Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Suurimpana kysymysmerkkinä näen sen, onko meillä kriisiaikana ammattitaitoista henkilöstöä tekemään jotakin, jota ei rauhan aikana ole tehty? Eikö kaikkea pidä harjoitella, jotta taidot pysyvät terässä? Nyt ei kuitenkaan puhuta tarrakirjan teippailusta...

Liekö homma olisi koulutettavissa varusmiehille? USAF:n "tech school" kestää 60 päivää, joten ehkä ainakin osittain. Mutta siltikin tietty määrä alan ammattilaisiakin pitäisi olla jo normaaliaikana, reserviläisillä täydennetään kriisiaikana, kun ammattilaiset loppuvat kesken.
Me apumekaanikot olemme todellisia yleisguruja. Minutkin on opetettu aukissa korjaamaan siiven tai rungon alumiinipintaan tulleen (luodin-)reiän ensin sahaamalla se suuremmaksi. Tekemällä sitten aukkoon sopiva pala. Ja lopuksi niittaamalla kyseinen paikka taustalevyn kanssa paikalle.
Kaikki onnistuu, helppo nakki. :)
 
Me apumekaanikot olemme todellisia yleisguruja. Minutkin on opetettu aukissa korjaamaan siiven tai rungon alumiinipintaan tulleen (luodin-)reiän ensin sahaamalla se suuremmaksi. Tekemällä sitten aukkoon sopiva pala. Ja lopuksi niittaamalla kyseinen paikka taustalevyn kanssa paikalle.
Kaikki onnistuu, helppo nakki. :)

Varovasti sitten sen komposiitin kanssa!
 
Vielä näistä lukumääristä. Ymmärränkö prosessin oikein, että niin kauan jumpataan HX-ratkaisukokonaisuutta kunkin valmistajan kanssa, että päästään tilanteeseen, jossa täytetään suorituskyvyn ulkopuolella olevat minimivaatimukset. Kun sellainen kokonaisuus on kasassa, siirrytään vertailemaan suorituskykyä.

Esimerkki: minimivaatimus on, että käyttökustannukset pitää täyttää puolustusbudjetista. Lähdetään kunkin valmistajan kanssa 64 kappaleesta ja lasketaan käyttökulut. Jos puolustusbudjetti ylittyy, palataan lähtöruutuun, vähennetään konemäärää joitakin kappaleita, lasketaan uudet käyttökustannukset, ja sama toistetaan, kunnes on koossa paketti, joka mahtuu puolustusbudjetin raameihin. Tämä voi olla Gripenin kohdalla 64 kpl ja F-35 kohdalla esim. 48 kpl. Sama tehdään muille minimivaatimuksille esim. huoltovarmuus. Näin saadaan kustakin ehdokkaasta suorituskyvyn ulkopuolella oleva HX-järjestelmäkokonaisuus. Sitten aletaan verrata suorituskykyä. Tässä esimerkissäni siis verrattaisiin 48 kpl F-35 kokonaissuorituskykyä (huom. ei siis yksittäisen koneen) vs. 64 kpl Gripenin kokonaissuorituskykyä. Eli koska eri ehdokkaista kootaan erilaiset HX-kokonaisuudet, niin ei tule mitään kone vastaan kone 1:1 -vertailua ehdokkaiden välille, vaan kokonaisjärjestelmien välinen suorituskykyvertailu. Lopulliseen suorituskykyvertailuun otettavat HX-kokonaisuudet taas riippuvat näistä suorituskyvyn ulkopuolisista minimivaatimuksista

Ihan selkeästi tuota ei ole sanottu, mutta näin se on tulkittavissa.
 
Vielä näistä lukumääristä. Ymmärränkö prosessin oikein, että niin kauan jumpataan HX-ratkaisukokonaisuutta kunkin valmistajan kanssa, että päästään tilanteeseen, jossa täytetään suorituskyvyn ulkopuolella olevat minimivaatimukset. Kun sellainen kokonaisuus on kasassa, siirrytään vertailemaan suorituskykyä.

Varmaankin kyllä, ja voisi vielä lisätä, että jokaisen valmistajan kanssa pyritään tuon lisäksi samalla myös rakentamaan mahdollisimman hyvin suorituskykyvertailussa pärjäävä kokonaisratkaisu. Käytännössä tämä varmaan tarkoittaa sitä, että koska koneiden lisäksi hankitaan näitä sensoreita, aseita ja eritysjärjestelmiä, niin näiden optimaalinen suhde suunnitellaan yhdessä. Onko valmistajalle X paras ratkaisu 62 konetta ja Y määrä aseita, vai 55 konetta ja Y määrä aseita jolloin saadaan lopulla Z määrä erityisjärjestelmiä ja sensoreita?
 
Ei saanut sympatiaa tankkerin hankinta-ajatus tai modailu kun eräältä ohjastajalta tiedustelin. Melkein tonnin seteli -ilme oli vastassa.

Lähinnä kyse on kyvyn ylläpidosta, jos on tarvetta. Onhan sille siirtolennoissa harjoituksiin tai integrointeihin, kuten JASSM tapauksessa. Muuten lähinnä ylläpidetään kelpoisuuksia, kuten NRF:ssä vuorossa oleva ilmavoimien osasto. Omissa oloissa ei käytännössä tarvetta.

http://puolustusvoimat.fi/artikkeli...oimat-valmistautuu-vuoden-2018-valmiusvuoroon
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ilmavoimien_valmiusyksikko_lapaisi_nato_arvioinnin

http://merivoimat.fi/artikkeli/-/as...aa-jatkuvassa-valmiudessa-myos-nrf-toimintaan (NEL 2 -arvioinnista)
 
Ei saanut sympatiaa tankkerin hankinta-ajatus tai modailu kun eräältä ohjastajalta tiedustelin. Melkein tonnin seteli -ilme oli vastassa.

Lähinnä kyse on kyvyn ylläpidosta, jos on tarvetta. Onhan sille siirtolennoissa harjoituksiin tai integrointeihin, kuten JASSM tapauksessa. Muuten lähinnä ylläpidetään kelpoisuuksia, kuten NRF:ssä vuorossa oleva ilmavoimien osasto. Omissa oloissa ei käytännössä tarvetta.

http://puolustusvoimat.fi/artikkeli...oimat-valmistautuu-vuoden-2018-valmiusvuoroon
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ilmavoimien_valmiusyksikko_lapaisi_nato_arvioinnin

http://merivoimat.fi/artikkeli/-/as...aa-jatkuvassa-valmiudessa-myos-nrf-toimintaan (NEL 2 -arvioinnista)

Kuka on ehdottanut tankkereiden hankintaa?

En tiedä näistä hevosmiesten tietotoimiston jutuista, mutta näkemys ilmatankkauksen hyödyllisyydestä on tuotu toistuvasti esiin niin puolustusministeriön kuin Ilmavoimien puolelta, liittyen nimen omaan omaan toimintaan joustavamman tukeutumiskyvyn ja pidemmän tehtävänkeston kautta. Meillä kun tätä kykyä ei ole eikä resursseja sen hankkimiseen, niin toimitaan sen mukaan, eli hajautetulla tukeutumisella.

Ei meidän kokoisella maalla ole mitään järkeä ylläpitää omaa, operatiivisesti merkittävää ilmatankkauskykyä. Kustannukset ovat isoja ja käyttöaste alhainen. Tätä selvitettiin mm. strategisen kuljetuskyvyn hankkeessa, jossa ehdotettiin 2 MRTT-tankkerin hankkimista Finnairin operoitavaksi etupäässä rahtilentokäyttöön, mikä ei toteutunut kustannussyistä ja Finnairin johdon vastustuksesta. Käytännössä ainoa vaihtoehto on yhteiskäyttö muiden maiden kanssa. Näitä yhteiskäyttöasioita kuitenkin selvitetään yhä, viimeksi NORDEFCO:n kanssa.

Siirtolennot ja kv-harjoitukset voidaan hyvin hoitaa kavereilta kysymällä tai vuokraamalla tankkauskapasiteettia, kuten nyt jo tehdään. Ei niihin tarvita mitään nykyisestä poikkeavaa kykyä. Ilmatankkausta täytyy harjoitella jatkuvasti, koska lentäjän sertifikaatti täytyy uusia muistaakseni puolen vuoden välein.
 
Kuka on ehdottanut tankkereiden hankintaa?

En tiedä näistä hevosmiesten tietotoimiston jutuista, mutta näkemys ilmatankkauksen hyödyllisyydestä on tuotu toistuvasti esiin niin puolustusministeriön kuin Ilmavoimien puolelta, liittyen nimen omaan omaan toimintaan joustavamman tukeutumiskyvyn ja pidemmän tehtävänkeston kautta. Meillä kun tätä kykyä ei ole eikä resursseja sen hankkimiseen, niin toimitaan sen mukaan, eli hajautetulla tukeutumisella.

Ei meidän kokoisella maalla ole mitään järkeä ylläpitää omaa, operatiivisesti merkittävää ilmatankkauskykyä. Kustannukset ovat isoja ja käyttöaste alhainen. Tätä selvitettiin mm. strategisen kuljetuskyvyn hankkeessa, jossa ehdotettiin 2 MRTT-tankkerin hankkimista Finnairin operoitavaksi etupäässä rahtilentokäyttöön, mikä ei toteutunut kustannussyistä ja Finnairin johdon vastustuksesta. Käytännössä ainoa vaihtoehto on yhteiskäyttö muiden maiden kanssa. Näitä yhteiskäyttöasioita kuitenkin selvitetään yhä, viimeksi NORDEFCO:n kanssa.

Siirtolennot ja kv-harjoitukset voidaan hyvin hoitaa kavereilta kysymällä tai vuokraamalla tankkauskapasiteettia, kuten nyt jo tehdään. Ei niihin tarvita mitään nykyisestä poikkeavaa kykyä. Ilmatankkausta täytyy harjoitella jatkuvasti, koska lentäjän sertifikaatti täytyy uusia muistaakseni puolen vuoden välein.

RASKU-loppuraportti
 
Kuka on ehdottanut tankkereiden hankintaa?
No sehän liitty siihen tankkausmetodin modausvillitykseen F-35-ketjussa. Samaa hurpatusta.
toivottavasti tulee ilmatankkausmodi kaikkiin koneisiin. Nostaa merkittävästi reagointikykyä strategisen toiminnan hetkella. Block 4.4 taitaa olla käynnissä hyvinkin hankinta ja toimitusvaiheessa..
Jollei sitä tankkeria ympätä tähän hankinnassa olevaan rahoituskehyksen sisään niin sen voi kyllä unohtaa. Tuon hankinnan jälkeen ilmavoimille tulee aika pitkä kuiva aika.

Joo, olen itsekin ehdottomasti sitä mieltä että tätä ajatusta ei olisi tarvinnut edes tuoda esille. Vaan toivat eikä oma vakuutteluni riittänyt. Joten kysyin vielä asiantuntijalta.
 
Ruotsilla on yksi C-130-tankkeri. Vähintä mitä voisivat sodan aikana tehdä on tuon lennättäminen jossain Suomenlahden päällä meidän F-35;ia tankkaamassa :)
Näin rauhan aikana voitaisiin tehdä joku sopimus että maksetaan ruotsalaisille x-verran tuon koneen "lainasta", ylläpidetään puoliksi tms. Tosi tilanteessa sitten käytetään puoliksi (oikeammin varmaan: Suomen käyttöön).
 
Ruotsilla on yksi C-130-tankkeri. Vähintä mitä voisivat sodan aikana tehdä on tuon lennättäminen jossain Suomenlahden päällä meidän F-35;ia tankkaamassa :)
Näin rauhan aikana voitaisiin tehdä joku sopimus että maksetaan ruotsalaisille x-verran tuon koneen "lainasta", ylläpidetään puoliksi tms. Tosi tilanteessa sitten käytetään puoliksi (oikeammin varmaan: Suomen käyttöön).

Ruotsalainen Hercules ei todennäköisesti pysty meidän kolmevitosia tankkaamaan.
 
Ruotsilla on yksi C-130-tankkeri. Vähintä mitä voisivat sodan aikana tehdä on tuon lennättäminen jossain Suomenlahden päällä meidän F-35;ia tankkaamassa :)
Näin rauhan aikana voitaisiin tehdä joku sopimus että maksetaan ruotsalaisille x-verran tuon koneen "lainasta", ylläpidetään puoliksi tms. Tosi tilanteessa sitten käytetään puoliksi (oikeammin varmaan: Suomen käyttöön).
Belgialaisillahan oli tarjouspyynnössä tuo ilmatankkaustuki kriisitilantenteissa yhtenä osana. Svedut tiputtautuivat pois kun "lainsäädäntö ja vallitseva ulkopolitiikka" eivät tuollaisten lupaamista mahdollistaneet.
 
Belgialaisillahan oli tarjouspyynnössä tuo ilmatankkaustuki kriisitilantenteissa yhtenä osana. Svedut tiputtautuivat pois kun "lainsäädäntö ja vallitseva ulkopolitiikka" eivät tuollaisten lupaamista mahdollistaneet.

Ruotsihan on sitten vähän kuin Suomi, apua ei mahdollisen kriisin aikana tarjota tai haluta ottaa vastaan. Tai siis toki halutaan ottaa vastaan, mutta katso ensimmäinen kohta joten jälkimmäistäkään ei tule tapahtumaan (y)
 
Ruotsihan on sitten vähän kuin Suomi, apua ei mahdollisen kriisin aikana tarjota tai haluta ottaa vastaan. Tai siis toki halutaan ottaa vastaan, mutta katso ensimmäinen kohta joten jälkimmäistäkään ei tule tapahtumaan (y)

Kyllä. Ruotsi on samanlainen kuin Suomi. Kumpikaan ei kykene tarjoamaan globaalia strategista ilmatankkausta ja tukeutumisrakennetta sekä kaukovaikuttamisen sateliittitiedustelua jne.

Tuollaisia asioista siellä poliittisen kapulakielen takana käytännössä.
 
No sehän liitty siihen tankkausmetodin modausvillitykseen F-35-ketjussa. Samaa hurpatusta.

Joo, olen itsekin ehdottomasti sitä mieltä että tätä ajatusta ei olisi tarvinnut edes tuoda esille. Vaan toivat eikä oma vakuutteluni riittänyt. Joten kysyin vielä asiantuntijalta.

No nyt ei ole tarvetta eikä oikein rahaakaan. Vielä 2006 oltiin kuitenkin työryhmässä sitä mieltä että omat ilmatankkauskoneet olisivat kiva juttu. Sen jälkeen on vähän turvallisuuspoliittinen ympäristö elänyt ja talous yskinyt. Voihan ne suhdanteet tässä vielä muuttua niiden seuraavien vuosikymmenten aikana kun hornetin korvaaja on Suomessa käytössä. Tai vaikkapa ilmatankkaukseen soveltuvien miehittämättömien lennokkien käyttö muuttuu jossain vaiheessa sen hintaiseksi että Suomellakin olisi niihin varaa.
 
Ruotsalainen Hercules ei todennäköisesti pysty meidän kolmevitosia tankkaamaan.
Mitä meidän kolmevitosia? Joko valinta on tehty? Mitäs jos meille tuleekin saabin lennettävä? Niitä kai pystyy tankkaamaan ruotsalaisella tankkerilla ;)
 
Mitä meidän kolmevitosia? Joko valinta on tehty? Mitäs jos meille tuleekin saabin lennettävä? Niitä kai pystyy tankkaamaan ruotsalaisella tankkerilla ;)

Kaikkia muita ehdokkaita pystyy. Oletin ettei sitä tässä ympäristössä tarvitse edes mainita.

Päätöstä ei tosiaan ole tehty eikä peli ole millään muotoa selvä. Muotoillaan siis uusiksi: vakinnan kohdistuessa kolmevitoseen ei ruotsalainen Hercules todennäköisesti pysty sitä tankkaamaan.

Parempi? :unsure:
 
No nyt ei ole tarvetta eikä oikein rahaakaan. Vielä 2006 oltiin kuitenkin työryhmässä sitä mieltä että omat ilmatankkauskoneet olisivat kiva juttu.
Joo. Tosin tuo Finnair osille -kuvio haiskahti hyvin epätoivoiselta silloin aikanaan. Ei mitään jakoa ellei omistajaohjausministeri olisi tehnyt vuosikymmenen koplausta.
 
Tai vaikkapa ilmatankkaukseen soveltuvien miehittämättömien lennokkien käyttö muuttuu jossain vaiheessa sen hintaiseksi että Suomellakin olisi niihin varaa.
Tämä onkin mielenkiintoinen ajatus, ei ole edes pätkähtänyt mieleen. Miksipä ei, edut on kiistattomat mutta kustannuspuoli. Ehkäpä joku päivä.
 
No nyt ei ole tarvetta eikä oikein rahaakaan. Vielä 2006 oltiin kuitenkin työryhmässä sitä mieltä että omat ilmatankkauskoneet olisivat kiva juttu. Sen jälkeen on vähän turvallisuuspoliittinen ympäristö elänyt ja talous yskinyt.

Eihän sitä rahaa ollut silloinkaan, siksi ne yritettiin kenkätä valtionyhtiön rasitteeksi. Enpä tiedä sitten tuosta tarpeesta, viimeksi alkuvuonna puolustusministeri toisteli sitä samaa vanhaa tarinaa, pitäisi olla mutta resursseja ei ole.

Tämä onkin mielenkiintoinen ajatus, ei ole edes pätkähtänyt mieleen. Miksipä ei, edut on kiistattomat mutta kustannuspuoli. Ehkäpä joku päivä.

Voisi olla, nuo ovat kuitenkin sen verran pieniä että sopivat paremmin tukialustoimintaan buddy-tankkauksen korvaajaksi. Polttoainetta pitäisi olla mielellään kymmeniä tuhansia tonneja että niistä saisi käytännön operatiivista hyötyä. USAF on haaveillut miehittämättömistä stelth-tankkereista jo jonkin aikaa.
 
Back
Top