Miehistön kuljetus

Ei kai Älliä millään länsistandardeilla tule arvioidakaan.

Panssarimuseon portinpielessä sellainen on lasten kiipeilytelineenä ja kesällä kesällä lasten mukana siinä istuskelin. Ei voinut välttyä noilta @Raveni n aatoksilta. Karmea ajopeli sotaan matkatessa.
Ei arvioida mutta verrata :) Juuri tuo polttoaineen kulutus kiinnosti ja sehän syö kuin panssarivaunu :) Lisäksi juuri kiinnosti, että onko kellään kokemusta millaista tuommoisesta "arkusta" on jalkautua nopsaan kun itsestä tuntui, että siellä saa ryömiä sisällä. 11 äijää varusteineen. Sen verran itsellä tuota ahtaanpaikan kammoa on, että vaikka pasissa ja CV:ssä ja monessa muussa on tullut istuttua niin tuo (älli) on ainut joka on aiheuttanut fiiliksen, että happi loppuu :D
 
Viimeksi muokattu:
Se ällistä tekee hyvän, kun on käytetty kuorma-auton osia ja toki myös muitakin ei kuitenkaan PSV-osia. Helppo ylläpitää ja korjata.
Aivan! Neukkulassa ei ammattiautoja turhan usein uudistettu tai kehitetty eli osat olivat pitkälti vaihtokelpoisia vuosikymmeniä ja niitä ilmeisesti pystyi vaihtamaan myös merkistä toiseen. Kun sitten vielä samoista osista koottiin myös ällitällejä niin puna-armeijan huoltologistiikka helpottui huomattavasti.

Sitä remonttitarvetta neukkuvehkeissä tunnetusti riitti ja juuri valmituslinjalta tulleetkin olivat yksilöitä.

Se kyllä ihmetyttää, että miksi Suomi on tuollaisia haksahtanut ostamaan? Ilmeisesti ovat 70-luvun vaiko peräti 60-luvun peruja? 70-luvun lopulla oli sitten se Valmetin ja Sisun kilpailutus panssaroitujen miehistönkuljetusvaunujen valmistuksesta, jonka Sisu tunnetusti voitti. Ekat Pasit tulivat kaiketi 1982 tai 1983 ulos Hämeenlinnan autotehtaalta.

Edit: Jossain välissä sitten vielä inhaa itärautaa rakastavat kenraalit hankkivat BTR:iä, joita selvästi oli Valmetilla ja Sisulla käytetty jonkinlaisena mallina. Vai liekö pv pyytänyt BTR 80:stä päivitetyn version?
 
Se kyllä ihmetyttää, että miksi Suomi on tuollaisia haksahtanut ostamaan? Ilmeisesti ovat 70-luvun vaiko peräti 60-luvun peruja?
Ensimmäiset ällit tulivat 1984 tehdyn T-72 kaupan kylkiäisinä 10 kpl neuvostoliittolaisen organisaation mukaisesti. Isompi erä ostettiin aivan 80-luvun lopussa ja ne tulivat leveätelaisena sekä made in Bulgaria 90-luvun alussa määrän ollessa n 250 kpl.

Ei ällissä suurempaa korjaustarvetta ole ollut, mutta käyttöönotetuissa vaunuissa oli tehdasasennuksessa tehty systemaattista virheitä, jotka sitten "korjattiin" kalustokirjanmukaiseksi sisäänajohuollon yhteydessä.

BTR-60 BP tulivat 70-luvun puolivälissä.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaan tännekin. 40kpl lisää tilaukseen.

Kiitettävän ripeään tahtiin näitä tulee!?


Puolustusvoimien logistiikkalaitos tilasi Patrialta viime vuoden kesäkuussa yhteensä 91 panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa varusteineen. Sopimukseen myös sisältyi lisähankintavaraus 70 ajoneuvolle.

Puolustusvoimat lunastaa näistä nyt 40 ajoneuvoa.

Ajoneuvojen toimitukset ovat parhaillaan käynnissä. Suomen sarjatilauksen ensimmäisiä kymmeniä ajoneuvoja on jo luovutettu Porin prikaatille, jossa varusmiehiä aletaan kouluttaa ajoneuvon käyttöön alkuvuodesta.

Eli 6 kuukautta tilauksesta ja nyt jo "kymmeniä toimitettu".

Ruotsi tilasi ensimmäisen 20 ajoneuvon satsin huhtikuussa 2023 ja Patria tiedotti toimittaneensa ensimmäisen 20 ajoneuvon erän 27.10.2023. Tasan kuusi kuukautta tuossakin ja samaan aikaan Suomen toimituksien kanssa.

Marraskuussa IL uutisoi Patrian avanneen tuotantolinjoja ja siirtyneen vuorotyöhön, mutta rivien välistä Hämeenlinnan kapasiteetti alkaa olla tapissa.

Tulevaisuudessa Patrialla on Holkerin mukaan myös varauduttu kovan nosteen loppumiseen, jonka voi olettaa tapahtuvan Ukrainan sodan päätyttyä. Tämän takia esimerkiksi kotimaassa pyöräajoneuvoja valmistavaa Hämeenlinnan tehdasta ei ole haluttu lähteä loputtomasti kasvattamaan.

– Joskushan se loppuu. Vaikea sanoa milloin, mutta sitten kun loppuu, niin panostamme huoltoon.

Hämeenlinnassa Patrialla on tällä hetkellä noin 400 työntekijää. Holkerin mukaan tilausmäärien kasvamisen myötä tuotantolinjoja on lisätty ja tehtaalla on siirrytty vuorotyöhön.
 
Kiitettävän ripeään tahtiin näitä tulee!?




Eli 6 kuukautta tilauksesta ja nyt jo "kymmeniä toimitettu".

Ruotsi tilasi ensimmäisen 20 ajoneuvon satsin huhtikuussa 2023 ja Patria tiedotti toimittaneensa ensimmäisen 20 ajoneuvon erän 27.10.2023. Tasan kuusi kuukautta tuossakin ja samaan aikaan Suomen toimituksien kanssa.

Marraskuussa IL uutisoi Patrian avanneen tuotantolinjoja ja siirtyneen vuorotyöhön, mutta rivien välistä Hämeenlinnan kapasiteetti alkaa olla tapissa.
Nyt vain sitä jatkuvuutta tilauksiin. Semmoinen 100 kpl per vuosi pitäisi jatkuvasti saada linjalta omaan käyttöön niin 30-luvulla olisi eväät varustaa pari prikaatia pyöräajoneuvoilla?
 
Koska ottoajoneuvot ovat PVssä tärkeässä kriisiajan roolissa, niin laitan tämän jutun tulevaisuuden lisähaasteesta tänne:

Puolustusministeriö huolissaan: Sähköautojen yleistyminen uhkaa huoltovarmuutta​


Jossain määrin siitä täytyy kantaa huolta. Lainsäädännöllä ohjataan siviilikalustoa sähkökäyttöiseksi aika voimakkaasti, raskasta kalustoa myöten, sanoo puolustusministeriön yksikön johtaja Sara Kajander.
Haasteena on muun muassa sähkön varastointi.
 
Koska ottoajoneuvot ovat PVssä tärkeässä kriisiajan roolissa, niin laitan tämän jutun tulevaisuuden lisähaasteesta tänne:

Puolustusministeriö huolissaan: Sähköautojen yleistyminen uhkaa huoltovarmuutta​


Jossain määrin siitä täytyy kantaa huolta. Lainsäädännöllä ohjataan siviilikalustoa sähkökäyttöiseksi aika voimakkaasti, raskasta kalustoa myöten, sanoo puolustusministeriön yksikön johtaja Sara Kajander.
Haasteena on muun muassa sähkön varastointi.
Tätä itsekin taisin tuossa joku aika sitten tuoda toisessa lirpakkeessa ylös. Ei siellä kamalasti keskustelua herättänyt koska taidettiin olla sitä mieltä että ei tässä hätää ole vielä pitkään aikaan. Hyvä että tätä riskiä nostetaan ylös nyt virallisestikin.
 
Hyvin on tehoa, hiljainen, hyötykuorma 680kg. Mutta 130km 118kg kuormalla. Paljonko olisi 2 taistelijaa varusteineen ja muu kalusto päälle. Kuinka nopeasti saisi ladattua täyteen.
Ja sit se huonoin... hinta 39 999 €.
 
Valtio voisi pakko-ottaa sähköautoja kriisin alkaessa ja tehdä niistä latausasemia. Generaattorilla tai muulla sähkölähteellä akut täyteen ja niillä voi sitten ladata energiaa tarvitsevia laitteita. Onhan monessa sähköautossa toki jo vakionakin sellainen mahdollisuus. Ihan kiva ominaisuus, jos asuu syrjäseudulla.
 
Valtio voisi pakko-ottaa sähköautoja kriisin alkaessa ja tehdä niistä latausasemia. Generaattorilla tai muulla sähkölähteellä akut täyteen ja niillä voi sitten ladata energiaa tarvitsevia laitteita. Onhan monessa sähköautossa toki jo vakionakin sellainen mahdollisuus. Ihan kiva ominaisuus, jos asuu syrjäseudulla.
SA-organisaatio on sen verran monimutkainen paletti jo nykyisellään ettei siihen kyllä kaipaa enää yhteen enempää liikkuvia osia.
 
Kaikki paskaa paitsi, samalla sille slogan.
Ukot kyytiin ja luukut kiinni niin voi ilmoittaa että Kusessa ollaan.

Jos lopetetaan irvailu niin Pasi/Masi yms. ovat hyviä iskeviä nimiä. Pa-loppuiset ovat hankalampia.
 
Back
Top