Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
USN:llahan on se UCLASS, josta tuli stealth-dronen sijaan drone-tankkeri.
Sellaista kovin riskialtista se kuule tuppaa sotiminen olemaan.Eikö ilmatankkauskoneen käyttö ilman ilmaherruutta ole aika riski sodan aikana?
Sellaista kovin riskialtista se kuule tuppaa sotiminen olemaan.
Ei niitä ole yhtään kappaletta.No joo, mutta niitä koneita on 1 kpl. Aika lihava maali. Ja sitä ei voi mistään maantietukikohdasta operoida. Mihin se sota-aikana tukeutuu?
Aika lihava maali. Ja sitä ei voi mistään maantietukikohdasta operoida. Mihin se sota-aikana tukeutuu?
Onhan se. Mig-31/AA-13 on myös varteenotettava uhka. Mutta silti sitä on pidetty operatiivisesti tärkeänä, ja voisi olettaa että silloin sitä pystyttäisiin hyödyntämään ilman että heti tipahtaa taivaalta. Tämä on taas vähän tätä, että täällä me amatöörit voimme vaan katsoa Wikipediasta kantamia ja piirtää ympyröitä kartalle, todellisuus voi olla vähän monimutkaisempaa.
Tämä on yksi asia joka aina nousee eri nettifoorumeissa esille, myös sellaisissa jossa on kyseisiä koneita ammatikseen lentäviä kirjoittajia. Heiltä tulee näihin lähinnä silmienpyörittelyä ja "ei se ihan noin mene"-tyyppisiä kommentteja vastauksiksi.
Monikäyttöistä raskasta kuljetuskonetta voitaisiin käyttää esimerkiksi sairaankuljetuksiin ja Hornet-hävittäjien tankkaamiseen ilmassa. Ilman konehankintaa Suomi joutuu ostamaan ilmatankkauksen sekä koulutuksen siihen maan ulkopuolelta.
- Puolustuspoliittisen selonteon mukaan vuoden 2010 alusta meidän tulee valmistautua lähettämään kuusi Hornetia kansainvälisiin tehtäviin. Ilmatankkauskelpoisuus on ehdoton edellytys sille.
Laajarunkokoneet varustettaisiin ilmatankkaukseen ja siviilikriisinhallinnan tehtäviin. Normaalioloissa ne olisivat Finnairin matkustajaliikenteessä.
Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Heikki Lyytinen totesi YLEn Radiouutisille, että tehtävään soveltuisi Airbusin A330-laajarunkokone.
Ilmavoimat tarvitsisi hävittäjien ilmatankkaukseen kelpaavaa konetta ensi vuosikymmenen alussa, kun Suomi osallistuu EU:n kriisinhallintatehtäviin.
Hankittavat koneet olisivat suunnitelmien mukaan nopeasti muunneltavissa siviilikriisinhallinnantehtäviin ja niihin saataisiin myös hoitotason sairaankuljetusvarustus.
Finnair pitää Ilmavoimien ehdotusta tutkimisen arvoisena.
Raskaiden kuljetuskoneiden hankintaa ryhdytään valmistelemaan Puolustusministeriön johtamassa työryhmässä, joka aloittaa pian työnsä. Se tehnee ehdotuksen konetyypistä ensi vuonna.
Ilmavoimien mukaan tarvittava hankittavien koneiden määrä olisi kaksi tai kolme. Näin saavutettaisiin riittävä toimintavalmius. Vaihtoehtoisesti Ilmavoimat voisi ostaa tietyn lentotuntimäärän kansainvälisestä poolista, johon Suomi osallistuisi.
Ei kuitenkaan niin tärkeänä, että olisi hankittu, vaan asia jätettiin silleensä Finnairin todettua "ei kiinnosta". Myöskään länsinaapuri Ruotsi ei ole nähnyt tankkereita järin oleellisena suorituskykynä. Gripenissäkin tuli ilmatankkausmahdollisuus vasta 2000-luvulla C/D-versiossa.
Vuosikymmenen takaisen uutisoinnin mukaan tankkereita tarvittiin nimenomaan kv-tehtäviin ja niihin harjoitteluun. Ihan järkeenkäypää toki sinänsä, vuokratankkerin lennättäminen jostakin muualta tänne ei ole ilmaista.
Juurihan minä sanoin, että ilmatankkauskyvyn hankkiminen meidän resursseillamme on täysin epärealistista. Ei se poista sitä tosiasiaa, että tarve on nähty nimenomaan kotimaisessa, kriisinajan operaatioissa, kuten on toistuvasti lausuttu. Kaikki kv-tehtävien vaatimukset voidaan käyttää muilla keinoin. Ja ei, ei ole ilmaista vuokrata kapasiteettia, mutta huomattavasti halvempaa kuin pitää kolmea Airbusia hallissa kun 6 miehistöä pelaa pasianssia.
Luitko edes viestiäni? Koneethan olisivat olleet normaalioloissa Finnairin matkustajakoneita, ilmavoimien tarpeita ne olisivat palvelleet vain tarpeen tullen.
Luitko edes tuota raporttia? Kyse oli nimenomaan kriisinajan tarpeesta, jolloin koneet saataisiin otettua käyttöön kansalliselta valtionyhtiöltä, toisin kuin kansainväliseen käyttöön jaetuilta resursseilta. Ja olisivat olleet Finnair Cargon rahtikoneita.
Havahduttiinko tähän kotimaan puolustuksen kriittiseen tarpeeseen pitkälti 2000-luvun puolella, samalla kun Hornet lentää pidempään yhdellä tankkauksella kuin MiG-21 ja Dranken? Voitaneen yhteisesti todeta, etteivät kotimaan puolustuksen tarpeet ole kriittisiä, sillä muutoin olisi käytetty valtion omistajaohjausta tai hankittu koneet ilmavoimille.
Ja mitä tulee aiemmin mainitsemaasi taivaalta heti tipahtamiseen: panssarilaivoilla oli varmasti operatiivista merkitystä, en epäile yhtään, mutta toinen upposi öbaut heti, kun sitä yritettiin käyttää... Tuodakseni substanssia analogian tueksi, raportissa todettiin seuraavaa A310:n/A330:n osalta: "Rajoitettu mahdollisuus toimia vihamielisessä ympäristössä, vaikka koneisiin voidaan asentaa omasuojajärjestelmiä."
Havahduttiinko tähän kotimaan puolustuksen kriittiseen tarpeeseen pitkälti 2000-luvun puolella, samalla kun Hornet lentää pidempään yhdellä tankkauksella kuin MiG-21 ja Dranken? Voitaneen yhteisesti todeta, etteivät kotimaan puolustuksen tarpeet ole kriittisiä, sillä muutoin olisi käytetty valtion omistajaohjausta tai hankittu koneet ilmavoimille.
Offtopic, mutta oli kyllä käsittämätöntä, että panssarilaiva Ilmarinen ajettiin saattueessa miinaan. Kenen idiootin mielestä oli järkevää laittaa saattueen arvokkain laiva jonon kärkeen? Että varmasti juuri se ajaa miinaan, jos miinoja vastaan tulee.
Britannia on sitoutunut ostamaan 138 F-35-hävittäjää Lockheed Martinilta. Lehden mukaan puolustusministeriö on jo ostanut 48 hävittäjää noin 10 miljardilla eurolla, mutta harkitsee nyt, ostaako se myös loput 90 hävittäjää, joista on sovittu. Telegraphin tietojen mukaan ministeriö pohtii vaihtoehtona puolet halvempaa eurooppalaista Eurofighteria, jonka valmistamisessa myös Britannia on mukana.
Suomi on varautunut 7–10 miljardin euron kustannukseen pelkän hävittäjien hankinnan osalta. Luvussa ei ole mukana miljardien eurojen ylläpito- ja kehityskustannuksia tulevan 30 vuoden aikana.
Jos eurofighter on puolet halvempi mitä F-35 niin spekulaatio tulevasta hävittäjästä voidaan lopettaa...
Jos eurofighter on puolet halvempi mitä F-35 niin spekulaatio tulevasta hävittäjästä voidaan lopettaa...
Tai sitten kyse on elinkaari hinnasta briteissä. Tiedä häntä. Voihan typhoon olla puolet halvempi ylläpidettävä. Tiedä häntä. En ole britti julkaisuja asiasta lukenut.Jos Typhoon on puolet kolmevitosta halvempi ja Gripen vielä paljon sitäkin halvempi niin ollaan ilmeisesti jo lähellä tilannetta jossa Suomi saa Saabilta rahaa mikäli ottaa ruotsalaiskoneen?