Se on pojjaat sillain, että jos kannattaa Gripeniä, niin on Putinin kätyri. Jos kannattaa F-35:ttä, niin on isänmaallinen urho. Jos kannattaa jotain muuta vaihtoehtoa, ei ymmärrä hävittäjistä yhtään mitään. Nämä perussäännöt kun pitää mielessä, niin on turvallista osallistua HX-keskusteluun tällä foorumilla
No äläpä nyt uhriudu
! Kyllähän täällä ja omassa itsessään saa kannattaa vaikka sahapukki 2.0:a uudeksi koneeksi (joka on muuten halpa ja toimintavarma sekä niitä saa paaaljon).
Jos esittää julkisesti jotain mielipidettä niin sille soisi kunnollisen perustelun, muutakin kuin "hyvät vibat" tai tunteet. Samoin muilla on lupa arvostella ja vaikkapa kyseenalaistaa mielipide.
Ny en jaksa tarkistaa mutta muistelisin, että F35:n toimintasäde on varsin hyvä. Johtuen mm koneen hyvästä aerodynamiikasta. Joten ei tuo kulutuskaan voi merkittävästi olla suurempi. Samaten muistelen, että on hankkeita joiden mukaan koneeseen on kehitteillä uusi nykyistä tehokkaampi moottori.
A-mallin 1093 km (L&M esite) ja B-malli 930 km, mainitaan koneiden taistelutoimintasäteeksi. Ilmeisesti nuo on
maksimaallisella sisäisellä kuormalla laskettuja arvoja. Nämä on tietysti riippuvaisia paljon siitä miten lennetään taktisesti (korkeus, nopeus, kaartelu). Ilmatankkauksella taas noita arvoja voi rukata ylöspäin miten haluaa, joten ne elävät.
Suomen kokeneimmaksi sotilaslentäjäksi jutussa mainittu Laukkanen tietänee koneista yhtä jos toista. Varmaan enemmän kuin useimmat.
Katsoo että kisassa olevat koneet kaikki täyttävät suorituskyvyltään ilmavoimien vaatimukset. Lopullinen valinta perustuu muihin kriteereihin, kuten käyttökustannuksiin ja teolliseen yhteistyöhön. Pitää Gripen E:tä jopa kaikkein kehittyneimpänä ja sanoo F-35:n (JSF) olevan häiverynnäkkökone. F-35 lentäisi ensimmäisenä taistelupaikalle selvittämään uhkia ja perässä tulisivat varsinaiset hävittäjät joissa olisi asekuormat. Katsoo tällä perusteella ettei kone sopisi meille. Katsoo Gripen E:n olevan vahvoilla.
Noniin, vielä kun vedät Ahti Lapin kommentit tänne eli ilmavoimille riittää tunnistuskoneet ja loput rahat vaan ilmatorjuntaan niin sitten aletaan olemaan asiassa
! Onko Pierre Sprey muuten sinulle tuttu? Jos ei, niin älä vaivaudu linkittelemään tänne enää "lemon" juttuja, koska niitä on ruodittu jo vuosia sitten.
Laukkanen varmasti tietää paljon, mutta onko Laukkanen haastatellut F-35 pilotteja? Nähnyt edes konetta omin silmin lentävänä? Tutustunut tarjouspyyntöön tai tietopyyntöön, saati alustavan tietopyynnön vastauksiin?
Jopa Lightning II:la lentäneet pilotit ovat lytänneet monta kertaa rynnäkkökone-profiilin ja se on todennettu muutamassa Red Flag-harjoituksessa että F-35:n pudotus/tappiosuhde puolesta on vähintään 1:25 ilmasta-ilmaan tehtävissä. Mikä on Gripenin saldo? Kumpi konevalmistaja luottaa enemmän oikeasti mielikuviin? Gripen E:ä on nyt 2 kpl lentokykyisenä ja asejärjestelmätestit ja pudotuskokeet on sisältäneet vasta IRIS-T laukaisuja sekä siipisäiliön pudottamisen eri nopeuksista.
https://www.airforce-technology.com/news/saab-gripen-e-external-payload-tests/
Henkilökohtaisesti toivon että valinta tulee kohdistumaan koneeseen joka sopii meikäläisiin oloihin. F-35 vaatii pitkän kentän ja raskaasti huoltoa jota ei korpikentällä tai maantiekentän sivussa voida suorittaa. Siinä sitä sitten ollaan hienon häiverynnäkkökoneen kanssa sitting duck kun ei päästä ilmaan, eikä voida tankata ja aseistaa. Hankala nähdä miten tuo on suomelle hyväksi jos ei sodan ajan todennäköinen skenaario dramaattisesti muutu.
Siinä ollaan varmasti kaikki samaa mieltä, mutta onneksi meitä viisaammat tekevät(toivottavasti) valinnan. Siis käyttäjät, jotka lentävät, tankkaavat, aseistavat ja huoltavat nuo koneet.
Valmistaja on sanonut että ALIS vaaditaan F-35 koneen huoltamiseksi mutta kone tulee toimeen ilman ALISia kuukaudenpäivät.
Gripen lähtee muita lyhyemmältä maantiepätkältä ja sen voi tankata ja aseistaa 10 minuutissa pääasiassa varusmiesvoimin. Sillä voi oikeasti sitten taistella jos sota syttyy.
Näin Gripen on aina tehnyt, samaten kuin esim. Rafale (min. lasku 450 m vs. Gripen C 600m). Se tosin tuntuu unohtuvan että millä kuormalla Gripen toimii, vaikuttaa kiitotievaatimuksiin. Esimerkiksi 6x Meteor+ 2xIRIS-T= 1340 kg ja lisäpolttoainesäiliö vähintään mukaan siihen, niin Gripen ei nouse alle 1 km kiitotieltä. Samaten kannattaa muistaa että Gripenin pieni koko on vaikuttaa maksimipaluu painoon kentälle negatiivisesti. Eli täydessä aseistuksessa ei kone välttämättä pysähdy alle 1 km tai edes kykene laskeutumaan.
Ilmasta-maahan tehtävällä tulee vielä enemmän painoa, esimerkiksi 2 x GBU-32= 900 kg + 2 x lisätankit(a`1100 l) + 2 x Meteor/Amraam = 4 300-4 380 kg+sensoripodi (RecceLite) vaatii aika eri kiitotien pituuden kuin 2 ilmataisteluohjusta ja 1 droptankki. Tiettävästi myös Gripen E :n supercruise on tehty tällä "näytöskuormalla".
Gripenin turn-around aika on annettu ilmasta-ilmaan sen 10 min. ja ilmasta-maahan 20 min. Ne todennäköisesti eivät sisällä tykin ammuskuormaa, sensorien asentamista ja pommeja sekä ohjuksia vain rajallisesti. Suomi-Hornetit esimerkiksi lentävät kuvissa ilmasta-ilmaan kuormassa vähintään 6 Amraamilla, 2 Sidewinderilla ja 1 keskisäiliöllä. Ilmasta-maahan latauksia on sitten aika erilaisia, mutta pommeja/ohjuksia on aina vähintään 2, säiliöitä 2 ja ilmataisteluohjuksia 1-2 (Sidewinder/Amraam) + Litening pod. Kaikkea tuota ei varmasti pakata 20 minuutissa edes Gripeniin. Ilmavoimat antaa 1-2 tunnin valmistautumisajan Hornetille, eikä tiukempaa edes tarvita koska tehtävät pitää suunnitella jotenkin ja tiedustelua tarvitaan.
Rauhan ajan tunnistuslentoihin 7 000/tunti maksava Gripen E/F on huomattavasti järkevämpi kuin F-35 jonka käyttö maksaa 26 000/h.
Niin, kuten sanoin että tästä puuttui enää Ahti Lapin näkemys ilmapuolustukseen
.
Read my lips:
Ilmavoimat eivät ole hankkimassa rauhanajan tunnistuslentokonetta vaan monitoimihävittäjän sotaa varten.