Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Oikea sana on (sotilaallisesti) liittoutumaton.
Vai onko? YYA-aikana toitotettiin että ollaan puolueettomia, vaikka oltiin (rajoitetussa) sotilasliitossa Neuvostoliiton kanssa. Nyt esitetään että ollaan sotilaallisesti liittoutumattomia, vaikka Lissabon 42.7 sanoo muuta. Olemme semi-liittoutuneita.. (semi samassa merkityksessä kuin sanassa semifinaali)

Kaikessa NATOn ulkopuolisessa yhteistyössä (JEF, Nato-kumppanuus, Suomi/Ruotsi kuviot) on se hyvä puoli, että vastapuoli ei voi etukäteen olettaa etteivätkö ne toimisi - samalla kun ei aiheuteta isoja muutoksia turvallisuuspoliittisessa ympäristössä. Toimivat siis tehokkaana pelotteena ilman että pitää itse investoida rautaan.

Sama ajattelu kuin ennen talvisotaa :(

No onhan sekin hollantisoitu, mutta on siinä maassa paljon järkeäkin. Aseenkantolupia (Waffenpass) sai ainakin vielä joitakin vuosia takaperin, jos aseelle oli erityiset perusteet, minkä lisäksi hallussapitoluvan (Waffenbesitzkarte) saa ilman sen kummempia näyttöjä harrastuneisuudesta tai viranomaisen mussutusta liian järeästä kaliberista virkistyammuntaan.

Harvinaisen vähän tekemistä Itävallan ilmavoimien kanssa, joista voimme vain ottaa varoittavia esimerkkejä konevalinnan suhteen...
 
Mietin tässä näin sitten näitä tulevien koneiden hankintamääriä, niin onko noissa sitten tietty määrä koneita tarkoitettu sitten ihan taistelukäyttöön ja pienempi määrä sitten jossain hangaarissa istumaan esim. varaosien lähteenä tai varakoneena jos yksi pudotetaan? Vai onko kaikki sitten ihan taistelukäytössä?
 
Mietin tässä näin sitten näitä tulevien koneiden hankintamääriä, niin onko noissa sitten tietty määrä koneita tarkoitettu sitten ihan taistelukäyttöön ja pienempi määrä sitten jossain hangaarissa istumaan esim. varaosien lähteenä tai varakoneena jos yksi pudotetaan? Vai onko kaikki sitten ihan taistelukäytössä?
Ei niitä varaosiksi kokonaisina osteta. Operatiivisessa käytössä kaikki ja tuntimäärääkin koitetaan tasaisesti kuormittaa.

Mm laivueen toiminta, komentosuhteet ja logistiikka on yksi joka tuottaa jonkin määrätyn koneluvun eikä ihan hatusta otetun. Näin olen ymmärtänyt.
 
Mietin tässä näin sitten näitä tulevien koneiden hankintamääriä, niin onko noissa sitten tietty määrä koneita tarkoitettu sitten ihan taistelukäyttöön ja pienempi määrä sitten jossain hangaarissa istumaan esim. varaosien lähteenä tai varakoneena jos yksi pudotetaan? Vai onko kaikki sitten ihan taistelukäytössä?

Nimellisesti kaikki on tarkoitettu taistelukäyttöön. Osa on tietenkin välillä huollossa ja jos jotakin osaa ei joskus ole käytettävissä, niin se kone saatetaan pitää sivussa ja siitä ottaa osia muita koneita varten.
 
Ja lisäksi muutamaa yksittäistä pyritään lentämään hieman muita enemmän, jotta näissä paljastuisi ajan myötä tulevat ongelmat ja siten ne kyettäisiin ennakoimaan muille.

Jep. Muistaakseni lennetty tarkoituksella suuruusluokkaa 1000 tunnin kaula.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
39669560_403.jpg


Jahas. Taisi Eurofighter ja Rafale pudota takamatkalle kisassa. https://yle.fi/uutiset/3-9722121?origin=rss Eli pahimmillaan kehitys pysähtyy ja panokset suunnataan uuteen projektiin.

http://www.leparisien.fr/internatio...ble-un-avion-de-combat-13-07-2017-7131879.php

http://www.dw.com/en/franco-german-...s-defense-enterprise-and-education/a-39666836

Minä puolestani veikkaan että helposti tulee epävarmuutta nykyisten koneiden elinkaareen ja sen päivityksille HX-koneiden käytön loppupäähän. Tietenkin olettaen, että uusi kone tulee vauhdilla markkinoille vielä ennen 2030-lukua.

Ostamme kuitenkin konetta sellaisessa vaiheessa, että tuo riski on jo lähtökohtainen 4. sukupolven koneilla. Mutta kyllä tuossa taas F-35 otti rinnan mitan etäisyyttä kilpailijoihinsa.

Yksi asia ihmetyttää. Veli tiedotusosasto kirjoittelee mielestäni pääosin varsin fiksuja viestejä.

Mutta hävittäjiin liittyen, ei millään pahalla, viestit ovat olleet taas mielestäni yllättävän heikkoja. Kun vertaa siis muihin viesteihin, mitä hän kirjoittaa.

Case-in-point on viestit yllä. Jo aikaisemmin oli tullut vaikutelma, että foorumilla on yksi F-35-fani lisää. Ei siinä mitään. Mutta, se voi vaikuttaa viestien laatuun.

Mutta, edelleen pohdin, että johtuuko viestin huono laatu pelkästä fanittamisesta. Vai siitä, ettei asioista ymmärretä. Ja vaikuttaa siltä (toisen ketjun perusteella), että se on molempia.

Siksi on ehkä paikallaan korjata myös näitä viestejä.

Meillä on siis viisi ehdokasta.

Nyt tiedotusosaston mielestä siis Rafale ja Typhoon ovat poissa pelistä, koska kehitellään uutta 6. sukupolven konetta. Kuten moni jo kommentoi, tämä argumentti on varsin kyseenalainen.

Ihan vain tiedoksi. Sekä USAF että US Navy ovat kehittelemässä uusia 6. sukupolven koneita F-35 ja Superhornetin korvaajiksi. Ja se kehitystyö on jo konkreettisesti aloitettu. Jos Euroopassa on tarkoitus saada kone ulos 2035, niin jenkeissä on muistaakseni tähtäimessä vuosi 2028 (viimeistään 2030).

Tämän logiikan mukaan, meillä olisi siis ainoastaan yksi vaihtoehto jäljellä. Sitä ei tarvitse sanoa tässä edes ääneen. En kuitenkaan pitäisi ajattelua toimivana.
 
Ihan vain muille tiedoksi, että ei pidä paikkaansa. USAF ei ole suunnittelemassa F-35 korvaajaa, vaan F-22:n seuraajaa.

Ei tietenkään. Sehän se pointti on.

Tarkennat varmaan myöskin muille tiedoksi Eurooppalaisia suunnitelmia?
 
Ei tietenkään. Sehän se pointti on.

Tarkennat varmaan myöskin muille tiedoksi Eurooppalaisia suunnitelmia?
Nehän jo kyseenalaistettiin.

Muoks kommentoidaan nyt tuotakin kun siitä on epäselvyyttä. Tuo uusi eurooppalainen hävittäjä on Ranskan ja Saksan projekti. BAE ei ole mukana, joten en näkisi sen hirveästi vaikuttavan Eurofighterin kehitykseen tavalla tai toisella.
 
Kiitos ja ei kiitos @Mustaruuti

Pointti lainaamassasi sitaatissa oli se, että Ranskan ja Saksan voimavaroilla ja etenkin Saksan mielenkiinnon puutteella on se riski, että uusi kehitysprojekti syö voimia nykytuotannosta. Jenkeillä tuotantomäärät ja suunnitteluresurssit ovat hieman toisin.

Ja minähän en kommentoinut, että Rafale ja Typhoon olisi pelistä poissa vaan, että F-35 sai tästä jopa etua. Lisäksi F35 on lentävistä konemalleista kaikkein uusin.

Olen F35:n kannalla ehdottomasti. Toki ihan itse ajatellen mutta etenkin kun se tuntuu olevan ilmavoimissa lähes poikkeuksetta ykkösvaihtoehto. Toivon heidän saavan sen mitä haluavat ja myös haluamansa määrän. Varmasti mukana on asejärjestelmien ja puolustuspolitiikan ulottuvuutta myös ihan ilmavoimien ammattilaisten katsantokulmasta mutta niissäkin tavoitteena on tehokkuus ja voima.

Summa summarum - jos ilmavoimat haluaa F35:n - mikä käsitys minulla on, niin haluaisin, että he sen saavat. Jos parempi kone löytyy/todetaan niin silloin sen toteaa ilmavoimatkin. Sekin sopii. Ei vaan näytä kovinkaan todennäköiseltä. Näyttää jopa siltä, että F35 kehittyy ja suorituskyky paranee vielä tästä kunnes koneet tilaamme.
 
Viimeksi muokattu:
Pointti lainaamassasi sitaatissa oli se, että Ranskan ja Saksan voimavaroilla ja etenkin Saksan mielenkiinnon puutteella on se riski, että uusi kehitysprojekti syö voimia nykytuotannosta.

Kyllä ne nykytuotannot Saksalle esim on jo aika pitkälti tuotettu. Ei vaikuta siihen.

Typhoonilla voi olla joka tapauksessa vähän huonot chäänssit. Mutta ei tuo uusi 6. sukupolven kone tarkoita, että Typhoon kuolisi alta. Esim. Saksassa uusi kone tarvitaan korvaamaan ennen kaikkea Tornadoa. Typhoon on käytössä vielä piitkään.
 
Kyllä ne nykytuotannot Saksalle esim on jo aika pitkälti tuotettu. Ei vaikuta siihen.

Typhoonilla voi olla joka tapauksessa vähän huonot chäänssit. Mutta ei tuo uusi 6. sukupolven kone tarkoita, että Typhoon kuolisi alta. Esim. Saksassa uusi kone tarvitaan korvaamaan ennen kaikkea Tornadoa. Typhoon on käytössä vielä piitkään.

Tuo mahdollinen ranskalais-saksalainen uusi kone olisi nimenomaan Typhoonin seuraaja. Tornadolle tarvitaan paikkaaja paljon nopeammalla aikataululla kuin mitä tuollainen uusi projekti voisi saada hedelmiään aikaiseksi. Siksi Saksa on kysellytkin tietoja F-35:stä.

Eikä Saksa ja Ranska ole vielä mitään sopimusta tehnyt yhteistyöstä, ja sellaisestakin varsinaisen kehitystyön alkuun on vielä pitkä matka.
 
Tuo mahdollinen ranskalais-saksalainen uusi kone olisi nimenomaan Typhoonin seuraaja. Tornadolle tarvitaan paikkaaja paljon nopeammalla aikataululla kuin mitä tuollainen uusi projekti voisi saada hedelmiään aikaiseksi. Siksi Saksa on kysellytkin tietoja F-35:stä.

Eikä Saksa ja Ranska ole vielä mitään sopimusta tehnyt yhteistyöstä, ja sellaisestakin varsinaisen kehitystyön alkuun on vielä pitkä matka.

F-35:destä tosiaan kyseltiin tietoja. Mutta vähän jäi vaikutelma, että siinä oli lähinnä benchmarkkausta tätä 6. sukupolven hanketta varten. Jää nähtäväksi.

Tässä esim sanotaan näin.

http://defence-blog.com/news/german...own-sixth-generation-stealth-fighter-jet.html

Germany has advanced the program to build its own sixth generation stealth jet fighter from concept to the initial working stage. FCAS will replace the Luftwaffe’s aging fleet of Panavia Tornado fighter bombers and complement the Luftwaffe’s Eurofighter Typhoon air superiority fighters.
 
Olemme kuitenkin vasta puolivälissä nykyisen eduskunnan kautta, mutta tällaista kokoonpanoa seuraavalle eduskunnalle tulossa näiltä näkymin:
13-3-9779336.png

Miten näkisitte että, jos seuraava eduskunta olisi suurinpiirtein tällainen, se vaikuttaisi tulevaan hävittäjähankintaan?

Itse veikkaisin, että Kokoomus-Keskusta-Vihreät -hallituksessa Kokoomus ja Keskusta yhdessä pystyisivät "ajamaan Vihreiden ylitse" tässä asiassa ja saamaan esim. hankittua F-35:n esim. Gripenin sijaan.
 
Kokomus-Vihreät-Keskusta-RKP niin ainakaan sosialistit ei sotkisi kuvioita (ellei nyt sitten vihreistä muodostu vasemmistosellainen). Olisi siinä silti vihreiden puunhalaajat ja maakuntien keskusta vetämässä suuntiinsa mutta konehankinta saattaisi mennä ilman suurta politikointia.
 
Kokomus-Vihreät-Keskusta-RKP niin ainakaan sosialistit ei sotkisi kuvioita (ellei nyt sitten vihreistä muodostu vasemmistosellainen). Olisi siinä silti vihreiden puunhalaajat ja maakuntien keskusta vetämässä suuntiinsa mutta konehankinta saattaisi mennä ilman suurta politikointia.

Kepun saa mukaan mihin tahansa kun vain lupaa kehittää haliintoa ja rakentaa siihen taas jonkun uuden tason.
 
Mutta hävittäjiin liittyen, ei millään pahalla, viestit ovat olleet taas mielestäni yllättävän heikkoja. Kun vertaa siis muihin viesteihin, mitä hän kirjoittaa.

Ihan vain tiedoksi. Sekä USAF että US Navy ovat kehittelemässä uusia 6. sukupolven koneita F-35 ja Superhornetin korvaajiksi.

Ei tietenkään. Sehän se pointti on.
??? Fake News? ;)
 
??? Fake News? ;)

Kuten moni jo kommentoi, tämä argumentti on varsin kyseenalainen.

Tämän logiikan mukaan.... En kuitenkaan pitäisi ajattelua toimivana.

Jep. Pahoittelut. Ilmaisin asian ilmeisen epäselvästi.

Yritin sanoa, että esitettiin ajatus, että "kuu on juustoa". Samalla logiikalla sitten "maapallon on juustoa". Mutta maapallo ei tietenkään ole juustoa. Eikä myöskään kuu ole juustoa.
 
En osaa sanoa mihin perustuu mutta minun osaltani siis kuulopuheisiin (kun en inside-väkeä ole). Tarjouskeskusteluissa on tullut esille F-35:n suunnitellun kehitysversion uusi tekokkaampi moottori.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top