Miehistön kuljetus

Crotaleja on parikymmentä ja tutkia lienee karkeasti toinen mokoma. 87:n hankintamäärää ei käsittääkseni ole julkaistu. Niitä on aikanaan hankittu jääkäri- ja panssariprikaateille sekä muutamille muille käyttäjille kaikissa puolustushaaroissa joten sinne haarukkaan 20-30 kpl tuo suuruusluokkana todennäköisesti asettuu.
Crotalejen tarkka määrä on julkaistu jossain kirjassa, oliko jälleen Muikun kirja, jonka nimeä en muista. Crotale-alustoja on 21 kpl, joista 1 on prototyyppi/mock-up/ajoharjoitteluvaunu ja sen ohjusvarustus on aitoa kotimaista vaneria.
 
Crotaleja on parikymmentä ja tutkia lienee karkeasti toinen mokoma. 87:n hankintamäärää ei käsittääkseni ole julkaistu. Niitä on aikanaan hankittu jääkäri- ja panssariprikaateille sekä muutamille muille käyttäjille kaikissa puolustushaaroissa joten sinne haarukkaan 20-30 kpl tuo suuruusluokkana todennäköisesti asettuu.

Niitä sisältävissä patteristoissa ilmoitetaan olevan jopa 3 x MOSTKA87 joten näin itsekin olen veikkaillut.
 
Crotalejen tarkka määrä on julkaistu jossain kirjassa, oliko jälleen Muikun kirja, jonka nimeä en muista. Crotale-alustoja on 21 kpl, joista 1 on prototyyppi/mock-up/ajoharjoitteluvaunu ja sen ohjusvarustus on aitoa kotimaista vaneria.

Tuo on hyvin tarkkaan tiedossa. Mostkan osuus on hiukan hämärämpi.
 
Venäläiset ovat ottaneet oppia Syyriasta ja varustaneet kevyen motorisoidun porukan pickupeilla.

Samaa kaavailtiin meillekin Jalkaväen vuosikirjassa joskus 10 vuotta sitten enkä ihmettelisi vaikka asia nousisi taas pintaan.

Itse olen liputtanut tuon asian puolesta jo pitkään ja kyllähän samanlaista touhua on ollut monella länsimaalla jo pitkään.
 
Samaa kaavailtiin meillekin Jalkaväen vuosikirjassa joskus 10 vuotta sitten enkä ihmettelisi vaikka asia nousisi taas pintaan.

Itse olen liputtanut tuon asian puolesta jo pitkään ja kyllähän samanlaista touhua on ollut monella länsimaalla jo pitkään.

Viittaat Jouni Laarin kirjoitukseen Jalkaväen vuosikirjassa 2007. Jos joku haluaa tuohon tutustua niin kirja löytyy pdf-muodossa jalkaväkimuseon sivuilta.
 
Esittelyssä uusi JLTV, jonka toimitukset alkoivat USA:ssa vuoden alussa. Mitä mieltä? Kamerasta päätellen menee aika mukavasti kuten Paris-Dakarissa.
Heppoja 340, joten MISU jää jalkoihin. Kumma että PASIt ja MISUt on aina olleet vähän aneemisia voimanlähteiltään. Jenkit laittavat kunnolla papua pataan noissa.
 
Esittelyssä uusi JLTV, jonka toimitukset alkoivat USA:ssa vuoden alussa. Mitä mieltä? Kamerasta päätellen menee aika mukavasti kuten Paris-Dakarissa.
Heppoja 340, joten MISU jää jalkoihin. Kumma että PASIt ja MISUt on aina olleet vähän aneemisia voimanlähteiltään. Jenkit laittavat kunnolla papua pataan noissa.
noita on tullut koekäyttöön jo jopa meille muutamiin kohteisiin. mukavampi, kuin Hmmwv, mutta 1151 ei ole paha lainkaan. Uudelleen suunnittelua kannattaa harrastaa muutamiin juttuihin. Lasit ovat paremmat, kuin 1151.ssä. 3/4" kristallia.
 
Tuotantomäärät ovat fantastisen suuria ja silti tulee kestämään pitkään, enenen kuin Hummeit on korvattu.
JLTV näyttää kyllä pätevältä peliltä.
 
Esittelyssä uusi JLTV, jonka toimitukset alkoivat USA:ssa vuoden alussa. Mitä mieltä? Kamerasta päätellen menee aika mukavasti kuten Paris-Dakarissa.
Heppoja 340, joten MISU jää jalkoihin. Kumma että PASIt ja MISUt on aina olleet vähän aneemisia voimanlähteiltään. Jenkit laittavat kunnolla papua pataan noissa.

Ensimmäiset on taidettu toimittaa jo 2016 ja mallinimi on L-ATV Oshkoshilta. Aikaisemmin oli toimitettu jo isompaa M-ATV mallia jota kanssa käytetty operaatioissa. M-ATV on yli 10 tn luokassa ja tehot suunnilleen samat. Vääntö on noissa toki tärkeämpi ja max teho on aika pitkälti suhteessa korkeimpaan kierroslukuun eli jos L-ATV (JLTV) moottori kiertää korkeammille kierroksille kuin Pasissa voi siinä olla sama tai parempi teho vaikka vääntö olisi heikompi.
 
Ensimmäiset on taidettu toimittaa jo 2016 ja mallinimi on L-ATV Oshkoshilta. Aikaisemmin oli toimitettu jo isompaa M-ATV mallia jota kanssa käytetty operaatioissa. M-ATV on yli 10 tn luokassa ja tehot suunnilleen samat. Vääntö on noissa toki tärkeämpi ja max teho on aika pitkälti suhteessa korkeimpaan kierroslukuun eli jos L-ATV (JLTV) moottori kiertää korkeammille kierroksille kuin Pasissa voi siinä olla sama tai parempi teho vaikka vääntö olisi heikompi.
Sitkeys ja vääntö on tietysti tärkein, mutta Dieselien paras alue niissä on aika alhaalla ja sitähän on painotettu, koska korkeilla kierroksilla kuluu polttoainetta. Lyhytiskuiset Dieselit tukehtuvat nopeasti, vaikka niissä saadaan korkeampia kierroslukuja ja tehoja. Videolta näkyy että näytössä kierrokset eivät juuri ylitä 2400 rpm kuin hetkellisesti. Vaihto ylöspäin tapahtuu jossain 2200-2400 paikkeilla maastoajossa. Vaikea kuvitella että SISU/Cummings kiertäisi tuota vähemmän.

Inclinaattori on muuten aika hyvä apu tuossa näytössä. Siinä ei tule kokeiltua liian hurjia kulmia ja toisaalta kokematon näkee että varaa on vielä kallistua.

Voipi olla tietysti että tarvetta ei ole suurempaan tehoon MISUssa, mutta kuormankantokyvyn kasvaessa pitäisi tehoa lisätä myös että ajoneuvo liikkuu reippaasti myös kuormattuna.
 
Nasujen stenaaminen näyttää alkaneen todenteolla. Tervolan varikolla on huutokaupassa pitkä rivi Nasuja.

c7dc0543-aa51-402e-bc45-52730adf46c3-large::r:0.jpg



Tarjolla myös vähän vanhempaa saapumiserää oleva kenttästerilisaattori vuodelta 1936 eli kaikki sodat läpikäynyt värkki:

25cf536e-35e3-47be-881d-87b12c91deec-large::r:0.jpg
 
Nasujen stenaaminen näyttää alkaneen todenteolla. Tervolan varikolla on huutokaupassa pitkä rivi Nasuja.

c7dc0543-aa51-402e-bc45-52730adf46c3-large::r:0.jpg



Tarjolla myös vähän vanhempaa saapumiserää oleva kenttästerilisaattori vuodelta 1936 eli kaikki sodat läpikäynyt värkki:

25cf536e-35e3-47be-881d-87b12c91deec-large::r:0.jpg
Ovatkos nuo sitten siis NA-140:iä? 120:t ovat ilmeisesti vielä rivissä.
 
kenttästerilisaattori

Oliko tämä seuraava vaihtoehto, jos jarrusta ei enää ollut apua? :sick: Mistä saisi lisätietoa ja tilastoja, sotilaslääketieteen keskuksesta? Aiheesta voisi tehdä mielenkiintoisen väitöskirjan tai useammankin...
 
Nasujen stenaaminen näyttää alkaneen todenteolla. Tervolan varikolla on huutokaupassa pitkä rivi Nasuja.

c7dc0543-aa51-402e-bc45-52730adf46c3-large::r:0.jpg



Tarjolla myös vähän vanhempaa saapumiserää oleva kenttästerilisaattori vuodelta 1936 eli kaikki sodat läpikäynyt värkki:

25cf536e-35e3-47be-881d-87b12c91deec-large::r:0.jpg

Jaahas, nyt sitten odotamme, että joku Koillismaan Helmi, joka aloittelee Lapin matkailubisnestä, käy ostamassa nämä Puolustusvoimien väreissä olevat Nasut. Saman firman liiketoimintasuunnitelmaan voisi kuulua myös käytöstä poistettujen rajavartioasemien hankkiminen - Nasu-safarien lähtöpaikkoja ja etappipisteitä, ymmärrättehän
 
Nasujen stenaaminen näyttää alkaneen todenteolla. Tervolan varikolla on huutokaupassa pitkä rivi Nasuja.

c7dc0543-aa51-402e-bc45-52730adf46c3-large::r:0.jpg



Tarjolla myös vähän vanhempaa saapumiserää oleva kenttästerilisaattori vuodelta 1936 eli kaikki sodat läpikäynyt värkki:

25cf536e-35e3-47be-881d-87b12c91deec-large::r:0.jpg

Ja mikä vimma on kalustoa poistaa, kun uutta ei ole tilalle antaa kuitenkAn?
 
  • Surullinen
Reactions: TT
Back
Top