavat paikalliset yritykset Virossa. Saaren mukaan niiden huolto on mutkikkuudeltaan verrattavissa kuorma-autoihin ja virolaisyrityksillä on edellytykset vastata siitä.


Tarjouskilvassa Virolle oli oleellista, että mahdollisimman paljon varaosia olisi myös siviilikäytössä ja saatavilla muualtakin kuin tuottajalta sopimuksen puitteissa.


Turkista ostettujen panssaroitujen ajoneuvojen ylläpito ei Saaren mukaan edellytä tuottajan tukea, sillä kaikkia oleellisia järjestelmiä ja alajärjestelmiä tuotetaan Nato- ja EU-maissa.


Patrialta Viro osti 2000-luvun alkupuolella 60 panssaroitua miehistönkuljetusvaunua, Pasia, jotka ovat yhä käytössä. Lisää käytettyjä Paseja Viro osti Hollannista.


Suomesta ostettujen käytettyjen Pasien hinta oli niin suotuisa, että se miellettiin Virossa osin Suomen sotilaallisena tukena rakenteilla olevalle armeijalle.


Sittemmin puolustusteollisuuden kaupat on tehty selkeästi kaupallisin perustein.

Suurempia yhteisiä hankintoja ovat tutkat ja K9-panssarihaupitsit, jotka Suomi ja Viro hankkivat yhdessä kustannussyistä. Suomesta Viro on ostanut hiljattain merimiinoja ja Sakon tarkkuuskiväärejä.
 
Latvia on maan yleisradioyhtiö LSM:n mukaan laskenut, että 200 miljoonan euron kauppahinnasta 60 miljoonaa euroa menee paikallisille yrityksille. Ajoneuvojen perusta rakennetaan Hämeenlinnassa, mutta viimeistely ja huolto hoidetaan Latvian Cēsisissä.

Eli turkkilaisten ajoneuvojen perusta rakennetaan Hämeenlinnassa. Samaan aikaa "Suomesta tarjouskilpailussa mukana olleet kaksi yritystä" eivät voineet toimittaa ajoneuvoja samassa ajassa?

Omituinen kuvio.
 
Eli turkkilaisten ajoneuvojen perusta rakennetaan Hämeenlinnassa. Samaan aikaa "Suomesta tarjouskilpailussa mukana olleet kaksi yritystä" eivät voineet toimittaa ajoneuvoja samassa ajassa?

Omituinen kuvio.
Nuku säkin välillä. Latvia ostaa Patrian 6x6:tosia, turkkilaisia tilasi Viro. Artikkelissa vertaillaan, miten paljon pidempään Latvian 6x6:ien valmistuminen kestää kuin Viron tilauksen suunniteltu aikataulu on.
 
Artikkelissa vertaillaan, miten paljon pidempään Latvian 6x6:ien valmistuminen kestää kuin Viron tilauksen suunniteltu aikataulu on.

Täälläkin 6x6 heikkoudeksi taannoin spekuloitiin tätä toimituskykyä tai sen puutetta kun tarve on saada paljon ja nopeasti uutta kalustoa muuttuneessa maailmantilanteessa. Kun jaksaisi niin kaivaisin sen keskustelun esiin. Tässä Viron tapauksessa ainakin tämä puoli näyttää heti realisoituvan. Tosin saattaa olla, että se oli juurikin Viron taannoinen ilmoitus määristä ja aikatauluista, joka tuon keskustelun 6x6 tuotannon hitaudesta laukaisi.

Muok. löytyi ja olihan se juurikin Viron case. 4/2022 ilmoitettu hankinta/kilpailutus ja 220 ajoneuvoa 2024 loppuun mennessä toimitettuna oli tuolloin vaatimus.

Tästä se lähti:

 
Viimeksi muokattu:
Patrian paljon Viron menetystä merkittävämpi kauppa kiikastaa Saksan laitaoikeistosta.

Suomessa iloittiin jo valtavasta asekaupasta, kunnes Saksan laitaoikeisto puuttui peliin​

Suomessa valmistauduttiin tänä syksynä jopa noin tuhannen vaunun jättikauppaan.

Tilaajille
Puolustusvoimat esitteli viime kesänä Santahaminassa ensimmäistä ostamaansa Patrian 6x6-ajoneuvoa.

Puolustusvoimat esitteli viime kesänä Santahaminassa ensimmäistä ostamaansa Patrian 6x6-ajoneuvoa. KUVA: SAMI KERO / HS
Jarmo Huhtanen HS

10:21
SUOMALAISEN Patrian odottama jättikauppa Saksaan on kohdannut viime viikkoina odottamattomia ongelmia.

Vielä lokakuuhun asti pidettiin lähes varmana, että Saksa korvaa nykyiset ja tällä vuosikymmenellä vanhentuvat Fuchs-miehistönkuljetusvaununsa Patrian panssaroiduilla 6x6-miehistönkuljetusvaunuilla.

Kyseessä olisi ollut jättimäinen suoraosto ilman kilpailutusta.

Viime viikkoina julkisuuteen on kuitenkin alkanut tihkua tietoja siitä, että hankinta olisi politisoitunut. Vaikuttaa siltä, että Saksa järjestää hankinnasta sittenkin kilpailutuksen.

Saksalaismedian mukaan taustalla vaikuttaa Patrian kanssa kilpailevaa saksalaisvaunua rakentava asejätti Rheinmetall. Yhtiö valmistaa Bundeswehrin vanhenevien Fuchs-vaunujen uusinta versiota.

SAKSASSA ja Suomessa odotellaan nyt päätöstä siitä, alkaako kilpailutus todella ja alkaako se jo tänä vuonna.

Suoraostoa koskevaan mielenmuutokseen viittaa myös se, että Saksan piti täksi syksyksi ostaa 25 miljoonalla eurolla ensimmäisiä Patrian vaunuja testeihin mutta näin ei ole käynyt.

Tarjouskilpailuun on arveltu osallistuvan Patrian lisäksi ainakin Rheinmetallin valmistama Fuchs 1A9 ja General Dynamics European Land Systemsin (GDELS) valmistama Pandur Evolution -vaunu.

Saksalaisen maavoimiin erikoistuneen militaarisivuston Soldat & Technik -tietojen mukaan Patrian vaunu olisi pärjännyt Bundeswehrin aiemmissa kokeissa erittäin hyvin ja että sillä on siksi tukijoita Saksan asevoimissa.

Puolustusvoimat esitteli ensimmäistä hankkimaansa Patria 6x6 -vaunua kesällä Santahaminassa.

Puolustusvoimat esitteli ensimmäistä hankkimaansa Patria 6x6 -vaunua kesällä Santahaminassa. KUVA: SAMI KERO / HS
SAKSA suunnittelee hankkivansa noin tuhat uutta kuusipyöräistä panssaroitua miehistönkuljetusvaunua. Niitä on tarkoitus räätälöidä erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Patrian 6x6-vaunua on pidetty vanhojen Fuchsien korvaajana erityisesti siksi, koska Saksa liittyi viime huhtikuussa Suomen johtamaan panssariajoneuvojärjestelmän kehitysohjelmaan (Common Armoured Vehicle System, Cavs).

Patrian 6x6 -vaunuun perustuvassa Cavsissa ovat jo ennestään mukana Suomi, Ruotsi ja Latvia. Ne ovat kaikki jo ostaneet Patrian vaunuja.

Cavsiin liittyminen mahdollisti sen, että Saksa voisi ostaa Patrian vaunut suoraan ilman kilpailutusta.

Tähän mennessä on uskottu, että Saksa päättäisi vaunujen ostamisesta jo tänä vuonna ja että rahoitus siihen otettaisiin viime vuonna perustetusta puolustustarvikkeiden ostoon tarkoitetusta 100 miljardin euron erityisrahastosta.

Suomessa on oltu niin varmoja Patrian vaunun asemasta, että Saksan Cavsiin liittymisen jälkeen puolustusministeriö jopa tiedotti, että ”Saksan liittyminen ennakoi sitä, että maa aikoo myös tilata Patria 6x6 -ajoneuvoja”.

SAKSALAINEN laitaoikeistopuolue Vaihtoehto Saksalle (AfD) kyseenalaisti aiemmin syksyllä Patrian miehistönkuljetusvaunujen hankinnan Bundeswehrille.

Ryhmä esitti Saksan hallitukselle elokuussa kyselyn tulevasta vaunuhankinnasta.

AfD:llä on 78 edustajaa Saksan 736-paikkaisessa parlamentissa eli liittopäivillä. Sen ryhmässä on useita sotilastaustaisia liittopäiväedustajia.

AfD arveli, että Patria pienenä valmistajana tuskin pystyy tyydyttämään Saksan tarvetta eli Patria tarvitsisi joka tapauksessa vaunujen toimittamiseen Saksan teollisuuden apua.

AfD:n mukaan Bundeswehrin kannattaisikin pysyä nykyisissä saksalaisvalmisteisissa Fuchs-vaunuissa. Näin myös vaunuihin käytettävät verovarat jäisivät Saksaan.

Ryhmän mukaan ei olisi järkevää hankkia toista vaunutyyppiä vanhojen vaunujen rinnalle. Olemassa olevan valmiin logistiikan vuoksi pitäisi pysytellä mieluummin nykyisessä Fuchs-vaunuperheessä vaikka se tulisi hankintahinnaltaan kalliimmaksi.

Saksan hallituksen vastauksessa kerrottiin Patrian kannalta ikävä uutinen: Cavsiin liittyminen ei tarkoittanutkaan sitä, että Saksa välttämättä ostaa Patrian vaunuja.

Cavsiin liittymällä Saksa kertoi vain tavoitelleensa lisää tuotetietoa hankkeen vaunusta. Päätöstä uudesta vaunusta ei tehdäkään tänä vuonna vaan vasta ensi vuonna.

JULKISUUDESSA liikkuneiden tietojen mukaan Patria olisi neuvotellut 6x6-vaunujensa lisenssivalmistuksesta useiden saksalaisyritysten kanssa. Nimeltä on mainittu ainakin tunnetut aseteollisuusyhtiöt FFG ja KNDS.

Patriasta kerrottiin HS:lle, että yhtiö odottaa Saksan päätöksiä eikä sillä ole asiasta tässä vaiheessa tiedotettavaa.

Patrialle Saksan kauppa olisi erittäin tärkeä. Yhtiö hävisi juuri tarjouskilpailun Viron uusista miehistönkuljetusvaunuista.
 
"Cavsiin liittymällä Saksa kertoi vain tavoitelleensa lisää tuotetietoa hankkeen vaunusta." Aikamoista. Mihinköhän tarkoitukseen, jos hankinta-aikeita ei ollut.
 
Taistelutaksit ovat tarpeen sotakentillä, Ukrainalaiset haluavat lisää M113 vaunuja.


Muzyka kertoo ukrainalaissotilaiden ilmaisseen analyysiyhtiön edustajien kanssa käydyissä keskusteluissa tarpeen saada enemmän amerikkalaisia panssaroituja M113-miehistönkuljetusajoneuvoja, joita nämä arvostivat suuresti.

– Kukaan ei kysynyt ATACMS[-tykistöohjuksia], mutta lähes jokainen pyysi M113-vaunuja. ATACMS-pyyntö lähti pikemmin poliittisesta kuin sotilaallisesta tarpeen, vaikka jälleen kerran kaikki toki riippuu numeroista. Käsitykseni mukaan ukrainalaissotilaat ottaisivat mieluummin satoja M113-vaunuja kuin 20 ATACMS-ohjusta.

Samaten ukrainalaissotilaat kertoivat tarvitsevansa lisään panssarivaunuja.

– Ne tarjoavat suurempaa liikkuvuutta, tulivoimaa ja suojaa, huomauttaa Muzyka.
 
Back
Top