Todennäköisin allekirjoittaja on puolustusministeri kuten Hornetinkin tapauksessa. Tällä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, allekirjoittajan rooli on toimia kumileimasimena.
PV on sanonut ehdokkaiden täyttävän vaatimukset ja niihin kuuluu tietenkin myös se, että kone voi hoitaa tehtäviään koko elinkaarensa ajan. On selvää, että lähtökohtaisesti mitään ehdokasta ei voida pudottaa tämän perusteella pois koska kaikki koneet ovat päivitettävissä. Kyse on siitä kuinka kustannustehokkaasti se onnistuu.
PV on viime kädessä alisteinen eduskunnalle, joten ei sille voi viitata kintaalla vaikka palautekanava onkin epäsuora.
Joku taho tekee kuitenkin sen päätöksen allekirjoitetaanko jokin tietty sopimuspaperi vaiko ei. Se ei käsittääkseni ole eduskunta, eikä myöskään yksin puolustusministeri.
Jollain taholla on myös ehkäpä sanaansa sanottavana sen paperin sisältöön, eikä ainoastaan myyjällä tai ko maan valtioelimillä, vaan myös ostajan eli suomen edustajalla. Jälkimmäinen on käsittääkseni HX-hankintaan liittyvät virkamiehet, olivatpa he sitten puolustusvoimista tai -ministeriöstä. Toki puolustusministeri voi enemmän tai vähemmän yrittää poliittisesti ohjeistaa heidän toimintaansa.
Teoriassa suomi voi tietysti vaikka itse teettää haluamansa päivitysten koko kehitys budjetin, käytännössä tähän ei ole taloudellista mahdollisuutta. En pidä ollenkaan mahdollisena että kaikki HX ehdokkaat olisivat tämän päivän toimituskokoonpanossa vaatimukset täyttäviä koko elinkaaren ajalle, jos nyt on yksikään. Kyllä ne kaikki ~vaativat~ päivityksiä, mikäli puolustusvoimat niillä täyttää lakisääteiset tehtävänsä.
Millähän perusteella PV olisi alisteinen eduskunnalle? Mikäli olisi, olisi PV:llä myös velvollisuus toimittaa salaistakin aineistoa kansanedustajille nähtäväksi, ainakin puolustusvaliokuntaan kuuluville. Käsittääkseni sellaista velvoitetta ei kuitenkaan ole, koska mitään alisteisuutta eduskunnalle ei ole. PV:llä on ainoataan velvollisuus noudattaa suomen lakia, josta eduskunnalla on suurelta osin mahdollisuus päättää. Päätösvalta ei kuitenkaan ulotu esim EU-asetusten kumoamiseen riippumatta siitä mitä mieltä kansanedustajien enemmistö asiasta on.
Puolustusvaliokunta on lähinnä keskustelukerho, mikä antaa lausuntoja koko eduskunnalla PV:iin liittyvissä asioissa. He eivät anna määräyksiä puolustusministeriölle eivätkä PV:lle. Näin ollen sille viitataan kintaalla kuten muukin valtionhallinto menettelee eduskunnan valiokuntien suhteen, lukuunottamatta budjettia, josta eduskunta yksikäsitteisesti päättää. Toki sekin valmistellaan ministeriöissä, mutta eduskunta voi valmistelun tulosta halutessaan muuttaa muiden mielipidettä huomioimatta.
Edit:
Mikäli valtionhallinnon virkamies ei nauti suomen hallituksen eikä eduskunnan luottamusta, se ei kelpaa lailliseksi irtisanomisperusteeksi. Toki urakehitykseen asialla on vaikutusta seuraaviin vaaleihin asti. Uskon että myös puolustusalan virkamiehet ovat näistä seikoista tietoisia, ja pyrkivät toimimaan maanpuolustuksen näkökulma edellä kuten laki heiltä vaatii. Se voi joskus vaatia viranomaista toimimaan vastoin poliittista ohjausta.