Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Valoja päälle. Luuletko, että huvikseen ovat ravanneet täällä vuositolkulla ja myyvät JASSMista lähtien priimaa?
Kysehän on nykyisellään melkein PV:n hovihankkijasta.
Siis mitä!
Kuinka helvetin paljon LM:on meille sitten myynyt jos on oikein PV:n hovihankkija? Veikkaan että aika häviävän pieni prosentti PV:n hankinnoista on juuri LM:lle.

Muuten kyllä samaa mieltä ettei f-35:nen kyllä missään nimessä jättäydy pois kisasta
 
Kuinka realistisena arvon foorumistit pitävät sitä, että joku/jotkutkilpailijat pudottautuvat jo tässä vaiheessa kisasta ihan omatoimisesti?

Nojatuoli-ilmamarsalkkuuden vahvan osaamisen turvin rohkenen olettaa kaikkien valmistajien pyrkivän käyttämään kaikki kikka kolmoset pysyäkseen mukana kilpailussa.
Onhan tuosta lähihistoriasta ennakkotapauksia (Saab/Boeing). Joten ihan mahdotontakaan se ei ole.
 
Onhan tuosta lähihistoriasta ennakkotapauksia (Saab/Boeing). Joten ihan mahdotontakaan se ei ole.

Lähtökohtana olettamuksessani on, että meillä ei käydä keskustelua siitä, onko kilpailuasetelma ns. ”rigged”. Mutta ei ole tietenkään mahdotonta. PR -mielessä suisidaalista kylläkin.
 
Lähtökohtana olettamuksessani on, että meillä ei käydä keskustelua siitä, onko kilpailuasetelma ns. ”rigged”. Mutta ei ole tietenkään mahdotonta. PR -mielessä suisidaalista kylläkin.
No, ei se kai kovin pahaa lommoa noiden julkisuuskuvalle ole tehnyt. Ja ainahan se kisa on "rigged" sen valmistajan näkemyksessä joka niitä vaatimuksia ei täytä.
 
Valoja päälle. Luuletko, että huvikseen ovat ravanneet täällä vuositolkulla ja myyvät JASSMista lähtien priimaa?
Kysehän on nykyisellään melkein PV:n hovihankkijasta.
Tämähän on jo kalkuloitu. Kaikki ehdokkaat mahtuvat budjettiraameihin. Eivät toki suoraan vertailukelpoisina johtuen ylläpitokustannuksista, järjestelmistä, aseista ja laskutavoista mutta yhtä kaikki - raameissa pysyvät.
 
Lukitaan vastaus. Tiedettiinkö Hornetista kaikki 90 luvun alussa?
Hornetteja ei hankittu pienempää määrää siinä toivossa että niistä ehkä löytyisi jotain mysteerisiä ominaisuuksia joista ei oltu tietoisia.
Eikä mitään ehdokkaistakaan valita vaporvaren perusteella.
 
Asiaan vaikuttavia seikkoja:
1)hankinkilpailuun osallistuminen maksaa miljoonia
2)seuraava hallitus voi teoriassa muuttaa HX-rakenteen täysin(vrt. Kanada)
3)kilpailuun osallistumiset, osallistumatta jättämiset ja lähtemiset ovat myös markkina-pr juttuja

Kilpailumielessä porukkaa yritetään pitää kiinni tässä, se oli selvästi havaittavissa esittelyn nuolikaavioista, jos näyttää punaista jossain, niin "yritetään rakentaa uusiksi". Mutta LM:n lähtö ei välttämättä mitenkään latista kilpailua, koska jäljellä olevat tajuavat että kisa on aidosti auki, mikä on melko harvinaista yleensä poliittisesti värittyneellä alalla.

LM voisi kyllä teoriassa yrittää sitä, että lähdetään karmit kaulassa ulos ja katsotaan voisiko sillä saada poliittista säpinää aikaiseksi, joka pakottaisi muuttamaan HX-kilpailun rakennetta. Heidän ongelmana vaan on, että eivät ole ainoa Amerikkalais-valmistaja. Sitten jos kisassa ei olisi enää yhtään Amerikkalais-valmistajaa, niin poliittinen älämölö Suomessa olisi melkoinen.

Itse antaisin 60% todennäköisyyden, että LM ei vastaa tarjouspyyntöön tai että hylkäys tulee kesään 2019 mennessä ja siitä sitten nousevin prosentein. Eihän LM pysty antamaan edes vaadittua sitovaa tarjousta, koska toimintamalli on sopia hinnat per tuotantoerä ja Suomen aikatauluun liittyvistä tuotantoeristä ei ole mitään sopimuksia. Näinhän oli esim. Tanskassa, ei LM antanut sitovaa tarjousta, eikä Tanskan parlamentti tiedä varmuudella mitä valittu kone tulee maksamaan.

Tästä syksystä eteenpäin saattaa alkaa näkyä USA:ssa virallisia myyntilupia HX-hankkeeseen liittyen, varmasti mielenkiintoista luettavaa.
 
Hornetteja ei hankittu pienempää määrää siinä toivossa että niistä ehkä löytyisi jotain mysteerisiä ominaisuuksia joista ei oltu tietoisia.
Eikä mitään ehdokkaistakaan valita vaporvaren perusteella.
No politiikkoja kuuntelee myös komentaja. Itse veikkaisin, että F35 koneita saattaisi tulla sen 40+ määrä. Vähemmän kuitenkin kuin 50 konetta.
 
Kesäkuussa 2017 Karl Müllner kommentoi Eurofighteria näin:

"With the EUROFIGHTER weapon system, the German Air Force has at its disposal one of the currently best combat aircraft worldwide. The potential of this aircraft goes beyond the air defence role so that we are realizing the all-weather and precision-capable air-to-ground roles soon."

http://www.monch.com/mpg/news/air/1681-chos-lw.html

Sai sitten maaliskuussa 2018 potkut, uutisen mukaan suurelta osin F-35 kannatuksen takia, joten muitakin syitä on ilmeisesti ollut.

"The Chief of the Luftwaffe is to leave his position in large part due to his support for a German procurement of the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF), Jane’s has learned. Lieutenant General Karl Müllner will leave his position by the end of May,----"

http://www.janes.com/article/78644/luftwaffe-chief-dismissed-over-f-35-support
 
Itse antaisin 60% todennäköisyyden, että LM ei vastaa tarjouspyyntöön tai että hylkäys tulee kesään 2019 mennessä ja siitä sitten nousevin prosentein. Eihän LM pysty antamaan edes vaadittua sitovaa tarjousta,
Koetahan perustella hiukan paremmin tuo linjasta poikkeaminen kun ei juuri vetäytymisiä ole tehnyt tähänkään asti. LM:n mielihalu on saada F-35 kaupaksi kun myy kaiken muunkin tuoreimman tavaransa Suomeen. Varmasti riittää motiivia neuvotella parasta pakettia vaikka ensin saattaisi tuntua, että ylläpitomallit eivät olisi yhteensopivia. 10 miljardia + ylläpidot näkymä tapaa voidella rattaita aika helvetisti. Mieti millainen viesti olisi pötkiä tässä vaiheessa tuotteen elinkaarta pakoon kisasta, joka ei missään nimessä ole niin ainutlaatuinen etteikö vastaavat tarpeet tulisi eteen jatkossa. LM:llä on myös niin paljon asetta myytävänä elinkaaren aikana, joten F-35 olisi optimaallinen sisäänheittotuote. Samalla mk 41 tapaista menee merivoimiin ym.

Jos oikeasti uskot tuohon 60% lukemaasi etkä myönnä sitä toiveajatteluksi niin tulkintani on, että olet pihalla kuin lintulauta.
 
Viimeksi muokattu:
Siis mitä!Kuinka helvetin paljon LM:on meille sitten myynyt jos on oikein PV:n hovihankkija? Veikkaan että aika häviävän pieni prosentti PV:n hankinnoista on juuri LM:lle.
JASSM. MLRS päivitys M270D1-kuosiin, GMLRS, Dragon Shield... valtava osuus viime aikojen suuremman pään hankinnoista.

Tuleva potentiaali: LM Kanadan taistelujärjestelmä (suosikki voittamaan: Saab) korvetteihin, LM:n mk 41 VLS korvetteihin, F-35...
 
Asiapuhetta. Itse pidän myös hyvin todennäköisenä että Saabilta ei saada Gripeniä, eivät uskoakseni vastaa tarjouspyyntöön. Välttämättä muitakaan koneita ei ole saatavilla. Nyt on vähän sellaista tuulta ollut ilmassa, että vaikka Suomi olisi hankkimassa läjäpäin uusia koneita niin valmistajien keskuudessa ei ole kiinnostusta myydä. Huhujen mukaan heillä on jo liikaakin rahaa.
 
Lähtökohtana olettamuksessani on, että meillä ei käydä keskustelua siitä, onko kilpailuasetelma ns. ”rigged”. Mutta ei ole tietenkään mahdotonta. PR -mielessä suisidaalista kylläkin.

No, ei se kai kovin pahaa lommoa noiden julkisuuskuvalle ole tehnyt. Ja ainahan se kisa on "rigged" sen valmistajan näkemyksessä joka niitä vaatimuksia ei täytä.

Koetan ilmaista selvemmin itseäni. Meidän kilpailumme (tm) kohdalla HX-hankkeeseen liittyviä vaatimuksia ei ole painotettu samalla tavalla kauppa- ja muista poliittisista syistä ennakkoon tai kesken kilpailun (ainakaan vielä ;)) kuin esim., no parissa muussa Pohjoismaassa noin esimerkiksi. Tarpeet ovat selvästi esille tuotuja ja kaikilta toivotaan oman tuotteensa ympärille rakennettua ratkaisumallia. Tätä eroavaisuutta tarkoitin sillä ”rigged” -asetelmalla. Olisivatkohan tämän vuoksi kaikki kilpailijat vieläkin mukana. Toki joku voi heittää pyyhkeen kehään, mutta se ei ole tarjouspyynnön tavoitetila.

PR-mielessä meidän kauppamme on varmasti kiinnostava, onhan tavoiteltu konemäärä kohtalainen ja kaupan arvokin samanmoinen. Sulka hattuun jne.

Nojatuoliasiantuntijana olisin tuiki äimistynyt, mikäli LM pudottaisi 1. erässä kinttaat hiekkaan eikä tekisi tarjousta.
 
Jenkit saattaa kiristää. Jos et valitse meiltä, niin saattaa muidenkin hankintojen osalta nousta tie pystyyn.
Vaikka tuo pitäisi paikkaansa niin Boeing olisi edelleen kisassa mukana.
Ja oikeasti amerikkalaiset ovat valmiita myymään sellaisille tahoille että voisi olla jälkikäteen selittämistä miksi Suomeen ei saa myydä.
 
Back
Top