Miehistön kuljetus

"Cavsiin liittymällä Saksa kertoi vain tavoitelleensa lisää tuotetietoa hankkeen vaunusta." Aikamoista. Mihinköhän tarkoitukseen, jos hankinta-aikeita ei ollut.

Sisäpoliittinen jälkikäteen keksitty peruste.

Saksa oli ehkä jopa valmis tilaamaan 6x6, mutta kun tämä rheinmetallin (lobbareiden) ulina alkoi, niin tilaavat paskempaa fuchsia vaikka korkeampaan hintaan. Ohi, seuraava.
 
Jyväskylän huudella tuli tänään vastaan 6×6 joka oli lähes musta. Katolla oli pussitettuna joku Protectorin tapainen RWS. Kenties valmistajan protovaunu?

Melkoinen kavalkadi sa-kalustoa tuli muutenkin bongattua loppuviikosta. Hirvaskankaan peukkuasemalla oli vastatykistötutka ( siinä on sotakoneen näköinen vehje ) ja kolmisenkymmentä muuta ajoneuvoa. Nelostiellä tuli toisaalla vastaan pitkät jonot erilaista ilmatorjuntakalustoa. Tuli oikein lämmin tunne sydänalaan sitä näkyä katsellessa.
 
Ei sinällään mitään uutta, mutta yhteenveto viime aikojen kaupoista ja Patrian suunnitelmista. Eivät aio kasvattaa tuotantoa enempää kuin nykyisillä päätöksillä saadaan nostettua. Tuotanto noin 100 vaunua vuodessa, sen verran tarvittaisiin jo kotimaahan vaunuja vuosien ajan. Varsinkin jos tuleva telavaunu hankitaan Patrialta. Munia taas puristellaan, kun pitäisi kasvattaa tuotantoa kunnolla…

Lisäksi juttua vanhojen kopukoiden kunnostuksesta.


 
Melkoinen määrä kevyttä APC:ta toimitettu Ukrainaan. Itselle aivan tuntematon laite tämä, näkyy olevan Fordin alustalle tehty ja varsin kevyt ajoneuvo esim GTP:n verrattuna. Suoja sitten sen mukainen.


Näköjään Kanadassa on ahkeroitu. Yrittäjä lie käärinyt hyvät rahat.

Lainaan törkeästi itseäni:

Taisi sanoa, ettei itse tiedä kenenkään kuolleen ajoneuvoon. Mutta onko joku muu, jossakin muualla, niin se on sitten eri asia.

Näköjään laite on tehty Ford F-550:n alustalle (paripyörällinen pick-up) - kokonaismassa sellaiselle on Fordin mukaan vähän vajaa 10 metristä tonnia. Eli suojaus varmaan jää suht maltilliselle tasolle ja miten lie maastoliikkuvuus sekä alustan kesto, kun panssariajoneuvona paino on varmasti jatkuvasti lähellä tuota maksimia.

Mutta kyllähän tuo otto-henkilöauton aina voittaa...


 
Onhan noi paljon kivempia kuin vaikka Hiluxin lavalla matkan teko. Sentään edes vähän ballistista suojaa.
Jos tämän muotoilisi näin, voi ostaa yhden AMV:n, kaksi 6x6:sta, neljä GTP:tä, kuusi Senatoria, 40 hiluxia, tuhat polkupyörää tai 10 000 paria maihareita, kaikki maksavat suurinpiirtein samanverran ja kaikilla pääsee eteenpäin. Jokaiseen valintaan voi myös löytää pätevät perustelut. Yksikkö hinnat heitin hihasta, tämä vain noin esimerkinä.
 
Jos tämän muotoilisi näin, voi ostaa yhden AMV:n, kaksi 6x6:sta, neljä GTP:tä, kuusi Senatoria, 40 hiluxia, tuhat polkupyörää tai 10 000 paria maihareita, kaikki maksavat suurinpiirtein samanverran ja kaikilla pääsee eteenpäin. Jokaiseen valintaan voi myös löytää pätevät perustelut. Yksikkö hinnat heitin hihasta, tämä vain noin esimerkinä.

Samaan aikaan pidän Senaattorien ostamista sekä helvetin hyvänä että helvetin huonona ideana tuoreelta Nato-liittolaiselta. :D
 
Unkarissa on alkanut tulla Lynxejä ulos tuliterältä tuotantolinjalta. En ota kantaa siihen, etteikö Euroopasta olisi löytynyt parempiakin paikkoja ko. tehtaalle, mutta ainakin se tuottaa kalustoa Rheinmetallin asiakkaille.

 
Ylijohdon reservi -kirjan mukaan Panssariprikaatin ensi arvio Ällistä oli:"ajoneuvon rakenne ja työnlaatu eivät ole totuttua neuvostoliittolaista panssarivaunuluokkaa. Vaunu on kokoonpantu kahden eri auton ja 1940-luvun tekniikkaa edustavan kevyen panssarivaunun osista.”

Mietteitä?
 
Ylijohdon reservi -kirjan mukaan Panssariprikaatin ensi arvio Ällistä oli:"ajoneuvon rakenne ja työnlaatu eivät ole totuttua neuvostoliittolaista panssarivaunuluokkaa. Vaunu on kokoonpantu kahden eri auton ja 1940-luvun tekniikkaa edustavan kevyen panssarivaunun osista.”

Mietteitä?
Entä sitten? Soveltuu käsittääkseni em. ominaisuuksista huolimatta ajateltuihin tehtäviinsä. Liikkuu maastossa ja antaa vähän suojaakin.
 
Itsellä ei ällistä ole minkäänlaista muuta kokemusta kuin, että olen sellaisen sisällä käynyt panssarimuseossa ja se oli muistaakseni aika jos ei täysin sisältä riisuttu. Muistan, että korkeus oli matala kaikkinensa ja sisätilat sen myötä tuntuivat ryömintätilalta. Kellä enemmän kokemusta niin minkälainen tuolta on jalkautua taisteluvarustuksessa? Kun on matkassa vaikkapa jokunen sinko tai vaikka ihan se rynnäkkökivääri? Ällissä on ehkä eniten tuon matkustajan mukavuuden lisäksi mietityttänyt sen polttoaine nälkä? Panssareiden mukana toki kulkee muutonkin enemmän polttoainetta mitä perus motorisoidun joukon mutta millainen logistiikka tuohon älliin mahdetaan tarvita jos sitä verrataan johonkin läntiseen vastineeseen? Suoraa vastinetta ei kyllä taida telavehkeistä löytyä.
 
Ällissä on ehkä eniten tuon matkustajan mukavuuden lisäksi mietityttänyt sen polttoaine nälkä?
Kulutus 1l/km, 240 hv.
Kellä enemmän kokemusta niin minkälainen tuolta on jalkautua taisteluvarustuksessa?
Ihan hyvin pystyy jalkautumaan, kun sitä on harjoiteltu ja singot kulkevat kannella ei vaunussa sisällä.
Suoraa vastinetta ei kyllä taida telavehkeistä löytyä.
M113 on alunperin ollut samanlainen traktori, mutta useiden päivitysten jälkeen on muuttunut enemmän "huoltovapaaksi" länsivehkeeksi.
 
Itsellä ei ällistä ole minkäänlaista muuta kokemusta kuin, että olen sellaisen sisällä käynyt panssarimuseossa ja se oli muistaakseni aika jos ei täysin sisältä riisuttu. Muistan, että korkeus oli matala kaikkinensa ja sisätilat sen myötä tuntuivat ryömintätilalta. Kellä enemmän kokemusta niin minkälainen tuolta on jalkautua taisteluvarustuksessa? Kun on matkassa vaikkapa jokunen sinko tai vaikka ihan se rynnäkkökivääri? Ällissä on ehkä eniten tuon matkustajan mukavuuden lisäksi mietityttänyt sen polttoaine nälkä? Panssareiden mukana toki kulkee muutonkin enemmän polttoainetta mitä perus motorisoidun joukon mutta millainen logistiikka tuohon älliin mahdetaan tarvita jos sitä verrataan johonkin läntiseen vastineeseen? Suoraa vastinetta ei kyllä taida telavehkeistä löytyä.
Ei kai Älliä millään länsistandardeilla tule arvioidakaan.

Panssarimuseon portinpielessä sellainen on lasten kiipeilytelineenä ja kesällä kesällä lasten mukana siinä istuskelin. Ei voinut välttyä noilta @Raveni n aatoksilta. Karmea ajopeli sotaan matkatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä mietin tuota hyvin negatiivista lausunnon sävyä myöhempiin kokemuksiin verrattuna.
Se ällistä tekee hyvän, kun on käytetty kuorma-auton osia ja toki myös muitakin ei kuitenkaan PSV-osia. Helppo ylläpitää ja korjata.

Lausunnon aikaan on ehkä kuitenkin odotettu jotain BMP-tyyppistä vehjettä. On kuitenkin kehittyneempi kuin BTR-50.

Jos jotain muuttaisin niin vaihteisto ulos ja tilalle länsiautomaatti ohjauksineen sekä joku edullinen lämpökamera pimeäajoa varten.
 
Back
Top