Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Melkoinen ruljanssi tosiaan vaaditaan, näin kyseistä aselajia tuntemattomana olisi mielenkiintoista tietää miten realistista tämä on. Vuosia sitten uutisoitiin kyllä että itänaapuri kierrättää runsaasti henkilöstöä tuolla juuri taistelukokemusta keräten.Olisi kyllä aikamoista henkilöstön kierrätystä jos muutamaan kymmentä konetta kohti siellä käytetään satoja, ehkä tuhansia pilotteja? Ei tunnu minusta uskottavalta, mutta voihan se silti olla niin...
Tietysti, onhan ne nyt siellä olleet jo vuosia, että ehkä useampi on käynyt, kuin aluksi kuvittelin.
Paitsi jos valitaan F-35 joka ei lennä salamoiden kanssa samaan aikaan Kesäiset äkilliset ukkoset voivat olla rajoittava tekijä joillekin kone vaihtoehdoilleTempaisin tuon jostakin, missä sanottiin Suomen Ilmavoimien pyörittävän jopa 5 lentokierrosta/vrk. Arvioni itänaapurista on noin 3. On myös muistettava, että kun he tänne tulee, niin kyse on yleensä jonkun maa- tai merikohteen tuhoamisesta. Heille on EDELLEEN osalle kalustosta sää rajoittava tekijä (ja lentäjille myös) mutta meidän torjujat nousee kyllä ja torjuu säässä kuin säässä.
Ja tarkoitin lähellä kone - kone suhdetta, totta kai 300:lla koneella lennetään enemmän suorituksia/vrk kuin 60:llä, sehän on nyt ihan selvää.
On aina hienoa huomata miten erinomaisia me suomalaiset olemme. Tiedämme toisten asiat todella hyvin. Naapurin kyvytkin tunnetaan kuin omat taskut. Mihin me supoa tai sotilastiedustelua tarvitaan kun tieto löytyy foorumilta.Muutama kymmenen parasta lentäjää on ollut siellä. Suuri massa ei ole.
Myös yleiset olosuhteet ovat ihan erilaiset: on voitu vapaasti valita hyvän sään päivä. Vastapuolella ei ole mitään millä ampua takaisin. Sanoisin, että Syyrian "taistelukokemus" ei paljon harjoitusalueella käynnistä poikkea...
Tarkoitatko sitä konetta jonka ilmavoimat on kuulemma jo valinnut mutta jota ei ole rahaa ostaa kuin 15 kappaletta?Paitsi jos valitaan F-35 joka ei lennä salamoiden kanssa samaan aikaan Kesäiset äkilliset ukkoset voivat olla rajoittava tekijä joillekin kone vaihtoehdoille
Bamsen näytöt:
.
.
.
maailman vahvin nalle.
Mitä naapurin kykyjä tuossa kommentissani on kuvattu?On aina hienoa huomata miten erinomaisia me suomalaiset olemme. Tiedämme toisten asiat todella hyvin. Naapurin kyvytkin tunnetaan kuin omat taskut. Mihin me supoa tai sotilastiedustelua tarvitaan kun tieto löytyy foorumilta.
Tempaisin tuon jostakin, missä sanottiin Suomen Ilmavoimien pyörittävän jopa 5 lentokierrosta/vrk. Arvioni itänaapurista on noin 3. On myös muistettava, että kun he tänne tulee, niin kyse on yleensä jonkun maa- tai merikohteen tuhoamisesta. Heille on EDELLEEN osalle kalustosta sää rajoittava tekijä (ja lentäjille myös) mutta meidän torjujat nousee kyllä ja torjuu säässä kuin säässä.
Ja tarkoitin lähellä kone - kone suhdetta, totta kai 300:lla koneella lennetään enemmän suorituksia/vrk kuin 60:llä, sehän on nyt ihan selvää.
Olisi kyllä aikamoista henkilöstön kierrätystä jos muutamaan kymmentä konetta kohti siellä käytetään satoja, ehkä tuhansia pilotteja? Ei tunnu minusta uskottavalta, mutta voihan se silti olla niin...
Tietysti, onhan ne nyt siellä olleet jo vuosia, että ehkä useampi on käynyt, kuin aluksi kuvittelin.
Strategic bombers
14 Tu-22M3[91]
6 Tu-95MSM[91]
5 Tu-160[91]
Tactical bombers
12 Su-24M2
8 Su-34[92]
Attack bombers
4 Su-25SM[93]
Fighter aircraft
4 Su-27SM[94]
4 Su-30SM[95]
4 Su-35S[96]
4 MiG-29SMT[97][98]
4 Su-57[99][100]
Interceptor aircraft
MiG-31BM[citation needed]
Reconnaissance aircraft
A-50U[101][102]
Il-20M1
Tu-214R[103][104]
Attack helicopter
12 Mi-24P/35M [105]
6 Mi-28N[106]
4 Ka-52[106]
Utility helicopter
4 Mi-8AMTSh
Et kyllä ole... mutta tuohonkin on kyllä vastakeinoja varmaan keksitty.Ymmärsin kyllä että puhut konekohtaisesta suoritusmäärästä. Toisaalta isommalla konemäärällä pystyy myös pakottamaan toisen olemaan koko ajan ilmassa vaikka ei tekisi yhtään hyökkäystä ja konekohtainen suoritemäärä olisi paljonkin pienempi. Myös vanhempi kalusto passaa tähän vaikkei ehkä kykenekkään aivan etulinjan kähinään.
Tuo olisi ongelma varsinkin harmaassa vaiheessa. Isolla fleetillä pienelläkin tempolla pystyy pakottamaan pienemmän fleetin tekemään kovaa lentosuoritemäärää vaikka taistelukosketusta ei olisikaan. Sitten kun ryminä alkaa, toisella voi olla vielä resurssia lisätä tempoa kun toinen jo huohottaa (lentäjät väsyvät, huollot vaikeutuvat varsinkin hajautetussa touhussa, polttoaineen kuljetus voi takkuilla samoin hajautetussa jne. jne.)
Tämän takia uuden koneen valinnassa mielestäni huollon merkitys ja sortie generation rate pitkässä juoksussa ovat paljon olennaisempi asia kuin jokin yksittäinen taistelutekninen yksityiskohta. Päättäjien pitää olla tarkkana.
Voin tietysti olla täysin väärässäkin.
Juurikin noista syistä Global Eye olisi meille äärimmäisen tärkeä. Tiedettäisiin tarkalleen mitä koneita siellä pyörii ja kauanko ovat pyörineet. Omat hävittäjät saadaan lähetettyä juuri oikeisiin tehtäviin ja toissijaiset menkööt ilmatorjunnalle. Ja ne saatanalliset risteilyohjukset havaitaan varmasti myös paremmin jo ”laakasu” vaiheessa. Vastatoimiin päästään nopeammin.Ymmärsin kyllä että puhut konekohtaisesta suoritusmäärästä. Toisaalta isommalla konemäärällä pystyy myös pakottamaan toisen olemaan koko ajan ilmassa vaikka ei tekisi yhtään hyökkäystä ja konekohtainen suoritemäärä olisi paljonkin pienempi. Myös vanhempi kalusto passaa tähän vaikkei ehkä kykenekkään aivan etulinjan kähinään.
Tuo olisi ongelma varsinkin harmaassa vaiheessa. Isolla fleetillä pienelläkin tempolla pystyy pakottamaan pienemmän fleetin tekemään kovaa lentosuoritemäärää vaikka taistelukosketusta ei olisikaan. Sitten kun ryminä alkaa, toisella voi olla vielä resurssia lisätä tempoa kun toinen jo huohottaa (lentäjät väsyvät, huollot vaikeutuvat varsinkin hajautetussa touhussa, polttoaineen kuljetus voi takkuilla samoin hajautetussa jne. jne.)
Tämän takia uuden koneen valinnassa mielestäni huollon merkitys ja sortie generation rate pitkässä juoksussa ovat paljon olennaisempi asia kuin jokin yksittäinen taistelutekninen yksityiskohta. Päättäjien pitää olla tarkkana.
Voin tietysti olla täysin väärässäkin.
Et kyllä ole... mutta tuohonkin on kyllä vastakeinoja varmaan keksitty.
Tuo Casa on muuten lihavimpien maalien joukossa. Sen suojaaminen on erittäin tärkeää.Varmasti. Mutta silloin myös katsotaan kuinka hyviä meidän signaalitiedustelumiehemme ovat ja onko CASA-tiedustelukone hintansa värtti.
Homma riippuu paljon siitä, että huomaamme ajoissa milloin harmaa vaihe lähenee loppuaan ja kaleerin rummunlyöjä idässä alkaa paukuttamaan lisää tahtia. Sen loppumisen kyllä huomaa siitäkin, kun 150-200 Kalibria/Iskanderia/KH-555/KH-101:stä alkaa saapua kolkuttamaan ovea mutta todella hyvä olisi saada ennakkovaroitusta edes jonkin verran. 15 minuuttiakin antaa jo paljon tuossa kohtaa.
Vuonna 1944 se onnistui. Toivottavasti nytkin on homma hanskassa.
Tuo Casa on muuten lihavimpien maalien joukossa. Sen suojaaminen on erittäin tärkeää.
"Muutama kymmenen parasta lentäjää on ollut siellä"Mitä naapurin kykyjä tuossa kommentissani on kuvattu?
Kontti on kuitenkin siirrettävissä mihin tahansa. Yhtä hyvin voi kulkea rekan lavalla. Hieman suojaisemmin mutta hankala siirtää nopeasti kauemmas.Epäilemättä Mig-31 lentäjät himoitsevat sen saamista piikille.
pitkässä juoksussa
Tempaisin tuon jostakin, missä sanottiin Suomen Ilmavoimien pyörittävän jopa 5 lentokierrosta/vrk. Arvioni itänaapurista on noin 3. On myös muistettava, että kun he tänne tulee, niin kyse on yleensä jonkun maa- tai merikohteen tuhoamisesta. Heille on EDELLEEN osalle kalustosta sää rajoittava tekijä (ja lentäjille myös) mutta meidän torjujat nousee kyllä ja torjuu säässä kuin säässä.
Ja tarkoitin lähellä kone - kone suhdetta, totta kai 300:lla koneella lennetään enemmän suorituksia/vrk kuin 60:llä, sehän on nyt ihan selvää.