Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
En osaa sanoa mihin perustuu mutta minun osaltani siis kuulopuheisiin (kun en inside-väkeä ole). Tarjouskeskusteluissa on tullut esille F-35:n suunnitellun kehitysversion uusi tekokkaampi moottori.

Hyvin todennäköisesti. Kaikista hävittäjistä on haluttu ymmärtää konfiguraatiot ja kasvupolku. F-35 uudesta motista on uutisoitu runsaasti.
 
Hyvin todennäköisesti. Kaikista hävittäjistä on haluttu ymmärtää konfiguraatiot ja kasvupolku. F-35 uudesta motista on uutisoitu runsaasti.
Toki kaikilla koneilla mm moottoria suunnitellaan uudeksi tai paremmaksi ihan huolimatta koska se toteutuisi tai toteutuuko lainkaan. Itse päättelin, että aika-ikkuna mahdollistaisi reilumman päivityksen hävittäjän tehoihin koska tuo tuli esiin ikäänkuin normikehityksen lisänä. Mutta tältä osin pelkkä arvaus.
 
Mikäköhän siinä on, että näistä uusista hävittäjähankinnoista puhuttaessa julkinen keskustelu tuntuu niin paljon ingooraavan Rafalea ja Typhoonia.

Gripenistä ja F-35:stä puhutaan paljon ja aika paljon vielä Super Hornetistakin. Mutta Rafale ja Typhoon eivät ole saaneet läheskään samalle tasolle pääsevää mediahuomiota.

Ja jos julkisen keskustelun painopiste vähänkin mukailee hankintapuolen tyyppejä, veikkaan että sieltä tulee joko jenkki - tai sweduhävittäjä.
 
Mikäköhän siinä on, että näistä uusista hävittäjähankinnoista puhuttaessa julkinen keskustelu tuntuu niin paljon ingooraavan Rafalea ja Typhoonia.

Gripenistä ja F-35:stä puhutaan paljon ja aika paljon vielä Super Hornetistakin. Mutta Rafale ja Typhoon eivät ole saaneet läheskään samalle tasolle pääsevää mediahuomiota.

Ja jos julkisen keskustelun painopiste vähänkin mukailee hankintapuolen tyyppejä, veikkaan että sieltä tulee joko jenkki - tai sweduhävittäjä.

Toimittajat olivat edelliselläkin kerralla ihan kuutamolla. Valituksi tuli Hornet, vaikka siihen uskoi edes julkistamista edeltävinä viikkoina ja kuukausina. Neljä vuotta ennen päätöksentekoa jopa ilmailutoimittajat olisivat nauraneet kollegalleen päin naamaa ja kysyneet, pelleileekö tämä, jos joku olisi kirjoittanut jutun, kuinka Suomen seuraava hävittäjä on F/A-18 Hornet.
 
Olemme kuitenkin vasta puolivälissä nykyisen eduskunnan kautta, mutta tällaista kokoonpanoa seuraavalle eduskunnalle tulossa näiltä näkymin:
13-3-9779336.png

Miten näkisitte että, jos seuraava eduskunta olisi suurinpiirtein tällainen, se vaikuttaisi tulevaan hävittäjähankintaan?

Itse veikkaisin, että Kokoomus-Keskusta-Vihreät -hallituksessa Kokoomus ja Keskusta yhdessä pystyisivät "ajamaan Vihreiden ylitse" tässä asiassa ja saamaan esim. hankittua F-35:n esim. Gripenin sijaan.

Mikäköhän olisi tulos, jos tutkimus tehtäisiin nyt? Perussuomalaiset saattaisivat hyvin olla 10 prosentissa tai ylikin. Perusporvarihallitus vahvistettuna KD:lla (ja ehkä ST/UV:llä) voisi olla toimiva kombinaatio, jos Halla-aho voidaan hyväksyä. Mutta mikäli ennusmerkit pitävät paikkaansa, niin rotutohtori on tietysti hallituskelvoton, mikä mutkistaa asioita. Mahdollista lienee myös, että demarit otettaisiin kolmanneksi pyöräksi PS:n ja vihreiden sijaan, jos puheenjohtaja vaihtuisi Lipposmaiseen suuntaan.

Lisäys: Unohtakaa vaihtopuheeni, demarit vaihtavat puheenjohtajaa seuraavan kerran vasta 2020. Ellei Rinne eroa sitä ennen.
 
Ellei Rinne eroa sitä ennen.

Ihmettelen suuresti mikäli Rinne ei ymmärrä erota heti pressanvaalien jälkeen. Mieshän on puheenjohtajana kävelevä katastrofi. Ja jos ei itse ymmärrä erota niin uskoisin kentän aktivoituvan asiassa niin että kesällä 2018 Antti lähtee luiskaan. Eduskuntavaalit ovat kuitenkin tulossa jo keväällä 2019. Hävittäjähankinnan kannalta seuraava puheenjohtaja ei varmaankaan ole yhtään helpompi tapaus.
 
Mikäköhän olisi tulos, jos tutkimus tehtäisiin nyt? Perussuomalaiset saattaisivat hyvin olla 10 prosentissa tai ylikin. Perusporvarihallitus vahvistettuna KD:lla (ja ehkä ST/UV:llä) voisi olla toimiva kombinaatio, jos Halla-aho voidaan hyväksyä. Mutta mikäli ennusmerkit pitävät paikkaansa, niin rotutohtori on tietysti hallituskelvoton, mikä mutkistaa asioita. Mahdollista lienee myös, että demarit otettaisiin kolmanneksi pyöräksi PS:n ja vihreiden sijaan, jos puheenjohtaja vaihtuisi Lipposmaiseen suuntaan.

Lisäys: Unohtakaa vaihtopuheeni, demarit vaihtavat puheenjohtajaa seuraavan kerran vasta 2020. Ellei Rinne eroa sitä ennen.

Onneksi seuraaviin eduskuntavaaleihin on vielä aikaa. Nykyinen gallup-tilanne ei todellakaan näytä hyvältä HX-päätöksen tilannetta ajatellen. Nykyisten galluppien pohjalta katsottuna Vihreät olisi 100%:sen varmasti hallituksessa ja varmaan myös vassarit. Onneksi sentään demarit kyntää, niin ei vihervasemmistolla sentään saa yli 101 paikkaa eduskunnasta. Jos nyt pitäisi tehdä puhdas veikkaus, niin laittaisin omat roponi yhdistelmälle: Kokoomus, Vihreät, Vasemmistoliitto ja RKP. SDP ja Keskusta halunnevat keräillä oppositiossa kannatusta seuraavat 4 vuotta.

Persut ovat nyt asemoineet itsensä niin vahvaan paitsioasemaan, että heitä ei hallitukseen huolita. Ei se johdu pelkästään Halla-ahosta, vaan myös presidenttiehdokas Huhtasaaresta. Tuolla valitulla linjalla ei hallitukseen ole pääsyä ennen kuin puolue saa 101 paikkaa eduskuntavaaleissa.
 
Toimittajat olivat edelliselläkin kerralla ihan kuutamolla. Valituksi tuli Hornet, vaikka siihen uskoi edes julkistamista edeltävinä viikkoina ja kuukausina. Neljä vuotta ennen päätöksentekoa jopa ilmailutoimittajat olisivat nauraneet kollegalleen päin naamaa ja kysyneet, pelleileekö tämä, jos joku olisi kirjoittanut jutun, kuinka Suomen seuraava hävittäjä on F/A-18 Hornet.

Neljä vuotta aiemmin luultavasti myös valmistaja olisi nauranut päin naamaa.
 
Neljä vuotta aiemmin luultavasti myös valmistaja olisi nauranut päin naamaa.

Miksi olisi? Koska Hornet on liian kallis? Eiköhän valmistaja tiennyt koneensa hinnan. Jo maaliskuussa 1990 valmistajan edustusto tuli kauppaamaan konetta Heikki Nikuselle.

Koska Hornet on liian edistynyt? Jos F-16 oli kilvassa mukana alusta asti, niin ei Hornetissa ole siihen verrattuna mitään mullistavaa tekniikkaa. Amerikkalaiset olisivat sitä paitsi voineet tarjota Hornetiakin karvalakkimallina: tutkaksi AN/APG-65 (varmaan niitä olisi vielä yhden tuotantoerän pykännyt Suomen koneisiin), häirintälähettimeksi ASPJ:n sijaan jokin vanhempi laite ja aseistukseksi vaikkapa AIM-9S ja AIM-7M.
 
Miksi olisi? Koska Hornet on liian kallis? Eiköhän valmistaja tiennyt koneensa hinnan. Jo maaliskuussa 1990 valmistajan edustusto tuli kauppaamaan konetta Heikki Nikuselle.

Ehkäpä @Slammer tarkoitti poliittista tilannetta. Miettikääpä minkälainen maa Suomi oli vuonna 1988. Neuvostoliitto oli vielä voimissaan ja Suomella oli sen kanssa YYA-sopimus. Vuonna 1988 ajatus siitä, että Suomi hankkii jenkkihävittäjän, oli vielä aika kaukainen. Vuonna 1990 se tuntui jo oikealta mahdollisuudelta. Maailma muuttui aika vauhdilla noina vuosina.
 
Ehkäpä @Slammer tarkoitti poliittista tilannetta. Miettikääpä minkälainen maa Suomi oli vuonna 1988. Neuvostoliitto oli vielä voimissaan ja Suomella oli sen kanssa YYA-sopimus. Vuonna 1988 ajatus siitä, että Suomi hankkii jenkkihävittäjän, oli vielä aika kaukainen. Vuonna 1990 se tuntui jo oikealta mahdollisuudelta. Maailma muuttui aika vauhdilla noina vuosina.

Sisäpoliittisesti se olisi kieltämättä voinut olla ongelmallista, ulkopolitiikasta en niin tiedä, kun Gorbatsov oli jo vallassa. En silti usko, että ilmavoimat olisi ottanut F-16:n mukaan hankintakilpailuun alun perinkin ihan vain lämpimikseen. Ei ne evaluaatiot ole ilmaisia ostajalle, eikä kyllä myyjällekään.
 
Mikä siinä oli muutes silloin että päädyttiin Hornettiin esim. F-15:sta sijasta?
 
Mikä siinä oli muutes silloin että päädyttiin Hornettiin esim. F-15:sta sijasta?

1. F-15C/D:n tuotanto loppui 1985. (E-mallia tuotettiin vielä ysärillä ja taidetaan tuottaa edelleen, mutta se on etusijassa rynnäkkökäyttöön tarkoitettu).

2. F-15 on kallis konetyyppi, kuten ilmaherruushävittäjät yleensäkin. Koneet ovat raskaita ja moottorit janoisia.

3. Maantietukikohta-operaatiot. Niihin hyvin soveltuva konetyyppi saa jonkin verran kilpailuetua kilpailijoihin nähden.
 

Tuo on nyt juuri sitä tahallista väärin ymmärtämistä, jota presidentti Niinistö kritisoi.

Kaikilla koneilla voi operoida miltä hyvänsä laskuun ja nousuun mittojen ja materiaalin puolesta sopivalta paikalta. Ei tähän tarvitse nyt vetää sitä Draken ja Mig ja Hawk -korttia.

Kyse on muustakin. Tarvittava tuki-infrastruktuuri voi olla eri konetyypeillä hyvinkin erilainen. Tarvitaanko 5 vai 10 mekaanikkoa? Kolme vai kuusi polttoainerekkaa? Kaksi vai neljä kuorma-autollista työkaluja?
 
1. F-15C/D:n tuotanto loppui 1985. (E-mallia tuotettiin vielä ysärillä ja taidetaan tuottaa edelleen, mutta se on etusijassa rynnäkkökäyttöön tarkoitettu)
Ilmaherruushävittäjän pohjalta suunniteltu monitoimihävittäjä olisi ehkä parempi kuvaus?
 
Hornetin eduksi voinee mainita myös hyvät hidaslento-ominaisuudet ja tukialuskäyttöön tarkoitetun rakenteen. Uskoisin Hornetin sietävän paremmin kovia laskuja ja säännöllisiä vaijeripysäytyksiä kuin ei-tukialuskäyttöön tarkoitetun konetyypin. Ei ehkä rauhan ajan käytössä merkittävää, mutta sodan aikana maantienpätkä ei välttämättä olekaan kaksi kilometriä vaan se voi olla vaurioiden takia esimerkiksi 500 metriä.

No ei sitä tarvitse liian tarkkaan pohtia kun ei ollut edes ehdolla.

Onhan kysyjän kysymys ihan mielenkiintoinen. Foorumilla pyöritellään niin paljon "mitä jos" -tason kysymyksiä, että ei tämä niistä poikkea.

Ilmaherruushävittäjän pohjalta suunniteltu monitoimihävittäjä olisi ehkä parempi kuvaus?

Ei tuokaan ole huono kuvaus, riippuu, miltä kantilta asiaa katsoo, kyvyt vai käyttötarkoitus. F-15E on varmasti varteenotettava vihollinen myös ilmasodankäynnissä, jakaahan Strike Eagle huomattavan osan rakenteestaan perinteisen Eaglen kanssa.

Wikipedia kuvaa asiaa seuraavasti:

The McDonnell Douglas (now Boeing) F-15E Strike Eagle is an American all-weather multirole strike fighter[4] derived from the McDonnell Douglas F-15 Eagle. The F-15E was designed in the 1980s for long-range, high speed interdiction without relying on escort or electronic-warfare aircraft.
 
Back
Top