Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Varmasti totta. Itseäni on huvittanut tämä kouluttaja pula. Mitään uutta ei osteta eikä kertausharjoituksia lisätä. Koska kouluttaja pula. Ja varmasti näin onkin. Ensin pitää äitin ja isioletetun nussia että saadaan mieluummin poikavauva. Sitten odotellaan 20 vuotta että saadaan se vätys armeijaan. Sitten Ruk:n kautta kadikseen. Siellä neljä vuotta. Sitten on ehkä yksi kouluttaja. Ryssä laittaa jalattomat ukot hyökkäämään ja ilmeisesti etenevätkin. Suomessa vain tuntuu olevan niin kankea systeemi. Mieluummin kyllä täällä kuin ryssälässä.
Haitek-sotavarustus on niin kallista, että siitä on saatava kaikki irti. Huippuunsa varustetuilla, mutta kädenlämpöisellä osaamisella varustetuilla panssarijoukoilla ei ole paljoakaan tekoa. Siksi koulutusresursseja ei voi niiden kohdalla koskaan sivuuttaa. PV on myös aina oman menneisyytensä vanki eikä isoja suunnanmuutoksia pysty tekemään alle vuosikymmenen aikajänteellä.
 
Vietnam on kehittänyt lisäpanssarin Bemareille. @ERAkko luultavasti jonkinlaista NERA:a?

Lienee pst=mielessä pieni-kal panssariluoteja vastaan tehty lisäpanssari. Itä-panssarinormeja en tunne, joten en tiedä mikä uhka Gost 342832, luokka 6 on.

Olen siinä käsityksessä, että NERA-panssarille tarkoitetaan raskaan panssaroinnin lisäystä ontelo- tai nuoliammuksen uhkaa vastaan. Tuo ei liene sellainen.

En myöskään ymmärrä, miksi luotilisäsuoja on pilkottu pieniksi laatikoiksi. Voi olla, että laatikon sisällä on keraamikerros, joka pysäyttää ehkä yhden osuman, mutta ei enää toista lähiosumaa, joten laatikon vaihdolla saadaan tilanne ennalleen ja/tai vierekkäiten osumien kestoa paremmaksi (osumat vierekkäisiin laatikoihin, mutta ei montaa osumaa samaan laatikkoon).

Noissa laatikkoversioissa kannattaa muistaa, että panssarin painoon pitää lisätä kaikki oheistarpeet eli kiinnitysosat ja kotelon osat. Saattaa suora lisämetallilevy olla lopulta kevyempi ja lähimoniosumakestoltaan parempi.
 
Lienee pst=mielessä pieni-kal panssariluoteja vastaan tehty lisäpanssari. Itä-panssarinormeja en tunne, joten en tiedä mikä uhka Gost 342832, luokka 6 on.

Olen siinä käsityksessä, että NERA-panssarille tarkoitetaan raskaan panssaroinnin lisäystä ontelo- tai nuoliammuksen uhkaa vastaan. Tuo ei liene sellainen.

En myöskään ymmärrä, miksi luotilisäsuoja on pilkottu pieniksi laatikoiksi. Voi olla, että laatikon sisällä on keraamikerros, joka pysäyttää ehkä yhden osuman, mutta ei enää toista lähiosumaa, joten laatikon vaihdolla saadaan tilanne ennalleen ja/tai vierekkäiten osumien kestoa paremmaksi (osumat vierekkäisiin laatikoihin, mutta ei montaa osumaa samaan laatikkoon).

Noissa laatikkoversioissa kannattaa muistaa, että panssarin painoon pitää lisätä kaikki oheistarpeet eli kiinnitysosat ja kotelon osat. Saattaa suora lisämetallilevy olla lopulta kevyempi ja lähimoniosumakestoltaan parempi.
Tekoälyttömyys ainakin löysi viittauksen venäjänkielisistä lähteistä. Tosin tuo 3:n puuttuu mutta vietnamilaistekstin muut speksit täsmäävät.

1752464641662.webp
 
Eihän Sisun itse tarvitse niitä Karjaalla rakentaa vaan tuotantoa voidaan ulkoistaa.

Alan isoja tekijöitä meillä kyllä on. Kuten Valmet Automotive Ugissa, Valtra Suolahdessa, lisäksi on Ponssea Vieremällä, John Deereä Joensuussa jne. ja päälle vielä koko joukko muita konepajoja.
Valtio tuli suurosakkaaksi Uudenkaupungin autotehtaaseen.

Mediassa on taloustoimittajat hieman ihmetelleet mistä on kyse.

Syväkurkut kertovat sen olleen välttämätön manööveri tehtaan suunnitellulle sotakaluston tuotannolle. Piti näet saada kiinalaiset omistajat ulos yhtiöstä.

Kuulostaa hyvältä ja toivottavasti kuulemme pian lisää.

 
Viimeksi muokattu:
Eipä tarvinnut pitkään vartoa.

Hesari kirjoittaa Valmet Automotivesta laajasti ja toimitusjohtaja kertoo sotilasajoneuvojen olevan suunnitelmissa.

Mielenkiintoinen juttu eikä ole ainakaan vielä maksumuurin takana.

Puolustusteollisuus | Uudenkaupungin autotehdas pyrkii asevalmistajaksi, mutta Mersuista ei luovuta
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tarvinnut pitkään vartoa.

Hesari kirjoittaa Valmet Automotivesta laajasti ja toimitusjohtaja kertoo sotilasajoneuvojen olevan suunnitelmissa.

Mielenkiintoinen juttu eikä ole ainakaan vielä maksumuurin takana.

Puolustusteollisuus | Uudenkaupungin autotehdas pyrkii asevalmistajaksi, mutta Mersuista ei luovuta
Taipuuko henkilöautoille tarkoitettu tuotantolinja 10+ tn kokoluokkaan tilavuuden tai kappaleiden painon puolesta?

Patriahan lupaili syksylle uutta tuotejulkistusta. Olisiko joku 4x4 maastoautoluokan laite? Meillä korvaamaan Defendereitä ja vastaavaa paksupeltistä työjuhtaa?

Tai sitten uusi tuotantolinja kokonaan raskaalle kalustolle?
 
Viimeksi muokattu:
Taipuuko henkilöautoille tarkoitettu tuotantolinja 10+ tn kokoluokkaan tilavuuden tai kappaleiden painon puolesta?

Patriahan lupaili syksylle uutta tuotejulkistusta. Olisiko joku 4x4 maastoautoluokan laite? Meillä korvaamaan Defendereitä ja vastaavaa paksupeltistä työjuhtaa?

Tai sitten uusi tuotantolinja kokonaan raskaalle kalustolle?
Tuota samaa mietin myös...

G-sarjan Mersuja. Niitä menee tällä hetkellä kaupaksi enemmän kuin on tuotantokapasiteettia.
Tai jotain muu vastaavan kokoinen luulisi olevan sopivin.
 
Taipuuko henkilöautoille tarkoitettu tuotantolinja 10+ tn kokoluokkaan tilavuuden tai kappaleiden painon puolesta?

Tai sitten uusi tuotantolinja kokonaan raskaalle kalustolle?
On Valmet Automotive aiemminkin avannut uusia linjoja. Saloon nousi akkutehdas ja aikoinaan Lada Samaraa varten rakennettiin oma linjansa Uudenkaupungin satamaan. Ei tullut Porschet ja Ladat samalta linjalta.

En murhetisi yhtään tällaisia. Kyllä tehdashalleja löytyy jos nykyinen tehdas ei siihen taivu. Autotehdas käyttää yleensä suuresti myös alihankintaa muilta tehtailta.
 
On Valmet Automotive aiemminkin avannut uusia linjoja. Saloon nousi akkutehdas ja aikoinaan Lada Samaraa varten rakennettiin oma linjansa Uudenkaupungin satamaan. Ei tullut Porschet ja Ladat samalta linjalta.

En murhetisi yhtään tällaisia. Kyllä tehdashalleja löytyy jos nykyinen tehdas ei siihen taivu. Autotehdas käyttää yleensä suuresti myös alihankintaa muilta tehtailta.
Tilat ja tuotantolinjat ovat hyvinkin muuntojoustavia ja tapauskohtaisesti kasattuja.

Sotilasajoneuvojen kokoonpano olisi tietysti luonteeltaan hyvin erilaista, kuin henkilöautojen. Ugin laitoshan on tuupannut maailmalle suuruusluokkaa sata tuhatta autoa vuodessa. Jonkun GTP:n kasaaminen on tuohon verraten pelkkää näpräämistä. Ehkä kevyempien maasturien puolella on mahdollisuuksia.
 
Sotilasajoneuvojen kokoonpano olisi tietysti luonteeltaan hyvin erilaista, kuin henkilöautojen. Ugin laitoshan on tuupannut maailmalle suuruusluokkaa sata tuhatta autoa vuodessa. Jonkun GTP:n kasaaminen on tuohon verraten pelkkää näpräämistä. Ehkä kevyempien maasturien puolella on mahdollisuuksia.
On se näpräämistä, mutta myös tuotteen hinta per yksikkö on jotain muuta kuin A-sarjan hinnat alkaen Mersun, joka on volyymibisnestä.

Voidaan me pohtia vaikka Valtran tehdasta Suolahdessa. Ei kai mitään syytä miksei Uudenkaupungin tehdasta voisi muokata sellaiseen suuntaan. Trakroreitakin syntyy huomattavan vähän halpoihin henkilöautoihin verrattuna.

Edit: Ugissa tilanne on ilmeisesti se, että valojen sammuttaminen on ihan realistinen vaihtoehto jos Mersun GT:n rinnalle ei nopeasti saada jotain tuotettavaa. Siihen verrattuna sotilasajoneuvojen kanssa "näprääminen" voi olla ihan ok bisnesmahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Kaverit tekee bisnestä kaverien kanssa. Kun Automotivella on ennestään yhteydet Mersuun aikaisemman yhteistyön kautta niin on hyvin luonnollista, että jossain keskusteltaisiin G-Mersulle lisäkapasiteettia jos Saksan kyky ei riitä. Hyvin selvää.

.
 
Kaverit tekee bisnestä kaverien kanssa. Kun Automotivella on ennestään yhteydet Mersuun aikaisemman yhteistyön kautta niin on hyvin luonnollista, että jossain keskusteltaisiin G-Mersulle lisäkapasiteettia jos Saksan kyky ei riitä. Hyvin selvää.
Sinällään mahdollista ja olisi ihan toivottavaakin. Mersuhan ei ole koskaan G-sarjaa rakentanut vaan on aina tehty alihankkijalla Itävallassa. Edelleenkin kaikki G:t tulevat Grazista.

Mutta mutta.. Jos yhteistyö Mersun kanssa ja G-sarjan rakentaminen olisi ollut tähtäimessä niin miksi kiinalaiset sitten olisi pitänyt ostaa ulos autotehtaasta?

Mercedes-Benz AG:n kaksi suurinta omistajaa ovat kiinalaisia. :)

Kiinalainen BAIC omistaa 9,98 % ja niin ikään kiinalainen Li Shufu 9,69 % firman osakkeista.


Kyllä tässä nyt jotain muuta tai G:n lisäksi on suunnitteilla.
 
On se näpräämistä, mutta myös tuotteen hinta per yksikkö on jotain muuta kuin A-sarjan hinnat alkaen Mersun, joka on volyymibisnestä.

Voidaan me pohtia vaikka Valtran tehdasta Suolahdessa. Ei kai mitään syytä miksei Uudenkaupungin tehdasta voisi muokata sellaiseen suuntaan. Trakroreitakin syntyy huomattavan vähän halpoihin henkilöautoihin verrattuna.

Edit: Ugissa tilanne on ilmeisesti se, että valojen sammuttaminen on ihan realistinen vaihtoehto jos Mersun GT:n rinnalle ei nopeasti saada jotain tuotettavaa. Siihen verrattuna sotilasajoneuvojen kanssa "näprääminen" voi olla ihan ok bisnesmahdollisuus.
Useampi tukijalka on aina parempi vaihtoehto kuin yksi ja suhdanneherkkä. Siinäkin mielessä puolustusteollisuuteen liittyvä kokoonpano olisi hyvä murunen kokonaisuudessa ja kantaisi hyvin todennäköisesti pitkään. Työvoimavaltaistakin tuo on ja senkin puolesta hyvä lisä.

Tuohon näpräämiseen liittyen voi myös huomioida, että sehän ei välttämättä vaadi samanlaista robottilinjastoa, kuin vaikka henkilöauto. Aihio tuodaan halliin ja kasataan valmiiksi siinä samalla paikalla. Jos siis puhutaan juuri raskaasta ajoneuvosta. Kevyempiin taas voinee soveltaa henkilöautoista tuttuja ratkaisuja.
 
Back
Top