Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ymmärrän kyllä pointtisi. Kun F-35:n ISR-kykyä hehkutetaan, sitä ei verrata eurokoneisiin, vaan heidän omiin vanhempiin koneisiinsa.
Mutta itse näytät unohtavan että niistä vanhoista verrokeista F-22 on kehittynein, ei suinkaan vanha SEAD F-16. Ja F-22 tuskin on noita mainitsemiasi eurokoneita tuossa suhteessa paljon jäljessä. Ehkä jopa toisin päin...

En ole unohtanut. Mutta en maininnut, koska 1) se ei mielestäni ollut relevanttia ja 2) oletin että F-22 kyvyt tunnetaan niin hyvin, ettei sitä tarvitse mainita.

F-22 on erittäin hyvä. Syyriassa se on palvellut vahvasti juuri ISR-roolissa kertoen muille koneille, mitä maailmassa ympärillä tapahtuu.
 
En ole unohtanut. Mutta en maininnut, koska 1) se ei mielestäni ollut relevanttia ja 2) oletin että F-22 kyvyt tunnetaan niin hyvin, ettei sitä tarvitse mainita.

F-22 on erittäin hyvä. Syyriassa se on palvellut vahvasti juuri ISR-roolissa kertoen muille koneille, mitä maailmassa ympärillä tapahtuu.
No missä se perspektiiviharha sitten on?
 
Super Hornetin uudemmissa versioissa on huhupuheiden mukaan melko kehittynyt sensori/parvifuusio, joka keskittyy lähinnä maakohteiden tunnistamiseen. Siitä ei hirveästi virallista tietoa tosin löydy

Jep. Tuohon viittasin myös viestissäni (pohjalla). Mutta tietoa tosiaan ollut nirkoisesti saatavilla.
 
Toisaalta 64kpl F-35 ISR-imureja Suomen mitalta peitonnee mennen tullen mitä yksittäinen lohikäärmekilpi taivaalla saa ajoiksi. Moni noista muistahan pitää aina varustaa erikseen esim. maamaalisäiliöllä, jos sellaista tietoa haluaisi. No niitähän ei ole tähänkään mennessä ostettu kuin noin 15 kappaletta

No missä se perspektiiviharha sitten on?

Tuossa.
 
Reality check 2. Kuvitteleeko joku oikeasti, että ilmavoimat ottaisi mukaan kilpailuun jonkin koneen, joka on huonompi kuin vanha Hornet??? :eek:
Näyt nyt unohtavan, että tietopyyntöä ei oltu ensinkään määritelty koneiden osalta. Ne lähetettiin valtioille, joiden tehtävä oli toimittaa ne oleellisille valmistajille. Oltiin hyvinkin vesi kielellä sen suhteen tuleeko F-16V tai F-15E/Sa osalta myös vastaus. Niin ikään kysyttiin millaisia ratkaisuja nämä näkevät tarvittavan. Siksihän mukana oli myös varaus lennokeista.

En tunnista perspektiiviharhaa. Siinä lukee "jos sellaista tietoa haluaisi". Eli sellaista, mitä podi tuottaa. Oma oikaisusi on jos arvelit tarkoittavani etteikö ISR-kykyjä ole ilman niitä. Tottakai AESA-tutka on se olennaisin ja sen kanssa pelaa enemmän tai vähemmän yhteen eri koneiden elso-avioniikka. Tottakai kykyjä on Eurolassa. Esim. Gripukoita kehuttiin Libyassa tässä roolissa, joskin podien avullahan sitä juurikin tehtiin. Sopii lukea se rapsa. http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=605 - RECCE POD! Nyt voi sen jokuvaan ja mustiskin ehkä jo uskoa kun Saab on sen itse todennut? ;)

Yhteispeli on tärkeää. Maavoimien uuteen taistelutapaan kun kuuluu tulivoiman keskittäminen niin luonnollisesti valittavan hävittäjän kyvyt voivat eri tarjokkaiden välillä tarkoittaa eri asioita siellä verkoston muissa osissa. Jos sen F-35 vaikka katsotaan pystyvän hakemaan tiedon sellaiselta kantamalta, mihin ei ensinkään muilla uskalla. Nämä AEGIS/NIF-CA:t varmaan voidaan unohtaa kun sellaisia jöötejä ei ole maassa mitä ohjastaa, ellei arvosteta sitä, että vaikkapa SNMG1/2:n ohjuksia voisi maalittaa...
 
Viimeksi muokattu:
FINLAND AND NEW COMBAT AIRCRAFT: LOOKING BACK AT THE HORNET ACQUISITION

During my visit to Helsinki in February 2018, this is what one Finnish analyst had to say about the challenge in acquiring the Hornets, but also the significance of the acquisition:
“It was a very bold move in the early 1990s.

“With the collapse of the Soviet Union, we lost a significant market and we had a huge recession with unemployment rising significantly.

“Timing was everything.

“If the decision had been delayed, it would not have been made.

“The purchase of the Hornets expanded dramatically the cooperation with the United States and other members of NATO and allowed cooperation to become real.

“At first, there was skepticism about the potential quality of the Finnish pilots but soon the US realized that Finnish pilots are first rate.

“And this also laid the foundation in the United States, that Finland is a credible regional partner.

“We do what we promise and by providing advanced weapon systems to Finland, it’s a stabilizing factor for the region as well.”

In short, understanding how the Finns see the evolving strategic situation is crucial to understand how they will address not only defense modernization, but integration of their forces nationally and with core coalition partners.

http://www.sldinfo.com/finland-and-new-combat-aircraft-looking-back-at-the-hornet-acquisition/
 
Ei ole varsinaisesti tarvetta inttää, mutta parempi varmaan, että tulee selväksi, mitä kirjoitettiin, tarkoitettiin, ja ennen kaikkea, mitä ovat faktat?

Puhuttiin erikoiskyvyistä, joita jokin kone voi mahdollisesti tarjota.

Salonius-Pasternak:
"since all five manufacturers will meet the requirements, the question is who can offer something beyond that."

Johon magitsu kirjoitti näin.

64kpl F-35 ISR-imureja Suomen mitalta peitonnee mennen tullen mitä yksittäinen lohikäärmekilpi taivaalla saa ajoiksi. Moni noista muistahan pitää aina varustaa erikseen esim. maamaalisäiliöllä, jos sellaista tietoa haluaisi. No niitähän ei ole tähänkään mennessä ostettu kuin noin 15 kappaletta.

Jonkin koneen tarjoama erottuva erikoiskyky & F-35 ISR-imuri, parempi kuin Dragon Shield.

Lienee kaikille aika selvää, mitä tuo tarkoitti?

Voi tietysti olla, että tuon voi jotenkin muutenkin ymmärtää, kuin mitä ymmärsin. Jos asia selitetään, niin ilman muuta pyydän anteeksi. :)

En tunnista perspektiiviharhaa. Siinä lukee "jos sellaista tietoa haluaisi". Eli sellaista, mitä podi tuottaa. Oma oikaisusi on jos arvelit tarkoittavani etteikö ISR-kykyjä ole ilman niitä. Tottakai AESA-tutka on se olennaisin ja sen kanssa pelaa enemmän tai vähemmän yhteen eri koneiden elso-avioniikka. Tottakai kykyjä on Eurolassa. Esim. Gripukoita kehuttiin Libyassa tässä roolissa, joskin podien avullahan sitä juurikin tehtiin. Sopii lukea se rapsa. http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=605 - RECCE POD! Nyt voi sen jokuvaan ja mustiskin ehkä jo uskoa kun Saab on sen itse todennut? ;)

Perspektiiviharhan lisäksi tässä oli myös väärinymmärrys. Koetin jo korjata, mutta joutuu korjaamaan perusteellisemmin. :)

Tietojen keräämiseen voi käyttää seuraavia asioita:
  1. Elektronisen sodankäynnin laitteistoja (signaalin tunnistus)
  2. Tutka
  3. EO (kamera / IR)
  4. Pilotin silmät (kiikareita tai lämpökiikareita voi käyttää apuna)

Litening-podissa siis on näkyvän valon ja lämpökamera. Sillä ei käytännössä ole merkitystä ISR-toiminnassa, ainakaan Venäjää vastaan.

Kuten jo totesin, Pilotin silmillä tai EO-laitteilla ei ihan hirveästi tee Suomen maantieteessä ja metsiköissä Venäjää vastaan, koska sitten ollaan jo itse vaikutukselle alttiina. Tilanne on täysin eri a) kehitysmaissa b) paljaalla aavikolla, kuten jokainen varmaan ymmärtää?

Myöskään tutka ei ole primäärityökalu. Siitä on hyötyä ennen kaikkea tarkemmassa tutkimisessa ja maalituksessa, erityisesti kohteisiin, jotka eivät säteile.

Tärkein työkalu ISR-toiminnassa Venäjää vastaan on elektronisen sodankäynnin laitteistot. Lockheed & Martin vaikuttaisi olevan samaa mieltä.

https://www.f35.com/about/capabilities

Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR)

Much of the F-35’s electronic warfare and ISR capabilities are made possible by a core processor that can perform more than 400 billion operations per second. This core processor collects data from the classified electronic warfare suite, developed by BAE Systems, to identify enemy radar and electronic warfare emissions and, as happens with the eight sensor Electro-Optical Targeting System (EOTS) providing the pilot 360-degree coverage, recommending which target to attack and whether he or she should use either kinetic or electronic means to counter or negate the threat.

F-35 etuna ovat toki stealth (selkeä etulyöntiasema suhteessa muihin, voi siis lentää lähemmäksi) ja sensorifuusio (jota löytyy sitten eriasteisesti muistakin).
 
L&M taitaa tuossa tekstissään muuten sekoittaa Dassin ja EOTSIN?
 
Näyt nyt unohtavan, että tietopyyntöä ei oltu ensinkään määritelty koneiden osalta. Ne lähetettiin valtioille, joiden tehtävä oli toimittaa ne oleellisille valmistajille. Oltiin hyvinkin vesi kielellä sen suhteen tuleeko F-16V tai F-15E/Sa osalta myös vastaus. Niin ikään kysyttiin millaisia ratkaisuja nämä näkevät tarvittavan. Siksihän mukana oli myös varaus lennokeista.

Uskotko siis, että Ilmavoimat pitää kilpailussa Hornetin korvaajaksi mukana hävittäjää, joka on huonompi kuin Suomen vanha Hornet?
 
Ja nyt sitten ehdotellaan, että hävittäjähankintojen rahoittamiseksi myytäisiin puolet Suomen tieverkosta.

Ai että on helevatan typerä idea. :sick:

Olen maksanut veroja siitä, että tieverkostoa ylläpidetään ja saan sitten käyttää sitä, koska olen veroni maksanut. Ja nyt jotkut hallituksen munapäät kapitalismikiimassaan haluavat yhtiöidä koko homman, joka varmasti johtaisi kaikenlaisiin uusiin tiemaksuihin, ja tämä yhtiöittäminenhän toimii tosi hyvin. Kysytäämpä vaan briteiltä kuinka se oli niin hienoa kun Marttatäti yhtiöitti rautateitä. :rolleyes:
 
Eipä tarvittaisi enää vihollisen puolella mitään radiosignaalitiedustelua tai desantteja kiikareineen, jos kaikenlainen maantieliikenne olisi Suomessa alistettu jonkin kännykkäsovelluksen kanssa seurattavaksi. Voi vain veikata keillä kaikilla olisi korkkaukset tai omistusjärjestelyt tehtynä moiseen järjestelmään. "Dynaaminen tiemaksu/tievero" kun käsittääkseni olisi avainkohtia tuossa elintärkeän infran yksityistämishankkeessa. Siinä olisi mitä puolustaa.

Tämä juttu kuvastanee myös osaltaa sitä, että jos täällä penätään että "paras mahdollinen hävittäjä Suomeen, kyllä se jotenkin rahoitetaan", niin se voi sitten näyttäytyä poliittisella puolella näin. Elinkaarikustannuksella on siis väliä, se kannattaa pitää niin matalalla kuin mahdollista. Tarkoitus on saavuttaa riittävä pelote ulkorajoillemme, ei enempää. Ettei joku mene myymään meidän maata sillä varjolla pois.
 
Eipä tarvittaisi enää vihollisen puolella mitään radiosignaalitiedustelua tai desantteja kiikareineen, jos kaikenlainen maantieliikenne olisi Suomessa alistettu jonkin kännykkäsovelluksen kanssa seurattavaksi. Voi vain veikata keillä kaikilla olisi korkkaukset tai omistusjärjestelyt tehtynä moiseen järjestelmään. "Dynaaminen tiemaksu/tievero" kun käsittääkseni olisi avainkohtia tuossa elintärkeän infran yksityistämishankkeessa. Siinä olisi mitä puolustaa.

Tämä juttu kuvastanee myös osaltaa sitä, että jos täällä penätään että "paras mahdollinen hävittäjä Suomeen, kyllä se jotenkin rahoitetaan", niin se voi sitten näyttäytyä poliittisella puolella näin. Elinkaarikustannuksella on siis väliä, se kannattaa pitää niin matalalla kuin mahdollista. Tarkoitus on saavuttaa riittävä pelote ulkorajoillemme, ei enempää. Ettei joku mene myymään meidän maata sillä varjolla pois.

Päätös yksityistämisestä on jo tehty. Nyt vain etsitään päätökselle perusteluja. Ja ne kyllä löytyvät.
 
Päätös yksityistämisestä on jo tehty. Nyt vain etsitään päätökselle perusteluja. Ja ne kyllä löytyvät.
Kyllä ne löytyvät, kun tarpeeksi monen kiven alta etsitään ja keksitään syitä ja miksei tekisyitäkin, koska pääministeri Sipilä on vähän pipilöissään päättänyt, että laitetaan rikkaat ja yhtiöt kansan etusijalle.
 
http://www.defmin.fi/puolustushalli...suomen_vaatimukset_yksissa_kansissa.9190.blog

"Hävittäjähankkeen eteneminen saattaa näyttää ulospäin verkkaiselta, vaikka juuri nyt eletäänkin hävittäjähankinnan tarjouspyynnön valmistelun osalta mitä vaativinta ja kiireisintä vaihetta"

"Suorituskyvyn, tärkeimmän päätöksentekoalueen, osalta on laadittu meidän toimintaympäristöömme ja puolustusjärjestelmäämme suunniteltuja skenaarioita, (eli vaativassa toimintaympäristössä toteutettavia ilmaoperaatioita) joihin tarjoajien on esitettävä omat ratkaisunsa"

"Koneiden evaluointien ja meidän lopullisen tarjouspyynnön vastausten perusteella valitaan Suomen vaatimukset parhaiten täyttävä ratkaisu"

Rikkaat sitä ja rikkaat tätä.

Hajota ja hallitse, vai miten se putinin taktiikka meni?
 
Tämä juttu kuvastanee myös osaltaa sitä, että jos täällä penätään että "paras mahdollinen hävittäjä Suomeen, kyllä se jotenkin rahoitetaan", niin se voi sitten näyttäytyä poliittisella puolella näin. Elinkaarikustannuksella on siis väliä, se kannattaa pitää niin matalalla kuin mahdollista. Tarkoitus on saavuttaa riittävä pelote ulkorajoillemme, ei enempää. Ettei joku mene myymään meidän maata sillä varjolla pois.
Tarkoitus ei ole saavuttaa riittävä pelote ulkorajoillemme ainoastaan 2018 tai 2025 asti, ei sen enempää.
Vaan vähintäänkin 2059, tai kenties jopa 2069 asti, mikä on huomattavasti edellistä enemmän.
 
Samasta linkistä poimittua:
“Cooperation increased in the period 1996-2000 as 56 of the jets were assembled in Finland and gradually connected to the NATO satellite system and other technical infrastructure.” 1


Notes:
  1. Henrik Meinander, A History of Finland (Oxford University Press, 2013), p. 195
Mitähän kaikkea mahtaa pitää sisällään?
Pelkkää kommunikointia ja viestintää, vaiko satelliittitiedustelua myös.
 
Back
Top