Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ei niitä voi tuottaa kovin isoa määrää varastoon. Tavara vanhenee ja täysi arvoitus mitä päivitetään. Ehkä parin-muutaman vuoden tarpeet osataan ennustaa.
Se mitä voi tapahtua on, että käyttäjä joutuu ostamaan ison määrän ennakkoon kun ei ole jatkuvaa tuotantoa.

HX-projektiryhmälle väliaplodit siitä, että saivat kaikilta tarjouksen tiristettyä. (y)
 
Viimeksi muokattu:
Loppujen lopuksi - voimmeko ostaa edes suomalaisia hävittäjiä kun meillä on väkeä niin Irakissa kuin Afganistanissa?

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/27...ainava-ehto-suomelle-vain-ruotsalainen-gripen

Vasemmistoliiton kansanedustaja ja eduskunnan puolustusvaliokunnan jäsen Markus Mustajärvi ei Uuden Suomen haastattelussa kiistä tulkintaa, että kirjaus jättäisi jäljelle vain ruotsalaisen vaihtoehdon.

Tämä on varsin ohjaava ehto, koska se ei jätä kuin yhden vaihtoehdon jäljelle?

Mustajärvi naurahtaa.

”Se ei ole mikään salaisuus, että me olemme pitäneet voimakkaasti esillä sitä, että ruotsalainen vaihtoehto pitää ottaa tosissaan”, Mustajärvi sanoo.

”Paitsi että se olisi neutraalimpi ulko- ja turvallisuuspoliittisesti, niin myös teollisen yhteistyön tekeminen Ruotsin kanssa poikisi varmasti Suomeen enemmän hyvää.”
 
No ei tod. Täällä torpattiin lähes täysin esittämäni ajatus, että Lämäri tekee meille todella kovan tarjouksen. Niskaan tuli niin että ropisi.
Ehei. Supertietäjä jokuvaanin tekemän arvion mukaan 60% todennäköisyydellä lämäri ei jätä tarjousta lainkaan kun ei pysty sitoutumaan tiukkoihin vaatimuksiin.

Ehdotin asiasta pientä vetoa. Harmi ettei innostunut olisi ollut kiva saada muutama kruunu ylimääräistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehei. Supertietäjä jokuvaanin tekemän arvion mukaan 60% todennäköisyydellä lämäri ei jätä tarjousta lainkaan kun ei pysty sitoutumaan tiukkoihin vaatimuksiin.
Haluatko, että lainaan kaikki kölin alta vedot tänne uudelleen? Jokuvaan on vain yksi tarjouksen jättämistä epäilevä, mutta edullisia Lämärikauppoja vastusti kiljuen kokonainen legioona (suurin osa taisi olla F-35 -koneen äänestäjiä tässä kyselyssä).

Pullakahvista veikat, että tarjous (F-35) on kova. Ja ovat ne muutkin.
 
Viimeksi muokattu:
Pullakahvista veikat, että tarjous (F-35) on kova. Ja ovat ne muutkin.
Eilisen arvion mukaan A-mallin hinta painuu alle 80-miljoonan vuonna 2023.

Kirjoitin jo pari vuotta sitten F-35:n olevan luultavasti yksikköhinnaltaan halvin kone silloin kun me olemme ostamassa, monikaan ei ollut asiasta samaa mieltä. Nyt näyttää jopa aika todennäköiseltä että pääsen lällättelemään.
 
Eilisen arvion mukaan A-mallin hinta painuu alle 80-miljoonan vuonna 2023.

Kirjoitin jo pari vuotta sitten F-35:n olevan luultavasti yksikköhinnaltaan halvin kone silloin kun me olemme ostamassa, monikaan ei ollut asiasta samaa mieltä. Nyt näyttää jopa aika todennäköiseltä että pääsen lällättelemään.
Etkös jopa sinä ole hieman liian vanha siihen? (Lällättely) ;)

F-35:n yksikköhintaa on painettu rajusti alas, mistä on etua meidän kilpailuamme ajatellen. (y) Kokonaispaketti ja -tarjous ratkaisee. Operointikustannukset, päivitykset yms. koneen käyttöaikana muodostavat oman osansa nekin.
 
Etkös jopa sinä ole hieman liian vanha siihen? (Lällättely) ;)
Kyllä täällä on asiaan liittyen niin mottipäisiä kirjoiteltu (ja hitaammat jatkavat vieläkin) että tuskin malttaa olla kuittailematta.

F-35:n yksikköhintaa on painettu rajusti alas, mistä on etua meidän kilpailuamme ajatellen. (y) Kokonaispaketti ja -tarjous ratkaisee. Operointikustannukset, päivitykset yms. koneen käyttöaikana muodostavat oman osansa nekin.
Niinpä.
Näitäkin asioita on vuosikaupalla yritetty huonolla menestyksellä rautalangasta vääntää auki. Mm sitä miksi ilmavoimat arvioi viime kierroksella Grippenin elinkaarikustannukset paljon suuremmiksi kuin valmistaja itse, ja miksi sama voi myyntivolyymiin perustuen tapahtua myös tällä kierroksella.
Nämä kun eivät vain tahdo tosiuskovaisille (mutqu Janesin tutqimus) upota kaaliin millään, vaikka sama on tapahtunut lähes joka skabassa jossa näitä on arvioitu.
 
Jatketaan tasapuolisuuden vuoksi nyt vielä sen verran, että on toki mahdollista että lämärin tarjous kusahtaa hintaan.
Keskittyjen huoltojen varaan rakennettu malli ei välttämättä ole kilpailukykyinen jos vaatimukset omavaraiseen huoltoon ovat erittäin kovat.
@Gyllis1 : tosiuskovaisia on joka lähtöön ja varsin kiivaita näyttävät kaikki olevan... :whistle:
Taitaa kuitenkin se markkinointiosaston Börje osoittautua vääräksi profeetaksi.
 
Eilisen arvion mukaan A-mallin hinta painuu alle 80-miljoonan vuonna 2023.

Kirjoitin jo pari vuotta sitten F-35:n olevan luultavasti yksikköhinnaltaan halvin kone silloin kun me olemme ostamassa, monikaan ei ollut asiasta samaa mieltä. Nyt näyttää jopa aika todennäköiseltä että pääsen lällättelemään.

Mitenkähän asia menee niiden valtioiden kohdalla jotka ovat jo kaupat lyöneet lukkoon mutta toimitukset tapahtuu joskus usean vuoden päästä, eli revitäänkö jo sovitut kaupat auki ja hinta neuvotellaan uusiksi? Toisaalta tämä selittää esim. Britannian toiminnan, hehän ovat luvanneet hankkia n. 140 F-35:sta mutta tilanneet vasta 48 kpl, odottelevat hinnan alenemista?
Tällaistahan ei ole aikaisemmin tapahtunut että hävittäjän myyntihinta alenee vuosi vuoden perään, ei edes F-16 kohdalla vaikka sitä on valmistettu yli 4500 kpl.
 
Ei tarvitse repiä mitään hintoja auki koska mitään hintoja ei ole lyöty lukkoon, hinta määrittyy erä kerrallaan. Esim. Tanska ei saanut sitovaa tarjousta LM:ltä ja Belgia ei antanut mitään virallista tiedotetta julki siitä mitä on tilattu ja mihin hintaan. Luonnollisesti tämä kauppatapa ei toimi Suomen kohdalla, ensi vuonna(2020) pitää kaikkien kilpailijoiden lyödä erittäin yksityiskohtainen paketti pöytään sitovalla hinnalla.
 
Määrä on tasan 64, jotta taktiset operaatiot voidaan esittää shakkilaudan siirtoina. Kyseiset siirtosarjat voidaan viestittää vaikka salaamattomina.
Ainakaan venäläiset eivät viitsi tutkia noita jos pelin siirrot vaikuttavat kovin aloittelijan peleiltä.
 
http://www.lentoposti.fi/uutiset/il...vat_eurofighter_noteerasi_p_iv_n_n_ytt_vimmin

Ilmavoimien HX-tarjoukset saapuivat - Eurofighter noteerasi päivän näyttävimmin

Puolustusvoimien logistiikkalaitos on vastaanottanut määräaikaan 31. tammikuuta mennessä HX-hankkeen alustavat tarjoukset viideltä hävittäjävalmistajalta.
Tarjouspyyntö käsitti noin 2500 kysymystä ja kuusi erilaista toimintaskenaariota.
Näyttävimmin tärkeän päivän noteerasi Eurofighteria edustava BAE Systems tiedotustilaisuudella Helsingin Musiikkitalossa.

Puolustusvoimien logistiikkalaitos sai torstaina virka-ajan päättymiseen mennessä kaikilta viideltä lentokonevalmistajalta vastaukset keväällä 2018 lähetettyyn Hornetin seuraajavalinnan eli HX-hankkeen tarjouspyyntöön. Sen kohteena olivat Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35 ja Saab Gripen.

Tarjouspyynnön vastaukset sisältävät 64 lentokoneen lisäksi niiden operointiin tarvittavat tekniset järjestelmät, koulutusjärjestelmät, tarvittavat huoltovälineet, testilaitteet ja varaosat sekä aseet, sensorit ja muut tarvittavat tyyppikohtaiset tukitoiminnot.
Lisäksi tarjouksiin sisältyy mahdollisesti tukevia järjestelmiä ja muita suorituskyvyn elementtejä.

Ensimmäisenä aiheesta tiedotti 30. tammikuuta ruotsalaisvalmistaja Saab kertoen tarjonneensa Ilmavoimille 64 uuden sukupplven Gripen E/F -hävittäjää.
Siivet -lehden tietojen mukaan myös Lockheed Martin toimitti oman vastauksensa jo keskiviikkona.

Lockheed Martin ei kerro RFQ-vastauksestaan enempää. Yhtiö toteaa tarjouksen sisältävän salaista materiaalia.

"F-35 FMS (Foreign Military Sales) -ohjelma on valtioiden välinen ja siten lisätietoja voi antaa Yhdysvaltain hallinto", kertoi Lockheed Martinin Suomen F-35 kampanjajohtaja Mark B. Pranke.

Ranskalainen Dassault Aviation ja amerikkalainen Boeing ovat myös toimittaneet tarjouksensa mutta nekään eivät kertoneet niistä enempää julkisuuteen.

Sen sijaan Eurofighter ja sitä edustava BAE Systems hyödynsi tärkeää päivää järjestämällä Helsingin Musiikkitalossa näyttävän mediatilaisuuden.

Sen avasi Ison-Britannian suurlähettiläs Tom Dodd. Yhteiseurooppalaista hävittäjäjärjestelmää olivat osaltaan tukemassa myös muiden Eurofighter-maiden Saksan, Italian ja Espanjan suurlähettiläät.

"HX-hankintaan tekemämme eurooppalainen tarjous perustuu Eurofighterin kyvykkyyden jatkuvaan kehittymiseen. Se antaa Suomelle mahdollisuuden itse päättää, miten se käyttää, huoltaa ja tukee hävittäjiään, joiden uusin teknologia vastaa tuleviinkin uhkiin seuraavan 40 vuoden aikana", vakuutti BAE Systemsin Suomen maajohtaja Paul Hitchcock.

Suureen laatikkoon pakattu tallennettu Eurofighter-tarjous vietiin vaihtelevien lumiolosuhteiden takia Tampereelle varmuuden vuoksi jo keskiviikkona 30.1.
Kuljetusvälineenä oli aitoon brittiläiseen tyyliin Land Rover. Tarjous toimitettiin Puolustusvoimain logistiikkalaitoksen esikuntaan Hatanpään Valtatielle torstaina 31. tammikuuta.
Suomalaiseen tapaan tarjousmateriaali kuitattiin eleettömästi allekirjoituksella vastaanotetuksi.
Seremoniaa ei edes voinut ikuistaa valokuvaan koska muutkaan valmistajat eivät saaneet tehdä niin.

BAE Systemsin mukaan Eurofighter lentää pitkällä 2060-luvulle.
Hävittäjiä on jo toimitettu yli 500 ja tilauskirjassa on vielä 600 konetta.
Niiden lisäksi Eurofightereita on erilaisissa tarjouskilpailutuksen vaiheissa jopa 300.

Koneen järjestelmät kehittyvät jatkuvasti ja uuden konseptivaiheessa olevan Tempest-hävittäjän järjestelmiä tullaan tullaan koekäyttämään juuri Eurofighterissa.
Se takaa osin koneen pysymisen ajan hermolla.

Nyt koelentovaiheessa Eurofighterissa on uusi Captor-E eli aktiivisesti skannaava elektroninen AESA-tutka ja Litening 5 -maalinosoitussäiliö.
Niiden luoma tieto integroidaan lentäjän ohjaamonäytöille.

Lisäksi nykyinen Striker II -kypärä on saanut yökameran ja koevaiheessa on myös täysi digitaalinen värinäyttö visiiriin heijastettuna.

Suomi saisi BAE Systemsin mukaan käyttöönsä kaiken Eurofighter-ohjelmassa yhteisesti kerätyn tiedon ja asiantuntemuksen,
joiden avulla se pystyy varmistamaan täydellisen toimintavapauden ja itsenäisen päätösvallan.

Eurofighterit voidaan kokoonpanna Suomessa kuten 90-luvulla Hornetitkin.
Ilmavoimien teollinen yhteistyö BAE Systemsin kanssa on jatkunut jo pitkään.
Suomi tilasi Hawk Mk.51 -suihkuharjoituskoneita jo vuonna 1977 ja ne koottiin Valmetin lentokonetehtaassa (nykyisin Patria) Jämsän Hallissa.

Tarjolla on myös tietotaidon siirto, jonka myötä Suomi voisi ylläpitää, huoltaa ja kehittää omaa Eurofighter-laivastoaan kotimaassa.
Suomi pystyisi itse tuottamaan, käyttämään ja käsittelemään kaikkia luottamuksellisia tietoja kuten valvontaraportteja sekä sähköisen sodankäynnin ja ylläpitoon liittyviä tietoja.

BAE Systemsin mukaan Eurofighter- hävittäjäjärjestelmä tarjoaisi Suomelle täydellisen toimintavapauden, täyden pääsyn uhkakirjastoihin ja tehtävätietoihin sekä huolto- ja tukitoiminnot,
jotka integroituvat saumattomasti Suomen nykyisiin järjestelmiin.
 
Kohtuu näyttävästi hyppää silmille Eurofighter tämänkin päivän Turun Sanomissa :D Onko muissa lehdissä? EF hönöttää kuvassa muuten maantietukikohdan yllä :unsure: BAE haluaa nyt tehdä selväksi suomalaisille että EF kykenee myös siihen toimintaan. Ja partnerimaiden lippuihin on ilmestynyt Italian, Saksan, Espanjan ja Britannian lisäksi viides, Suomi :geek:
IMG_20190201_132124__01.jpg
 
Kohtuu näyttävästi hyppää silmille Eurofighter tämänkin päivän Turun Sanomissa :D Onko muissa lehdissä? EF hönöttää kuvassa muuten maantietukikohdan yllä :unsure: BAE haluaa nyt tehdä selväksi suomalaisille että EF kykenee myös siihen toimintaan. Ja partnerimaiden lippuihin on ilmestynyt Italian, Saksan, Espanjan ja Britannian lisäksi viides, Suomi :geek:

Maanantaina oli Helsingin Sanomissa sama mainos ja koko sivun kokoisena myöskin. Postasin kuvan siitä Eurofighter vitjaan tiistaina.
 
Back
Top