Asiaan vaikuttavia seikkoja:
1)hankinkilpailuun osallistuminen maksaa miljoonia
2)seuraava hallitus voi teoriassa muuttaa HX-rakenteen täysin(vrt. Kanada)
3)kilpailuun osallistumiset, osallistumatta jättämiset ja lähtemiset ovat myös markkina-pr juttuja
Kilpailumielessä porukkaa yritetään pitää kiinni tässä, se oli selvästi havaittavissa esittelyn nuolikaavioista, jos näyttää punaista jossain, niin "yritetään rakentaa uusiksi". Mutta LM:n lähtö ei välttämättä mitenkään latista kilpailua, koska jäljellä olevat tajuavat että kisa on aidosti auki, mikä on melko harvinaista yleensä poliittisesti värittyneellä alalla.
LM voisi kyllä teoriassa yrittää sitä, että lähdetään karmit kaulassa ulos ja katsotaan voisiko sillä saada poliittista säpinää aikaiseksi, joka pakottaisi muuttamaan HX-kilpailun rakennetta. Heidän ongelmana vaan on, että eivät ole ainoa Amerikkalais-valmistaja. Sitten jos kisassa ei olisi enää yhtään Amerikkalais-valmistajaa, niin poliittinen älämölö Suomessa olisi melkoinen.
Itse antaisin 60% todennäköisyyden, että LM ei vastaa tarjouspyyntöön tai että hylkäys tulee kesään 2019 mennessä ja siitä sitten nousevin prosentein. Eihän LM pysty antamaan edes vaadittua sitovaa tarjousta, koska toimintamalli on sopia hinnat per tuotantoerä ja Suomen aikatauluun liittyvistä tuotantoeristä ei ole mitään sopimuksia. Näinhän oli esim. Tanskassa, ei LM antanut sitovaa tarjousta, eikä Tanskan parlamentti tiedä varmuudella mitä valittu kone tulee maksamaan.
Tästä syksystä eteenpäin saattaa alkaa näkyä USA:ssa virallisia myyntilupia HX-hankkeeseen liittyen, varmasti mielenkiintoista luettavaa.