Minkä verran täällä ja muuten on pohdiskeltu sitä, että nyky-Hornetin kehitys tavallaan isossa mittakaavassa pysähtyi C/D-malliin? Oliko tämä tiedossa Ilmavoimilla 1990-luvun alussa ja minkälaisia seurauksia sillä on ollut? Olisiko Ilmavoimat saanut päivitys/elinkaaremielessä jotain ratkaisevia etuja jos aikanaan olisi päädytty esim. F-16 Falconiin? Olisiko esim. MLU1/2-päivitykset olleet jotenkin oleellisesti helpompia tehdä? Tietysti huono verrata, kun jokainen konetyyppi on eri. Mutta noin periaatteessa.
Oletan kuitenkin että tämä on varmasti mielessä HX-päätöstä tehdessä. Suomi tuskin haluaa ostaa konetyyppiä jonka elinkaarikehitys päättyy vaikkapa 2030-luvulle.
No, nythän
nyky-Hornetiin halutaan USA:ssa AESA-tutka. Samaten siihen on vuosien varrella tullut saataville kaikenlaista pientä päivitystä eri osa-alueille (uusia maalinosoitussäiliöitä, uusia aseita, uusia ohjaamonäyttöjä, uusia häirintäjärjestelmiä, kypärätähtäin jne.) - mitä muuta pitäisi vielä saada? Lisäksi 90-luvun alussa konetyypin odotettiin tulevan valituksi mm. Israelissa, ja Hornetin odotettiin kestävän maakäytössä hyvin suuria lentotuntimääriä, olihan se tukialushävittäjäksi suunniteltu. Sittemmin kokemus on toki osoittanut toista, Hornet ei kestä suomalaisessa käytössä edes sitä tukialuskäytölle speksattua 6 000 tuntia.
Senhetkisessä valossa Hornetin valinta oli täysin oikea, eikä sitä huonoksi voi sanoa nykyäänkään. Suorituskykyisin kone ja toiseksi alhaisin hinta, plus alhaiset riskit ja hyvät tulevaisuuden näkymät. Valitettavasti tulevaisuuden ennustaminen on kovin vaikeaa eikä mennyt ihan nappiin.
Jos F-16 olisi hankittu, niin pidän hyvin mahdollisena, että HX-projekti ei olisi vielä käynnissä. Hornetin korvaamiseen liittyy ainakin seuraavat tekijät:
1. Koneiden runkojen väsyminen, käyttöiän jatkaminen vaatisi kalliita rakennekorjauksia.
2. Konetyypin käyttäkunnan supistuminen, mikä johtaa ylläpidon ja päivitysten kallistumiseen.
3. Suorituskyky suhteessa viholliseen heikkenee.
F-16:n valinta olisi todennäköisesti ratkaissut näistä ongelmista ykkösen ja kakkosen. F-16 on niin laajassa käytössä, että siihen saa varaosia ja päivityksiä vielä vuosikymmenien päästäkin. Elinkaaripidennyksetkin ovat ilmeisen taloudellisia,
kerran USAF aikoo pidentää runkojen ikää 12 000 tuntiin. (Meillä tosin tuskin pidennettäisiin noin pitkälle.) Päivityksillä konetyypin suorituskyky tulisi varsin lähelle useimpia HX-ehdokkaita ja olisi sitä myöten todennäköisesti riittävä pitkälle 30-luvulle - siis niin kauan kuin Venäjällä ei ole sadoittain PAK FA:a, PAK-DA:a ym. ihmeaseita.