Miehistön kuljetus

Pasihan se oli.

No selvästikin... ennakkoon vaan puhuivat AMV:stä, niin hieman yllätti tämä julkistus. Mielekiintoista nähdä mitä uutta tämä Pasi 2 pitää sisällään ja ennen kaikkea mitä se maksaa.
 
https://www.patria.fi/fi/media/tied...6-monitoimista-kuljetuskapasiteettia-pitkalle

Tuosashan nuo oleellisimmat.

edit: Tehoa näyttää tulleen rutkasti lisää (294kw).

Patria 6X6 on Pasi-kuljetuspanssariajoneuvon seuraaja ja täydentää legendaarisen Patria AMV 8X8:n valinneiden asiakkaiden ajoneuvokantaa. Patria 6x6 on suunniteltu monikäyttöiseksi kuljetusajoneuvoksi. Teknisesti 6X6 pohjautuu alustarakenteeltaan samoihin komponentteihin kuin AMV.

Panssaroidun 6X6:n suojaus yltää STANAG-luokittelun tasoon 4 asti, mikä tarkoittaa suojausta jopa raskasta konekivääritulta vastaan. 6x6:n hyvän kuormankantokyvyn vuoksi suojaus saadaan paremmaksi kuin aiemmissa Pasi-miehistönkuljetusajoneuvoissa. Miinasuojaustaso on huippuluokkaa jo perustasossaan, mutta optiona päästään jopa 10 kilon miinasuojaukseen.

2–3 hengen miehistön lisäksi ajoneuvossa on istumapaikat kymmenelle taistelijalle riippuen käyttötarkoituksesta ja layoutista.

Ajoneuvo on suunniteltu yksinkertaiseksi ja käyttökustannuksiltaan kuorma-automaisen edulliseksi ratkaisuksi. Kestävyydessä se tulee jatkamaan edeltäjänsä Pasin viitoittamalla tiellä. Myös valmistusteknisesti 6X6 on selkeä kokonaisuus.
 
No selvästikin... ennakkoon vaan puhuivat AMV:stä, niin hieman yllätti tämä julkistus. Mielekiintoista nähdä mitä uutta tämä Pasi 2 pitää sisällään ja ennen kaikkea mitä se maksaa.


Varmaan paljolti samaa kun tämä testin versio.

The new XA-220 armoured vehicle combines many improvements including a new power pack which consists of a Cummins ISLe 8.9 engine. The electrical systems are upgraded with new AGM (Absorbent Glass Mat) batteries and power supply panels.
The vehicle is fitted with new LED/IR white lights at the front of the vehicle and driver can see the rear side of the vehicle tanks to a reverse camera.

The suspension of the XA-220 upgrade used a new suspension with adjustable shock absorbers. The steering systems is also upgraded with steering shock absorbers.

Modifications implemented to the XA-220 upgrade includes also new crew seats to enhance safety and increase protection against mine blast and IEDs (Improvised Explosive Devices). There is a new exterior surface coatings.

The troops compartment are now equipped with machine gun rail and personal weapons holder. There is firing ports on each side and at the rear of the hull.
The new XA-220 offers now more comfort, mine protection, armour protection against firing of small arms and shell splinters, road speed and high mobility in all-terrain conditions. It also offers more internal space compared to other similar military vehicles available to the current market.

https://www.armyrecognition.com/jun...rmoured_24_hours_endurance_test_12006174.html
 
No vihdoinkin järki voitti!

Asiakas eli Suomen Puolustusvoimat ei halunnut hienoa, mutta ylihintaista panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa (AMV).

Monen foorumilaisen vastaus on tähän oli, että AMV:n lisäarvo mitataan jos sen päälle istutetaan tykkitorni, jossa on gyrostabiloitu lämpötähtäimellä ja jatkuvasti mittaavalla laserilla varustettu konetykki. Näin olisi saatu "pyörillä kulkeva kevyt rynnäkköpanssarivaunu". Tuollainen torni olisi maksanut aivan helvetisti ja pyöräajoneuvot ei kestä konventionaalisella taistelukentällä.

Nyt on sitten tuotu markkinoille jotain sellaista mitä asiakas haluaa, eli sirpalesuojattu pyöräajoneuvo perinteisellä kehäalustalle läntätyllä raskaalla konekiväärillä. Pasi 2 pystyy viemään jalkaväen jalkautustasalle ja niitä saa hankittua enemmän kuin yhden pataljoonan tarpeisiin.
 
XA-220 oli enemmänkin vain tuunattu Pasi (edelleen mm. jäykillä akseleilla), mutta nyt julkaistu ajoneuvo on oikeasti uusi (esim. erillisjousitus), vaikka korin osalta toki Pasista paljon onkin lainattu.

Ymmärsin kyllä että alusta oli eri, vertasin vain karvalakki varustuksia muuten.
 
No vihdoinkin järki voitti!

Asiakas eli Suomen Puolustusvoimat ei halunnut hienoa, mutta ylihintaista panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa (AMV).

Monen foorumilaisen vastaus on tähän oli, että AMV:n lisäarvo mitataan jos sen päälle istutetaan tykkitorni, jossa on gyrostabiloitu lämpötähtäimellä ja jatkuvasti mittaavalla laserilla varustettu konetykki. Näin olisi saatu "pyörillä kulkeva kevyt rynnäkköpanssarivaunu". Tuollainen torni olisi maksanut aivan helvetisti ja pyöräajoneuvot ei kestä konventionaalisella taistelukentällä.

Nyt on sitten tuotu markkinoille jotain sellaista mitä asiakas haluaa, eli sirpalesuojattu pyöräajoneuvo perinteisellä kehäalustalle läntätyllä raskaalla konekiväärillä. Pasi 2 pystyy viemään jalkaväen jalkautustasalle ja niitä saa hankittua enemmän kuin yhden pataljoonan tarpeisiin.


AMV menee kyllä hukkaan taksina, kestää sitten minkä kestää mutta siihen kannattaa heitää jotain tulitukeen sopivaa päälle.
 
AMV menee kyllä hukkaan taksina, kestää sitten minkä kestää mutta siihen kannattaa heitää jotain tulitukeen sopivaa päälle.

Suomessa yksikään yksikkö ei aja pyöräajoneuvoilla taisteluun. Jalkaväki jalkautuu ja taistelee jalan.

Pasilla tai AMV:llä varustettu komppania tai pataljoona ei edes aja vihamielisellä alueella, vaan kulkureitti tiedustellaan etukäteen.

Suomi ei tarvitse konetykeillä aseistettuja pyöräajoneuvoja.

Vai pitäisikö tässä nyt lähteä siitä, että ajoneuvo (ts. teollisuuspolitiikka) määrittelisi kevyen jalkaväen taistelutekniikan?
 
Suomessa yksikään yksikkö ei aja pyöräajoneuvoilla taisteluun. Jalkaväki jalkautuu ja taistelee jalan.

Pasilla tai AMV:llä varustettu komppania tai pataljoona ei edes aja vihamielisellä alueella, vaan kulkureitti tiedustellaan etukäteen.

Suomi ei tarvitse konetykeillä aseistettuja pyöräajoneuvoja.

Vai pitäisikö tässä nyt lähteä siitä, että ajoneuvo (ts. teollisuuspolitiikka) määrittelisi kevyen jalkaväen taistelutekniikan?

Mutta KRHlla varustetut pyöräpanssarit on eri lukunsa.
 
Back
Top