Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ilmaherruushävittäjän pohjalta suunniteltu monitoimihävittäjä olisi ehkä parempi kuvaus?
Englanninkieliseltä termiltään F-15E on "strike fighter", jolle ei kai ole suoraa suomalaista käännöstä, "rynnäkköhävittäjä" olisi kai sinne päin. Käytännössähän kuitenkin monitoimihävittäjä, vain nopea ja kooltaan suurehko sellainen ja tehtävänä useimmiten pommitus vihollisen syvyydessä. Myös esim. Typhoonin voi katsoa olevan strike fighter. Attack aircrafteihin, eli rynnäkkökoneisiin lasketaan hitaampien maataistelukoneiden, kuten A-10:n ja SU-25:n lisäksi myös sellaiset kuten SU-24 ja Panavia Tornado.

https://en.wikipedia.org/wiki/Strike_fighter
 
Täytyy sanoa, että Typhoonin mahdollisuudet ovat varmaan alhaisimmat tässä kisassa. Kun katsoo tuota Itävallan ilmavoimien ostajan katumusta Typhoonien kanssa ja siitä kummunnutta oikeustapausta BAE:n kanssa, niin ei hyvää kerro kyseisestä koneesta. Ja samaten siihen vielä päälle Typhoonin kalliit käyttökustannukset, nin veikkaan että se tipahtaa seuraavana kisasta pois.
 
Täytyy sanoa, että Typhoonin mahdollisuudet ovat varmaan alhaisimmat tässä kisassa. Kun katsoo tuota Itävallan ilmavoimien ostajan katumusta Typhoonien kanssa ja siitä kummunnutta oikeustapausta BAE:n kanssa, niin ei hyvää kerro kyseisestä koneesta. Ja samaten siihen vielä päälle Typhoonin kalliit käyttökustannukset, nin veikkaan että se tipahtaa seuraavana kisasta pois.

Itävallan casesta ei kannata vetää suuria johtopäätöksiä. Kaiserische fuck-up.
 
Englanninkieliseltä termiltään F-15E on "strike fighter", jolle ei kai ole suoraa suomalaista käännöstä, "rynnäkköhävittäjä" olisi kai sinne päin. Käytännössähän kuitenkin monitoimihävittäjä, vain nopea ja kooltaan suurehko sellainen ja tehtävänä useimmiten pommitus vihollisen syvyydessä. Myös esim. Typhoonin voi katsoa olevan strike fighter. Attack aircrafteihin, eli rynnäkkökoneisiin lasketaan hitaampien maataistelukoneiden, kuten A-10:n ja SU-25:n lisäksi myös sellaiset kuten SU-24 ja Panavia Tornado.

https://en.wikipedia.org/wiki/Strike_fighter

Tämä termistö on aika vaikea ja haastava aihe, minkä lisäksi osa asioista vaihtelee maittain ja joskus myös vielä koneittain. Maailmalla mielestäni paras tapa kuvata koneita on keksitty Ruotsissa. Siellä koneen ensimmäinen kirjain kertoo ensisijaisen tehtävän, toinen kirjain toissijaisen ja niin edelleen. Tällöin esim AJ-Viggen on rynnäkkökone (attack/jakt) jonka toissijainen funktio on torjuntatehtävissä, mutta JA-viggen on hävittäjä jonka toissijainen tehtävä on rynnäköinti (jakt/attack). JAS-gripen puolestaan on hävittäjä jonka toissijainen tehtävä on rynnäköinti ja tertiäärinen tiedustelu (spanning). Helpompaa ja ymmärrettävämpää saa hakea.

Jenkkikäytössä tuo strike fighter- termi tarkoitti ennen lähes kaikkia rynnäkkökoneita joilla pystyttiin myös tekemään puolustuksellisia torjuntatehtäviä, muttei koko"ilmatoimintapalettia" kuten esim. meritorjuntaa/partiointia, taistelukentän eristämistehtäviä (interdiction?), tiedustelua, elsoa/ilmatorjunnan lamauttamista, tai air superiority/ilmatilan sanitoimista/ilmaherruustoimintaa. Näistä osa liittyi aseistukseen jota kone pystyi kantamaan, mutta joissain tapauksissa esim koneen kantaman polttoaineen määrään/lentoaikaan, nopeuksiin, sensoreihin tai niiden puutteisiin. Monitoimikone puolestaan oli markkinointitermi jolla lähdettiin mainostamaan konetta joka pystyy omaksumaan useampia näistä tehtävistä kerralla. Se on myös enemmänkin 90-luvun jälkeistä termistöä jossa teknologinen kehitys on mahdollistanut monenlaisien eri sensorien kasaamisen yhteen koneeseen sekä monien eri asejärjestelmien integroinnin toimimaan niiden kanssa yhdessä.

Itse Typhoon ei ole tietääkseni minkään maan käytössä vielä monitoimikone, vaan siitä on esimerkiksi Brittien käytössä tehty selvä versiojaottelu ilmatorjuntakoneiksi ja rynnäkkö/tiedustelukoneiksi joista jälkimmäisen kehitys on vielä puolitiessä ja ensimmäisen kohdalla ylimalkaisesti sanottuna valmis.
 
Täytyy sanoa, että Typhoonin mahdollisuudet ovat varmaan alhaisimmat tässä kisassa. Kun katsoo tuota Itävallan ilmavoimien ostajan katumusta Typhoonien kanssa ja siitä kummunnutta oikeustapausta BAE:n kanssa, niin ei hyvää kerro kyseisestä koneesta. Ja samaten siihen vielä päälle Typhoonin kalliit käyttökustannukset, nin veikkaan että se tipahtaa seuraavana kisasta pois.

Seuraavana? Onko joku jo tipahtanut?

Itävaltaan ei kannata verrata, ellemme ole hankkimassa käytettyjä Tranche 1 -koneita. Toivottavasti emme ole. :D
 
Horneteille sattunut onnettomuuksia.

https://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/hornetit_syoksyt-68914


"The Defense Department’s operations and maintenance account, which pays for flight training and repairs on aircraft, lost $20.3 billion that year, according to the Government Accountability Office.

Two workhorse aircraft of military aviation — the F/A-18 Hornet and Super Hornet — were affected."

Jenkeillä on kroonisia ongelmia. Oliko pahimmillaan niin, että jopa 70% koneista on lentokelvottomia? Varmaan sitten lentokelpoisetkaan eivät kaikki ole niin "lentokelpoisia".
 
Seuraavana? Onko joku jo tipahtanut?

Itävaltaan ei kannata verrata, ellemme ole hankkimassa käytettyjä Tranche 1 -koneita. Toivottavasti emme ole. :D

Kun erillisrahoitusta ei tule, niin jostakin on pakko karsia, ellei koko maavoimia lopeteta. Noita Tranche 1 -koneita varmaan saisi edullisesti, Espanja, Italia ja varmaan Itävaltakin haluaisivat omistaan eroon.

Ja sitten näitä, jos joku ei tajunnut vitsiksi. :);):(:mad::confused::cool::p:D:eek::oops::rolleyes:o_O:camo::salut::solthum::uzi::facepalm:
 
Kun erillisrahoitusta ei tule, niin jostakin on pakko karsia, ellei koko maavoimia lopeteta. Noita Tranche 1 -koneita varmaan saisi edullisesti, Espanja, Italia ja varmaan Itävaltakin haluaisivat omistaan eroon.

Ja sitten näitä, jos joku ei tajunnut vitsiksi. :);):(:mad::confused::cool::p:D:eek::oops::rolleyes:o_O:camo::salut::solthum::uzi::facepalm:

Ideana jokseenkin samaa tasoa kuin käytetty Mirage 5A viime kierroksella :eek:
 
Ideana jokseenkin samaa tasoa kuin käytetty Mirage 5A viime kierroksella :eek:

Niin. Ehkä se halpisvaihtoehto on sitten kuitenkin käytetyt Gripen C/D:t Ruotsista... jos ei laatua niin sitten edes määrää. Luulisi olevan heidänkin etunsa, että täällä on edes semi-uskottava ilmapuolustus.
 
Miksi olisi? Koska Hornet on liian kallis? Eiköhän valmistaja tiennyt koneensa hinnan. Jo maaliskuussa 1990 valmistajan edustusto tuli kauppaamaan konetta Heikki Nikuselle.

Vuoden -88 ja -90 välillä tapahtui yhtä sun toista. En tiedä tarinan todenperäisyyttä, mutta jostain muistan lukeneeni kertomuksen jonka mukaan 80-luvun puolella joku jenkkivalmistajista olisi naureskellut ajatukselle, että MiGejä käyttävä maa saisi heidän koneitaan.

Mitä jo muutamaan kertaan käsiteltyyn F-15-keissiin tulee, niin ensisijainen ja ratkaiseva syy on hinta. Hornetia ei otettu oletetun kalleuden vuoksi mukaan ja F-15 on taatusti rajattu samasta syystä pois. Se, että tarjolla olisi ollut vain rynnäkkökäyttöön optimoitu E kahden hengen miehistöineen vain korosti asiaa.
 
Vuoden -88 ja -90 välillä tapahtui yhtä sun toista. En tiedä tarinan todenperäisyyttä, mutta jostain muistan lukeneeni kertomuksen jonka mukaan 80-luvun puolella joku jenkkivalmistajista olisi naureskellut ajatukselle, että MiGejä käyttävä maa saisi heidän koneitaan.

Armeijan hukatut miljardit- kirjassa pistettiin samat sanat mcdonnel douglasin johdon suuhun kun lobbaajat ehdottivat osallistumista kisaan Suomessa. Ongelmana oli tosin enemmänkin suomalaisten "sisäpoliittinen tilanne" kuin se että firma myisi migejä käyttävälle maalle koneitaan. Sama syyhän oli 60-luvun lopulla/70-luvun alusta siinä miksi tänne ei ostettu paria laivuetta F-5 koneita parin koneen hinnalla.
 
Armeijan hukatut miljardit- kirjassa pistettiin samat sanat mcdonnel douglasin johdon suuhun kun lobbaajat ehdottivat osallistumista kisaan Suomessa. Ongelmana oli tosin enemmänkin suomalaisten "sisäpoliittinen tilanne" kuin se että firma myisi migejä käyttävälle maalle koneitaan. Sama syyhän oli 60-luvun lopulla/70-luvun alusta siinä miksi tänne ei ostettu paria laivuetta F-5 koneita parin koneen hinnalla.

Olen aiemminkin siteerannut foorumilla pariin otteeseen amerikkalaisia diplomaattilähteitä, mutta laitetaan ne nyt jälleen kerran kaikkien luettavaksi. Amerikkalaiset olisivat mielellään myyneet F-5:n tänne, ja joiltakin osin se olisi ollut jopa Drakenia vähemmän provosoiva vaihtoehto kuin Draken. Mutta Draken oli teknisesti parempi, joten on ymmärrettävää, että mieluummin otettiin se.


https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1964-68v17/d205

205. Telegram From the Department of State to the Embassy in Finland 1
Washington, May 15, 1964, 7:06 p.m.
388. Joint State-Defense Message. Stockholm's 1398, info Helsinki 78.2 Ref revives possibility that Finns might be interested in purchase Northrop F–5 or other US aircraft. Although F–5 not at level sophistication of Draken, it would for this reason reduce provocation problem and is less expensive. Existence F–5's in Norway also promises simplification of support function. Unless Embassy or USAIRA perceive objection, and bearing in mind caveat final 3 sentences, part 1, AIRA's C–31,3 request USAIRA's initial exploration with country representatives and assessment of merit DOD team visit to Helsinki or suggested alternate means approaching Finns for purpose making sales proposal on F–5 or other suitable US aircraft. Credit arrangements are possible. In light Embassy Helsinki's 520,4 Dept believes possibility purchase Drakens or F–5's may be wishful thinking on part Finn military, but want to do everything possible keep US aircraft alternatives under Finnish consideration.

https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1964-68v17/d206

206. Telegram From the Embassy in Finland to the Department of State 1
Helsinki, May 21, 1964, 8 p.m.
555. Joint State-Defense Message. Your 388 received only May 20 due to servicing as missing.2 AIRA sources have provided further information on Finnish interest in Drakens as follows: (1) Ministry of Defense had included 10 Drakens in preliminary 1965 budget estimates; (2) on this basis and on own initiative, Maj. Gen. Artola discussed purchase possibilities with Swedes, which precipitated contact with Hughes Aircraft concerning availability Falcon Missile System; (3) Artola's superiors considered this action premature, and Artola was told to take no further action; (4) subsequently, National Defense Council approved inclusion 10 Drakens in budget which will be before Parliament in September, this decision of course being contingent upon availability and acceptable terms, including credit element; (5) Lt. Gen. Maunula, when in Sweden beginning May 25 on return of Swedish Chief of Gen. Staff earlier visit to Finland, will visit Saab Plant and discuss Draken possibilities (confirms Stockholm's 1398);3 (6) if discussions with Swedes go well, Max Jakobson, Dir. Foreign Office Pol Dept., while in US later this year, possibly in August, will explore availability of Falcon system with US authorities; (7) while 1965 budgetary provision for Drakens not directly involved in 5-year (1966–70) military procurement proposal, rejection of this proposal might require replanning of which Drakens might conceivably be victim; (8) 5-year program now being vetted from standpoint of financial feasibility (this confirmed to me by Jakobson).

AIRA primary source states that 1965 budgetary provision for 10 Drakens to replace Gnats now has concurrence of highest Finnish political authority. Embassy satisfied with this information, but continues to doubt that this authority's concurrence in Finnish military's long-range objective of total replacement of Migs has been given or even sought. Our impression is that Finnish military considers acquisition of initial ten as opening wedge, with fulfillment of long-range objective being contingent upon performance Drakens and salutary political environment.

An AIRA source also reports his colleagues concerned that, if Drakens with Falcon system denied them, they may be forced turn to improved Mig-21D. Embassy considers this an understandable fear in light ease of obtaining Soviet credit. In this connection, present Finnish [Page 546]procurement team now in Moscow (see Embassy telegram 531)4 has shopping list which includes ammunition, artillery, and other hardware but from which aircraft have been studiously excluded. Relatively small size of credit arising from sale to USSR of agricultural surpluses has made this exclusion not too difficult to accomplish.

With regard Deptel 388 suggestion that DOD team visit Finland, Embassy firmly of the view that such a move would be unfortunate. Any determination to press for acceptance F–5s as alternative to Drakens should be pursued through more shaded avenues. Furthermore, given decided preference for Drakens on part Finns, believe it best to let Finns explore whether they can both have and afford them on own time schedule. We are convinced that pressure from us now would not be welcome.

If Finns decide they can afford Drakens and US must make judgment as to whether Finns may have Falcon system, hope following considerations will be weighed:

1.
While fact F–5 less sophisticated than Draken might make it less provocative sui generis, any US aircraft is a priori more provocative than one from Finland's neutral neighbor.
2.
While the possibility of a full drive-out of Migs with the Drakens is a long-shot, it is at least that. It is much less conceivable that American aircraft would ever replace the Migs.
3.
Drakens with the Falcon system would give both Sweden and the US a valuable hold on the Finnish military posture. Commitments which we both might extract as to security and utilization would give the Finns a useful bulwark against any Soviet pressure for Finnish-Soviet Air Force collaboration.
4.
We have not had reason to date to question Finnish military security or faithfulness to commitments US.
5.
A denial of the Falcon system would run the risk of interpretation as crude pressure to force acceptance of the F–5, and inflate the chances of the Mig-21D.
If, as is quite possible, Finns find Drakens to be beyond their means, would hope US would then have attractive F–5 offer to make which would meet the Mig-21D competition.


AIRA and [less than 1 line of source text not declassified] concur in these recommendations.


Lisättäköön vielä, että F-5E olisi ollut todella houkutteleva vaihtoehto MiG-21Bisin sijaan hieman myöhemmin 70-luvun lopulla. Olikohan tämä koskaan edes vaihtoehtona, vai valittiinko MiG-21Bis ihan suorilta käsin? Tosin en sitten tiedä, olisiko F-5E:n valinnalla ollut kauaskantoisia negatiivisia vaikutuksia 90-luvun hävittäjähankintaan: kaikki ilmavoimien kalusto ei olisikaan ollut tulossa tiensä päähän, F-5E olisi ollut edelleen täysin lento- ja taistelukelpoinen, joten Hornet-hankinta olisi saattanut jäädä johonkin 40 koneeseen. Ehkä F-5E:tä olisi yritetty päivittää 90-luvulla, uutta tutkaa ja ehkä jopa AMRAAM-ohjusta. Aika kämäinen se silti olisi Hornetiin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Trump sanoi juuri äsken tiedotustilaisuudessa, että Suomi on ostamassa F-18-koneita Boeingilta ;)

(Juu, saattoi olla sanavirhe briiffauksen pohjalta eli viittaus vuoteen 1992, lonkalta kun tuon kommentin veti.)
 
Trump sanoi juuri äsken tiedotustilaisuudessa, että Suomi on ostamassa F-18-koneita Boeingilta ;)

(Juu, saattoi olla sanavirhe briiffauksen pohjalta eli viittaus vuoteen 1992, lonkalta kun tuon kommentin veti.)

Tämän foorumin uutisosiosta ei yleensä tule kuin vihaiseksi, joten tietämättömänä H. Moilasena meinasin kysyä, että mikä ihmeen tiedotustilaisuus. Sitten katsoin televisioruutuun matkalla jääkaapille. :D
 
Jep, eiköhän tuo korjata melko pikimmiten, kun sen nyt kaikki huomasivat..

Trumpin mukaan Suomi on ostamassa "suuria määriä" F-18 -hävittäjiä Boeingilta.

Lisää aiheesta hetken kuluttua.

Huomenna tuon uutisen tilalla on pikku-uutinen, jossa ihmetellään Kasarmintorille ilmestynyttä isoa kasaa irtikiskottuja harmaita hiuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top