Meillä kun noita monensorttisia tukikoneita ei ole niin eräiden koneiden kyky selvitä ilman niitä ei nousse ihan samaan merkitykseen. Toisaalta 64kpl F-35 ISR-imureja Suomen mitalta peitonnee mennen tullen mitä yksittäinen lohikäärmekilpi taivaalla saa ajoiksi. Moni noista muistahan pitää aina varustaa erikseen esim. maamaalisäiliöllä, jos sellaista tietoa haluaisi. No niitähän ei ole tähänkään mennessä ostettu kuin noin 15 kappaletta.
Litening-podissa siis on näkyvän valon ja lämpökamera. Sillä ei käytännössä ole merkitystä ISR-toiminnassa, ainakaan Venäjää vastaan.
Kun esim. jenkeissä puhutaan F-35 ISR-kyvyistä, puhutaan koneen elektronisen sodankäynnin järjestelmästä, joka kerää, havannoi, tunnistaa ja analysoi sekä paikallistaa elektromagneettista säteilyä radio- ja tutkataajuuksilla.
Näiden avulla kone käytännössä kerää tiedon kaikesta lähettävästä toiminnasta koneen ympärillä (elektroninen tilannekuva).
F-35 on huikean paljon kehittyneempi kuin jenkkien vanhat koneet. Erikoisvarusteltu parvi SEAD-F-16 koneita käyttää minuutteja yhden yksittäisen tutkan paikantamiseen, eikä paikannustarkkuus silti ole häävi. Yksi ainoa F-35 tekee paikannuksen sekunneissa, paljon tarkemmin.
Mutta, tässä on sitten yleinen perspektiiviharha. Unohdetaan Eurooppa.
Gripen E:n elektronisen sodankäynnin järjestelmä on yksi maailman kehittyneimpiä.
Rafalen Spectra on saanut runsaasti mainetta, myös Internetissä. Siitä ollaan kehittämässä seuraavaa versiota (samaan suuntaan kuin Gripen E:n järjestelmä).
Bae (joka on valmistanut F-35:den elektronisen sodankäynnin järjestelmän), on kovasti kehunut myös Typhoonin elektronisen sodankäynnin järjestelmää DASSia, jossa Bae on pääkehittäjä. (Typhoonin oppeja hyödynnetty F-35:dessä?)
https://en.wikipedia.org/wiki/Praetorian_DASS
ESM-RWR[edit]
The DASS includes electronic support measures (ESM) and equipped with radar-warning-receivers (RWR). The RWR is designed to detect threat radars using super heterodyne, digital receiver antennas which are located into the wing tip pods giving full 360° coverage with an accuracy better than 1° in azimuth. These passive antennas can identify radio frequencies of 100 MHz up to 10 GHz, which is sufficient to detect nearly all types of radar systems and even to detect other RF sources such as radios or datalink systems. The data is compared with the database of radar signatures stored in the Electronic Support Measures suite (ESM). Using this information the ESM allows the identification of the radar and thus the platform it is deployed from and presents it on a moving map or multifunction display producing a 360° threat picture around the aircraft including identifying targets and even their zones of lethality.
Superhornet tulee ehkä muita jäljessä, mutta Growlerissa on vastaavasti huikeat vehkeet, ja osaa niistä teknologioista on ollut tarkoitus siirtää myös perus-superin käyttöön. Muistaakseni Navy:n tavoitteena olisi esim. kaukaisten vihollisalusten havainnointi ja maalitus.