Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
En muista kenenkään kyseenalaistaneen sitä että Gripen saattaa olla halvempi käyttää. Se voi olla jopa todennäköistä. Laskelmat joissa Gripenin käyttökustannukset ovat vain n.20% F-35:n vastaavista eivät kuitenkaan ole realistisia..

Minusta on jotenkin kuvaavaa että Saabin puolesta ei ole aikoihin edes esitetty argumentteja että se olisi jotenkin erinomainen kone tai parempi kuin esim. F-35. Hatusta täytyy vetää lukuja että se olisi muka monin verroin halvempi. "Onhan tää aika paska kone mut hei näitä saa 10 yhden F-35 hinnalla". Yeah right.

Kun kaikki on kunnossa ja uutta. Mutta kun konetta päivitetään, uusia aseita integroidaan, koneen komponentteja uusitaan tai huolletaan ja koneen taistelukykyä kehitetään. Silloin olemme ruotsalaisten ohella ainoita ”korjaus”sarjojen maksajia tai koneen kehittäjiä. Ja ruotsalaisetkin ovat osin tuonnin ja amerikkalaisten osavalmistajien hinnoittelun varassa.

Nimenomaan. Jos Gripeneitä on tulevaisuudessa käytössä muutamia ja F-35:lla tuhansia, kaiken logiikan mukaan Gripeneiden päivitys olisi luokkaa aivan hemmetin kallista. Veikkaan että elinkaarikustannukset olisivat tähtitieteelliset jos haluaisimme pitää koneet päivitettyinä.
 
Kun kaikki on kunnossa ja uutta. Mutta kun konetta päivitetään, uusia aseita integroidaan, koneen komponentteja uusitaan tai huolletaan ja koneen taistelukykyä kehitetään. Silloin olemme ruotsalaisten ohella ainoita ”korjaus”sarjojen maksajia tai koneen kehittäjiä. Ja ruotsalaisetkin ovat osin tuonnin ja amerikkalaisten osavalmistajien hinnoittelun varassa.

Siellä on aika monta riviä joista kustannuksia syntyy. Kun F-35:ssa on selkeästi tehokkaampi moottori niin se varmaan näkyy polttoaineen kulutuksessa ja maksaa rahaa. Sitten on erilaisia erikoisuuksia kuten pinnoitteet joten ei olisi ihme vaikka F-35 olisi normaalien lentotuntien osalta kalliimpi käyttää. Kumpikin tyyppi joka tapauksessa kaipaa huoltoa ja polttaa ainetta joten ei nuo erot voi ihan tähtitieteellisiä olla. Ja jos jonkun koneen käyttökulut ovatkin pilvissä niin sitten sitä ei taatusti hankita. Päivitykset ovat nekin tietysti olennainen osa elinkaaren kuluja. Sehän noissa irtotiedoissa on ongelmana että yksi on saattanut laskea pelkät polttoaineet ja toinen kaiken mahdollisen lentäjien koulutuksesta ja eläkkeistä lähtien. Siinä sitä eroa sitten jo syntyykin.
 
Täh, pitääkö täällä kannattaa kallista lentävää paistinpannua. Onko henki kuin Jokerien eteläpäädyssä ailkanaan? :cool:

Se on pojjaat sillain, että jos kannattaa Gripeniä, niin on Putinin kätyri. Jos kannattaa F-35:ttä, niin on isänmaallinen urho. Jos kannattaa jotain muuta vaihtoehtoa, ei ymmärrä hävittäjistä yhtään mitään. Nämä perussäännöt kun pitää mielessä, niin on turvallista osallistua HX-keskusteluun tällä foorumilla
 
Kun F-35:ssa on selkeästi tehokkaampi moottori niin se varmaan näkyy polttoaineen kulutuksessa
Ny en jaksa tarkistaa mutta muistelisin, että F35:n toimintasäde on varsin hyvä. Johtuen mm koneen hyvästä aerodynamiikasta. Joten ei tuo kulutuskaan voi merkittävästi olla suurempi. Samaten muistelen, että on hankkeita joiden mukaan koneeseen on kehitteillä uusi nykyistä tehokkaampi moottori.
 
Ny en jaksa tarkistaa mutta muistelisin, että F35:n toimintasäde on varsin hyvä. Johtuen mm koneen hyvästä aerodynamiikasta. Joten ei tuo kulutuskaan voi merkittävästi olla suurempi. Samaten muistelen, että on hankkeita joiden mukaan koneeseen on kehitteillä uusi nykyistä tehokkaampi moottori.

En ihmettelisi jos F-35:n käyttökulut olisivat vaikka 30% suuremmat kuin Gripenillä. Ihan jo monipuolisemman ja viimeistä huutoa olevan tekniikan ja materiaalien takia. Vähän niin kuin vertaisi Audia ja Skodaa :p ( vertaus kertonee kaiken ymmärrykseni tasosta )
 
https://yle.fi/uutiset/3-10103487

Suomen kokeneimmaksi sotilaslentäjäksi jutussa mainittu Laukkanen tietänee koneista yhtä jos toista. Varmaan enemmän kuin useimmat.

Katsoo että kisassa olevat koneet kaikki täyttävät suorituskyvyltään ilmavoimien vaatimukset. Lopullinen valinta perustuu muihin kriteereihin, kuten käyttökustannuksiin ja teolliseen yhteistyöhön. Pitää Gripen E:tä jopa kaikkein kehittyneimpänä ja sanoo F-35:n (JSF) olevan häiverynnäkkökone. F-35 lentäisi ensimmäisenä taistelupaikalle selvittämään uhkia ja perässä tulisivat varsinaiset hävittäjät joissa olisi asekuormat. Katsoo tällä perusteella ettei kone sopisi meille. Katsoo Gripen E:n olevan vahvoilla.
 
https://yle.fi/uutiset/3-10103487

Suomen kokeneimmaksi sotilaslentäjäksi jutussa mainittu Laukkanen tietänee koneista yhtä jos toista. Varmaan enemmän kuin useimmat.

Katsoo että kisassa olevat koneet kaikki täyttävät suorituskyvyltään ilmavoimien vaatimukset. Lopullinen valinta perustuu muihin kriteereihin, kuten käyttökustannuksiin ja teolliseen yhteistyöhön. Pitää Gripen E:tä jopa kaikkein kehittyneimpänä ja sanoo F-35:n (JSF) olevan häiverynnäkkökone. F-35 lentäisi ensimmäisenä taistelupaikalle selvittämään uhkia ja perässä tulisivat varsinaiset hävittäjät joissa olisi asekuormat. Katsoo tällä perusteella ettei kone sopisi meille. Katsoo Gripen E:n olevan vahvoilla.

Jos tuo Laukkasenkin haastattelussa toistettu arvio lentotuntihinnasta pitäisi paikkansa niin F-35 ei kauaa ole Suomessa ehdolla. Aika näyttää pitääkö vai onko sittenkin Saabilla ollut sauna lämpimänä?
 
https://yle.fi/uutiset/3-10103487

Suomen kokeneimmaksi sotilaslentäjäksi jutussa mainittu Laukkanen tietänee koneista yhtä jos toista. Varmaan enemmän kuin useimmat.

Katsoo että kisassa olevat koneet kaikki täyttävät suorituskyvyltään ilmavoimien vaatimukset. Lopullinen valinta perustuu muihin kriteereihin, kuten käyttökustannuksiin ja teolliseen yhteistyöhön. Pitää Gripen E:tä jopa kaikkein kehittyneimpänä ja sanoo F-35:n (JSF) olevan häiverynnäkkökone. F-35 lentäisi ensimmäisenä taistelupaikalle selvittämään uhkia ja perässä tulisivat varsinaiset hävittäjät joissa olisi asekuormat. Katsoo tällä perusteella ettei kone sopisi meille. Katsoo Gripen E:n olevan vahvoilla.

Tässä tuoreempi artikkeli:

Kenraalit kannattavat tulevaisuuden amerikkalaista häivehävittäjä F-35:sta Suomen Hornetien seuraajaksi.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005858561.html
 
Joten ei tuo kulutuskaan voi merkittävästi olla suurempi.

https://www.defenseindustrydaily.com/canada-preparing-to-replace-its-cf-18-hornets-05739/

"...report included fuel consumption that’s 26% higher than the CF-18s "

https://www.americanthinker.com/blog/2017/06/the_f35_even_the_engine_is_compromised.html

"This is 22% higher than the F-15's fuel consumption despite all the decades of engine development in between"

"For normal jet aircraft, once they start rolling down the runway to take off, there is a ram effect of air being pushed into the engine, aiding the engine's efficiency. For vertical take-off and landing of aircraft, though, with no ram effect, the engine must suck in an enormous amount of air to generate the necessary mass of exhaust. "

" This means that all the F-35 variants – the F-35A for the USAF, the F-35B for the Marines, and the F-35C for the USN – have a wide, draggy, thirsty engine with a range penalty"

B-malli on sabotoinut myös A-mallin moottorin.
///
Iltasanomien HX-näkemystä konetyypeistä jne:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005974940.html
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuo Laukkasenkin haastattelussa toistettu arvio lentotuntihinnasta pitäisi paikkansa niin F-35 ei kauaa ole Suomessa ehdolla. Aika näyttää pitääkö vai onko sittenkin Saabilla ollut sauna lämpimänä?

Kaikilla on vahva markkinointikoneisto. Kyse on isosta rahasta.

Ilmavoimat tietää, mitä haluaa. Sen pitää saada haluamansa. Ei nettifoorumin fanikatsomo ja "asiantuntemus" merkitse tässä mitään. Mutta hauskaa voi pitää.
 
Venäjää ilmiselvästi huolestuttaa muodostumassa oleva tilanne, jossa ilmavoimiemme käytössä olevalla kalustolla voisi käydä morjestamassa vaikkapa Pietaria ilman, että sikäläinen ilmapuolustus tietää asiasta mitään.

Onko suunnitelmia käydä? Luulenpa, että Venäjä tietää, ettei Suomi ole rynnäköimässä Pietariin vaan kyse on Suomen ilmapuolustuksesta.

Enemmän koneiden valmistajia voi huolettaa tilanne, että heidän konettaan ei valita. Siinä ollaan valmiita rumiinkin vaikuttamisiin, mutta lähinnä marknadipuolelta.
 
Kaikilla on vahva markkinointikoneisto. Kyse on isosta rahasta.

Ilmavoimat tietää, mitä haluaa. Sen pitää saada haluamansa. Ei nettifoorumin fanikatsomo ja "asiantuntemus" merkitse tässä mitään. Mutta hauskaa voi pitää.

Niin paljoa ei ainakaan minulla päässä viiraa että kuvittelisin olevani valintaprosessissa jotenkin mukana.
 
F-35 voi varsin hyvin tulla valituksi HX -hankkeessa Ilmavoimien ykkösehdotukseksi ja jos on näin, niin lausutaan aamenet sitten sille samalla tavalla kuin muulle mahdolliselle valinnalle. He tietävät paremmin kuin me, mitä he haluavat työkaluksi. Toivottavasti poliitikkojen saikkinointi ei vaikuta kovin suuresti hankintaan.

Oma erillinen lukunsa ja sinänsä mielenkiintoinen asia tavallisen foorumitiivitaavin elämässä on se, saako foorumilla poiketa dogmasta, jonka mukaan HX -hankkeessa F-35 on ainoa oikea jumala ja muuhun uskovat tuomitaan kerettiläisinä ikuiseen kadotukseen. Minulle tuo jumaluuden teknologinen ilmentymä olisi F-42, mutta reaalimaailmassa mennään viidellä olemassa olevalla ja tarjolle asetetulla vaihtoehdolla. Minulle näistä viidestä kelpaavat kaikki, Ilmavoimien päätös ratkaisee.

Oli täällä rölläystä tai ei, foorumilla esitetyt mielipiteet eivät vaikuta HX -hankkeen valintaprosessiin ja päätöksiin.
 
Onko suunnitelmia käydä? Luulenpa, että Venäjä tietää, ettei Suomi ole rynnäköimässä Pietariin vaan kyse on Suomen ilmapuolustuksesta.
Venäjän mentaliteetti on kuten kasakoistakin sanonta kertoo - kaikki mikä on irti otetaan omaksi. Suomi on irti Natosta ja Venäjä tykkää jo siitä asetelmasta. Suomi ei kuitenkaan ole irti siitä todellisuudesta minkä se on Venäjästä oppinut ja on valmis puolustautumaan. Se vähentää Venäjän mielihaluja. Jos Suomi pystyy, vieläpä kipeästi puremaan takaisinkin niin olkoonkin, että on irti, niin Venäjän halu poimia tälläinen rakki valvontaansa vähenee entisestään.
 
Viimeksi muokattu:
... saako foorumilla poiketa dogmasta, jonka mukaan HX -hankkeessa F-35 on ainoa oikea jumala ja muuhun uskovat tuomitaan kerettiläisinä ikuiseen kadotukseen....

Ei varmaan todellakaan mikään "jumala", mutta eipä kai ihme ole jos kannatus on kovaa kun on sukupolvea edellä kilpailijoitaan.

Ja mitä tulee "kerettiläisiin", niin aika paljon näkee että F-35:sta vastustetaan myös järjettömin argumentein. Eräskin nimimerkki on postaillut epäselvistä lähteistä kuraa nimenomaan F-35:n niskaan jo kauan, eikä hän koskaan vastaa kritiikkiin. Käy vain postaamassa kuin joku propagandakone.

Jos PV päättää hankkia minkä tahansa hävittäjän niin oletan että ovat homman hyvin tehneet ja luotan valintaan.
 
F-35 voi varsin hyvin tulla valituksi HX -hankkeessa Ilmavoimien ykkösehdotukseksi ja jos on näin, niin lausutaan aamenet sitten sille samalla tavalla kuin muulle mahdolliselle valinnalle. He tietävät paremmin kuin me, mitä he haluavat työkaluksi. Toivottavasti poliitikkojen saikkinointi ei vaikuta kovin suuresti hankintaan.

Oma erillinen lukunsa ja sinänsä mielenkiintoinen asia tavallisen foorumitiivitaavin elämässä on se, saako foorumilla poiketa dogmasta, jonka mukaan HX -hankkeessa F-35 on ainoa oikea jumala ja muuhun uskovat tuomitaan kerettiläisinä ikuiseen kadotukseen. Minulle tuo jumaluuden teknologinen ilmentymä olisi F-42, mutta reaalimaailmassa mennään viidellä olemassa olevalla ja tarjolle asetetulla vaihtoehdolla. Minulle näistä viidestä kelpaavat kaikki, Ilmavoimien päätös ratkaisee.

Oli täällä rölläystä tai ei, foorumilla esitetyt mielipiteet eivät vaikuta HX -hankkeen valintaprosessiin ja päätöksiin.

Usein ja monella suulla toistettu väittämä siitä että F-35 olisi foorumilla ainoa hyväksyttävä vaihtoehto on erikoinen. Näin sivusta tarkastellen en huomaa tuota fanaattista yhden asian liikettä. Jokainen tietysti kokee asiat omalla tavallaan.

Niin ja minä äänestin kyllä äfkolmevitosta. Arvioin kaikilla muilla tyypeillä olevan liian suuria rasitteita niskassaan. Henkilökohtainen aurinkoni kyllä nousee valintaa seuraavana aamunakin vaikka lopulta päädyttäisiinkin johonkin muuhun tyyppiin. Kunhan hanke saadaan etenemään jokseenkin suunnitellussa laajuudessa ja aikataulussa.
 
Back
Top