Montako konettä Suomi saa ilmaan jos tuo valitaan, 1 vaiko 2?
Der Spiegel: Saksan 128 Eurofighter-hävittäjästä vain neljä toimintavalmiina – Suomessa malli ehdolla Hornetin seuraajaksi
Lehden mukaan hävittäjien tekniset ongelmat haittaavat Saksan operatiivisia velvoitteita.
Eurofighter-hävittäjä näytillä Berliinin kansainvälisillä ilmailumessuilla huhtikuussa. (KUVA: John Macdougall / AFP)
Jukka Huusko HS
Julkaistu: 2.5. 19:29
Saksassa on juhlittu Saksan Ilmavoimien Eurofighter-hävittäjiä tekniikan mestariteoksena.
Yhteiseurooppalaisen Eurofighter Jagdflugzeug -yhtiön valmistamassa hävittäjässä on kuitenkin ilmennyt vakavia teknisiä ongelmia,
kertoo saksalainen Der Spiegel -lehti.
Lehden mukaan suurin osa Saksan 128 hävittäjästä on parhaillaan käyttökiellossa. Saksan puolustusvoimat ei kerro käytössä olevien hävittäjien tarkkaa määrää, mutta Der Spiegelin saamien sisäpiiritietojen mukaan tällä hetkellä käytössä olisi vain kymmenkunta Eurofighter-hävittäjää.
Lehden mukaan hävittäjien tekniset ongelmat haittaavat Saksan operatiivisia velvoitteita. Saksa on muun muassa ilmoittanut Natolle, että tarvittaessa 82 saksalaista hävittäjää on sotilasliiton käytettävissä.
Eurofighter on mahdollinen
hävittäjämalli myös Suomen ilmavoimille sen jälkeen kun nykyiset Hornetit vanhentuvat.
Saksalaislehden mukaan Eurofighterin tekniset ongelmat liittyvät hävittäjän omasuojajärjestelmään. Yksinkertaistetusti selitettynä hävittäjän siivessä on omasuojajärjestelmään kuuluva kapseli. Kapselissa on sensoreita, jotka tunnistavat vihollishävittäjän tai sen tekemän hyökkäyksen ja varoittavat tästä pilottia.
Puoli vuotta sitten Saksan ilmavoimien teknikot kuitenkin havaitsivat, että kapselin jäähdytysjärjestelmä ei toimi kunnolla, Der Spiegel kertoo.
Puolustusvoimien teknikot voisivat periaatteessa poistaa ongelman vaihtamalla varaosia. Saksalaislehden mukaan varaosien hankkimisessa on kuitenkin tällä hetkellä ongelmia, koska varaosia valmistava tehdas on äskettäin myyty.
Saksan puolustusministeriön tiedottaja sanoi keskiviikkoiltana toimittajille, että tarvittavat varaosat saataisiin hankittua muutamassa viikossa.
”Toivomme, että saamme ongelman hallintaan muutamassa viikossa tai kuukaudessa”, tiedottaja, eversti Holger Neumann kertoi hallituksen viikottaisessa tiedotustilaisuudessa uutistoimisto Reutersin mukaan.
Hän ei suostunut kertomaan yksityiskohtia siitä, kuinka montaa hävittäjää varaosaongelma koskee.
Eurofightereiden kanssa on ollut Saksassa aiemminkin ongelmia. Virallisen katsauksen mukaan viime vuonna vain 39 hävittäjää 128:sta oli Saksassa käytössä.
Saksan puolustusvoimien tiedottaja sanoi Der Spiegelille, että tällä hetkellä Eurofighter-hävittäjiä voidaan ottaa nopeasti käyttöön enemmän kuin viime vuonna, mutta että käytössä olevien hävittäjien tarkka lukumäärä on salaisuus.
Lehden sisäpiirilähteiden mukaan käytössä olevien hävittäjien lukumäärä on kuitenkin vain noin kymmenen. Ja koska hävittäjiin on tarjolla niukasti ilmataisteluohjuksia, todellisuudessa vain neljä Eurofighteria voitaisiin Der Spiegelin mukaan ottaa nopeasti käyttöön.
Suomi
vei perjantaina tarjouspyynnöt Ilmavoimien Hornet-hävittäjien seuraajaehdokkaista Britannian, Ranskan, Ruotsin ja Yhdysvaltain hallinnoille. Niistä tarjouspyynnöt matkaavat edelleen näiden maiden hallitusten kautta viidelle konevalmistajalle.
Yhdysvalloista Hornetien seuraajiksi on ehdolla kaksi monitoimihävittäjää, Boeing F/A-18 Super Hornet ja Lockheed Martin F-35. Euroopasta kilpailuun osallistuvat Eurofighter Typhoon, ranskalainen Dassault Rafale ja ruotsalainen Saab Gripen E.
Suomi on hankkimassa 64 uutta monitoimihävittäjää nykyisten 62 Hornet-hävittäjän tilalle, kun ne poistetaan käytöstä vuosina 2025–2030.
Hallituksen selonteon mukaan uudet hävittäjät maksavat 7–10 miljardia euroa. Päätös uudesta hävittäjästä on määrä tehdä vuonna 2021.