Miehistön kuljetus

Mielenkiintoinen tämä keskustelu aktiivisten suojausjärjestelmien aiheuttamista haasteista. Jatkaa, hyvät herrat!

Oma näkökantani kuitenkin on, että erilaiset vasta-vastatoimet tulevat yleistymään. Tietty asetyyppi ei tule käymään tarpeettomaksi/vanhentuneeksi, kuten eivät IP-hakuiset ohjuksetkaan häirintäsoihtujen tullessa käyttöön; hakupäät vain kehittyivät.

Tässä maasodankäynnin tapauksessa ennustan pikemminkin sitä, että kertasinkoihin ym. ympätään tulevaisuudessa teknologiaa, joka heikentää aktiivisten suojausjärjestelmien tehoa. Yksi mahdollisuus lienee häiveominaisuuksien lisääminen ammukseen, jolloin sen havaitseminen vaikeutuu. Toinen mahdollinen tapa on erillisen, häirintäjärjestelmän kyllästämiseksi tarkoitetun ammuksen lisääminen kertasinkoon, kuten Venäjällä on tehty RPG-30:n tapauksessa.
 
Perinteinen aseen ja vasta-aseen kilpajuoksu jatkuu ja saa uusia muotoja. Ei mitään uutta auringon alla.
Huhta voi olla kuitenkin oikeassa arveluissaan.
 
Osa osaa hyödyntää jo aktiivipuolustusjärjestelmän viivettä.
Näitä käsittääkseni on tullut jo jonninverran markkinoille mm venäjällä.
2 osaisia. Ensinlentää aktviivit laukaiseva osuus ja sitten heti perään varsinainen ohjus.
 
Laitetaan tämä uutinen myös tänne, kun en löytänyt ketjua, jossa käytäisi läpi Suomen/suomalaisten yritysten harjoittamaa asekauppaa:


"No joka tapauksessa Arabiemiraatit on valinnut Patrian AMV:n: http://patria.fi/en/media/news/patria-amv-vehicle-selected-united-arab-emirates

"Patria AMV vehicle selected by the United Arab Emirates

NEWS
28.01.2016

The General Headquarters of the United Arab Emirates’ Armed Forces has ordered Patria AMV 8x8 armoured wheeled vehicles. All details of the contract are classified.

“This is a magnificent extension for the ongoing, successful co-operation between the UAE Armed Forces and Patria. UAE Armed Forces have been very satisfied with their existing AMV vehicles as they meet all the customer’s needs and are suitable for the needed, challenging circumstances. These vehicles will be produced by our Polish partner in a very tight time schedule. The agreement done now is very significant for Patria, and we are excited about this and looking forward to providing the vehicles”, says Mika Kari, President of Patria Land business unit.

Patria AMV offers effective protection, increased mobility, modularity and combat proven performance. The vehicle’s structural solutions enable high payload capacity, high level of protection and integration of heavy weapon systems. Patria AMV has received excellent feedback from customers for its performance in combat and crisis management operations in Afghanistan and Chad. Patria has contracts for over 1,400 Patria AMV vehicles.



Further information:

Mika Kari, President of Patria Land Business Unit, phone +358 40 869 2105, [email protected]

Patria is a trusted provider of defence, security and aviation life-cycle support services and technology solutions. Patria has operations and projects in countries such as Finland, Sweden, Norway, Estonia, Poland, United Arab Emirates, USA and South Africa. Versatile duties employ today some 2,900 skilled professionals.
"

vlad"

Täsmennetään vielä, oma suhtautumiseni asekauppaan ei millään muotoa ole negatiivista. En katso pahalla jos Suomi aseita vie - no tietyt valtiot jättäisin viennin ulkopuolelle, mutta nykyisestä linjaa saisi höllentää kohtuudella.

vlad
 
Tässä syy Puolassa valmistukseen.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/patria-jannittaa-hornetin-seuraajaa/xHskU4uD

Puolustusvälinekonserni Patrian toimitusjohtaja Heikki Allonen poseeraa pyynnöstä hävittäjäkone Hornetin edessä ja tulee samalla kertoneeksi, mikä on yleisin Patriaan liitetty harhakuva.

”Meitä pidetään ajoneuvovalmistajana. Kuitenkin vain alle 20 prosenttia henkilöstöstämme on tällä hetkellä töissä ajoneuvobisneksessä. Olemme enemmänkin kunnossapitoyhtiö, joka toimii puolustusvoimien strategisena kumppanina ja siksi myös osana suomalaista puolustusvalmiutta. Jos nyt syttyisi kriisi, useimmat minun työntekijöistäni jatkaisivat vanhoissa tutuissa hommissaan.”
 
Edellisen postauksen Kauppalehti-linkistä:
...Yhtiö on jo toimittanut kranaatinheittimiä Saudi-Arabiaan, ja nyt sillä on taskussaan valtioneuvoston uunituore siunaus 40 ajoneuvon viemiseksi Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin.

"All details of the contract are classified."
 
Ensimmäiset AMV:t on jo toimitettu Arabiemiirikuntiin tammikuun lopussa ja kauppa tehtiin 40:sta kappaleesta.
Kaupan arvo 38,5M €:
According to the contract, Rosomak S.A. company is going to manufacture 40 carriers in their basic variant. The agreement in question is said to have a value of PLN 170 million. Procurement of the above vehicles is to be completed until May 2016.

Kauppaan sisältyy lisäoptio. Mahdollisen jatkokaupan arvo voisi nousta 113M euroon:
The Agreement also covers optional procurement of another several vehicles in a variety of variants, including a version with longer hull. Should the optional procurement be realized, the value of the deal will exceed half billion zlotys.

Lähde
 
Ensimmäiset AMV:t on jo toimitettu Arabiemiirikuntiin tammikuun lopussa ja kauppa tehtiin 40:sta kappaleesta.
Kaupan arvo 38,5M €:


Kauppaan sisältyy lisäoptio. Mahdollisen jatkokaupan arvo voisi nousta 113M euroon:


Lähde
Jokin ei täsmää luvuissa. 40kpl AMV = 38.5M€ = 962 000 €/kpl. Jos niitä saisi noin halvalla, niin kiiruusti tekemään lisätilausta puolustusvoimille:) Onkohan se kappalemäärä yht. 40kpl lisäoption kanssa?
 
Jokin ei täsmää luvuissa. 40kpl AMV = 38.5M€ = 962 000 €/kpl. Jos niitä saisi noin halvalla, niin kiiruusti tekemään lisätilausta puolustusvoimille:) Onkohan se kappalemäärä yht. 40kpl lisäoption kanssa?
Puolassa työ on halpaa....

Ironista että suomalainen viestituote joka menestyy, annetaan Polakkien tehtäväksi. No, hyvä että polakeilla työtä kotimaassa jos komissio laittaa kohta pakotteita. Kauppa se on joka kannattaa....mutta ei suomessa!

Sanotaan sitten heti perään etten tiedä tietenkään bisneksestä mitään ja tällä kuitenkin tuetaan (jollain optimismikoukerolla) kotimaista mutta ylikallista työtä.....joo, uskotaan.
 
”Meitä pidetään ajoneuvovalmistajana. Kuitenkin vain alle 20 prosenttia henkilöstöstämme on tällä hetkellä töissä ajoneuvobisneksessä

Ironista että suomalainen viestituote joka menestyy, annetaan Polakkien tehtäväksi

Tuotteen valmistusoikeudet on myyty Puolaan. Miksi näin kävi, voisi kertoa vaikka ex-toimihenkilöt, joiden vuosikausia kestäneista lahjusoikeudenkäynneistä ei ole tuomioita tullut. Jos Suomessa jaettaisiin
Anti-vienninedistämispalkinto, olisi sen itseoikeutettu saaja viime aikoina muissakin asioissa esillä ollut Keskusrikospoliisi.
 
Tuotteen valmistusoikeudet on myyty Puolaan.

Ja tämä perustuu mihin lähteeseen? Puolaan on myyty lisenssi, syistä miksi lisenssejä nyt ylipäänsä myydään. Syy Puolassa valmistukseen löytyy todennäköisesti aikataulusta ja/tai Puolan kanssa tehdyistä sopimuksista. Tässä ei ole mitään sen ihmeellisempää kuin siinä, että Ruotsin NH90:t valmistettiin Suomessa.
 
Jokin ei täsmää luvuissa. 40kpl AMV = 38.5M€ = 962 000 €/kpl. Jos niitä saisi noin halvalla, niin kiiruusti tekemään lisätilausta puolustusvoimille:) Onkohan se kappalemäärä yht. 40kpl lisäoption kanssa?
Puolalaiset valmistavat "vain" vaunujen rungot, joten nuo luvut ovat kaupan arvo puolalaiselle osapuolelle. Jatko-optio on 50:sta kappaleesta.

Meanwhile, a source at the Polish armoured vehicle company Rosomak SA, which licence-builds AMVs for the Polish armed forces, told IHS Jane‘s that Patria has awarded it a PLN170 million (USD41 million) contract to build 40 AMV hulls for the UAE. The contract includes an option for another 50 hulls, which would increase its value to PLN550 million.
Lähde
 
Viimeksi muokattu:
Puolalaiset valmistavat "vain" vaunujen rungot, joten nuo luvut ovat kaupan arvo puolalaiselle osapuolelle. Jatko-optio on 50:sta kappaleesta.


Lähde
Kiitoksia tämä selvensi. Vähintään kaksi kolmasosaa työstä (ainakin Euroina mitattuna) tehdään siis Suomessa. Hienoa, että saivat kaupan.

Omakin työnantaja aikanaan siirsi tuotantoa Suomesta Puolaan. Kaikki välilliset kulut huomioon ottaen säästöt olivat marginaalisia tai sitten niitä ei tullut lainkaan. Oli tosiaan päivän selvää, ettei neljän miljoonan vaunua myydä miljoonalla, vaikka se olisi valmistettu lapsityövoimalla Bangladeshissa;)
 
Maksaako AMV 4 miljoonaa euroa? Kuulostaa epäilyttävältä.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsin vaunut tais mennä parilla miljoonalla per laaki. Näillä vehkeillä ei oo ovh hintaa vaan kaikki on tasan siitä kaupasta kiinni. Valmistajalla on tiedossa valmistuskustannukset ja loppu riippuu miten paljon voittoa halutaan takoa.
 
Maksaako AMV 4 miljoonaa euroa? Kuulostaa epäilyttävältä.
Neljä miljoonaa oli ihan hatusta, mutta jos ne on kunnollisessa IFV speksissä, niin niille nurkille se hinta asettuu. Jos taas ovat perus APC speksissä, niin irtoaa halvemmammalla. Toistaiseksihan ei mitään tarkkaa tietoa ole annettu millaisia vaunuja toimitetaan.
 
Puhumattakaan vaunun varustelusta, joka vaikuttaa hintaan merkittävästi. AMV on ainakin valmistajan mukaan muunneltavissa hyvinkin paljon.
 
Back
Top