Siinä herroille verrokiksi tutun Janeksen selvityksen lukuja.
Muistissa on vielä Eurofighterin kauppaajan Hitchcockin itsensä lausuma kustannuksista.
Tällaista on historian puolesta vuodelta 2007. S. 36.
https://books.google.fi/books?id=nE...XIDewKHaL3BBo4ChDoAQhBMAQ#v=onepage&q&f=false
Tässä viihteeksi myös Etelä-Afrikan arvio Hawk vs Gripukka C.
Syytä olla hyvin skeptinen. Yksi vertailukohde on F-16C vs F-18C... jos niillä on 20% ero niin kumpaakohan Typhoonin pitäisi olla lähempänä... kulutus tulee painon ja koon mukaan, kaksimoottorinen on kalliimpi.... voi toki vapaasti uskoa sen halpuuteen, jota on kovin vähän, tuotettu neljältä eri kokoonpanolinjalta eri trancheja, joista eka on päivittämiskelvoton....
Kunnolliset arviot lukemista tietää vain HX-hanke. Pitää esim. arvioida mikä on vaikutus tuollaisila Tytanin kaltaisilla tosi pitkillä sopimuksilla F-35 ja Gripukan kustannuskehitykseen.
Toki tietää privaatisti kun on kaikilta tiedustellut. Kertoivat myös julkisuuteen, että on kovin vaikeaa kun pitää saattaa ensin kaikki vertailukelpoiseksi mitä eivät ole sellaisenaan. Jokainen on mielestään halvin tiivisti se yksi palstalle taannoin laitettu otsikko.Mutta omistaa f-35:sta voidaanko kommentistasi päätellä että esim Suomen ilmavoimat ei voi tietää hx ehdokkaiden kustannuksia edes hehtaarilleen kun ei omista vielä kyseisiä koneita?
Muistissa on vielä Eurofighterin kauppaajan Hitchcockin itsensä lausuma kustannuksista.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/24...etaan-ympari-euroopan-paul-hitchcock-en-keksiSuomen kisassa hinnoista ja kustannuksista on puhunut erityisen avoimesti Saab, jonka mukaan Hornetien korvaaminen Saabin Gripen E/F -hävittäjillä maksaisi 30 vuodessa yhteensä noin 10 miljardia euroa. Saab siis väittää, että Gripenien koko elinkaaren kustannus olisi samaa luokkaa kuin Suomen pelkkään koneiden hankintaan varaama kattosumma.
Hitchcock ei halua lähteä julkiseen tarjouskilpailuun. Hänen mukaansa olennaisinta tällaisissa heitoissa on se, mitä ei kerrota – mitä jää hinnan ulkopuolelle.
– Jos ei ymmärrä, mitä luvun sisään kätkeytyy, se ei tarkoita mitään, hän tokaisee ja sanoo kertoneensa saman viestin Lauri Puraselle sekä eduskunnan valtiovarainvaliokunnalle.
Tällaista on historian puolesta vuodelta 2007. S. 36.
https://books.google.fi/books?id=nE...XIDewKHaL3BBo4ChDoAQhBMAQ#v=onepage&q&f=false
Tässä viihteeksi myös Etelä-Afrikan arvio Hawk vs Gripukka C.
Syytä olla hyvin skeptinen. Yksi vertailukohde on F-16C vs F-18C... jos niillä on 20% ero niin kumpaakohan Typhoonin pitäisi olla lähempänä... kulutus tulee painon ja koon mukaan, kaksimoottorinen on kalliimpi.... voi toki vapaasti uskoa sen halpuuteen, jota on kovin vähän, tuotettu neljältä eri kokoonpanolinjalta eri trancheja, joista eka on päivittämiskelvoton....
Kunnolliset arviot lukemista tietää vain HX-hanke. Pitää esim. arvioida mikä on vaikutus tuollaisila Tytanin kaltaisilla tosi pitkillä sopimuksilla F-35 ja Gripukan kustannuskehitykseen.
Viimeksi muokattu: