Kyllä se siellä hiljalleen rakentuu koko ajan; aikaa vaan menee toki vuosia. NAVSTARkin oli aika pitkään melko raakile; muistan miten 1990-luvun alkupuolella sijainti lähti hyvin usein kulkemaan aivan omia polkujaan lähinnä satellittiverkon huonon kattavuuden ja laitteiston epäkypsyyden takia. GPS-verkko kävi riittävän varmaksi pohjoisilla leveysasteilla (keskeytymättömään lentokäyttöön) vasta kymmenisen vuotta sitten.Miksei olisi jos se järjestelmä vaan joskus saadaan toimivaksi ja kattavaksi. En pidättelisi hengitystä sitä odotellessa. Ranskalaisilla ainakin lienee tahtoa ottaa käyttöön joku muu kuin GPS:n perustava järjestelmä.
GPS:n käyttökelpoisuus potentiaalisia vastustajiamme kohtaan on heikko muutenkin, vastustajilla todennäköisesti on ns. riittävästi sähkövirtaa tarjolla radiosignaalien häirintään. Muistelen, että Galileon natiivisignaalin pitäisi olla häiriösietoisempi.
Seuraavassa konetyypissä tarvittavan A/G-kaluston osalta laittaisin äänen SDBII- tai SPEAR 3 -akselille, paikallisen rintamakäyttökelpoisuuden kannalta katsottuna. Liikkuvaan maaliin on tarvis osua ilman näköyhteyttä.