Sama koskee varmasti osaltaan myös F-35 konetta eli miten kenttähuolto pysyy mukana kun toimitaan tienvarsitukikohdissa ja pienillä baanoilla? F-35 vaatii enemmän huoltoa, joten sen sortie-luku ei ole mitenkään sama kuin "perinteisen" taistelukoneen.
Viimeisimmässä SAR-raportissa F-35A:n sortie generation rate oli 3.4 surge / 3.0 sustained, mikä on suurempi kuin alkuperäinen KPP-vaatimus 3 surge / 2 sustained, kahden ja puolen tunnin tehtäväkestolla. Sustained on merkityksellisempi luku, sillä käytännön konflikteissa ei ole juuri sen yli päästy edes hetkellisesti. Perinteisillä jenkkikoneilla vertailukelpoinen luku on ollut 1-2 välillä.
USMC:n vaatimuksiin kuuluu operointi 1500 jalan asfaltti- tai betonipinnoilta, joten luulisi että se on otettu huomioon suunnittelussa, ja voisi toimia jossain määrin myös F-35A:n kanssa. Tukialuskäytön vaatimukset asettavat toki myös rajoitteita kenttähuollolle.
Muistaakseni F-35 on tunnin keskim. huollon jälkeen valmis, jos ei ole paikattavaa(vs. Gripen 15min). Toki häivekoneen voi lähettää hätätilassa lentoon vaan aseistuksen ja tankkauksen jälkeen, mutta sen selviytymiskyky eli etulyöntiasema voi kärsiä häiveen menetyksestä. Pilotti ei osaa sopeutua äkilliseen heikennykseen tutkapinta-alassa varmaan ihan heti ja vaarallinen harhakuva voisi syntyä.
Kyllä häivepinnoitteen suorituskyvyn ylläpitäminen tuo oman huoltorasitteensa, joskaan se ei enää F-35:lla ole läheskään yhtä suuri kuin vanhemmilla häivekoneilla. Toisaalta eipä noita muidenkaan koneiden komposiittirakenteita hitsata ja väännetä kasaan kentällä, vaan paikataan tilapäisesti ja lähetetään varikolle vaihdettaviksi.
Tuo häivepinnoite sisältää tosin kuvien mukaan aika paljon toleranssia, joissa pysytään vaikka pinnoitteesta on irronnut pienen nyrkin kokoisia palasia. En tähän hätään löytänyt tuota kuvaa, on kyllä ollut foorumilla ennenkin.
Tuo Gripenin luku sisältää ohjusten, ammusten ja polttoaineen täytön ja on 10 minuuttia ilmasta-ilmaan aseistuksella, varmaankin 2 x AIM-9/IRIS-T ja 2 x AIM-120/Meteor, ja 20 minuuttia suuremmalla asekuormalla. Tämä on samanlainen hot pitting-operaatio jossa moottori pidetään käynnissä tankkauksen ja uudelleenaseistuksen aikana, kun mitä USMC tekee F-35B:n kanssa. Mariineilta hommaan kuluu väitetysti 20 minuuttia.
On tuota samaa konseptia sovellettu muissakin ilmavoimissa ja muilla koneilla, mutta ei ihan yhtä nopeasti.