Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Olen erimieltä. Kyllä viranomaisen tehtävä on tuottaa kansalaisille faktapohjaista tietoa. Jos jotain jätetään kertomatta ja jotain samalla painotetaan niin ei silloin puhuta enään faktatiedosta vaan mielipide vaikuttamisesta. Tavoitteita voi olla ja on jokaisella toimijalla. PV:n tavoite on saada uudet hävittäjät. Tavoitteeseen pääseminen ja ne keinot jolla siihen päästään täytyy kuitenkin kestää päivänvalo. Ei voi olla niin, että sanotaan että tää on hyvä juttu mutta salataan sitten perustelut. Mistä kansalainen voi silloin tietää onko se oikeasti hyvä? Ei mistään.
Mistä et saa mielestäsi tarpeeksi tietoa?
 
Hävittäjien tarkat ominaisuudet ovat salaisuuksia jouta ei julkaista vaikka joku haluaisikin. Ja sitä päätöstä ei tee suomalainen virkamies, vaan ihan muut.

Samaa mieltä aiitä, että kun arviointi on tehty, on syytä laittaa koneet arvojärjestykseen keskenään. Ja silloin on kansalaisten syytä nähdä mikä oli paras ja mikä kallein, yms.
 
Kellein tuskin pääsee finaaliin, joten siitä emme koskaan kuule muuta kuin finaalista ulos jäämisen. Edes finaaliin päässeiden hintaeroja emme tule tietämään, koska halvin voi tankata lisää aseita suorituskykypakettiin aina asetettuun hintarajaan asti.

Hankintaprosessi kuvataan avoimeisesti ja mikä sieltä putkahtaa ykkösvaihtoehtona ulos, muusta ei kannata elätellä toiveita. Korkeintaan nykyiseen Hornettiin tapahtuu suppea julkinen vertaus, tyyliin x kertaa parempi kantama, tutka jne... että kansa tietää mitä rahalla saadaan.

Että jos joku odottaa koneiden välistä vertailutaulukkoa, niin sitä ei nähdä, ihan jo julkisesti prosessia on kuvattu, että tässä ei vertailla koneita keskenään, kuten tehtiin edellisessä hankinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitään perusteluita ei ole nähdäkseni salattu. Esim. "romahtamisen" osalta. Kannattaisi näissä keskusteluissa muistutella useammin mistä on kyse. Nyt toimittaja ei saanut viestintäsuunnitelmaa ja varautumiskortteja.

En pidä viisaana itsekään joiltakin osin toimintatapaa. Kun esim. tuon viestintäsuunnitelman osalta on selvä, että HAO käskee toimittamaan sen niin vähemmällä porulla selviäisi antamalla se suorilta.
Tosin jos siinä on leima niin eihän sitä voi. Sillon syy on sen, joka on leimannut tavaraa jota ei pitäisi. On jo toisesta ministeriöstä ennakkotapaus samanlaisen suunnitelman osalta ja vm:n viestintäjohtaja Liinu Lehto sai sen osalta näpäytyksen.

Joo, ei sieltä varmaan tule kuin yksi plus jonkinlainen vara, jos joku yllättävä syy nousee esteeksi. Sille annetaan joku vähemmän houkutteleva luokitus, kuten täyttää minimiehdot kun esitettävä on suositus.

Olisi esim. aika riskialtista kertoa, jos jossain valitsemattomassa olisi kymmenen konetta enemmän kuin valittavassa. Johonkin älyvapaaseen yksinkertaistukseen tartuttaisiin kuitenkin. Oikeudenkäyntiliipaisin on näissä erittäin herkässä.
 
Viimeksi muokattu:

Ihan vaan esimerkki avoimesta tiedottamisesta. Tuo on se miten pääasiassa muualla toimitaan. Joku voi linkittää vastaavan Suomesta.

Heikkenikö Viron ilmapuolustuksen suorituskyky tästä tapahtumasta jollain tavalla? Menikö tavis virolainen paniikkiin sanan tutka-asema kuullessaan?
 
Sinivalkoinen haaste - Suomi yrittää saada hävittäjähankintojen avulla miljoonien eurojen kauppoja ja investointeja
https://www.iltalehti.fi/politiikka/201806212201030916_pi.shtml
Kauppasodasta huolimatta Suomi havittelee kymmenien miljoonien eurojen bisnes ja innovaatiomahdollisuuksia Hornetit korvaavien hävittäjähankintojen kylkiäisinä.

  • Suomi valitsee noin kymmenen miljardia euroa maksavat Hornet-hävittäjien korvaajat hävittäjät vuonna 2021.
  • Kauppasodasta ja aikatauluhaasteista huolimatta Suomi yrittää saada hävittäjähankintojen myötä kymmenillä miljoonilla euroilla uusia bisnes-ja investointimahdollisuuksia neljän maan ja viiden hävittäjiä tarjoavan yrityksen kanssa.
  • Elinkeinoelämän keskusliitto uskoo, että hävittäjähankintojen myötä tulevat bisnesmahdollisuudet ovat mittavat, kunhan hankkeeseen saadaan mukaan riittävästi suomalaisyrityksiä.
Parhaillaan käynnissä oleva tarjouskilpailu uusista hävittäjistä on noin kymmenen miljardin arvoinen, ja tästä syystä kaikilla koneiden toimittajilla on aito halu voittaa tarjouskisa.
Suomi on pyytänyt jo tarjoukset Hornetit korvaavista hävittäjistä viideltä toimijalta. Konetyypit ovat Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35 ja Saab Gripen.
Suomelle ja kotimaisille yrityksille ehdokkaiden välinen kilpailutilanne voi tarjota hyviä bisnesmahdollisuuksia, vaikka varsinaisia hävittäjiin liittyviä vastaostoja ei enää saakaan vuonna 2012 voimaan tulleen direktiivin myötä tehdä.
Kannattaa yrittää
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo, että vaikka suoria vastakauppoja ei enää saa tehdä, silti monissa maissa isoihin julkisiin hankintoihin yhdistetään yleisesti muita bisnes- ja investointimahdollisuuksia, jolloin Suomenkaan ei ole syytä "sinisilmäisesti"jättää niitä käyttämättä.
- Olisi synti olla yrittämättä, Häkämies sanoo.
Tästä syystä EK käynnistikin viime vuoden lopulla hävittäjähankintoihin liittyvän Innovation Partnership -nimellä kulkevan ohjelman yhdessä Business Finlandin, työ- ja elinkeinoministeriön sekä ulkoministeriön kanssa.
- Tähtäämme kymmenien miljoonien eurojen arvoisiin uusiin investointeihin ja bisnesmahdollisuuksiin. Tämä on mitä suurimmassa määrin sinivalkoinen tehtävä, Häkämies sanoo.
Historiallisen suuri
Toiminta-aikataulu on kuitenkin tiukka, ja vaikuttamiseen on vain muutama vuosi, ennen kuin Suomi valitsee vuonna 2021 uuden hävittäjätoimittajan.
Hanketta vetävän Business Finlandin ohjelmajohtaja Jukka Salminiityn mukaan Suomen kohteena ovat kaikki neljä potentiaalista hävittäjätoimittajamaata: Ruotsi, Ranska, Iso-Britannia ja Yhdysvallat.
- Kyse on historiallisen suuresta hävittäjähankinnasta, joka ei ole yhdellekään valmistajalle pieni asia, Salminiitty sanoo.
15 vuotta Yhdysvalloissa ja vuosia Aasiassa työskennelleen Salminiityn mukaan Suomi tunnetaan maalimalla korkean teknologian maana, mutta tästä huolimatta pieni pohjoinen maa ei hevin nouse esimerkiksi Yhdysvalloissa julkisten hankintojen yhteydessä esiin.
- Hävittäjähankintojen myötä on hyvä mahdollisuus aktivoida näitä tahoja katsomaan nyt Suomeen, Häkämies sanoo.
Tähtäimessä Yhdysvallat
Yhdysvalloissa julkisten hankintojen markkinat ovat varsin suljetut verrattuna Eurooppaan, eikä presidentti Donald Trumpin protektionistinen linja suinkaan helpota tilannetta.
Salminiitty kuvaa Trumpin hallinnon nykylinjaa taktiseksi peliksi.
- Trumpin perustaktiikkana on aiheuttaa kriisi, jolloin kaikki ovat halukkaampia neuvottelemaan, ja sitten hän poimii rusinat pullasta.
Salminiityn mukaan Trump käyttää hyväksi Yhdysvaltojen asemaa ja kokoa ” vähemmän sivistyneesti” kuin aiemmat presidentit.
- Trumpin politiikassa kyse on pelistä, mutta nyt Suomellakin on hävittäjäkauppojen myötä kunnon peliväline, Häkämies toteaa.

Mukaan murtajahankintoihin
Hävittäjäkauppojen myötä Suomi voi nyt lobata esimerkiksi Yhdysvaltain jäänmurtajahankintoihin suomalaisosaamista.
- Vaikka nämä 3+3 jäänmurtajaa aiotaan rakentaa Yhdysvalloissa, kysymys on siitä, mikä suomalaisten osuus näissä satojen miljoonien jäänmurtajahankinnoissa voisi olla, onko se nolla prosenttia vai 49, Salminiitty sanoo.
Tällä hetkellä 70 prosenttia maailmalla toimivista jäänmurtajista on suomalaisten suunnittelemia.
- Suomalaisille jää paljon mahdollisuuksia toimia, vaikka emme pysty muuttamaan niitä perusasioita, joista Trump tviittaa, Salminiitty sanoo.
- Toivottavasti tämä meidän projektimme antaa eri suomalaistoimijoille toiveita ja mahdollisuuksia toimia, vaikka muutoin Yhdysvaltain kauppapolitiikassa asiat ovatkin menossa huonompaan suuntaan, Häkämies jatkaa.
Aktiivinen Ruotsi
Yhdysvaltain ohella Häkämies nostaa hyvänä esimerkkinä hävittäjäkauppoihin liittyvistä positiivisista vaikutuksista Saabin Aalto-yliopiston yhteyteen Tampereelle perustaman teknologiakeskuksen, jonne on tulossa noin sata työpaikkaa. Yksin tämän investoinnin suuruus on noin 70 miljoonaa euroa.
- Toivon, että tämä ei jää ainokaiseksi satsaukseksi, Häkämies sanoo.
Hänen mukaansa myös amerikkalaisilla hävittäjätoimittajilla on samansuuntaisia suunnitelmia.
Yritykset mukaan
Häkämiehen mukaan kiinnostus Suomea kohtaan on hävittäjäkauppojen myötä selvästi lisääntynyt, nyt haasteena on löytää suomalaisesta yrityskentästä konkreettisia uusia hankkeita, joita voisi hyödyntää.
Tähän mennessä mukaan on tullut muun muassa meri- ja informaatioteknologiaan sekä älyenergia ja terveysteknologiaan liittyviä hankkeita.
- Suomalaisten yrityksen kannattaa nyt tarjota kaikenlaisia hankkeita ja osaamista, jotta saisimme mahdollisimman ison konsortion kasaan, Salminiitty kannustaa.
Samalla viivalla
Business Finlandin ohjelmajohtaja Salminiitty vertaa hävittäjäkauppoja hamuavien yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä ravikilpailuihin.
- Meille ei ole niinkään tärkeää se, kuka näistä yrityksistä lopulta voittaa lopulta tarjouskisan, koska yritämme tehdä kaikkien kanssa yhteistyötä, joka hyödyttää Suomea.
- Mitä pidempään kaikki kilpailijat ovat samalla viivalla mukana, sen parempi diili se on Suomelle.
Salminiityn mukaan Yhdysvallat on hävittäjähankinnoissa vahvoilla, koska USA:sta on tarjolla kaksi ehdokasta.
Häkämiehen mukaan myös Ruotsi on aktiivisesti mukana.
- Puolustusyhteistyö Ruotsin kanssa on viime vuosina vahvistunut, ja aivan varmasti tämä hävittäjähanke herättää toiveita myös länsinaapurissa.
- Meidän intressissämme on se, että kaikki tahot ovat mukana tarjouskilpailussa loppuun saakka.
- Yritämme myös toimia niin, ettei suomalaisista päästäisi jälkikäteen sanomaan, että noudatimme vain pykäliä, ja unohdimme, että niiden ulkopuolella on paljon bisnesmahdollisuuksia, Häkämies päättää.
 
Tämä on jännä näkemys kanadalaisilta samalla kun pohtivat pitäisikö yhdysvaltalaisia ehdokkaita rokottaa "causes economic damage" -perustelun takia.

Canada is considering whether to penalize companies from countries that have caused it economic damage, the sources said on Wednesday.

Defense sources, however, say the European jets are likely to become obsolete by around 2040, at which point they could no longer incorporate the latest technologies.

Canada - which is due to release the exact specifications for the jets next year - has not yet finished work on the clause referring to economic damage caused by a single firm.
https://www.nasdaq.com/article/canada-could-make-it-harder-for-us-to-win-fighter-bid-20180621-00770
 
Tämä on jännä näkemys kanadalaisilta samalla kun pohtivat pitäisikö yhdysvaltalaisia ehdokkaita rokottaa "causes economic damage" -perustelun takia.
https://www.nasdaq.com/article/canada-could-make-it-harder-for-us-to-win-fighter-bid-20180621-00770

Mitähän teknologioita tuossa kanadalaisten jutussa tarkoitetaan? Adaptive cycle -moottorit, AI -avusteiset tai -ohjatut järjestelmät ja parvikaverit, joka suuntaan näkevät runkoon integroidut AESAt ja kehittyneet sensorit, kehittynyt rakenteellinen/elektroninen häive ja häirintä, sädeaseet, itsekorjautuvat materiaalit ja järjestelmät, optinen häive, kehittynyt supercruise/hypersooninen suorituskyky jne.?

Taloudellisen vahingon ja myös mahdollisen tulevan sellaisen (Trumpetin törähdykset) huomioiminen on ihan normaali ja ymmärrettävä reaktio. Kanukeilla hiertää vieläkin 1950-luvun lopussa CF-105 Arrowiin liittynyt kusetus, jossa myös jenkit ujuttivat jännää uikkareihin (eikä konetta koskaan otettu käyttöön). Silti olisin yllättynyt, ellei valinta kohdistuisi jenkkikoneeseen. 6. sukupolven kone (nämä ovat luonnosvaiheessa) voisi tarjota kanadalaisille laajojen alueiden kaitsentaan sitä, mitä nykyiset tarjokkaat eivät voi toimittaa. Väliajalle tarvittaisiin kylläkin joku ”piikkilangankiristäjä” ja yhdenlainen ratkaisu on tietysti vanhojen ratkaisujen tekohengittäminen tai välimallin hankinta.
 
Mitähän teknologioita tuossa kanadalaisten jutussa tarkoitetaan? Adaptive cycle -moottorit, AI -avusteiset tai -ohjatut järjestelmät ja parvikaverit, joka suuntaan näkevät runkoon integroidut AESAt ja kehittyneet sensorit, kehittynyt rakenteellinen/elektroninen häive ja häirintä, sädeaseet, itsekorjautuvat materiaalit ja järjestelmät, optinen häive, kehittynyt supercruise/hypersooninen suorituskyky jne.?

Taloudellisen vahingon ja myös mahdollisen tulevan sellaisen (Trumpetin törähdykset) huomioiminen on ihan normaali ja ymmärrettävä reaktio. Kanukeilla hiertää vieläkin 1950-luvun lopussa CF-105 Arrowiin liittynyt kusetus, jossa myös jenkit ujuttivat jännää uikkareihin (eikä konetta koskaan otettu käyttöön). Silti olisin yllättynyt, ellei valinta kohdistuisi jenkkikoneeseen. 6. sukupolven kone (nämä ovat luonnosvaiheessa) voisi tarjota kanadalaisille laajojen alueiden kaitsentaan sitä, mitä nykyiset tarjokkaat eivät voi toimittaa. Väliajalle tarvittaisiin kylläkin joku ”piikkilangankiristäjä” ja yhdenlainen ratkaisu on tietysti vanhojen ratkaisujen tekohengittäminen tai välimallin hankinta.

Kanadan puolustusinto ei taida tukea koneiden vaihtoa vuosikymmenen välein... Mitä sitten ostetaankaan, niillä mennään hamaan tulevaisuuteen. Jos F-35 on mahdoton ajatus, mikä Kanadan asemassa tuntuu typerältä ennakkoasenteelta, niin Super Hornetillakin pärjättäneen ihan riittävän hyvin tulevaisuuteen. 40-luvulla voidaan sitten alkaa pohtia, kannattaako MLU vai uusien koneiden hankinta.
 
Kyllä se ekassa 2019 pakettien täsmennyksessä on oltava jo sinne päin, muuten vähän vaikea kertoa että lapioipa sitä varaosaa/asetta lisää mukaan.

Tämä oli myös poiminnan arvoinen muistutus:
"Puranen kertoo, että ensi keväänä valittava uusi hallitus voi tarkentaa konevalinnan ohjausta ennen lopullisen tarjouspyynnön lähettämistä."
Ensi touko-kesäkuun hallitusneuvottelut iso milestone.

Tästä maksumuuritetusta kiintoisa alaotsikko:
"Suomen uuden taistelukonetyypin valintaan voi vaikuttaa kansainvälinen tilanne, sanoo HX-hankkeen johtaja."
https://www.talouselama.fi/uutiset/...pyyntoja/29ee6db1-87ef-3a80-b2fb-ce1d27d3b36d
 
Tästä maksumuuritetusta kiintoisa alaotsikko:
"Suomen uuden taistelukonetyypin valintaan voi vaikuttaa kansainvälinen tilanne, sanoo HX-hankkeen johtaja."

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ainoastaan yksi mies voi estää F-35:n hankinnan Suomeen. Se mies on Donald Trump - ei suoralla päätöksellään mutta toimintatavoillaan. Päätös tehdään mahdollisesti Donaldin toisella kaudella.
 
Jos vain olisi kilpailukykyistä myytävää. Taitaa mennä vuosikymmen tai pari ennen kuin on. Niin monessa aselajissa ollaan yhdysvaltalaiskaluston varassa.

Kilpailukykyistä myytävää? :unsure:

Kaksi kilpailukykyistä eurooppalaista rynnäkköpanssarivaunua:

1434596893011.jpg


The-German-Puma-IFV-SPz.jpg


Kahden kilpailukykyisen eurooppalaisen taistelupanssarivaunun hybridi:

t_1528753724748_name_Eurotank_1.jpg


Kaksi kilpailukykyistä eurooppalaista pyöräpanssariajoneuvoa:

800px-Badger-infanteriegevegsvoertuig%2C_b%2C_Waterkloof_Lugmagbasis.jpg


800px-Boxer_Land_400.jpg


Kilpailukykyinen eurooppalainen panssarihaupitsi:

1024px-Dutch_Panzerhaubitz_fires_in_Afghanistan.jpg


Kilpailukykyinen eurooppalainen kranaatinheitinjärjestelmä:

maxresdefault.jpg


Kilpailukykyinen eurooppalainen merisodankäynnin tutkajärjestelmä:

img5113.jpg


Kilpailukykyinen eurooppalainen sukellusvene, joka on niin kilpailukykyinen, että maailman ainoa supervalta vuokrasi sen:

800px-Swedish_attack_submarine_HMS_Gotland.jpg


Kilpailukykyinen eurooppalainen pintatorjuntaohjus, joka on niin kilpailukykyinen, että kilpailee jopa vieraskentällä Amöriikan ihmemaassa:

NSM_profile3.jpg


Kilpailukykyinen eurooppalainen ilmatorjuntaohjus:

1530036216100.jpeg

Kilpailukykyinen eurooppalainen SUTO-torpedo:

800px-MU90_torpedo_01.jpg


Kolme kilpailukykyistä eurooppalaista monitoimihävittäjää:

webdpwk11-typhoon-pic.jpg


1530036092700.jpeg

Gripen_-_RIAT_2008_%282689597919%29.jpg


Kilpailukykyinen eurooppalainen lyhyen kantaman ilmataisteluohjus:

IRIS-T-freigestellt-Feb.08.jpg


Kilpailukykyinen eurooppalainen pitkähkön kantaman ilmataisteluohjus:

DZc7LbIXcAAw2_I.jpg


Kilpailukykyinen eurooppalainen panssarintorjuntaohjus:

mmp_1512118360.jpg


Kaksi kilpailukykyistä eurooppalaista rynnäkkökivääriä:

Scar_L_Standard.jpg


1024px-HK416.jpg




Ongelma ei ole siinä, etteikö täällä olisi kilpailukykyistä myytävää. Ongelma on siinä, ettei sitä viitsitä ostaa tai jos ostetaan, niin ostetaan vain vähän.
 

Liitteet

  • 1530034959900.jpeg
    1530034959900.jpeg
    10.7 KB · Luettu: 2
  • 1530035600600.jpeg
    1530035600600.jpeg
    9.1 KB · Luettu: 2
... ja syy tähän että ostetaan niin vähän on osittain puolustusteollisuuden konsolidaation puute. Kuinka monta eurooppalaista 4. sukupolven hävittäjää tarvitaan? Panssaroitua pyöräajoneuvoa? Taistelupanssarivaunua? UAV-projektia?

Pienet maat jakavat pienet ostoksensa monen pienen firman kesken. Sitten kun yritetään yhteisprojektia alkaa kukin maa vetämään omaan suuntaansa, projekti menee läskiksi ja jokainen rakentaa omanlaisensa, eli pienet T&K budjetitkin jakaantuvat. Ei ihme että Kiinakin on jo pyyhkinyt osittain ohi.

Eurooppalaisen puolustusteollisuuden menestystarinat ovat Airbusin kaltaiset yritykset mitkä toimivat aidosti osakeyhtiöperiaatteella eikä yhdelläkään valtiolla ole osake-enemmistöä.

Koska kilpailuakin tarvitaan, joka alalle olisi syytä jättää kaksi isoa firmaa. Esimerkiksi "Northern Aerospace" jossa olisi vaikkapa Saab, Kongsberg, Patria ja BAe Systems. Sitten olisi "Southern Aerospace" jossa olisi Airbus D&S, Dassault ja Leonardon ilmailuosat.
 
Jos vain olisi kilpailukykyistä myytävää. Taitaa mennä vuosikymmen tai pari ennen kuin on. Niin monessa aselajissa ollaan yhdysvaltalaiskaluston varassa.

Huhta jo kommentoikin perusteellisella tavalla :)

Kiinnostaisi kuulla, mitkä ovat ne "niin monta" aselajia, joissa ollaan jenkkikaluston varassa.
 
... ja syy tähän että ostetaan niin vähän on osittain puolustusteollisuuden konsolidaation puute. Kuinka monta eurooppalaista 4. sukupolven hävittäjää tarvitaan? Panssaroitua pyöräajoneuvoa? Taistelupanssarivaunua? UAV-projektia?

Pienet maat jakavat pienet ostoksensa monen pienen firman kesken. Sitten kun yritetään yhteisprojektia alkaa kukin maa vetämään omaan suuntaansa, projekti menee läskiksi ja jokainen rakentaa omanlaisensa, eli pienet T&K budjetitkin jakaantuvat. Ei ihme että Kiinakin on jo pyyhkinyt osittain ohi.

Eurooppalaisen puolustusteollisuuden menestystarinat ovat Airbusin kaltaiset yritykset mitkä toimivat aidosti osakeyhtiöperiaatteella eikä yhdelläkään valtiolla ole osake-enemmistöä.

Koska kilpailuakin tarvitaan, joka alalle olisi syytä jättää kaksi isoa firmaa. Esimerkiksi "Northern Aerospace" jossa olisi vaikkapa Saab, Kongsberg, Patria ja BAe Systems. Sitten olisi "Southern Aerospace" jossa olisi Airbus D&S, Dassault ja Leonardon ilmailuosat.

Airbus toimii kuten jenkkifirmat. Sielläkin tehdään palikoita vähän joka osavaltiossa ja nämä yhdistetään lopulta toimivaksi lopputuotteeksi. Tähän tulisi päästä myös Euroopassa sen sijaan, että ”kaikki” kasaavat kokonaisuuksia ja kisaavat lopuksi keskenään. Ja lopputulema on, että jokainen ostaa oman maan lopputuotetta. Ehkä sitten joskus liittovaltion myötä? Jo nyt tavara on monelta osin laadukkaampa, kuin USA:ssa käytössä oleva.
 
Kiinnostaisi kuulla, mitkä ovat ne "niin monta" aselajia, joissa ollaan jenkkikaluston varassa.
Ilmavoimat, ilmatorjunta, signaalitiedustelu, tykistöstä raketinheittimet.

Edes Suomi ja Ruotsi eivät tyydy samaan tavaraan vaan jälkimmäinen keksii aina omaa teollisuuttaan tai omahyväisyyttään palvelevat modit. Tuotantolinjat eivät pääse edes vauhtiin kunnes ne ajetaan alas.
 
Back
Top