Miehistön kuljetus

Saksasta voisi ehkä saada käytettyjä Marder ja Fuchs vaunuja EU puolustus hintaan kun nämä korvataan Puma ja Boxer vaunuilla

Belgia on ilmeisesti tekemässä aivopierun ja korvaamassa vasta muutaman vuoden käytössä olleen Piranha III kaluston uudella. Tuolta voisi irrota yli 200 modernia ja hyväkuntoista vaunua suht edullisesti. Noissahan taitaa olla osassa 30mm ja jopa 90mm aseistus.
 
Kyse on ajoneuvoista, jotka on valmistettu pääasiassa 1980-luvun alkupuoliskolla. Ajoneuvoista, jotka ovat palvelleet enemmän tai vähemmän välittömästi sotavalmiin armeijan käytössä. Ei koulutusorganisaation käytössä, kuten Pasit Suomessa.
BW on ollut enemmän tai vähemmän asevelvollisuus armeija vuoteen 2011 asti eli myös koulutusorganisaatio.

Ja kun ajoneuvot laitetaan halliin Saksassa, niin se indikoi tässä tilanteessa, että ne ovat koulutuskäyttöä ajatellen finaalissa. Kaikista päivityksistä ja korjauksista huolimatta.
Ei näitä suunniteltu halliin laitettavaksi vaan Boxeria oli alunperin tarkoitus hankkia vähemmän ja suunnittelu oli tehty pienemmän budjetin perusteella.
 
BW on ollut enemmän tai vähemmän asevelvollisuus armeija vuoteen 2011 asti eli myös koulutusorganisaatio.

Tarkoitin sitä, että rauhan ajan asevoimat olivat Saksassa kylmän sodan päivinä suhteellisen vahvat reservikomponenttiin nähden (lähdeviittenä esim. toiseksi viimeinen kappale tällä sivulla). Suomessa sodan ajan vahvuus oli, mitä, 500 000 miestä? Ja kerrallaan palveluksessa (ammattilaiset+varusmiehet) oli ehkä kymmenesosa tuosta. Vaikuttaa ihan varmasti kaluston kulumaan.

Ei näitä suunniteltu halliin laitettavaksi vaan Boxeria oli alunperin tarkoitus hankkia vähemmän ja suunnittelu oli tehty pienemmän budjetin perusteella.

Paljonko sitä Boxeria nyt sitten on tilattu? Nettilähteet väittävät, että yhteensä n. 400.

Montako Fuchsia päivitetään? Saksankielinen Wiki sanoo, että vuoteen 2020 mennessä pitäisi olla 267 kpl 1A8-tasoon päivitettyjä Fuchseja.

Toki jokin osa Fuchseista voi tulla markkinoille, mutta epäilenpä, että ne olisivat valmiiksi päivitettyjä ja peruskorjattuja. Ikäloppuja yksilöitä voi tulla tarjolle jokunen sata, mutta mitä iloa niistä sitten on? Kalliit päivitykset ja korjaukset olisivat edessä.

Lähteitä or it did not happen.
 
Belgia on ilmeisesti tekemässä aivopierun ja korvaamassa vasta muutaman vuoden käytössä olleen Piranha III kaluston uudella. Tuolta voisi irrota yli 200 modernia ja hyväkuntoista vaunua suht edullisesti. Noissahan taitaa olla osassa 30mm ja jopa 90mm aseistus.

Pidättele nyt vielä hetki hevosiasi. Korvaajaa suunnitellaan aikavälille 2025-2030. Ajoneuvoille lienee myös muita ottajia kuin Suomi, sikäli kuin turvallisuustilanne ei muutu radikaalisti. Esimerkiksi Baltian maat on helppo kuvitella käymään huutokauppaa samoilla apajilla.

Sinällään toki mielenkiintoista, että noinkin uutta kalustoa ollaan korvaamassa. Myös ATF Dingo kakkoset ovat kuulemma menossa uusittaviksi, ja varmaan nekin kannattaisi ottaa paketin osana.

New Combat Vehicles for Defense, Together with France
(Source: Belgian Minister of Defence; issued June 22, 2017)

A prototype of the Jaguar 6x6 wheeled armored vehicle, armed with a 40mm gun and anti-tank missiles, which will replace the French army’s wheeled light tanks. (FR army photo)
New Combat Vehicles for Defense, together with France: Better operational capabilities and more European defense

BRUSSELS --- The Council of Ministers today approved the proposal submitted by Minister of Defence Steven Vandeput to launch a program for the purchase of new combat vehicles for the Belgian land forces, in cooperation with France. Costing 1.1 billion euros, it is the largest investment program for the land forces, announced in the minister’s “Strategic Vision” document.

This acquisition, in line with the principles set out in the “Strategic Vision,” goes hand in hand with a revolution in defense cooperation for our Land Component. The objective is to establish a partnership based on identical French and Belgian combat vehicles. The objective is for Belgium and France to have a common organization, and that training and logistical support be organized jointly. As announced in the “Strategic Vision,” the operational capabilities and the effectiveness of the Belgian Land Forces will thus be reinforced while, at the same time, building a more European defense (bottom up).

These new combat vehicles are currently being developed in the French Scorpion program and will replace the Piranha and Dingo combat vehicles now in service.

60 “Jaguar” medium combat vehicles and 417 “Griffon” light combat vehicles will be purchased, together with communications equipment and spare parts. These vehicles will form the basic Belgian Defense joint motorized capability, and will also be purchased in medical and reconnaissance variants. They will constitute a huge qualitative step forward, and will create a more secure and more effective operational capability.


The second of the French army’s new armored vehicles, the Griffon, is a 6x6 armored personnel carrier intended to replace the VABs now in service. (FR army image)



The new vehicles are expected to enter service in the period 2025-2030, but it is planned to already begin the development of the close partnership with France in the short term.

Steven Vandeput, the Minister of Defense, said:

"With this investment, the government explicitly chooses to modernize the land forces’ motorized component so that they can continue to spearhead Belgium’s engagement in the context of collective security. New combat vehicles are needed to continue to play an operational role, and to ensure the individual security of our military."


(EDITOR’S NOTE: With this order, and the strategic partnership, Belgium is extending its close military ties with its neighbors.
The Belgian navy has been virtually merged with the Dutch Navy for the past 20 years, and the two countries are sharing the production of a new generation of frigates and minesweepers that will equip both their navies.
The Belgian Land Component will now be closely aligned with that of its southern neighbor, France, leaving the air force for the time being without a strategic partner.
In fact, the air force’s partner will depend on which new-generation fighter Belgium finally chooses: the F-35, already being procured by the Netherlands, the Rafale, in service with the French air force, or the Eurofighter Typhoon, operated by Britain’s Royal Air Force, just across the English Channel.
A close partnership will be more difficult if Belgium chooses the Saab Gripen or the Boeing F-18E Super Hornet.
Government-to-government bids for the next-generation fighter are due by September 8.
The French army’s new-generation vehicles are being developed by an industry group comprising Nexter, Renault Trucks Defense and Thales. Plans call for the eventual procurement of 1,668 Griffons and 248 Jaguar combat vehicles, with initial deliveries due in 2018 and 2020 respectively.
An initial production contract, awarded in April, covers the production of an initial batch of 319 Griffons and 20 Jaguars.
Griffon is a multi-role armored vehicle designed to replace the French army’s Véhicules de l’Avant Blindé (VAB). It is a 6x6 weighing approximately 25 tonnes and equipped with a remotely-controlled weapons station. It will exist in several versions (troop transport, command post, artillery spotter and medical evacuation).
Jaguar is a 6x6 armored reconnaissance and combat vehicle also weighing around 25 tonnes intended to replace the AMX10RC and Sagaie wheeled light tanks as well as the VAB anti-tank variant armed with HOT missiles. It will be armed with the CTA International 40mm automatic cannon with cased telescopic ammunition jointly developed by France and the UK, the MMP medium-range missile being developed by MBDA and a remotely-controlled weapon station.)


-ends-

http://www.defense-aerospace.com/ar...m-to-buy-french-scorpion-afvs-for-€1.1bn.html
 
Belgia on ilmeisesti tekemässä aivopierun ja korvaamassa vasta muutaman vuoden käytössä olleen Piranha III kaluston uudella. Tuolta voisi irrota yli 200 modernia ja hyväkuntoista vaunua suht edullisesti. Noissahan taitaa olla osassa 30mm ja jopa 90mm aseistus.
Aikaa turha...niilä on vain 18 kpl Prianha 30mm tykkillä ja 17 kpl 90mm tykkillä..niin se tulee kalliiksi, koulutus, varasosaat, ampumatarvikkeet..
 
Tarkoitin sitä, että rauhan ajan asevoimat olivat Saksassa kylmän sodan päivinä suhteellisen vahvat reservikomponenttiin nähden (lähdeviittenä esim. toiseksi viimeinen kappale tällä sivulla). Suomessa sodan ajan vahvuus oli, mitä, 500 000 miestä? Ja kerrallaan palveluksessa (ammattilaiset+varusmiehet) oli ehkä kymmenesosa tuosta. Vaikuttaa ihan varmasti kaluston kulumaan.



Paljonko sitä Boxeria nyt sitten on tilattu? Nettilähteet väittävät, että yhteensä n. 400.

Montako Fuchsia päivitetään? Saksankielinen Wiki sanoo, että vuoteen 2020 mennessä pitäisi olla 267 kpl 1A8-tasoon päivitettyjä Fuchseja.

Toki jokin osa Fuchseista voi tulla markkinoille, mutta epäilenpä, että ne olisivat valmiiksi päivitettyjä ja peruskorjattuja. Ikäloppuja yksilöitä voi tulla tarjolle jokunen sata, mutta mitä iloa niistä sitten on? Kalliit päivitykset ja korjaukset olisivat edessä.

Lähteitä or it did not happen.
Ei lähteitä olekaan vielä koska päätöstä ei olla vielä tehty mutta kun budjettia on tarkoitus korottaa noin 60% niin epäilen halutaanko kettuja palkka-armeijalle enää kun uudempaankin olisi varaa.
 
Aikaa turha...niilä on vain 18 kpl Prianha 30mm tykkillä ja 17 kpl 90mm tykkillä..niin se tulee kalliiksi, koulutus, varasosaat, ampumatarvikkeet..

Sinunko mielestäsi noille muille versioille ei muka olisi käyttöä Suomessa?

Pioneerit ottaisivat varmaan mielellään raivaus- ja hinausversioita. APC-varianttia voi käyttää miehistönkuljetukseen. Komentopaikka-ajoneuvoja komentopaikkoina. Ambulansseja ambulansseina. Jne.

138 Engineering variants providing Mobility, Countermobility and Protection
64 FUS Armored personnel carriers
19 DF30: Fire support version equipped with MK44 Bushmaster II in an ORCWS-30
18 DF90: Fire support version equipped with a 90 mm cannon
14 CP serving as a mobile command post
6 Ambulance versions
9 Recovery versions

https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_Land_Component#Equipment


Tuolta voi katsella belgialaisten "kalustokuvastoa":

http://www.mil.be/nl/material-type/voertuigen

Lisäys:

Nuo määrät ei edes taida olla oikein. Belgialaisten itsensä mukaan:

De hele vloot bestaat uit 7 verschillende versies die alle bestaande rupsvoertuigen (LEOPARD, AIFV en M113) definitief moeten vervangen: 99 voertuigen voor het transport van 10 infanteriesoldaten, 32 voertuigen met een medium kaliber wapensysteem 30 mm en 40 met een kanon 90 mm, 24 commandovoertuigen, 12 ambulances, 17 voertuigen voor herstellings- en bergingsdoeleinden en 18 genievoertuigen.

Translate kirjoitti:
The entire fleet consists of 7 different versions which must permanently replace all existing caterpillar vehicles (LEOPARD, AIFV and M113): 99 vehicles for the transport of 10 infantry soldiers, 32 vehicles with a medium caliber weapon system 30 mm and 40 with a cannon 90 mm, 24 Commando vehicles, 12 ambulances, 17 vehicles for repair and storage purposes and 18 genie vehicles.

http://www.mil.be/nl/materiaal/piranha-genie
 
Ei lähteitä olekaan vielä koska päätöstä ei olla vielä tehty mutta kun budjettia on tarkoitus korottaa noin 60% niin epäilen halutaanko kettuja palkka-armeijalle enää kun uudempaankin olisi varaa.

No, toivoa sopii ja aika näyttää. :) Eihän se haittaisi, jos Fuchseja saataisiin hankituksi sadoittain ja vielä vaikka belgialaisten Piranhat siihen päälle. Alueelliset joukot olisivat tuollaisten hankintojen jälkeen aika erinäköiset kuin nykyään.
 
Meinaatko sää että ne korvaa kaikki Piranhat?

Miksi ne muutenkaan ostaisivat lähemmäs 500 uutta ajoneuvoa?

Aiemmin linkittämästäni uutisesta:

60 “Jaguar” medium combat vehicles and 417 “Griffon” light combat vehicles will be purchased, together with communications equipment and spare parts.
 
http://patria.fi/fi/media/tiedotteet/patria-amv28a-lapaisi-uintitestit-onnistuneesti
patria_amv28a.jpg

"Patria AMV28A panssaroitu pyöräajoneuvo läpäisi toukokuun lopussa ajoneuvolle Suomessa suoritetut uintitestit. Kokonaispainoltaan 28-tonninen ajoneuvo ui täysin odotusten mukaisesti. Patria AMV28A:ssä 28A merkitsee kokonaismassaltaan 28 tonnin merikelpoisuusluokan 3 uivaa ajoneuvoa. Patria AMV -tuoteperheen uusin edustaja esiteltiin aiemmin tänä vuonna IDEX 2017 -tapahtumassa.
Uintitesteissä testattiin kahta ajoneuvoa, joista ensimmäinen oli testikonfiguraatiossa, uintipainoltaan 28 tonnia. Toinen testattu ajoneuvo oli varustettu Kongsberg PROTECTOR MCT-30 -tykkitornilla. tässä ajoneuvossa oli vielä kuormankantoreserviä jäljellä
Molemmat ajoneuvot läpäisivät niille suoritetut uintitestit ongelmitta. Testit suoritettiin Hangossa tuulisissa olosuhteissa, joissa tuulen nopeus oli 10-13 m/s ja tuulenpuuskissa yli 17 m/s.

Patria AMV28A:n ominaisuudet

  • Irrotettava uintisarja, joka tekee ajoneuvosta merikelpoisuusluokan 3 uivan ajoneuvon, kokonaismassaltaan 28 tonnia
  • Automatisoitu uintitila, suojattu ja jatkuva taistelukyky
  • Modulaarinen uintisarja, helppo irrottaa ja asentaa uudelleen tarvittaessa
  • Täysi toimintakyky maalla. Maksimileveys 2,85 metriä ilman uintisarjaa
  • Pidennetty runko suurempia asejärjestelmiä ja kahdeksan jalkautuvan sotilaan kuljetuskykyä varten
  • Suojattavissa moderneilta uhilta
  • Suojapinnoite merivettä vastaan
  • Ylivertainen tulivoima myös uivana
  • Aavikkovirtalähde
  • Aavikkoilmastointi"
 

Liitteet

  • patria_amv28a.jpg
    patria_amv28a.jpg
    224.6 KB · Luettu: 5
http://patria.fi/fi/media/tiedotteet/patria-amv28a-lapaisi-uintitestit-onnistuneesti
Katso liite: 15271

"Patria AMV28A panssaroitu pyöräajoneuvo läpäisi toukokuun lopussa ajoneuvolle Suomessa suoritetut uintitestit. Kokonaispainoltaan 28-tonninen ajoneuvo ui täysin odotusten mukaisesti. Patria AMV28A:ssä 28A merkitsee kokonaismassaltaan 28 tonnin merikelpoisuusluokan 3 uivaa ajoneuvoa. Patria AMV -tuoteperheen uusin edustaja esiteltiin aiemmin tänä vuonna IDEX 2017 -tapahtumassa.
Uintitesteissä testattiin kahta ajoneuvoa, joista ensimmäinen oli testikonfiguraatiossa, uintipainoltaan 28 tonnia. Toinen testattu ajoneuvo oli varustettu Kongsberg PROTECTOR MCT-30 -tykkitornilla. tässä ajoneuvossa oli vielä kuormankantoreserviä jäljellä
Molemmat ajoneuvot läpäisivät niille suoritetut uintitestit ongelmitta. Testit suoritettiin Hangossa tuulisissa olosuhteissa, joissa tuulen nopeus oli 10-13 m/s ja tuulenpuuskissa yli 17 m/s.

Patria AMV28A:n ominaisuudet

  • Irrotettava uintisarja, joka tekee ajoneuvosta merikelpoisuusluokan 3 uivan ajoneuvon, kokonaismassaltaan 28 tonnia
  • Automatisoitu uintitila, suojattu ja jatkuva taistelukyky
  • Modulaarinen uintisarja, helppo irrottaa ja asentaa uudelleen tarvittaessa
  • Täysi toimintakyky maalla. Maksimileveys 2,85 metriä ilman uintisarjaa
  • Pidennetty runko suurempia asejärjestelmiä ja kahdeksan jalkautuvan sotilaan kuljetuskykyä varten
  • Suojattavissa moderneilta uhilta
  • Suojapinnoite merivettä vastaan
  • Ylivertainen tulivoima myös uivana
  • Aavikkovirtalähde
  • Aavikkoilmastointi"
Unohditko tahallaan vai tarkoituksella mainita että nämäkin on valmistettu Puolassa ei Suomessa? Patriallahan ei ole enää ajoneuvonvalmistusta Suomessa.
 
  • Ylivertainen tulivoima myös uivana
  • Aavikkovirtalähde
  • Aavikkoilmastointi"
Näen mielessäni kuinka Afrikkalaisen hiekkarannan takaa alkaa horisontista lillua AMV vaunuja mielessään vain yksi uljas päämäärä. Kurmoottaa mahdollisimman monta savimajaa ennenkuin liberaalit toimittajat löytävät alueelle.
 
Unohditko tahallaan vai tarkoituksella mainita että nämäkin on valmistettu Puolassa ei Suomessa? Patriallahan ei ole enää ajoneuvonvalmistusta Suomessa.

Ruåtsalaisen Invalidimopon (jos sinulla on yksi käsi, yksi jalka ja yksi silmä, niin CV90 liikkuu ja joka parkkiruutu on invalidiruutu:)) kaima osuu tässä kyllä harhaan: AMV 28A on tehty Autotehtaantiellä Hämeenlinnassa ja tämä yksityiskohta on varmistettu mieheltä, joka on ehtinyt AMV:stä unohtaakin enemmän kuin muutamat oppia:D
 
Ruåtsalaisen Invalidimopon (jos sinulla on yksi käsi, yksi jalka ja yksi silmä, niin CV90 liikkuu ja joka parkkiruutu on invalidiruutu:)) kaima osuu tässä kyllä harhaan: AMV 28A on tehty Autotehtaantiellä Hämeenlinnassa ja tämä yksityiskohta on varmistettu mieheltä, joka on ehtinyt AMV:stä unohtaakin enemmän kuin muutamat oppia:D
Vai niin. Viimeksi tehtaalla käydessä tehtaanjohtaja kyllä kertoi jotain ihan muuta...no ehkä minä olen vain ymmärtänyt väärin eikä AMV tuotantoa olekaan keskitetty protoja lukuunottamatta Puolaan.
 
Ruåtsalaisen Invalidimopon (jos sinulla on yksi käsi, yksi jalka ja yksi silmä, niin CV90 liikkuu ja joka parkkiruutu on invalidiruutu:)) kaima osuu tässä kyllä harhaan: AMV 28A on tehty Autotehtaantiellä Hämeenlinnassa ja tämä yksityiskohta on varmistettu mieheltä, joka on ehtinyt AMV:stä unohtaakin enemmän kuin muutamat oppia:D

Uuh, burn!
 
Back
Top