Nyt kun asiantuntija on taas paikkalla, koitan tägätä sinulle kyssäriä siitä, miten se mainitsemasi Gripenin "monipaikkatutka" mahtaa olla toteutettu. Meni vissiin sinulta ohi.
Laitatko taas linkkiä / lähdettä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyt kun asiantuntija on taas paikkalla, koitan tägätä sinulle kyssäriä siitä, miten se mainitsemasi Gripenin "monipaikkatutka" mahtaa olla toteutettu. Meni vissiin sinulta ohi.
F-35 ketjun sivun 343 ensimmäinen viesti.Laitatko taas linkkiä / lähdettä?
Käytännön esimerkkinä miten UAI voi helpoittaa integrointia. F-15E & LJDAM UAI integrointi 3kk ja 2.5M$, verrattuna normaaliin integrointiin 3-5 vuotta ja 20-25M$.
...saadaan kohta meidankin integroinneista nolla perasta pois? ....
NUAI NATO-standardi. Parhaassa tapauksessa tulevaisuudessa joustavuus aseistuksen valinnassa ja päivitettävyydessä voi helpottua joka koneen kohdalla.
- erittain hyva pointtimiten meteorin hengittävä moottori näkyy UV:ssa
F-35 ketjun sivun 343 ensimmäinen viesti.
AWACSin sisallahan toimitaan tuollaisen multi-sensori yhdistelyn perusteella, mutta ohjelmistoavusteiseksi se tulee vasta 2023 paivityksen yhteydessatake simultaneous range-rate readings and thereby determine the target's track instantly, reducing the need for radar transmission.
Eivathan intialaiset Gripukkaa halua, mutta teeskentelevat asian olevan nain, josko saisivat Saabin suostumaan lentokonekokoiseksi pienennettavan GaN-tutkateknologian siirtamiseen Intiaanagreement with the Czech leading producer means an opportunity to participate in research and development in the field of passive radars. SAAB is focused so far mainly on the active radar technology
Kantamaa voi käyttää monella eri tavalla. Yksi niistä on se, että ohjukset ammutaan kaukaa tai vaihtoehtoisesti vähän erikoisempia reittejä pitkin.
Ei kai tarkotuskaan ole niitä räimiä minnekään 500 kilometrin päähän itärajasta.
But the use of the link goes beyond this, towards what the Swedish Air Force calls "samverkan," or close-cooperation. One example is the use of the Ericsson PS-05/A radar with TIDLS. An Ericsson paper compares its application, with identical sensors and precise knowledge of the location of both platforms, to human twins: "Communication is possible without explaining everything."
"Radar-samverkan," the Ericsson paper suggests, equips the formation with a super-radar of extraordinary capabilities. The PS-05/A can operate in passive mode, as a sensitive receiver with high directional accuracy (due to its large antenna). Two PS-05/As can exchange information by datalink and locate the target by triangulation. The target's signals will often identify it as well.
The datalink results in better tracking. Usually, three plots (echoes) are needed to track a target in track-while-scan mode. The datalink allows the radars to share plots, not just tracks, so even if none of the aircraft in a formation gets enough plots on its own to track the target, they may do so collectively.
Each radar plot includes Doppler velocity, which provides the individual aircraft with range-rate data. However, this data on its own does not yield the velocity of the target. Using the TIDLS, two fighters can take simultaneous range-rate readings and thereby determine the target's track instantly, reducing the need for radar transmission.
In ECM applications, one fighter can search, while the wingman simultaneously focuses jamming on the same target, using the radar. This makes it very difficult for the target to intercept or jam the radar that is tracking him. Another anti-jamming technique is for all four radars to illuminate the same target simultaneously at different frequencies.
---
Tuon perusteella ei pitäisi olla mitenkään mahdotonta. Palikat on kasassa. Yksi gripen tietää, missä on ja missä muut ovat. Se lähettää tutkasignaalia vektorilla xyz ajanhetkellä 123 ja saa sen takaisin hetkeä myöhemmin. Muut gripenit vastaanottavat myös heijastuneen signaalin ajanhetkillä 123 +1 +2 +3. Se on sitten sen jälkeen matematiikkaa. Lisäksi antenni itse jo toimii suunta-elementtinä. Gripenit voivat esim. sekunnin välein vuorotella, kuka ampuu tutkasignaalia eri suunnista.
Kolme maw teknologiaa
- Doppler-tutka, luonnollisesti ei mitään eroa
- IR: mach-4 nopeuksissa ohjuksen kärki lämpiää satoihin asteisiin, ei todennäköisesti merkittävää eroa,
- UV: siinä on eroa, mutta mawit taitavat olla menossa kohti infrapunaa, ja hiukan epävarmaa, miten meteorin hengittävä moottori näkyy UV:ssa
Teoriassa kai mahdollista mutta hyvin vaikea toteuttaa käytännössä. Jos datalinkin viive on sekunninkin luokkaa, se vaikuttaa tarkkuuteen. Ongelmia tuossa on muitakin.But the use of the link goes beyond this, towards what the Swedish Air Force calls "samverkan," or close-cooperation. One example is the use of the Ericsson PS-05/A radar with TIDLS. An Ericsson paper compares its application, with identical sensors and precise knowledge of the location of both platforms, to human twins: "Communication is possible without explaining everything."
"Radar-samverkan," the Ericsson paper suggests, equips the formation with a super-radar of extraordinary capabilities. The PS-05/A can operate in passive mode, as a sensitive receiver with high directional accuracy (due to its large antenna). Two PS-05/As can exchange information by datalink and locate the target by triangulation. The target's signals will often identify it as well.
The datalink results in better tracking. Usually, three plots (echoes) are needed to track a target in track-while-scan mode. The datalink allows the radars to share plots, not just tracks, so even if none of the aircraft in a formation gets enough plots on its own to track the target, they may do so collectively.
Each radar plot includes Doppler velocity, which provides the individual aircraft with range-rate data. However, this data on its own does not yield the velocity of the target. Using the TIDLS, two fighters can take simultaneous range-rate readings and thereby determine the target's track instantly, reducing the need for radar transmission.
In ECM applications, one fighter can search, while the wingman simultaneously focuses jamming on the same target, using the radar. This makes it very difficult for the target to intercept or jam the radar that is tracking him. Another anti-jamming technique is for all four radars to illuminate the same target simultaneously at different frequencies.
---
Tuon perusteella ei pitäisi olla mitenkään mahdotonta. Palikat on kasassa. Yksi gripen tietää, missä on ja missä muut ovat. Se lähettää tutkasignaalia vektorilla xyz ajanhetkellä 123 ja saa sen takaisin hetkeä myöhemmin. Muut gripenit vastaanottavat myös heijastuneen signaalin ajanhetkillä 123 +1 +2 +3. Se on sitten sen jälkeen matematiikkaa. Lisäksi antenni itse jo toimii suunta-elementtinä. Gripenit voivat esim. sekunnin välein vuorotella, kuka ampuu tutkasignaalia eri suunnista.
Minun näkökulmastani SH ja Growler ovat samaa konetyyppiä, mutta eri mallia, aivan kuten Hornetin C ja D versiot, tai vaikkapa F-35A ja F-35B vaikka eroavat toisistaan jo selvästi enemmän. Sitä en sitten tiedä onko konetyypille jokin virallisempikin määrittely jossain.Taisit sitten skipata meikamannen jutut?
Tosin keskityin saman huoltojarjestelman puitteisiin meneviin koneisiin (SH+Growler) kun taas Sinulla keskiossa oli asejarjestelmien pitaminen kaytossa luonnolliseen kuolemaansa (expiry) asti.
Kuumatkaan kaasut eivät juurikaan synnytä IR, joten niitä on kovin vaikea sensoreillakaan havaita. Kuumat nesteet ja varsinkin kiinteät aineet taas tuottavat IR, joten ne voi havaita jo lämpiminä, ei tarvitse olla edes kuumaa. CO2 pysyy varmastikin kaasuna, joten sitä ei havaita. H2O taas tiivistyy nesteeksi, ja voidaan havaita, mutta sensori mikä sen tekee ei voi erottaa koneen tuottamaa sumua tai pilveä tai vesipisaroita muista luonnollisista muodostumista yhtään mitenkään.Etupäässä IR-ohjusvaroittimet kuitenkin taitavat havaita ohjuksen jättämän pakokaasupilven hiilidioksiidin ja vesihöyryn,
3. Tähän en osaa kommentoida, onko patoputkimoottorin pakokaasujen koostumus erilainen kuin ruutirakettimoottorin?
Nyt taitaa olla ristiriitaa etaisyyksien osalta, eli milta matkalta Meteor laukaistaan (jos ei ole pakon paikka lahempaa) ja mihin asti joku IRST toimii tehokkaasti?Meteor on IR- ja UV-ohjusvaroittimien helpompi havaita kauempaa
ei se nyt ihan noin ole, vaikka ms on sekunttia paljon enemman kaytossa yksikkona, koska tuokinJos datalinkin viive on sekunninkin luokkaa, se vaikuttaa tarkkuuteen.
ottaa oman aikansatuo plots-to-tracks
Niin, olen minakin objekti-tietokantoja rakennellut (silloin kun se viela oli uusi asia) ja tama tyyppi-malli ero ominaisuuksien alas-kulkeutumisen ("inheritance") osaltahan usein havainnollistetaan Corollalla, tyyppina ja sitten vuosimalli ominaisuuksien tarkenteena... nyt se vaan ei ole paras tarkastelutapa, koskaMinun näkökulmastani SH ja Growler ovat samaa konetyyppiä, mutta eri mallia
No kun nyt kerran haluat autoihin verrata ...Niin, olen minakin objekti-tietokantoja rakennellut (silloin kun se viela oli uusi asia) ja tama tyyppi-malli ero ominaisuuksien alas-kulkeutumisen ("inheritance") osaltahan usein havainnollistetaan Corollalla, tyyppina ja sitten vuosimalli ominaisuuksien tarkenteena... nyt se vaan ei ole paras tarkastelutapa, koska
- SH ja Growler ovat huolto- ja tukimielessa samaa tyyppia
- mutta tarjoavat ERI "capability'n" kayttoon, eli ostamalla kaksi Corollaa saat toisesta bulevardi-sportin ja toisesta perheloman camping-vaunun...ikaankuin; vahan isompi ero kuin "mallilla" [Joku taas opasti minut tuon hymion kintereille; kiitan nimeamatta!]
Niin, ja harkinnan arvoinen tarkoittaa tietysti ja vain juuri sitä, että asiaa kannattaa harkita, kannattaako toteuttaakin riippuu sitten sekä eri vaihtoehtojen kustannuksista, suorituskyvyistä, että myös vastustajan mahdollisuuksista vaikuttaa suorituskykyihin. Eli jos luodaan akilleenkantapää mikä on kaikkien osapuolten tiedossa, ei siitä hyvää seuraa vaikka asia paperilla näyttäisikin hyvältä suorituskyvyn ja kustannusten kannalta. Siksi onkin hyvä että asioihin oikeasti vaikuttamassa (tai jopa päättämässä vaikka poliitikot...) onkin oikeita asiantuntijoita ilmavoimista, eikä vain foorumikeskustelijoita, kuten esim minä.Tietysti myos tuo "vintage model of capital" eli ed. sukupolven havittajien jemmaaminen "erikoistehtaviin" ja uudempien kayttaminen koko tehtavakirjoon, mita nyt sattuu ei kohtalo, vaan vastapuoli, eteen heittamaan... on sekin harkinnan arvoinen asia.
- taas taytyy lainata itsea toisesta langasta: "hiljaa kiirehtien"
Jos datalinkin viive on sekunninkin luokkaa, se vaikuttaa tarkkuuteen.
Ongelmia tuossa on muitakin.
Eli ilmeisesti lähteesi oli foorumiposti kuten arvelin?Kuinka paljon? Mikä merkitys käytännössä?
Kuten?
F-35:n linkistähän sitä faktaa on ihan yleisesti saatavilla käytettyä taajutta, antennien lukumäärää ja toimintaperiaatetta myöden. Tidlsistä sitä taasen ei ole saatavilla juurikaan. Lähinnä joitain väittämiä jotka eivät sitten tarkemmin tarkasteluna pidäkään paikkaansa.Niin no.... Voihan se näinkin olla mutta vielä haluaisin ne lähteet.