Miehistön kuljetus

Näitä torneja alettiin asentamaan paseihin 1996 IFOR-operaatin yhteydessä. Itse toimin ampujana kyseisessä kopissa. Vasemman käden peukalolla käännettiin tornia. Näppärästi toimi. Torniin tuppasi jäämään savua ammunnan aikana vaikka savunpoisto oli käytössä. Kiva siinä oli istua ja syödä eväitä. En tiedä olisiko ollut käytännöllinen taistelussa.
 
PJ85 kirjoitti:
En tiedä onko asiaa jo noteraattu täällä, mutta tällaisen havainnon tein. Mitä ovat nämä XA-185:t varustettuna jonkinlaisella tornilla? Onko näitä ollut ennen? Tiedän että joskus muinoin jotain delcon tornia on testattu pasissa.

Jos jollakin on saatavilla rauhanturvaajalehti, niin sen kannessa tällaisia lastataan Libanoniin vietäväksi, ja ko. operaation sivulta löysin yhden kuvan.

http://www.rauhanturvaajalehti.fi/etusivu (sivun alareunassa lehden kansi pienellä)

http://tinyurl.com/9mynk2s Linkki pv:n nettisivulle

Rauhanturvaajakaverini kertomasta tiedän, että kyseessä ovat ITKK-tornit. Miehistön suojaahan arvostetaan nykyään, mutta "yllättäen" kaveri ei paljoa kehunut näkyvyyttä tornista. Libanonissa olisi ehkä selvitty kehälavetilla, etusektorin peittävällä kilvellä tahi avotornilla, jonka reunojen yli pystyy tähystämään. Ehkä todellinen tarkoitus on estää Paseihin varta vasten asennetun ilmastoinnin kylmän karkaamista ampujan luukun kautta :a-cool:
 
90-luvullahan Suomella ei ollut rauhanturvatehtävissä lainkaan satakasivitosia vaan kaikki IFOR-operaatiossa (ja myöhemmin SFOR:ssa) olleet vaunut oli XA-180 mallisia. Niistä tornit purettiin aikoinaan jo täälläkin moneen kertaan käsitellyistä syistä SFOR-operaation päättyessä. Muistaakseni 2006 libanonin operaatio oli ensimmäinen mihin lähti XA-185 mallia. Niissä ei ollut silloin tornia.
 
eddie kirjoitti:
Näitä torneja alettiin asentamaan paseihin 1996 IFOR-operaatin yhteydessä. Itse toimin ampujana kyseisessä kopissa. Vasemman käden peukalolla käännettiin tornia. Näppärästi toimi. Torniin tuppasi jäämään savua ammunnan aikana vaikka savunpoisto oli käytössä. Kiva siinä oli istua ja syödä eväitä. En tiedä olisiko ollut käytännöllinen taistelussa.

Tuon tornin vika ja puutelista on melkoisen pitkä:
-Torni liikkuu ajon aikana huimasta "lukituksesta" 13mm pultti jossa kampi päässä ilman erillstä lukituskoloa vain pelkkä puristus tornin sovitekappaleeseen ja luja usko.

-Sisäpuhelinjärjestelmän sinällään ihan fiksu systeemi jossa nakkipipon yhteydet menivät johteilla torniin mahdollistaen 360 pyörittämisen eivät toimineet luotettavasti koskaan ja tästä syystä sivuun heilahtavan ampujanpenkin=polkupyränsatulaa muistuttava jousitettu istuin oli melkoisen monen kaapelivaurion takana.

-Tämä edellämainittu tornin "savunpoisto" oli kaikessa hienoudessaan pieni n. 100mm halkaisijainen tuuletin ja tornin luukku suljettuna suurempien laukausmäärien ampuminen oli mahdotonta koska aseet hölvättiin reippaalla määrällä öljyä joka yhdessä ruutikaasun kanssa toi tuohon telkänpönttöön todella kodikkaan tunnelman.

Tämän edemmälle en vikalistaa tai tornien käyttötapoja aio runoilla sillä voihan olla että kyseiset tornit lähtevät vielä kerran kohti eteläisiä maita ja tärkeämpää kuin tuo torni puutteineen ja hyveineen on siellä kököttävän ukkelin turvallisuus.
 
zxc kirjoitti:
eddie kirjoitti:
Näitä torneja alettiin asentamaan paseihin 1996 IFOR-operaatin yhteydessä. Itse toimin ampujana kyseisessä kopissa. Vasemman käden peukalolla käännettiin tornia. Näppärästi toimi. Torniin tuppasi jäämään savua ammunnan aikana vaikka savunpoisto oli käytössä. Kiva siinä oli istua ja syödä eväitä. En tiedä olisiko ollut käytännöllinen taistelussa.

Tuon tornin vika ja puutelista on melkoisen pitkä:
-Torni liikkuu ajon aikana huimasta "lukituksesta" 13mm pultti jossa kampi päässä ilman erillstä lukituskoloa vain pelkkä puristus tornin sovitekappaleeseen ja luja usko.

-Sisäpuhelinjärjestelmän sinällään ihan fiksu systeemi jossa nakkipipon yhteydet menivät johteilla torniin mahdollistaen 360 pyörittämisen eivät toimineet luotettavasti koskaan ja tästä syystä sivuun heilahtavan ampujanpenkin=polkupyränsatulaa muistuttava jousitettu istuin oli melkoisen monen kaapelivaurion takana.

-Tämä edellämainittu tornin "savunpoisto" oli kaikessa hienoudessaan pieni n. 100mm halkaisijainen tuuletin ja tornin luukku suljettuna suurempien laukausmäärien ampuminen oli mahdotonta koska aseet hölvättiin reippaalla määrällä öljyä joka yhdessä ruutikaasun kanssa toi tuohon telkänpönttöön todella kodikkaan tunnelman.

Tämän edemmälle en vikalistaa tai tornien käyttötapoja aio runoilla sillä voihan olla että kyseiset tornit lähtevät vielä kerran kohti eteläisiä maita ja tärkeämpää kuin tuo torni puutteineen ja hyveineen on siellä kököttävän ukkelin turvallisuus.

Miten on muuten ei kai noita torneja ole tarkoitus asentaa sodanajan paseihin?
 
Kiinalaiset ovat asennelleet jotain ihme killuttimia bemareihinsa. Toisella foorumilla ehdoteltiin penkkejä, mutta tuo vaihtoehto kuulostaa melko oudolta jo noiden jutskien sijainnin takia.
gDbOz.jpg

oSdwo.jpg
 
Uusimmassa Korpisoturi-lehdessä sivuilla 34-35 kuvaillaan pv:n uusinta maastokulkuvälinettä, nimittäin maastoskootteria:

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/322bb480468d43968763cf2bcc0c25fc/Korpisoturi_1_12.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=url&CACHEID=322bb480468d43968763cf2bcc0c25fc
 
Nimitys harhaanjohtava, esittely taas positiivinen yllätys.
 
Teräsmies kirjoitti:
Kiinalaiset ovat asennelleet jotain ihme killuttimia bemareihinsa. Toisella foorumilla ehdoteltiin penkkejä, mutta tuo vaihtoehto kuulostaa melko oudolta jo noiden jutskien sijainnin takia.
gDbOz.jpg

oSdwo.jpg
Torni ei ole vakio eikä todennäköisesti silloin moottorikaan ole enää vakio. Keulan paino on ilmeisesti lisääntynyt.

Sanoisin kiinnittimiksi lisäponttooneille, joita kiinalaiset muutenkin ilmeisesti tykkäävät käyttää vesistön ylityksissä. En tosin syö hattuani vaikka väärässä olisinkin.
 
setämies kirjoitti:
Sanoisin kiinnittimiksi lisäponttooneille, joita kiinalaiset muutenkin ilmeisesti tykkäävät käyttää vesistön ylityksissä. En tosin syö hattuani vaikka väärässä olisinkin.

Itse veikkaisin pikemminkin lisäpanssarin kiinnikkeitä. Ehkäpä niihin kuuluu ERA-laatikot tai jotakin?
 
JOKO kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Sanoisin kiinnittimiksi lisäponttooneille, joita kiinalaiset muutenkin ilmeisesti tykkäävät käyttää vesistön ylityksissä. En tosin syö hattuani vaikka väärässä olisinkin.

Itse veikkaisin pikemminkin lisäpanssarin kiinnikkeitä. Ehkäpä niihin kuuluu ERA-laatikot tai jotakin?

Itsekkin mietin ensin sitä, mutta toisaalta kun missään muualla ei ole era -kiinnikkeitä niin tuntuu oudolle ratkaisulle vain tuohon niitä asennella.

Sitäpaitsi saa olla aika hellävarainen vastaposaus niissä palikoissa jos runko on alkuperäisillä spekseillä.

Tyhmästä panssariteräksestä toisaalta voisi toimiakin...
 
setämies kirjoitti:
Torni ei ole vakio eikä todennäköisesti silloin moottorikaan ole enää vakio. Keulan paino on ilmeisesti lisääntynyt.

Torni näkyy tässä videossa, mutta eipä näy noita jutskia.

Taitavat olla aika tuore lisäys kun ne nyt vasta bongattiin ensimmäisen kerran.
 
Last edited by a moderator:
Teräsmies kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Torni ei ole vakio eikä todennäköisesti silloin moottorikaan ole enää vakio. Keulan paino on ilmeisesti lisääntynyt.

Torni näkyy tässä videossa, mutta eipä näy noita jutskia.

Taitavat olla aika tuore lisäys kun ne nyt vasta bongattiin ensimmäisen kerran.


Torni on kyllä mielenkiintoisen näköinen.
Noissa lisäkilluttimissa on saranat kaikissa.Ne aukeavat siis alas. Ja siihen päälle sitten tulee jotain. Kinkkejä istumaan tai ponttooneja.
 
Last edited by a moderator:
setämies kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Sanoisin kiinnittimiksi lisäponttooneille, joita kiinalaiset muutenkin ilmeisesti tykkäävät käyttää vesistön ylityksissä. En tosin syö hattuani vaikka väärässä olisinkin.

Itse veikkaisin pikemminkin lisäpanssarin kiinnikkeitä. Ehkäpä niihin kuuluu ERA-laatikot tai jotakin?

Itsekkin mietin ensin sitä, mutta toisaalta kun missään muualla ei ole era -kiinnikkeitä niin tuntuu oudolle ratkaisulle vain tuohon niitä asennella.

Sitäpaitsi saa olla aika hellävarainen vastaposaus niissä palikoissa jos runko on alkuperäisillä spekseillä.

Tyhmästä panssariteräksestä toisaalta voisi toimiakin...

Voisi hyvin olla kiinnikkeet NERA-paneeleille (non-explosive reactive armour) eli reaktiivipanssari jossa ei ole räjähteitä vaan sen sijaan parin teräslevyn välissä on esim. kerros kumia tai vastaavaa joustavaa mutta riittävän vahvaa materiaalia. Sellainen toimisi hyvin kevyemmissäkin vaunuissa eikä tarvitse kovin vahvaa peruspanssaria (koska ei räjähdä). Tällä saadaan yllättävän hyvä suojaustaso. Täältä voi lukea asiasta enemmän:

NERA-paneelin suojaustaso
 
177642_255029844619451_1020113527_o.jpg


Joskus georgian sodan lopulla naapuri otti haltuunsa turkkilaisia cobria. Olisiko tässä lopputulos heidän tutkimuksistaan? http://twower.livejournal.com/902512.html
 
ctg kirjoitti:
[

Joskus georgian sodan lopulla naapuri otti haltuunsa turkkilaisia cobria. Olisiko tässä lopputulos heidän tutkimuksistaan? http://twower.livejournal.com/902512.html

Tai sitten vaan paranneltu versio tästä:



http://en.wikipedia.org/wiki/GAZ-2330
 
ctg kirjoitti:
177642_255029844619451_1020113527_o.jpg


Joskus georgian sodan lopulla naapuri otti haltuunsa turkkilaisia cobria. Olisiko tässä lopputulos heidän tutkimuksistaan? http://twower.livejournal.com/902512.html

Onkohan tuulilasin kaltevuudesta mitään hyötyä?
 
Back
Top