Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
http://www.defmin.fi/puolustushalli...suomen_vaatimukset_yksissa_kansissa.9190.blog

"Hävittäjähankkeen eteneminen saattaa näyttää ulospäin verkkaiselta, vaikka juuri nyt eletäänkin hävittäjähankinnan tarjouspyynnön valmistelun osalta mitä vaativinta ja kiireisintä vaihetta"

"Suorituskyvyn, tärkeimmän päätöksentekoalueen, osalta on laadittu meidän toimintaympäristöömme ja puolustusjärjestelmäämme suunniteltuja skenaarioita, (eli vaativassa toimintaympäristössä toteutettavia ilmaoperaatioita) joihin tarjoajien on esitettävä omat ratkaisunsa"

"Koneiden evaluointien ja meidän lopullisen tarjouspyynnön vastausten perusteella valitaan Suomen vaatimukset parhaiten täyttävä ratkaisu"
 
Viimeksi muokattu:
Salonius-Pasternak:
"since all five manufacturers will meet the requirements, the question is who can offer something beyond that."

No, mikäköhän valmistaja tarjoaa jotakin muista poikkeavaa? ;) Rummun pärinä tiivistyy...
 
Lienee tarkoittanut tuolla asioita kuten: elinkaarikustannus, taloudelliset investoinnit Suomeen, huoltovarmuus, loppukokoonpano Suomessa, hävittäjän kehityksen strateginen kumppanuus jne....
 
Salonius-Pasternak:
"since all five manufacturers will meet the requirements, the question is who can offer something beyond that."

Se että kaikki kandidaatit pystyvät varustuksensa ja ominaisuuksiensa puolesta suorittamaan vaaditut tehtävät, se ei toki tarkoita sitä että ne kaikki pystyisivät niihin yhtä hyvin ja yhtä hyvällä suorituskyvyllä. Minimivaatimukset ylittyvät kaikilla, mutta jotkut tarjoavat myös ekstraa päälle...
 
Meillä kun noita monensorttisia tukikoneita ei ole niin eräiden koneiden kyky selvitä ilman niitä ei nousse ihan samaan merkitykseen. Toisaalta 64kpl F-35 ISR-imureja Suomen mitalta peitonnee mennen tullen mitä yksittäinen lohikäärmekilpi taivaalla saa ajoiksi. Moni noista muistahan pitää aina varustaa erikseen esim. maamaalisäiliöllä, jos sellaista tietoa haluaisi. No niitähän ei ole tähänkään mennessä ostettu kuin noin 15 kappaletta.
 
Se että kaikki kandidaatit pystyvät varustuksensa ja ominaisuuksiensa puolesta suorittamaan vaaditut tehtävät, se ei toki tarkoita sitä että ne kaikki pystyisivät niihin yhtä hyvin ja yhtä hyvällä suorituskyvyllä. Minimivaatimukset ylittyvät kaikilla, mutta jotkut tarjoavat myös ekstraa päälle...
Ovatkohan nuo minimivaatimukset meillä liian löysiä, kun esim. Sveitsin evaluoinneissa kaikki eivät niitä ylittäneet?

FOfJctp.png
 
Ovatkohan nuo minimivaatimukset meillä liian löysiä, kun esim. Sveitsin evaluoinneissa kaikki eivät niitä ylittäneet?

FOfJctp.png
Varmaankin. Auttaisi kovasti valinnassa, jos olisi Sveitsin tasoiset standardit. Saataisiin potkittua Eurofighter Typhoon ja Gripen pois kisasta heti. Näin jäisi jäljelle Rafale, F-35 ja Super Hornet, joista kaksi ensimmäistä ovat erinomaisia valintoja, ja ottaen huomioon Suomen Hornet-kokemuksen, olisi Super Hornet meille myös sopiva vaihtoehto.
 
Varmaankin. Auttaisi kovasti valinnassa, jos olisi Sveitsin tasoiset standardit. Saataisiin potkittua Eurofighter Typhoon ja Gripen pois kisasta heti. Näin jäisi jäljelle Rafale, F-35 ja Super Hornet, joista kaksi ensimmäistä ovat erinomaisia valintoja, ja ottaen huomioon Suomen Hornet-kokemuksen, olisi Super Hornet meille myös sopiva vaihtoehto.

:rolleyes:

Kanadassa jätettiin väliin turhat kilpailijat ja laitettiin F-35 suorahankintaan. Kaikki tietävät, kuinka hyvin se meni...

Parempi selvittää kaikki vaihtoehdot, niin ei sitten tule jälkikäteen sanomista. Samalla voidaan oppia evaluoitavista konetyypeistä jotakin myöhemmin hyödylliseksi osoittautuvaa.
 
Meillä kun noita monensorttisia tukikoneita ei ole niin eräiden koneiden kyky selvitä ilman niitä ei nousse ihan samaan merkitykseen. Toisaalta 64kpl F-35 ISR-imureja Suomen mitalta peitonnee mennen tullen mitä yksittäinen lohikäärmekilpi taivaalla saa ajoiksi. Moni noista muistahan pitää aina varustaa erikseen esim. maamaalisäiliöllä, jos sellaista tietoa haluaisi. No niitähän ei ole tähänkään mennessä ostettu kuin noin 15 kappaletta.

Litening-podissa siis on näkyvän valon ja lämpökamera. Sillä ei käytännössä ole merkitystä ISR-toiminnassa, ainakaan Venäjää vastaan.

Kun esim. jenkeissä puhutaan F-35 ISR-kyvyistä, puhutaan koneen elektronisen sodankäynnin järjestelmästä, joka kerää, havannoi, tunnistaa ja analysoi sekä paikallistaa elektromagneettista säteilyä radio- ja tutkataajuuksilla.

Näiden avulla kone käytännössä kerää tiedon kaikesta lähettävästä toiminnasta koneen ympärillä (elektroninen tilannekuva).

F-35 on huikean paljon kehittyneempi kuin jenkkien vanhat koneet. Erikoisvarusteltu parvi SEAD-F-16 koneita käyttää minuutteja yhden yksittäisen tutkan paikantamiseen, eikä paikannustarkkuus silti ole häävi. Yksi ainoa F-35 tekee paikannuksen sekunneissa, paljon tarkemmin.

Mutta, tässä on sitten yleinen perspektiiviharha. Unohdetaan Eurooppa.

Gripen E:n elektronisen sodankäynnin järjestelmä on yksi maailman kehittyneimpiä.

Rafalen Spectra on saanut runsaasti mainetta, myös Internetissä. Siitä ollaan kehittämässä seuraavaa versiota (samaan suuntaan kuin Gripen E:n järjestelmä).

Bae (joka on valmistanut F-35:den elektronisen sodankäynnin järjestelmän), on kovasti kehunut myös Typhoonin elektronisen sodankäynnin järjestelmää DASSia, jossa Bae on pääkehittäjä. (Typhoonin oppeja hyödynnetty F-35:dessä?)

https://en.wikipedia.org/wiki/Praetorian_DASS

ESM-RWR[edit]
The DASS includes electronic support measures (ESM) and equipped with radar-warning-receivers (RWR). The RWR is designed to detect threat radars using super heterodyne, digital receiver antennas which are located into the wing tip pods giving full 360° coverage with an accuracy better than 1° in azimuth. These passive antennas can identify radio frequencies of 100 MHz up to 10 GHz, which is sufficient to detect nearly all types of radar systems and even to detect other RF sources such as radios or datalink systems. The data is compared with the database of radar signatures stored in the Electronic Support Measures suite (ESM). Using this information the ESM allows the identification of the radar and thus the platform it is deployed from and presents it on a moving map or multifunction display producing a 360° threat picture around the aircraft including identifying targets and even their zones of lethality.

Superhornet tulee ehkä muita jäljessä, mutta Growlerissa on vastaavasti huikeat vehkeet, ja osaa niistä teknologioista on ollut tarkoitus siirtää myös perus-superin käyttöön. Muistaakseni Navy:n tavoitteena olisi esim. kaukaisten vihollisalusten havainnointi ja maalitus.
 
Reality check. Kuvitteleeko joku oikeasti että Suomen 30 vuotta vanha F-18C Hornet on
  1. Parempi kuin Gripen E
  2. Yhtä hyvä kuin Eurofighter Typhoon
Hornet on ollut Suomelle erinomainen kone. (monilta osin parempi kuin esim. Superhornet). Mutta ei nyt sentään innostuta liikaa.
 
Auttaisi kovasti valinnassa, jos olisi Sveitsin tasoiset standardit.
Tämä tarkoittaisi suorituskyky-testilentoja ja niiden pisteytystä, jolloin törmätään mm. siihen ongelmaan, että 2025-konetta ei ole teknisesti vielä olemassa vuonna 2019 tai 2020. Saati sitä 30-luvun konetta, mistä ilmavoimat on eniten kiinnostunut.

Mutta hyvä että täällä osa alkaa herätä horroksesta HX-kilpailun osalta, niin voittaja ei tule niin puskan takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Reality check 2. Kuvitteleeko joku oikeasti, että ilmavoimat ottaisi mukaan kilpailuun jonkin koneen, joka on huonompi kuin vanha Hornet??? :eek:
 
Sinun perspektiiviharhassasi F-22:sta ei ole olemassa. Onko jotain syytä olettaa ettei se ole ollut pariteetissa eurokoneiden kanssa?

Oivoi.

F-22 ei ole ehdokas H-X koneeksi.
 
Oivoi.

F-22 ei ole ehdokas H-X koneeksi.
Ymmärrän kyllä pointtisi. Kun F-35:n ISR-kykyä hehkutetaan, sitä ei verrata eurokoneisiin, vaan heidän omiin vanhempiin koneisiinsa.
Mutta itse näytät unohtavan että niistä vanhoista verrokeista F-22 on kehittynein, ei suinkaan vanha SEAD F-16. Ja F-22 tuskin on noita mainitsemiasi eurokoneita tuossa suhteessa paljon jäljessä. Ehkä jopa toisin päin...
 
Litening-podissa siis on näkyvän valon ja lämpökamera. Sillä ei käytännössä ole merkitystä ISR-toiminnassa, ainakaan Venäjää vastaan.

Kun esim. jenkeissä puhutaan F-35 ISR-kyvyistä, puhutaan koneen elektronisen sodankäynnin järjestelmästä, joka kerää, havannoi, tunnistaa ja analysoi sekä paikallistaa elektromagneettista säteilyä radio- ja tutkataajuuksilla.

Kyllä siellä puhutaan lähinnä sensorifuusiosta, ESM on toki tärkeä tekijä, mutta IRST/FLIR, DAS ja tutkan eri moodit yhdessä sen kanssa ovat enemmän kuin osiensa summa, varsinkin kun puhutaan maalittamisesta. F-35:n eduksi voi laskea vahvan sensorifuusion ja ohjelmistointegraation, sekä häiveen tuoman kyvyn toimia lähempänä tiedusteltavia kohteita.

Samaa mieltä toki siitä, että eurokoneissa on ja on ollut jo pitkään osittain vastaavat ja ehkä osin kehittyneemmätkin järjestelmät, jo siitä syystä että tukevia osia on vähemmän ja koneiden pitää pärjätä omillaan.

Super Hornetin uudemmissa versioissa on huhupuheiden mukaan melko kehittynyt sensori/parvifuusio, joka keskittyy lähinnä maakohteiden tunnistamiseen. Siitä ei hirveästi virallista tietoa tosin löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top