Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ranskan puolustettavat edut Suomessa ovat suuremmat kuin USA:n, Saksan suuremmat kuin Ranskan. Kaikkien kolmen edut ovat kuitenkin minimaaliset Ruotsiin verrattuna. Ruotsin kannattaa laittaa enemmän likoon Suomen puolesta kuin minkään muun länsivallan.
Ranskan puolustettavat edut Suomessa ovat suuremmat kuin USA:n, Saksan suuremmat kuin Ranskan. Kaikkien kolmen edut ovat kuitenkin minimaaliset Ruotsiin verrattuna. Ruotsin kannattaa laittaa enemmän likoon Suomen puolesta kuin minkään muun länsivallan.
Kuka on hän?
Äh, ei mulla ole koskaan ollut mitään idoleita, mutta seuraan kyllä Macronin tekemisiä ja pidän häntä hyvänä tyyppinä
Hmm. Pääsisimmekö ejakulaatioterapia- ja hyväpahapoliitikkokeskustelusta hiljalleen takaisin ketjun varsinaiseen aiheeseen eli pohtimaan Hornettien seuraajaa?
Kuka on hän?
Tuo kertoo lähinnä huoltovarmuuteen liittyvistä ongelmista.Montako konettä Suomi saa ilmaan jos tuo valitaan, 1 vaiko 2?
Der Spiegel: Saksan 128 Eurofighter-hävittäjästä vain neljä toimintavalmiina – Suomessa malli ehdolla Hornetin seuraajaksi
Lehden mukaan hävittäjien tekniset ongelmat haittaavat Saksan operatiivisia velvoitteita.
Eurofighter-hävittäjä näytillä Berliinin kansainvälisillä ilmailumessuilla huhtikuussa. (KUVA: John Macdougall / AFP)
Jukka Huusko HS
Julkaistu: 2.5. 19:29
Saksassa on juhlittu Saksan Ilmavoimien Eurofighter-hävittäjiä tekniikan mestariteoksena.
Yhteiseurooppalaisen Eurofighter Jagdflugzeug -yhtiön valmistamassa hävittäjässä on kuitenkin ilmennyt vakavia teknisiä ongelmia, kertoo saksalainen Der Spiegel -lehti.
Lehden mukaan suurin osa Saksan 128 hävittäjästä on parhaillaan käyttökiellossa. Saksan puolustusvoimat ei kerro käytössä olevien hävittäjien tarkkaa määrää, mutta Der Spiegelin saamien sisäpiiritietojen mukaan tällä hetkellä käytössä olisi vain kymmenkunta Eurofighter-hävittäjää.
Lehden mukaan hävittäjien tekniset ongelmat haittaavat Saksan operatiivisia velvoitteita. Saksa on muun muassa ilmoittanut Natolle, että tarvittaessa 82 saksalaista hävittäjää on sotilasliiton käytettävissä.
Eurofighter on mahdollinen hävittäjämalli myös Suomen ilmavoimille sen jälkeen kun nykyiset Hornetit vanhentuvat.
Saksalaislehden mukaan Eurofighterin tekniset ongelmat liittyvät hävittäjän omasuojajärjestelmään. Yksinkertaistetusti selitettynä hävittäjän siivessä on omasuojajärjestelmään kuuluva kapseli. Kapselissa on sensoreita, jotka tunnistavat vihollishävittäjän tai sen tekemän hyökkäyksen ja varoittavat tästä pilottia.
Puoli vuotta sitten Saksan ilmavoimien teknikot kuitenkin havaitsivat, että kapselin jäähdytysjärjestelmä ei toimi kunnolla, Der Spiegel kertoo.
Puolustusvoimien teknikot voisivat periaatteessa poistaa ongelman vaihtamalla varaosia. Saksalaislehden mukaan varaosien hankkimisessa on kuitenkin tällä hetkellä ongelmia, koska varaosia valmistava tehdas on äskettäin myyty.
Saksan puolustusministeriön tiedottaja sanoi keskiviikkoiltana toimittajille, että tarvittavat varaosat saataisiin hankittua muutamassa viikossa.
”Toivomme, että saamme ongelman hallintaan muutamassa viikossa tai kuukaudessa”, tiedottaja, eversti Holger Neumann kertoi hallituksen viikottaisessa tiedotustilaisuudessa uutistoimisto Reutersin mukaan.
Hän ei suostunut kertomaan yksityiskohtia siitä, kuinka montaa hävittäjää varaosaongelma koskee.
Eurofightereiden kanssa on ollut Saksassa aiemminkin ongelmia. Virallisen katsauksen mukaan viime vuonna vain 39 hävittäjää 128:sta oli Saksassa käytössä.
Saksan puolustusvoimien tiedottaja sanoi Der Spiegelille, että tällä hetkellä Eurofighter-hävittäjiä voidaan ottaa nopeasti käyttöön enemmän kuin viime vuonna, mutta että käytössä olevien hävittäjien tarkka lukumäärä on salaisuus.
Lehden sisäpiirilähteiden mukaan käytössä olevien hävittäjien lukumäärä on kuitenkin vain noin kymmenen. Ja koska hävittäjiin on tarjolla niukasti ilmataisteluohjuksia, todellisuudessa vain neljä Eurofighteria voitaisiin Der Spiegelin mukaan ottaa nopeasti käyttöön.
Suomi vei perjantaina tarjouspyynnöt Ilmavoimien Hornet-hävittäjien seuraajaehdokkaista Britannian, Ranskan, Ruotsin ja Yhdysvaltain hallinnoille. Niistä tarjouspyynnöt matkaavat edelleen näiden maiden hallitusten kautta viidelle konevalmistajalle.
Yhdysvalloista Hornetien seuraajiksi on ehdolla kaksi monitoimihävittäjää, Boeing F/A-18 Super Hornet ja Lockheed Martin F-35. Euroopasta kilpailuun osallistuvat Eurofighter Typhoon, ranskalainen Dassault Rafale ja ruotsalainen Saab Gripen E.
Suomi on hankkimassa 64 uutta monitoimihävittäjää nykyisten 62 Hornet-hävittäjän tilalle, kun ne poistetaan käytöstä vuosina 2025–2030.
Hallituksen selonteon mukaan uudet hävittäjät maksavat 7–10 miljardia euroa. Päätös uudesta hävittäjästä on määrä on tehdä vuonna 2021.
1. Ruotsi ei tee varmasti mitään, pysyy puolueettomana ja varoo visusti ärsyttämästä Venäjää.
Ruotsi julistautuu heti puolueettomaksi, jos Venäjä hyökkää Suomeen.
Niin että NATO-liittolainen ja "puolueeton" Suomi noin niinkun samalla viivalla?Ruotsi taistelee viimeiseen Suomalaiseen asti turvatakseen itärajansa, muilla länsivalloilla ei ole sitäkään väliä. USA:n nykyhallinto ei luultavasti kykene löytämään Suomea tai Viroa karttapallolta ilman apua. America First ei katoa minnekään vaikka Trump heittäisi lusikan nurkkaan huomenna.
Oletetaan että Ruotsi seuuraisi mahdollisessa konfliktissa talvisodan esimerkkiä.
Ruotsi lähettäisi kolmasosan ilmavoimistaan (mm 68 Gripeniä) ja prikaatin verran maavoimia vapaaehtoisina suomeen. Lisänä Ruotsin käyttäminen huoltoreittinä ja luotolla myyty aseistus ja varustus.
...Mikäli yleiseurooppalainen sota syttyy, länsivallat ovat valmiit vetämään henkselit Baltian, Puolan ja myös Suomen yli. Ovat tehneet sen ennen ja tekevät sen myös uudestaan.
Itse muistelisin lukeneeni saksan ilmailu ongelmista vuosia sitten.. Tuskin korjautuvat siis parissa viikossa.Montako konettä Suomi saa ilmaan jos tuo valitaan, 1 vaiko 2?
Der Spiegel: Saksan 128 Eurofighter-hävittäjästä vain neljä toimintavalmiina – Suomessa malli ehdolla Hornetin seuraajaksi
Lehden mukaan hävittäjien tekniset ongelmat haittaavat Saksan operatiivisia velvoitteita.
Eurofighter-hävittäjä näytillä Berliinin kansainvälisillä ilmailumessuilla huhtikuussa. (KUVA: John Macdougall / AFP)
Jukka Huusko HS
Julkaistu: 2.5. 19:29
Saksassa on juhlittu Saksan Ilmavoimien Eurofighter-hävittäjiä tekniikan mestariteoksena.
Yhteiseurooppalaisen Eurofighter Jagdflugzeug -yhtiön valmistamassa hävittäjässä on kuitenkin ilmennyt vakavia teknisiä ongelmia, kertoo saksalainen Der Spiegel -lehti.
Lehden mukaan suurin osa Saksan 128 hävittäjästä on parhaillaan käyttökiellossa. Saksan puolustusvoimat ei kerro käytössä olevien hävittäjien tarkkaa määrää, mutta Der Spiegelin saamien sisäpiiritietojen mukaan tällä hetkellä käytössä olisi vain kymmenkunta Eurofighter-hävittäjää.
Lehden mukaan hävittäjien tekniset ongelmat haittaavat Saksan operatiivisia velvoitteita. Saksa on muun muassa ilmoittanut Natolle, että tarvittaessa 82 saksalaista hävittäjää on sotilasliiton käytettävissä.
Eurofighter on mahdollinen hävittäjämalli myös Suomen ilmavoimille sen jälkeen kun nykyiset Hornetit vanhentuvat.
Saksalaislehden mukaan Eurofighterin tekniset ongelmat liittyvät hävittäjän omasuojajärjestelmään. Yksinkertaistetusti selitettynä hävittäjän siivessä on omasuojajärjestelmään kuuluva kapseli. Kapselissa on sensoreita, jotka tunnistavat vihollishävittäjän tai sen tekemän hyökkäyksen ja varoittavat tästä pilottia.
Puoli vuotta sitten Saksan ilmavoimien teknikot kuitenkin havaitsivat, että kapselin jäähdytysjärjestelmä ei toimi kunnolla, Der Spiegel kertoo.
Puolustusvoimien teknikot voisivat periaatteessa poistaa ongelman vaihtamalla varaosia. Saksalaislehden mukaan varaosien hankkimisessa on kuitenkin tällä hetkellä ongelmia, koska varaosia valmistava tehdas on äskettäin myyty.
Saksan puolustusministeriön tiedottaja sanoi keskiviikkoiltana toimittajille, että tarvittavat varaosat saataisiin hankittua muutamassa viikossa.
”Toivomme, että saamme ongelman hallintaan muutamassa viikossa tai kuukaudessa”, tiedottaja, eversti Holger Neumann kertoi hallituksen viikottaisessa tiedotustilaisuudessa uutistoimisto Reutersin mukaan.
Hän ei suostunut kertomaan yksityiskohtia siitä, kuinka montaa hävittäjää varaosaongelma koskee.
Eurofightereiden kanssa on ollut Saksassa aiemminkin ongelmia. Virallisen katsauksen mukaan viime vuonna vain 39 hävittäjää 128:sta oli Saksassa käytössä.
Saksan puolustusvoimien tiedottaja sanoi Der Spiegelille, että tällä hetkellä Eurofighter-hävittäjiä voidaan ottaa nopeasti käyttöön enemmän kuin viime vuonna, mutta että käytössä olevien hävittäjien tarkka lukumäärä on salaisuus.
Lehden sisäpiirilähteiden mukaan käytössä olevien hävittäjien lukumäärä on kuitenkin vain noin kymmenen. Ja koska hävittäjiin on tarjolla niukasti ilmataisteluohjuksia, todellisuudessa vain neljä Eurofighteria voitaisiin Der Spiegelin mukaan ottaa nopeasti käyttöön.
Suomi vei perjantaina tarjouspyynnöt Ilmavoimien Hornet-hävittäjien seuraajaehdokkaista Britannian, Ranskan, Ruotsin ja Yhdysvaltain hallinnoille. Niistä tarjouspyynnöt matkaavat edelleen näiden maiden hallitusten kautta viidelle konevalmistajalle.
Yhdysvalloista Hornetien seuraajiksi on ehdolla kaksi monitoimihävittäjää, Boeing F/A-18 Super Hornet ja Lockheed Martin F-35. Euroopasta kilpailuun osallistuvat Eurofighter Typhoon, ranskalainen Dassault Rafale ja ruotsalainen Saab Gripen E.
Suomi on hankkimassa 64 uutta monitoimihävittäjää nykyisten 62 Hornet-hävittäjän tilalle, kun ne poistetaan käytöstä vuosina 2025–2030.
Hallituksen selonteon mukaan uudet hävittäjät maksavat 7–10 miljardia euroa. Päätös uudesta hävittäjästä on määrä tehdä vuonna 2021.
Väärin. Monitoimihävittäjä monitoimihävittäjän tilalle. F-35 on uuden sukupolven F-16. Se että se on strike nimellä, ei tarkoita etteikö sitä suunniteltu myös ilmataisteluun etenkin bwr etäisyydeltä. Raptor on ilmaherruushävittäjä jonka piti korvata F-15, mutta Obama lopetti ohjelman. Nyt siitäkin on tehty monitoimihävittäjä. F-35 suunniteltiin siis alunperin monitoimikoneeksi, ja se ei tarkoita pelkästään ilmasta-maahan toimintaa.Toisena pointtina, olen ymmärtänyt että USA:ssa ainakin Air Force:n osalta kone suunniteltiin alunperin A-G rooliin F-22:n rinnalle
Asia ei suoraan tähän liity, en selvittänyt onko sama valmistaja kopterilla ja hävittäjällä, mutta eikös Suomenkin eurokopteritkin olleet toiminta ongelmien kanssa poissa käytöstä ja sama syy oli Saksankin koptereiden kanssa, pysyivät maassa kun oli jotain ongelmia?Itse muistelisin lukeneeni saksan ilmailu ongelmista vuosia sitten.. Tuskin korjautuvat siis parissa viikossa.
Oletat vain kaikki näiden herrojen sanomiset päinvastaiseksi niin olet tavoittanut faktat.Itse olen vuosia sitten lueskellut ja katsellut raportteja ja ulkopuolisia arvioita (esim. Pierre Sprey ja vastaavat), joissa F-35 lytätään armotta liian kalliiksi, hitaaksi, polttoainetehottomaksi, aerodynaamisesti puutteelliseksi koneeksi jonka valmistusmäärä jäisi lopulta alle 500 koneeseen (maailmanlaajuisesti). Nämä arviot ovat tietysti tarkoituksenhakuisia ja ajallisesti kovin vanhoja, mistä löytyisi suht ajantasaisia arvioita?
Tätä uudempaa tietoa ei juuri ole saatavilla www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2017/pdf/dod/2017f35jsf.pdfmistä löytyisi ajantasaista (tältä vuodelta tai 2017) tietoa ja yhteenveto siitä missä F-35 projekti menee
Asia ei suoraan tähän liity, en selvittänyt onko sama valmistaja kopterilla ja hävittäjällä, mutta eikös Suomenkin eurokopteritkin olleet toiminta ongelmien kanssa poissa käytöstä ja sama syy oli Saksankin koptereiden kanssa, pysyivät maassa kun oli jotain ongelmia?
Miksei olisi jos se järjestelmä vaan joskus saadaan toimivaksi ja kattavaksi. En pidättelisi hengitystä sitä odotellessa. Ranskalaisilla ainakin lienee tahtoa ottaa käyttöön joku muu kuin GPS:n perustava järjestelmä.Pari sivua sitten oli puhetta eri A/G-aseista. Niistä kiinnittäisin huomion laserohjattuihin pommeihin siinä mielessä, että ne saattavat sopia Suomen (lähi)olosuhteisiin todella huonosti; maa on matalan pilven peitossa vähintään suunnilleen kolmasosan vuodesta. Pilvipeitto on niin matala, ettei pommia luultavasti voi ohjata edes maaosoittimella. GPS-ohjattujen aseiden erityispiirre taasen on, että ne kaiketi kaikki käyttävät toistaiseksi amerikkalaista mil-GPS:ää, mikä edellyttää voimassaolevaa salausavainta USA:lta. Sitä en tiedä, onko Galileoon tukeutuvia aseita tulossa; tietääkö joku muu?