Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olen kyllä sitä mieltä, että hävittäjillä nimenomaan puolustetaan koko maan ilmatilaa. Ei tietenkään joka paikassa yhtä aikaa, mutta on melko sama tuleeko se yli Hangon vaiko Kotkan kohdalla. Ilmatorjunnalle se ei ole. Hävittäjät voi aina suunnata sinne minne halutaan, it on siellä missä se ko hetkellä sattuu olemaan eikä se siitä mihinkään ehdi liikkumaan. Se olisi niin kuin saatava kohteen ja saapujien väliin...Niin, eihän Suomen hävittäjilläkään puolusteta yhtä lailla koko maan ilmatilaa, tai maavoimilla koko maamme aluetta samalla intensiteetillä... Samalla laskukaavalla pitäisi kai laskea, että Suomen puolustus olettaen 80km kantaman tutkaohjukselle vaatisi (20000km2 kattavuudella) vaatisi paria kymmentä jatkuvasti ilmassa olevaa konetta, eli kai pauttiarallaa 120 hävittäjää minimissään...
Maavoimien osalta taas olisi kai turvallista laskea noin 400km2 per pataljoona, eli ainakin se noin tuhatkunta pataljoonaa Hangosta Petsam... Kilpisjärvelle....
Kyllä sodan ajan Nasams-patterin vehvuus on oltava yli 100 henkilöä...@Protheon_93
Hankintakustannuksista sen verran, että NASAMS:n osuus oli n. 340 miljoonaa euroa (vuoden 2020 hintatasossa n. 390 milj. eur.). Samassa yhteydessä ostettiin ilmavoimille KEVA-tutkia ja päivityksiä KAVA-tutkiin, mikä kasvatti kokonaispotin sinne puolen miljardin hujakoille.
Mitä taas henkilöstöön tulee... Jos oikein muistan norjalaisista lukemani, niin Norjassa järjestelmän yksittäistä palikkaa (tutka, ohjuslavetti jne.) operoidaan palkollisen johtamalla ryhmällä alaisten ollessa varusmiehiä/reserviläisiä. (Johtokeskus voi olla poikkeus.) Samaten HELITR:n vahvuudeksi puolestaan ilmoitettiin v. 2015 ilmatorjuntaseminaarissa noin 70 ja rykmentin vastuulle kuuluu muutakin kuin pelkkä NASAMS. Eli tuskin ilmatorjunta nyt ainakaan enempää henkilöstöä vaatii kuin monitoimihävittäjät.
Lisäksi muut käyttökulut ovat hyvin kohtuulliset Aggregaatti ja kuorma-auto eivät ole janossaan hävittäjää nähneetkään... ja varaosatkin ovat edullisempia.
Kyllä sodan ajan Nasams-patterin vehvuus on oltava yli 100 henkilöä...
Lisäksi on muistettava, vastatakseen hävittäjien torjuntavoimaa, ei YKSI it-järjestelmä riitä. Niitä on oltava ainakin 3 - 4 päällekkäin. Ainakin. Korkeatorjunta, kohdetorjunta, lähitorjunta ja suojaus. Yksi asejärjestelmä voi ehkä joskus kattaa noista kaksi, mutta useimmin ei.
Itsekin laskin tämän kerran ja päädyin it:n henkilöstövahvuudeksi noin 240 000 henkilöä, jos koko maa katettaisiin it:llä, joka vastaa 60 hävittäjän tulivoimaa. Eli koko Maavoimien ja vähän muutakin päälle vielä vahvuus...
LKP-vahvuus on vajaat 300 000. Siinä on vieteri ihan oikeasti aika tiukalla ja jokainen joukko on tarkkkaan harkittava. Kyllä Ilmavoimat on ehdottomasti kustannustehokkain tapa ilmapuolustuksen hoitamiseksi. It:llä ei siihen itse asiassa ole edes teknisiä mahdollisuuksiakaan, henkilöstö- ja raharesursseista puhumattakaan.Joo, mutta ei kantahenkilökuntaa. Varusmiehet/reserviläiset taas ovat lähes ilmainen voimavara PV:n kannalta.
Suurimmankin it-järjestelmän oikea kantama aerodynaamiseen maaliin on noin 100 km. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, vaikka kuinka raketin kinematiikka mahdollistaisi 300 - 500 km lentämisen. Kyse on aika monesta jutusta, miksi näin on, mutta näin vaan on. BMD tai satelliittien ampuminen on sitten eri juttu.Älä suotta unohda laskelmista ilmasta-maahan tulivoiman korvaamisen vaatimaa 100 000 tykkimiestä.
Ajatusleikki tuo kai oli, mutta laskit ilmeisesti kaikki järjestelmät koko maahan Inarista Hankoon? Eipä taida sellaiseen olla mahdollisuuksia juuri missään, ellei puolustettava pläntti ole kokoluokkaa Singapore.
Käytännössähän tuollainen koko maan sateenvarjo toteutettaisiin Suomessa yhdellä järjestelmällä. Enemmän kerroksia lisättäisiin sitten paikoitellen joko tärkeiden kohteiden tai todennäköisimpien lentoreittien varrelle doktriinista riippuen (suojaaminen vs. tappioiden tuottaminen).
On niin kovin helppoa piirellä kartalle ympyröitä. Jos vihollinen tietää missä ympyrän keskipiste on ollaan epäonnistuttu jossain pahasti. Ei kai kukaan kiistä hävittäjien joustavuutta ja tehoa mutta täydellinen järjestelmä se ei ole sekään. Sillä on omat heikkoutensa. Hintoja on vaikea verrata koska käyttö eri järjestelmiän välillä on vähän erilainen.Suurimmankin it-järjestelmän oikea kantama aerodynaamiseen maaliin on noin 100 km. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, vaikka kuinka raketin kinematiikka mahdollistaisi 300 - 500 km lentämisen. Kyse on aika monesta jutusta, miksi näin on, mutta näin vaan on. BMD tai satelliittien ampuminen on sitten eri juttu.
Jos puhutaan ilmasodankäynnistä, niin en näe hävittäjällä siinä hommassa kuin yhden heikkouden: hinta. Se pesee tehokkuudessa sen lajin muut tekijät aivan puhtaasti, eli siis ilmatorjunnan ja ilmasuojelun (alan passiiviset konstit). Hävittäjä on taistelulavettina tehokas, se on äärimmäisen joustava ja se on myös vähiten haavoittuva (tuli ja liike, ihan perusjuttuja).On niin kovin helppoa piirellä kartalle ympyröitä. Jos vihollinen tietää missä ympyrän keskipiste on ollaan epäonnistuttu jossain pahasti. Ei kai kukaan kiistä hävittäjien joustavuutta ja tehoa mutta täydellinen järjestelmä se ei ole sekään. Sillä on omat heikkoutensa. Hintoja on vaikea verrata koska käyttö eri järjestelmiän välillä on vähän erilainen.
Jos puhutaan ilmasodankäynnistä, niin en näe hävittäjällä siinä hommassa kuin yhden heikkouden: hinta. Se pesee tehokkuudessa sen lajin muut tekijät aivan puhtaasti, eli siis ilmatorjunnan ja ilmasuojelun (alan passiiviset konstit). Hävittäjä on taistelulavettina tehokas, se on äärimmäisen joustava ja se on myös vähiten haavoittuva (tuli ja liike, ihan perusjuttuja).
pesee ja pesee. Laskepa huviksesi mitä sen hävittäjän ilmassa pitäminen 24/7 maksaa ja mitä sen ympärille pitää siinä tapauksessa hommata. Joustavuutta tuo lähinnä nopeus jolla saadaan se maaliosoitettua, ohjus oikeaan paikkaan ja matkaan. Haavoittuvuudet voidaan toki hypätä yli mutta niitä kuitenkin löytyy. Kyse on teknisestä järjestelmästä, järjestelmä vaatii tietyn pätkän suoraa niin ilmaan nousemiseen kuin laskeutumiseen. Järjestelmä vaatii maastouttamista ja toiminnan salaamista ja suojaamista. Miten paljon porukkaa mahtaa olla yhden tukikohdan suojana? Tämän lisäksi tukiosien on myös toimittava. Ilmatorjunta patteri kykenee toimimaan vaikka ei kuitenkaan liikkumaan ilman polttoainetta kunhan energian tuotanto pelaa. Ilmavoimien toiminta loppuu siihen pisteeseen kun polttoaine rekkaa ei kuulu tai siirto pumppuun tulee vikaa eikä ole korvaavaa paikalla. Samaten toiminta loppuu tukikohdassa siihen pisteeseen kun kiitotielle ilmestyy reikiä ja romua. Toki reijät voidaan paikata ja romut siivota. Sen ajan ilmavoimien jotka ko. tukikohdassa toimivat teho on puhda 0%.Jos puhutaan ilmasodankäynnistä, niin en näe hävittäjällä siinä hommassa kuin yhden heikkouden: hinta. Se pesee tehokkuudessa sen lajin muut tekijät aivan puhtaasti, eli siis ilmatorjunnan ja ilmasuojelun (alan passiiviset konstit). Hävittäjä on taistelulavettina tehokas, se on äärimmäisen joustava ja se on myös vähiten haavoittuva (tuli ja liike, ihan perusjuttuja).
Suurimmankin it-järjestelmän oikea kantama aerodynaamiseen maaliin on noin 100 km. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, vaikka kuinka raketin kinematiikka mahdollistaisi 300 - 500 km lentämisen. Kyse on aika monesta jutusta, miksi näin on, mutta näin vaan on.
Voitko perustella väitettäsi. Etenkin ne "monet jutut" kiinnostavat.
Suurikantamaisia SA -ohjuksia on tehty jo 1950 -luvulta lähtien: Esim:
Nike Hercules: 140 km
SA-5 (S200): 300km
Bomarc B: 700 km
Mikään noista ei ollut tarkoitettu ohjusten torjuntaan. Bomarc ei edes olisi pystynyt siihen patoputkimoottorinsa takia.
"23.10.1957 Bomarc -ohjus tuhosi maalikoneen 20km korkeudella ja 160 km etäisyydellä" (Ahti Lappi)
S-500 was able to hit a target almost 300 miles (482 km) away, which is 50 miles further than the previous record
Voi hyvä ihme. Eihän hävittäjien tarvitse olla ilmassa missään tapauksessa 24/7. Useimmiten riitää n. 3 - 4 h/vrk. Se on valittava se oikea hetki.pesee ja pesee. Laskepa huviksesi mitä sen hävittäjän ilmassa pitäminen 24/7 maksaa ja mitä sen ympärille pitää siinä tapauksessa hommata. Joustavuutta tuo lähinnä nopeus jolla saadaan se maaliosoitettua, ohjus oikeaan paikkaan ja matkaan. Haavoittuvuudet voidaan toki hypätä yli mutta niitä kuitenkin löytyy. Kyse on teknisestä järjestelmästä, järjestelmä vaatii tietyn pätkän suoraa niin ilmaan nousemiseen kuin laskeutumiseen. Järjestelmä vaatii maastouttamista ja toiminnan salaamista ja suojaamista. Miten paljon porukkaa mahtaa olla yhden tukikohdan suojana? Tämän lisäksi tukiosien on myös toimittava. Ilmatorjunta patteri kykenee toimimaan vaikka ei kuitenkaan liikkumaan ilman polttoainetta kunhan energian tuotanto pelaa. Ilmavoimien toiminta loppuu siihen pisteeseen kun polttoaine rekkaa ei kuulu tai siirto pumppuun tulee vikaa eikä ole korvaavaa paikalla. Samaten toiminta loppuu tukikohdassa siihen pisteeseen kun kiitotielle ilmestyy reikiä ja romua. Toki reijät voidaan paikata ja romut siivota. Sen ajan ilmavoimien jotka ko. tukikohdassa toimivat teho on puhda 0%.
Kuten sanoin näitä suorituskykyjä ei voi verrata. Ne eivät korvaa toisiaan vaan täydentävät toisiaan. Molempia tarvitaan paikkaamaan toistensa heikkouksia jotta molempien järjestelmien vahvuuksista saadaan kaikki irti.
Voitko perustella väitettäsi. Etenkin ne "monet jutut" kiinnostavat.
Suurikantamaisia SA -ohjuksia on tehty jo 1950 -luvulta lähtien: Esim:
Nike Hercules: 140 km
SA-5 (S200): 300km
Bomarc B: 700 km
Mikään noista ei ollut tarkoitettu ohjusten torjuntaan. Bomarc ei edes olisi pystynyt siihen patoputkimoottorinsa takia.
"23.10.1957 Bomarc -ohjus tuhosi maalikoneen 20km korkeudella ja 160 km etäisyydellä" (Ahti Lappi)
S-500 was able to hit a target almost 300 miles (482 km) away, which is 50 miles further than the previous record
Juuri tässä on se juttu. Kyse on siitä, millä hakeutumismenetelmällä ohjus maaliin päätyy ja miten yleensäkin tieto maalista saadaan järjestelmään. USA:n CEC on ensimmäisiä järjestelmiä, jossa OIKEASTI muu kuin ampuva yksikkö voi seurata maalia ja välittää tiedon ampujalle ja OTTAA ohjuksen omaan hallintaansa ja ohjata sen maaliin. Mutta tämänkin yksikön on nähtävä maali.En ole @Analysti , mutta luulen ainakin yhden jutun olevan ennakkovaroitus. Maali ehtii ottaa etäisyyttä ja liikehtiä, mikä syö ohjuksen energiaa ja kantamaa. Lisäksi maali voi yrittää hakeutua tutkahorisontin alle katkaistakseen maalitukseen ja viime kädessä matalalle maavälkkeen suojaan.
Tietysti tämäkin on suhteellista. Onko maali tietoinen ammutusta ohjuksesta? Pääseekö maali katkaisemaan maalinosoitusta (vrt. USN:n CEC)? Puhutaanko hävittäjämaalista vaiko jostakin vähemmän liikehtimiskykyisestä?
Ei asemien vaihton tarvitse olla kymmeniä kilometrejä. Joka tapauksessa puhutaan aika suuresta erosta sen suhteen kumpi järjestelmä kykenee tarjoamaan aktiivisemman suojan. Aktiivisemman suojan tarjoilee ilmatorjunta. Hävittäjien etu on siinä, että ne voivat viedä suojan nopeasti sinne minne halutaan. Koska käyttöperiaate on eri niin näitä ei voida verrata. Kumpikin edelleenkin täydentää toisiaan. Molempia tarvitaan. Et mitenkään pysty korvaamaan hävittäjällä ilmatorjuntaa tai ilmatorjunnalla hävittäjää.Voi hyvä ihme. Eihän hävittäjien tarvitse olla ilmassa missään tapauksessa 24/7. Useimmiten riitää n. 3 - 4 h/vrk. Se on valittava se oikea hetki.
It-patterin elämä loppuu vuorokaudessa, jos se ei liiku. Montakohan kertaa asemia vaihdetaan vrk:n aikana...
Länsimaissa on suurelta osin ilmatorjunta korvattu hävittäjillä. Totta kai sielläkin on it-järjestelmiä tiettyihin tehtäviin, joihin se sopii paremmin, mutta lähtökohtaisesti iltatilan hallinta ja ilmaherruus hoidetaan hävittäjillä. Idässä sen sijaan panostetaan it:hen huomattavasti enemmän, mutta on osoittautunut, ettei siitä tosipaikassa ole lännen koneille/ohjuksille vastusta (Bekaa/Syyria/Irak...)Ei asemien vaihton tarvitse olla kymmeniä kilometrejä. Joka tapauksessa puhutaan aika suuresta erosta sen suhteen kumpi järjestelmä kykenee tarjoamaan aktiivisemman suojan. Aktiivisemman suojan tarjoilee ilmatorjunta. Hävittäjien etu on siinä, että ne voivat viedä suojan nopeasti sinne minne halutaan. Koska käyttöperiaate on eri niin näitä ei voida verrata. Kumpikin edelleenkin täydentää toisiaan. Molempia tarvitaan. Et mitenkään pysty korvaamaan hävittäjällä ilmatorjuntaa tai ilmatorjunnalla hävittäjää.