Niinpä! Pienen asekuorman lastaamisessa ja pienen polttoainekapasiteetin täyttämisessä menee yllättävän vähän aikaa!Gripen lähtee muita lyhyemmältä maantiepätkältä ja sen voi tankata ja aseistaa 10 minuutissa pääasiassa varusmiesvoimin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niinpä! Pienen asekuorman lastaamisessa ja pienen polttoainekapasiteetin täyttämisessä menee yllättävän vähän aikaa!Gripen lähtee muita lyhyemmältä maantiepätkältä ja sen voi tankata ja aseistaa 10 minuutissa pääasiassa varusmiesvoimin.
Osprey ei korvannut Chinookia, vaan USMC:n CH-46 Sea Kingin, jonka kantokyky oli samaa luokkaa Ospreyn kanssa. USAF käyttää Ospreytä erikoisoperaatioissa, joissa koneen nopeus ja kantomatka pääsevät oikeuksiinsa, ja joita kopukat, kuten Chinook, eivät kykyne hoitamaan lyhyiden kantomatkojensa vuoksi.
Ospreyn tulenkestävyydestä voidaan puhua lisää sitten kun ensimmäinen Osprey on ammuttu alas. Chinookin tulenkestävyydestä... noh, googlaa "operation Red Wings" + "Extortion 17".
Asia on juuri kuten yllä epäilet:
"Jos otetaan tietty määrä Gripeneitä ja otetaan huomioon vain suorat käyttökustannukset – kuten polttoaine ja varaosat – se saadaan sopimaan [kulukattoon]. Mutta sitä ei pidä sotkea kaikkiin asiakkaan kustannuksiin”, Skogberg sanoo viitaten henkilöstökuluihin ynnä muuhun, jotka Ilmavoimat joutuu huomioimaan.
Reilun kymmenen miljardin euron kustannusarvio kattaa Skogbergin mukaan itse hankinnan, teollisen yhteistyön, tarvittavat simulaattorit sekä koneiden huollon ja ylläpidon sillä kyvykkyyden tasolla, jolla ne olivat hankittaessa."
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...ttajakisaan-kukaan-ei-voita-gripenia-hinnassa
Ei taida ihan olla vertailukelpoinen Norjan arvion kanssa.
Moi. Norjalaiset laskivat että Gripenin elinkaarikustannukset olisivat suuremmat kuin F35. Skogberg on Saabin työntekijä.Tätä asiaa tutkiessa keskeiseksi kysymykseksi nousee mielestäni, mitkä tulevat olemaan yhteismitallisesti verrattavat hankinta- ja käyttökustannukset Gripen E/F ja F-35 välillä. Norja oli laskenut 52 kpl F-35 koneelle 28,6 Mrd joka tekisi 64 koneella meille 35,2 Mrd. Tuossa Uuden Suomen jutussa Skogberg juttelee että:
Tätä asiaa tutkiessa keskeiseksi kysymykseksi nousee mielestäni, mitkä tulevat olemaan yhteismitallisesti verrattavat hankinta- ja käyttökustannukset Gripen E/F ja F-35 välillä. Norja oli laskenut 52 kpl F-35 koneelle 28,6 Mrd joka tekisi 64 koneella meille 35,2 Mrd. Tuossa Uuden Suomen jutussa Skogberg juttelee että:
"Jos hankintahinta olisi skaalan alapäästä eli noin seitsemän miljardia euroa, käyttökulut noin kuusi miljardia euroa ja lisäinvestoinnit noin 1,5 miljardia euroa, olisi koko elinkaaren kustannus noin 15 miljardia euroa."
”Olemme todennäköisesti huomattavasti lähempänä sitä lukua kuin 30 miljardia euroa”, Skogberg sanoo viitaten Suomen julkisessa keskustelussa uhkakuvana esiintyneeseen lukuun."
Jotain osviittaa antanee 2012 Jane's Aerospace and Defense Consultingin tekemä tutkimus jonka mukaan Gripenillä oli alhaisimmat käyttökustannukset tuntia kohti. Seuraavaksi halvin F-16 oli 49% kalliimpi käyttää. F-35:n käyttökustannukset ovat sitten jotain ihan muuta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen
A 2012 Jane's Aerospace and Defense Consulting study compared the operational costs of a number of modern combat aircraft, concluding that Gripen had the lowest cost per flight hour (CPFH) when fuel used, pre-flight preparation and repair, and scheduled airfield-level maintenance together with associated personnel costs were combined. The Gripen had an estimated CPFH of US$4,700 whereas the next lowest, the F-16 Block 40/50, had a 49% higher CPFH at $7,000.[62]
Eli halvimmillaan 64 konetta olisi 15 miljardia ja julkisuudessa esitetty "uhkakuvaluku" olisi 30 Mrd. Melkoinen haitari. Olisi hyvä saada Gripenistä yksityiskohtainen laskelma koneen elinkaaren kustannuksista yhteismitallisena siihen yskivään stealth-rekeen verrattuna.
Voin laittaa myöhemmin vikalistaa. Tähän en sitä ala lisäilemään kun se on pitkä kuin nälkävuosi. Riittänee kun mainitsen esimerkkinä että Kanada joka oli LM:n teollinen partneri F-35 kehityksessä sai tarpeekseen ja julisti avoimen hävittäjähankintakilpailun. Kilpailijoina samat vaihtoehdot kuin suomellakin.
Australiassa ottaa myös pattiin susien F-35:n kanssa:
https://www.news.com.au/technology/...s/news-story/89641090fc2a72b7f3cee8f91f652ea6
E/F -versio gripenistä on totuuden nimissä vielä sekin paljolti testauksessa mutta nyt jo tiedetään että koneen lento-ominaisuudet ovat paremmat kuin F-35:n. MBDA Meteor on Gripenissä jo käytössä (IOC). Kehitystyö tuntuu sujuvan paljon paremmin. Käsitykseni on edelleen näillä tiedoilla että jos ostetaan kone sotimiseen niin se on Gripen E/F. Jos halutaan ostaa amerikkalaisilta goodwilliä (tärkeää sekin) niin ostetaan F-35 kalliiseen rauhan-ajan lentelyyn.
Tosin nykytietojen valossa F-35:n aika kuluu enimmäkseen pajalla. Ei tule siitä lentämisestä niin paljon kustannuksia. Kone on mm. resetoitava 4 tunnin välein. "Lopettakaa nyt sotiminen hetkeksi! Ei saa ampua nyt! Oottakaa että mä buuttaan tän mun koneen!"
(Rinteen) sairasloman kunniaksi kävin vaihtamassa ääneni F-35:lle.Taitaa olla. Vielä yksi ääni niin enemmistö on selkeä.
Oletko lukenut kyseisen raportin? Tiedätkö kenen tilaama se on?Yhteismitallinen on avainsana. Pitäisi laskea kustannukset samanlaisessa käytössä, samassa maassa. Ja jopa saman maan sisällä kuluja voi olla hankala vertailla; F-16 on jo hyvin sisäänajettu laite, paljon kuluja on kuoletettu tai jaettu muiden konetyyppien kanssa. Siksi tuo normalisointi on tarpeen.
Yhteismitallista vertailua kaikkien ehdokkaiden kesken ei vielä ole nähty. Ilmavoimissa se kyllä tullaan tekemään.
Onko Janesin arvio yhteismitallinen? Paha sanoa. 6v vanha laskelma, perustunee siis nykyiseen Gripeniin. F-16:n luku kuulostaa suoraan USAFin ilmoittamalta. Sitä on juurikin normalisoitu tuossa edellä annetussa taulukossa. Onko Gripenin luku suoraan Ruotsista?
Jo peukalotuntuma riittää kertomaan että F-35 ei millään voi olla 4-5 kertaa niin kallis lentää kuin muut. Viekö se 4-5 kertaa enemmän litkua, vaatiiko moninkertaisen määrän miehistöä? No ei. Se on isompi kone ja sisältää enemmän kehittynyttä elektroniikkaa, sekä on RAM-pinnoitettu, mutta ei tämäkään järkevästi ajatellen mitenkään voi moninkertaistaa lentotunnin hintaa.
Mistähän muuten tiedetään että Gripen E/F:n lento-ominaisuudet ovat paremmat? En yksin tein kiistä arviota, mutta onko tässä jotain muuta tietoa takana kuin Saabin ilmoitus?
.
Saabin tilaama ja maksama... Hauska miten näitä nostallaan aina muutaman vuoden välein.Oletko lukenut kyseisen raportin? Tiedätkö kenen tilaama se on?
Ja siltikin.. Tuosta raportista:Saabin tilaama ja maksama... Hauska miten näitä nostallaan aina muutaman vuoden välein.
No nyt luin. Siellähän se selitys oli.Oletko lukenut kyseisen raportin? Tiedätkö kenen tilaama se on?
Jännä homma tuo Gripen. Jos se on niin hyvä ja halpa, niin luulisi niitä menevän kaupaksi kuin leipää. Mistähän johtuu että
- se ei kelvannut norjalaisille
- eikä tanskalaisille
- ei haluttu edes tarjota belgialaisille
- sveitsiläiset hylkäsi
- Itävallallekaan ei kelvannut
- Bulgariakaan ei halunnut
- eikä Intia
- Puolakaan ei innostunut
- eikä Hollanti
- Chile sanoi ei kiitos
- kuten myös Romania
- Suomelle ei aikanaan kelvannut
Tsekkiläiset ja unkarilaiset ei halunnu ostaa vaan liisasivat, lahjontaa epäiltiin.
Etelä-Afrikka osti, lahjontaa epäiltiin
Brasilia osti, lahjontaa epäiltiin
Thaikut osti, lahjontaa epäiltiin
Melkoinen suksee.
PV:ltä on jo kerrottu, että kaikki kandidaatit mahtuvat annettuun budjettiraamiin. 64 kappaleella.oisaalta myös ehdoton 64 koneen lukumäärä voi pudottaa kalleimmat vaihtoehdot pois. Jos siitä pidetään kiinni niin valituksi tulee hankintahinnaltaan ja ylläpitokuluiltaan edullisimmasta päästä oleva kone mikäli katsotaan että sen suorituskyky on "riittävä".
No, tämä foorumin F-35 vs. Gripen -riita saattaa ratketa tämän vuoden aikana jos saatujen tarjousten perusteella aletaan pudottamaan huonommiksi katsottuja kandidatteja pois.
Gripen tiimin pitää tämän vuoden aikana näyttää jotein todella vakuuttavaa jos aikoo pysyä kilvassa mukana.
Toisaalta myös ehdoton 64 koneen lukumäärä voi pudottaa kalleimmat vaihtoehdot pois. Jos siitä pidetään kiinni niin valituksi tulee hankintahinnaltaan ja ylläpitokuluiltaan edullisimmasta päästä oleva kone mikäli katsotaan että sen suorituskyky on "riittävä".
Taidankin vaihtaa veikkaukseni Super Hornetiksi ?