Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mites tää näkökulma?
Mitä jos sanoisin, että Ruotsi haluaa olla vasemmistovetoisine poliitikkoineen maapallon omatunto ja he haluavat kantaa vastuuta kaikista. Ruotsi voisi asemyyjänä sanoa vasemmistoblokin ja Ruotsin feministisen puolueen johtajan suulla hyvinkin jotenkin tämän suuntaisesti:
"Emme myy aseita konfliktimaihin, tämä on aina ollut meidän ohjenuoramme. Suomi on valitettavasti keskellä konfliktia. Me haluamme rauhaa ja että verenvuodatus, kenen tahansa verenvuodatus, päättyy hinnalla millä hyvänsä niin nopeasti kuin mahdollista. Aseiden toimittaminen kiihdyttää tätä kielteistä kehitystä ja meille yksikin ihmishenki on tärkeämpi kuin jonkun epäterveen nationalistisen tunteen perusteella kokema käsitys maaperän omistajuudesta."
Noin niin kuin kärjistetysti.
Kohta Ruotsi voi hyvinkin olla NATO-maa ja Suomi ei ole. Ruotsin riippuvuus Suomen puskurista päättyy jos NATO-jäsenyys toteutuu. Silloin Ruotsalaisille on tulevaisuudessa ihan se ja sama mitä Suomelle tapahtuu. Luotan tuosta syystä asemyyjänä Yhdysvaltoihin Ruotsia enemmän vaikka Suomi Ruotsin puskurina onkin. Ruotsi jeesustelee. Sen nyt tietää kaikki. Uskon, että Yhdysvallat toimittaisi Suomelle aseita kun taas Ruotsin osalta ei voi olla lainkaan varma. Pidän Ruotsista monin eri tavoin, mutta en luota Ruotsiin vaikka sen oma etu onkin sidottu Suomeen
Ihan yhtä helppo olisi kirjoittaa vastaava fantasia Yhdysvaltoihin ja näennäisen uskottavasti perustella miksi he sitten eivät auttaisi Suomea.
Hyvin epätodennäköistä että noin naivistisesti ajatteleva poliitikko pääsisi pääministeriksi saati sitten pysyisi siellä, vaikka epäilemättä tuolla tavoin ajattelevia Ruotsin poliittisesta elämästä löytyisikin. Siperia on kova opettaja. Julkinen paine auttaa naapurimaata olisi valtava ja pohjimmiltaan jokainen vähänkään menestynyt poliitikko on populisti.
Ihan yhtä helppo olisi kirjoittaa vastaava fantasia Yhdysvaltoihin ja näennäisen uskottavasti perustella miksi he sitten eivät auttaisi Suomea.
Hyvin epätodennäköistä että noin naivistisesti ajatteleva poliitikko pääsisi pääministeriksi saati sitten pysyisi siellä, vaikka epäilemättä tuolla tavoin ajattelevia Ruotsin poliittisesta elämästä löytyisikin. Siperia on kova opettaja. Julkinen paine auttaa naapurimaata olisi valtava ja pohjimmiltaan jokainen vähänkään menestynyt poliitikko on populisti.
Ihan yhtä helppo olisi kirjoittaa vastaava fantasia Yhdysvaltoihin ja näennäisen uskottavasti perustella miksi he sitten eivät auttaisi Suomea.
Ajattelisin, että jos Yhdysvallat ei suostuisi toimitamaan aseita Suomelle niin silloin pontimena voisi olla aseistariisuntapolitiikan sijasta paljon todennäköisemmin suurvaltapolitiikka ja Yhdysvaltojen sen hetkinen etu suhteessa esim. Venäjään.
Molempien osalta näen tuon aivan mahdolliseksi, mutta tietty äärettömän epätoivottavana. Suurvaltapoliittisia motiiveja voi sinänsä kuitenkin ymmärtää mutta silkka sinisilmäisyys on kalkkina jotenkin karvaampi.
Huomautus asiaan vähemmän perehtyneille ettei tuosta edellä olevasta jää väärää kuvaa:Kirjoitetaanpa vielä kerran Sveitsistä. Se tuntuu nousevan foorumilla tasaisin väliajoin esiin.
Sveitsi on yksi maailman pienimpiä maita.
Sveitsiläisten arvion mukaan Gripen ei ollut yhtä hyvä kuin Hornet. Syinä olivat ennen kaikkea alhainen polttoainemäärä, siitä johtuva lyhyt toimintamatka/aika sekä osittain edelliseen liittyen myös alhainen asekuorma.
Jos Gripen oli pieni Sveitsille, niin se oli varmasti pieni.
Brasilia sen sijaan on pinta-alaltaan yksi maailman suurimpia maita. Silti he päätyivät valitsemaan Gripenin.
Intia on pinta-alaltaan yksi maailman suurimpia maita. Siellä Gripen oli kilpailussa yhdessä F-16 kanssa. Intialaiset kehuivat Gripenin toimintamatkaa ja aikaa sekä asekuormaa verrattuna omaan HAL Tejasiinsa.
Tässä on melkoinen mysteeri, eikö vain? Sveitsille pieni, näille jättiläisille hyvä.
Selitys on yksinkertainen.
Vanha Gripen oli suunniteltu Ruotsin kylmän sodan tarpeisiin. Idea oli, että koneita on paljon, jolloin ne voivat olla pieniä ja kevyitä. Toiminta-ajatus oli tehdä lyhyitä torjuntalentoja ja kääntyä takaisin.
Ruotsin tarpeisiin tämä sinänsä silloin riitti, mutta ei ollut paras ratkaisu muualla maailmassa. Muualla ei ollut vastaavia herhiläisparvia ja torjuntalentopainottuneisuutta.
Ruotsalaiset itsekin ovat todenneet, että 1-1 tilanteessa Gripen on lähtökohtaisesti heikoilla Hornettia vastaan, koska Hornet kantaa ison määrän ohjuksia ja ison määrän polttoainetta. Gripen kantaa vähän polttoainetta, ja lisäpolttoainesäiliöt vievät vielä ripustimia, jolloin pahimmillaan Gripenillä on mukanaan vain kaksi tutkaohjusta.
No, maailma on mennyt eteenpäin, ja svedut totesivat, että tehdäänpäs seuraava Gripen vähän eri lähtökohdista. Tehdään siitä selkeästi suurempi.
Uusi Gripen kantaa 40% enemmän polttoainetta kuin vanha ja siinä on lisäksi enemmän ripustimia. Gripenin kantama ja asekuorma ovat nyt siis esim. myös Suomen tarpeisiin ihan riittäviä (vertaa Brasilia ja Intia).
Vanha Gripen oli todellinen kevythävittäjä. Uusi on sen sijaan about saman kokoinen kuin F-16 eikä enää niin kaukana Rafalesta ja Hornetista.
Ehkäpä tämä auttaa asettamaan asian uomiinsa?
Sveitsiläisten evaluaatioon liittyen. Heidän mukaansa Eurofighter oli yhtä hyvä kuin Hornet. Jos joku sveitsiläisten evaluaation perusteella dissaa Eurofighteriä, niin täytyy todeta, että sekään kritiikki ei välttämättä osu enää ihan kohdalleen. Typhooninkin kohdalla on käytännössä kyse ihan eri koneesta teknologisessa mielessä, kunhan saavat vain kehitysohjelmaa vietyä vielä vähän eteenpäin ja kaiken valmiiksi.
Valitsivat sen kuitenkinHuomautus asiaan vähemmän perehtyneille ettei tuosta edellä olevasta jää väärää kuvaa:
Arvioivat Sveitsissä myös konetta josta myöhemmin kehkeytyi Gripen E. Ei sekään isoja hurraa huutoja osakseen saanut, vaikka sai toki C-mallia paremmat arviot.
Huomautus asiaan vähemmän perehtyneille ettei tuosta edellä olevasta jää väärää kuvaa:
Arvioivat Sveitsissä myös konetta josta myöhemmin kehkeytyi Gripen E. Ei sekään isoja hurraa huutoja osakseen saanut, vaikka sai toki C-mallia paremmat arviot.
Ja ilmavoimat olivat poliitikkojen valinnasta niin innoissaan, että joku sieltä vuosi nuo evaluaatioiden tulokset tiedotusvälineille.Valitsivat sen kuitenkin
Kyllä se taisi olla, vai miten muuten selität Ruotsalaisten MS21:ssä lupaaman "endurance improvementin"?Käsittääkseni siinä ei kylläkään ollut tuota polttoainekuormaa käytössä. Arvio perustui Gripen Demonstraattoriin (Gripen D), johon oli ympätty Aesaa, Irstiä jne.
Näkyy myös esim. siinä, että Gripenin lentoajaksi oli arvioitu vain runsas puolet Rafalesta.
Ja ilmavoimat olivat poliitikkojen valinnasta niin innoissaan, että joku sieltä vuosi nuo evaluaatioiden tulokset tiedotusvälineille.
Kyllä se taisi olla, vai miten muuten selität Ruotsalaisten MS21:ssä lupaaman "endurance improvementin"?Katso liite: 19828
Valitsivat sen kuitenkin
Eivät Sveitsiläiset arvioineet NWA 2:ssa demonstraattoria vaan nimenomaan Gripen NG:tä, jonka Ruotsalaiset lupasivat saavan myös toimintamatkaparannuksia:Sillä, ettei sveitsiläisten evaluoima Gripen NG ollut se Gripen E, joka tuli lopulta myöhemmin ulos.
Tuossa ylläkin edelleen valitetaan alhaista toimintamatkaa.
Kirjoitetaanpa vielä kerran Sveitsistä. Se tuntuu nousevan foorumilla tasaisin väliajoin esiin.
Sveitsi on yksi maailman pienimpiä maita.
Sveitsiläisten arvion mukaan Gripen ei ollut yhtä hyvä kuin Hornet. Syinä olivat ennen kaikkea alhainen polttoainemäärä, siitä johtuva lyhyt toimintamatka/aika sekä osittain edelliseen liittyen myös alhainen asekuorma.
Jos Gripen oli pieni Sveitsille, niin se oli varmasti pieni.
Brasilia sen sijaan on pinta-alaltaan yksi maailman suurimpia maita. Silti he päätyivät valitsemaan Gripenin.
Intia on pinta-alaltaan yksi maailman suurimpia maita. Siellä Gripen oli kilpailussa yhdessä F-16 kanssa. Intialaiset kehuivat Gripenin toimintamatkaa ja aikaa sekä asekuormaa verrattuna omaan HAL Tejasiinsa.
Tässä on melkoinen mysteeri, eikö vain? Sveitsille pieni, näille jättiläisille hyvä.
Sveitsiläisten evaluaatioon liittyen. Heidän mukaansa Eurofighter oli yhtä hyvä kuin Hornet. Jos joku sveitsiläisten evaluaation perusteella dissaa Eurofighteriä, niin täytyy todeta, että sekään kritiikki ei välttämättä osu enää ihan kohdalleen. Typhooninkin kohdalla on käytännössä kyse ihan eri koneesta teknologisessa mielessä, kunhan saavat vain kehitysohjelmaa vietyä vielä vähän eteenpäin ja kaiken valmiiksi.
Juu, niin oli. Ja NWA2-vaiheessa arvioitiin sitten jo hönöä paremmaksi.Kyllä se on jo ihan eri kone, Sveitsissa testissä oli muistaakseni Tranche 1-versio.
Gripen ei voittanut kokonaiskisaa, vaan sen voitti Rafale, ja Sveitsin ilmavoimat olisi halunnut Rafalen. Päätös (joka sitten kumottiin kansanäänestyksellä) Gripeneistä oli poliitikkojen, syynä oli ilmeisesti raha.Sveitsi. Mutta ei ole käynyt ilmi, mitä nämä vaatimukset ovat tarkalleen olleet. Gripen kuitenkin voitti varsinaisen kokonaiskisan tuosta arviosta huolimatta; siksi noiden vaatimusten sisältö olisi kiinnostava (nehän on vuotaneet vain otsikkotasolla). Suorituskyky oli siis poliittiselle johdolle kuitenkin riittävä.