Mua häiritsee tämmöisten yhteydessä aina sama juttu:
Jos ihminen käyttää virhealttiissa ympäristössä monimutkaista teknistä laitetta korkean henkisen ja fyysisen kuormituksen aikana, niin se oikeassa elämässä realisoituva suoritustaso on ihan juukelisti kiinni siitä, että miten häiriöttömään huomion suuntaamiseen laitteen käyttäjällä on mahdollisuus ja kuinka henkisesti ja fyysisesti kuormittavaa sekä jatkuva valppaana pysytteleminen että hässäkän aikainen keskittyvä työskentely on.
Oma F35 -fanitukseni tulee pitkälti siitä, millaisen kuvan olen saanut pilotin mahdollisuuksista suunnata, ylläpitää ja jakaa huomiotansa niin, että tehtävä, tilannekuva muutoksineen ja toiminta järjestelmän osana eivät niinkään riitele huomiosta kuin yhdistyvät yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Työmuisti käsittelee ihmisillä yleensä noin 6-8 yksittäistä palikkaa. Ja tuota määrää on vaikea kasvattaa. Jos halutaan ettei pilotti menetä "tylsinä jaksoina" valppauttaan ja hässäkässä huomiokykyään, niin työmuistin kulloinkin kohtaamaa kuormaa pitää voida optimoida.
Ja sama toisinpäin. Vastapuolen pilottien ja muiden avainhenkilöiden kohtaama työmuistikuormitus pitäisi saada sellaiseksi, että se on avainhetkellä juuri täsmälleen väärällä tavalla väärä.
Häiveisyys - etenkin yhdistyneenä häiveisyyden mahdollisesti tarjoamaan laajempaan kuvio- ja geometriakirjastoon - tuottaa ymmärtääkseni juuri tuommoista vastustajan kokemusmaailmassa vääränlaista työmuistikuormaa.
Sensorifuusio + sensoritiedon visualisointi ovat käsittääkseni aivan suoraa työmuistikuormituksen optimointia.
Datalinkki - tai sen mahdollistamat asiat - myös.
Laite ja sen käytettävyys huomion suuntaamisen optimoinnin näkökulmasta... Se tuntuu puuttuvan aina selvityksistä ja tulevan pilottien tilityksissä heti ensimmäisenä esille.
Miksi ihmeessä selvitykset sivuuttavat sellaista, mitä pilotit tuntuvat korostavan?
Nuo ovat taas sitten sellaisia subjektiivisia juttuja joita ei millään tietokonesimulaatioilla mallinneta. Ne otetaan silti luullakseni myös isosti huomioon.
Mitä tulee vielä tuohon ylläolevaan tutkimukseen, jokainen voi arvailla mikä sen lopputulema saattoi olla. Miten itse veikkaat vaikkapa Rafalen drfm-häirinnän toimivan häivekoneiden havaitsemiseen suunniteltuja sensoreita vastaan vuonna 2030, jos verrokkina on aktiivi että passiivihäivettä hyödyntävä F-35.
Tässä vielä ilmavoimien esiselvityksestä poimittu osuus koskien passiivihäivettä:
Koska taistelukyky ja
havaittavuus käytännössä edellyttävät toisilleen vastakkaisia
suunnitteluratkaisuja, nykyaikaisissa hävittäjissä on jouduttu
tekemään lukuisia kompromissiratkaisuja, jotka valmistajasta
riippuen ovat johtaneet selvästi toisistaan poikkeaviin suunnittelukonsepteihin muun muassa elektronisten häirintäjärjestelmien ja häiveteknologian osalta.
Kohteen havaittavuus tutkalla riippuu käytettävästä tutkajärjestelmästä. Tutkahavaittavuuden suureena käytetään
tutkapoikkipinta-alaa (radar cross section, RCS). Esimerkiksi
perinteisen hävittäjän tutkapoikkipinta-alan voidaan arvioida olevan 3–20 m2, pommi- ja kuljetuskoneen 20–100 m2 ja
risteilyohjuksen alle 1 m2 riippuen kohteen fyysisestä koosta,
tutkan taajuudesta sekä maalin valaisu- ja havainnointikulmasta. Eräiden arvioiden mukaan tutkapoikkipinta-alaa voidaan pienentää häiveteknologian avulla 1/10–1/1000 osaan.
Koska tutkapoikkipinta-alan muutos ei ole suoraan verrannollinen havaintoetäisyyden muutokseen, kyetään ilma-aluksen havaintoetäisyyttä pienentämään parhaimmillaan alle
kymmenesosaan häivesuunnittelun ja -teknologian avulla.
Tämän suuruusluokan havaintoetäisyyden pienentyminen
vaikeuttaa merkittävästi vastustajan tutka-asejärjestelmän
käyttöä ja käytännössä tuottaa taistelutilanteessa ratkaisevan
edun häivekoneelle.
Tutkapoikkipinta-alan pienentämiseen käytettävät ratkaisut eivät ole yleispäteviä erilaisia tutkajärjestelmiä vastaan.
Häiveteknologian käytöllä on tähän saakka pyritty varsinaisten tutka-aseiden käytön vaikeuttamiseen, ts. ammuntatilanteen muodostumisen ehkäisemiseen. Vaikka hävittäjissä
käytettyjen häiveteknologisten ratkaisujen tehoa voidaan
pienentää ilmapuolustusjärjestelmän integroinnilla ja uusilla
pidempien aallonpituusalueiden tutkajärjestelmillä, häiveteknologialla saavutettava hyöty ei kuitenkaan kokonaan poistu.
Asejärjestelmien käyttämät tulenjohtotutkat toimivat pitkälle
tulevaisuuteen alueella, jolle häivehävittäjien havaittavuuden
pienentäminen on toteutettu. Vaikka järjestelmien kyky havaita häivehävittäjät paranee, altistuminen sekä maasta että
ilmasta laukaistavien tutkaohjusten tulenkäytölle ei merkittä-
västi kasva