Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
The United Kingdom (MOD) has today awarded MBDA a contract to pave the way for the integration of the Meteor Beyond Visual Range Air-to-Air Missile (BVRAAM) on its new F-35 stealth fighters.
Siita tuleekin hyva viritys: Spear 3 kontrahti n. kk sitten. Ne eivat ole ihan JASSMin veroisia ja lyhyemmman kantaman ohjuksia, mutta vastaavasti kehtaa ampua salvon, jos haluaa varmistaa yhden lapipaasyn.
 
No niin @Nhhk , nythän tässä on tullut muiden toimesta lisää tietoa koskien datalinkkejä, joiden perusteella voit hieman paremmin arvioida kuka on edellä ja kuka jäljessä. ;)
 
Kauanko Jassmit säilyvät?
Vähintään 20 vuotta. Ei noita pariasataa miljonaa maksaneita ohjuksia (joita ei ole vielä kai edes toimitettu) vain räiskitä menemään. (tiedossa on varmasti aika hyvin että tilalle ei välttämättä sitten saadakaan mitään)
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Vähintään 20 vuotta. Ei noita pariasataa miljonaa maksaneita ohjuksia (joita ei ole vielä kai edes toimitettu) vain räiskitä menemään. (tiedossa on varmasti aika hyvin että tilalle ei välttämättä sitten saadakaan mitään)
Ja kun niitten integrointi meidän Hornetteihinkin taitaa olla vasta niiden kahden jenkkilässä olevan kohdalta liki valmis. Lopuille työn dublikointi ei ole edes alkanut.
 
ei Meteoria hankita erikseen sellaiseen kokoonpanoon, johon se ei ole menossa jo muiden halusta. Meteor tai 120D, se kumpi sopii vähemmällä päänsäryllä.
Kummatkin lauseet ovat tosia, mutta 60:sta koneesta kerralla kolmasosa ilmassa, niistakin osa iskutehtavissa
=> pitkan kantaman A2A puikko on valttamaton vekotin (jos koko maata, ja vahan reuna-alueitakin puolustetaan)
=>+> nyt jaikin vain Saab, Rafale ja Typhoon:eek:

Ja vahan viela vetta myllyyn: http://nationalinterest.org/blog/th...g-out-its-deadly-aim-120-amraam-missile-16223
 
Menee Super Hornetiin. Peruja siitä ajasta kun USN oli vielä mukana kehityshankkeessa. Ero tuli lokakuussa 2005. https://web.archive.org/web/2007040.../10/jassm/-no-maam-which-will-it-be/index.php
Mutta kun se ei ole operatiivisessa käytössä sellaisissa niin tehtäväsuunnitteluohjelmistoissa ym. voi olla tarpeita suhteessa esim. Ilmavoimien C/D varten kehitettyyn.

En huomannut lainausta, kun olit varmaan lisännyt sen muokkaamalla. Siitä ei tule ilmoitusta.

Mutta juuri noin. Jos Navy vetäytyi hankkeesta jo 2005 kesken JASSM-kehityshankkeen, niin en usko, että se toimii. Onko koko koodistoa sitä varten edes roikotettu mukana? Onko jollain vuoden 2005 varmuuskopiot tallessa? Onko Superin avioniikka jo päivittynyt ja vanhentanut vanhan?

Ihan tyhjältä pohjalta ei ehkä tarvitse lähteä, erityisesti aerodynamiikan osalta, mutta muuten todennäköisesti kaukana valmiista ja toimivasta.
 
Ihan tyhjältä pohjalta ei ehkä tarvitse lähteä, erityisesti aerodynamiikan osalta, mutta muuten todennäköisesti kaukana valmiista ja toimivasta.
Olisiko tämä rinnastettavissa siihen Gripen/Sidewinder/AMRAAM-tilanteeseen?
Sillä erotuksella että vanhemman mallin koneeseen on integroitu vanhempi versio ohjuksesta.
 
En ihan ymmärtänyt? Oletan, että luit viestini "rivejä hyppien"?
No, laitetaan pidemmassa muodossa, koskien:

Liittyen keskusteluun yleisesti, amraamit ja sidewinderit on jo jossain versiossa integroitu tai tullaan integroimaan kaikkiin paitsi rafaleen.
- olisiko Rafale siis jotenkin huonompi (implikaatio?)?

Suomi saattaa hyvinkin todennäköisesti jossain vaiheessa hankkia myös meteoreja. Niitä ei ainakaan vielä ole integroitu jenkkikoneisiin, vaikka F-35 on ollut puhetta.
- kaantyi heti toisin pain, koska BVR-tarpeisiin Meteor on state-of-the-art
- Rafalessa se on pitkan kantaman vakiovarustus (lyhyelle toinen, niin kuin kaikilla muillakin)
- muita "valmisintegroituja" vaihtoehtoja ovat:Gripen (valmis), Typhoon (testattu). Saabin kone ei ole valmis, Typhoonin valmistus saattaa loppua 5 v:n sisaan, jolloin myohemmat elinkaaripaivitykset jaavat "napertelyn" tasolle kun eivat paase hyotymaan uusiin versioihin tehtavasta kehittelysta
 
Kummatkin lauseet ovat tosia, mutta 60:sta koneesta kerralla kolmasosa ilmassa, niistakin osa iskutehtavissa
=> pitkan kantaman A2A puikko on valttamaton vekotin (jos koko maata, ja vahan reuna-alueitakin puolustetaan)
=>+> nyt jaikin vain Saab, Rafale ja Typhoon:eek:
Kyllä nuo yli sadan kilometrin BVR-laukaisut taitavat olla samanlaista haihattelua kuin S-XXX ohjusjärjestelmät jotka sulkevat valtioiden ilmatiloja... Saattaa onnistua jotain suoraan kohti lentävää jumbojettiä vastaan.

Minkälaiselta etäisyydeltä esimerkiksi Captor tai Raven mahtavat pystyä polttamaan Su-35:n knirti-podin häirinnän läpi?

PS. Meillä on jo pitkän kantaman a2a puikko.
 
No, laitetaan pidemmassa muodossa, koskien:

Liittyen keskusteluun yleisesti, amraamit ja sidewinderit on jo jossain versiossa integroitu tai tullaan integroimaan kaikkiin paitsi rafaleen.
- olisiko Rafale siis jotenkin huonompi (implikaatio?)?

Suomi saattaa hyvinkin todennäköisesti jossain vaiheessa hankkia myös meteoreja. Niitä ei ainakaan vielä ole integroitu jenkkikoneisiin, vaikka F-35 on ollut puhetta.
- kaantyi heti toisin pain, koska BVR-tarpeisiin Meteor on state-of-the-art
- Rafalessa se on pitkan kantaman vakiovarustus (lyhyelle toinen, niin kuin kaikilla muillakin)
- muita "valmisintegroituja" vaihtoehtoja ovat:Gripen (valmis), Typhoon (testattu). Saabin kone ei ole valmis, Typhoonin valmistus saattaa loppua 5 v:n sisaan, jolloin myohemmat elinkaaripaivitykset jaavat "napertelyn" tasolle kun eivat paase hyotymaan uusiin versioihin tehtavasta kehittelysta

Jep. Juurikin näin. Pahoittelut että asia jäi vähän epäselväksi. Nämä asiat eivät ole yksinkertaisia. "Toisaalta mutta toisaalta" pätee.

Lähtökohtatilanne on rafalelle huono valmiiden nykyisten integraatioiden näkökulmasta. Mutta, oletettavasti Suomi haluaa Meteorin ja silloin nämä asiat keikahtavat jossain määrin ympäri esim. Rafalen ja Superhornetin suhteen.
 
Olisiko tämä rinnastettavissa siihen Gripen/Sidewinder/AMRAAM-tilanteeseen?
Sillä erotuksella että vanhemman mallin koneeseen on integroitu vanhempi versio ohjuksesta.

Osin, mutta ei kuitenkaan.

Kärjistetään vahvasti. Toinen ei toimi ollenkaan eikä mitään ole valmiina. Toiseen tarvitsee vain päivittää kasvanut kantama.
 
Osin, mutta ei kuitenkaan.

Kärjistetään vahvasti. Toinen ei toimi ollenkaan eikä mitään ole valmiina. Toiseen tarvitsee vain päivittää kasvanut kantama.
Suomessa käytettävä AIM-120C7 eroaa myös aerodynaamisesti ruotsalaisten AIM-120B:stä (rb.99). C-mallien eviä jouduttiin lyhentämään jotta se saataisiin mahtumaan F:22:n asekuiluihin. Ehkä menisi ilman lentotestejä, ehkä ei. Veikkaan jälkimmäistä.
 
Oletus, että Suomi haluaa Meteorin on liian rohkea.
Ei me oikeasti tiedetä tarpeeksi siitä onko esim. 120D vertailukelpoinen. Se luullaan tietävämme, että Amraam on parempi keskimatkaan asti koska ei tarvitse erillistä boosteria ja Meteor kun tarvitaan liikehdintää kaukana / lisää teoreettista no-escape zonea.

Hyvinkin mahdollista, että näiden päällekäisyys on niin suurta ettei erot riitä yksinään perustelemaan hankintaa. Vaan tarvitaan muuta tarkoituksenmukaisuusharkintaa kuten lisääntyvän logistiikkapaineen ja kustannuksien harkintaa. Amraameissa on myös se mukava NASAMS-yhteensopvuus.
 
JASSM näyttää käyttävän USAF:n ja Navyn yhteistä Universal Armament Interface-standardia, minkä on tarkoitus helpottaa aseiden integrointia:
UAI is a joint initiative pursued by the US Air Force and US Navy, seeking an enhanced interface to support modern and future waepons. UAI will simplify and accelerate the integration of new or enhanced smart weapons, simplify software interface issues between weapons and aircraft, moving weapon specific data from the aircraft to the mission planning.

UAI technology will allow the Air Force and Navy to incorporate new precision-guided munitions and current weapon upgrades onto its aircraft without major changes to aircraft software – a process that takes years and is very costly. UAI is currently being implemented on F-15E to support JDAM and JASSM weapons. It is also in development for the F-16 and is likely to be integrated into the F-35.UAI is promising to become an international standard, similar to the current MIL-1760. Lockheed Martin, Boeing, Raytheon and Northrop Grumman are among the companies already involved in the program.

Ainakin F-15E:n JASSM integrointi on toteutettu tällä tavalla:
ORLANDO, Fla., July 26, 2012 – Lockheed Martin’s [NYSE: LMT] Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM) recently completed F-15E platform integration with a successful all-up round (AUR) flight test at White Sands Missile Range, N.M.

The successful AUR test marked the first time JASSM, or any missile, has been integrated onto a platform using the Universal Armament Interface (UAI). The U.S. Air Force initiated the UAI program with the goal of improving the integration cycle of new precision-guided munitions onto aircraft without changing each weapon and platform’s operational flight program software. The Air Force Seek Eagle Office (AFSEO) led the F-15E Strike Eagle UAI integration efforts.

Puolan JASSM-kaupan yhteydessä koneisiin mainittiin päivitetyn UAI-tuki. Voisi olla ihan vahva veikkaus, että Suomen ja Australian kipuilut Hornetin ja JASSMin kanssa voisivat liittyä ongelmiin, joita voi tulla kun 30 vuotta vanhaa keskustietokonetta yritetään saada toimimaan tuollaisen kanssa. Toki integrointiin liittyy paljon muutakin.

Tuosta järjestelmästä ei hirveästi löydy tietoja, mutta vaikuttaa siltä että F-35 ja Super Hornet käyttävät sitä. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa sitä, että niihin JASSM voi olla kohtalaisen kivuton ympätä, ja voi olla että ei-Yhdysvaltalaisiin koneisiin tuon standardin lisääminen voi olla hankalampaa.
 
Tuleeko Jassmiineista uusi panssarilaivojen ja NH-90 yhdistelmä? Saadaan lopulta kalliilla käyttöön Hornetteihin vähän ennen kuin poistuvat käytöstä ja sitten todetaan, että hankitaan uusiin koneisiin jotain muuta :rolleyes:
 
Voi hyvinkin tulla. Mutta ei kaikki hankinnat voi onnistua 100%. Joissain olosuhteissa olisivat täysosuma. Kuten nyt jos pitäisi käyttää niin olisi edes jonkinlainen saatavilla. Nykytiedolla olisi ehkä pitänyt ostaa kerralla JASSM-ER tai siis sellainen, joka olisi mennyt myös paatteihin.

Mutta koko vekotinhan oli suurelta osin kahdenvälisten suhteiden puntari. Ensin tuli pakit. Sitten lupa, jonka haltioituneena vastaanotimme. Olisiko ATACMS ollut vielä paskempi? Näin ilmeisesti arveltiin kun se dumpattiin.

Kannattaa lukea tuo puolalaisjuttu edellisestä viestistä. ERITTÄIN LAADUKAS. Käsittelee esim. maalituksen ongelmaa. Ilmeisesti puolalaisasiantuntija arvioi tarvittavan sateliitteja avuksi.
 
Viimeksi muokattu:

JASSM ja JASSM-ER ovat kai melko identtisiä ainakin tuossa suhteen.

JASSM-ER+Will+More+Than+Double+JASSM+Range.jpg
 
Back
Top