Olisivatko saksassa muistaneet millainen katastrofi oli kun hankkivat Lockheedilta aikoinaan F-104 Starfightereita. Saksassa kone sai nimen Witwenmacher eli leskentekijä. Saksa menetti onnettomuuksissa 30% koneista. Lockheed on ennenkin myynyt niille scheissea kovaan hintaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II
Lento-ominaisuudet
Heinäkuussa 2015 vuodettiin ulos raportti kokeesta, jossa oli testattu F-35:n suorituskykyä klassisessa lähietäisyyden kaartotaistelussa. Referenssi-vastustajana toimi lisäpolttoainetankeilla varustettu F-16. Aikaisempina vuosina F-35:n on väitetty olevan liikehtelykyvyltään vähintään F-16 veroinen.[19] Kokeen perusteella F-35 on suurissa vaikeuksissa joutuessaan tykkitaisteluun.[20]
Heinäkuun lopulla 2015 Yhdysvaltain merijalkaväki antoi B-mallille alustavan operaatiokelpoisuuden. Syyskuussa 2015 julkaistiin saman vuoden heinäkuussa kirjattu raportti F-35B-mallin USS Waspilta toukokuussa tehdyistä lentosuorituksista. Gilmore raportoi huomattavista haasteista ja ongelmista koneiden luotettavuuteen ja huoltoon liittyen, sillä keskimäärin yksi kone lensi vain tunnin päivässä lukuisten poikkeusjärjestelyiden avulla.[21] Joulukuussa 2015 Gilmore varoittaa, että kehitysohjelman virallinen aikataulu on epärealistinen ja puutteellinen nykyhetkestä 2020-luvulle. Erityisen huolissaan hän on suunnitelmista leikata koeammunnoista 2/3 pois ajan voittamiseksi.[22]
DOT&E
DOT&E 2015 raportin mukaan jokaista 100 korjattua vikaa kohden löytyy 105 uutta ongelmaa. Normaalipainoisella lentäjällä on 23% todennäköisyys kuolla mikäli hän käyttää heittoistuinta. Koneen aseruuma ylikuumenee herkästi ja tärinä ylittää AMRAAM-ohjuksen spesifikaation. Kesällä operaatiokelpoiseksi julistettu B-versio ei kykene ilman ulkopuolista apua löytämään ja maalittamaan kohteita. ALIS-diagnostiikkatyökalusta löydettiin merkittäviä tietoturvaongelmia. Asetarkastaja Gilmore kritisoi jyrkästi Vsim-ohjelman puutteellisuutta, jolloin koneen todellista suorituskykyä ei voida mallintaa, tämän kompensoimiseksi hän vaatii pikaisesti järjestettäviä koelentoja. B-mallin alumiinirungosta löytyi yhä lisää murtumia. C-versiossa havaittiin yllättävä murtuma, joka keskeytti rasituskokeen.[23]
Gilmore esitti uuden raportin edustajainhuoneen kuulemistilaisuudessa 23. maaliskuuta 2016. Tammikuuhun mennessä tiedossa oli 931 avointa vikaa tai vajavuutta, joista noin sata kriittisiä. Muita huomioita olivat, että tyypin polttoaineenkulutus on vähintään 60 prosenttia korkeampi kuin F-16C:n ja 180 prosenttia korkeampi kuin A-10-maataistelukoneen. F-35:n nykyinen sisäänrakennettu optinen maalitusjärjestelmä oli todettu suorituskyvyltään edeltäjiään heikommaksi. Äskettäin suoritetussa elektronisen sodankäynnin harjoituksessa puolet koneista kääntyi jo matkalla takaisin ongelmien takia ja perille päässeet koneet eivät selviytyneet realistisessa elektromagneettisessa ympäristössä.[24] Huhtikuussa 2016 julkaistussa Yhdysvaltain valtiontalouden tarkastusviraston raportissa mainitaan ALIS-järjestelmästä kaksi keskeistä ongelmakohtaa. Sen käyttöönoton skaalautuvuus on epävarmaa, ja sen arkkitehtuurissa ei ole riittävästi redundanssia, mikä heikentää järjestelmän vikasietoisuutta.[25]
Elokuussa 2016 vuodettiin julki muistio, jossa mittavan vika- ja puutelistan lisäksi Gilmore varoittaa taistelukelpoisen 3F-version saavuttamisen olevan vakavasti uhattuna ajan ja rahojen käydessä vähiin.[26] DOT&E 2016 -raportissa teknisten vikojen ja puutteiden määräksi mainitaan yli tuhat. Virallista sarjavalmistuslupaa edeltävä IOT&E-testi voi lykkääntyä vuoteen 2020.[27] DOT&E 2017 -raportti listaa vikojen ja puutteiden määräksi yhä n. tuhat, joista n. 300 on kriittisiä suorituskyvyn kannalta.[28]
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockh...elopment#Concerns_over_performance_and_safety
https://www.businessinsider.com/pen...s-with-the-f-35-program-2018-8?r=US&IR=T&IR=T
https://www.pogo.org/investigation/2018/08/f-35-program-cutting-corners-to-complete-development/
- F-35:n vikoja on korjailtu paperilla muuttamalla niiden vakavuutta pienemmiksi ilman että vikoja olisi todellisuudessa korjattu. Täytyy saada koneet myyntiin.
https://www.news.com.au/technology/...s/news-story/89641090fc2a72b7f3cee8f91f652ea6
"WE shelled out billions on weapons known as the “iPhone of fighter jets”. Now they’re gathering dust — and could put us in trouble."
F-35 kuulostaa konseptina hienolta mutta vuosien myöhästymisistä ja kohtuuttomista budjetinylityksistä huolimatta tuntuu että koneesta ei tule valmista. Kyllähän häivekone jonka marineversio nousisi lyheltä kentältä ja voisi laskeutua Harrier-tyylisesti pienelle tienpätkälle kuulostaa hienolta. Ei vain näytä tulevan luotettavaa konetta. Koneessa on suunnitteluvikoja joita ei enää voida korjata. Paino on noussut niin suureksi että siipipinta-ala on nyt liian pieni. Tärinä koneessa ylittää Amraamin speksit. Tykki ampuu oikealle. Joko lentäjien happivaje on korjattu? Korroosion takia vuotavat polttoaineputket on ilmeisesti fiksattu. Koneen "aivoja" eli ALISia ei ilmeisesti tulla saamaan kuntoon. Kuulostaa vaativan paljon huoltoa ja jatkuvaa korjailemista ja virittämistä. Saksa ei ostanut koneita, Kanada perui F-35 -hankinnat ja laittoi tarjouskilpailun pystyyn. UK harkitsee leikkausta hankittavien koneiden määrään. Australia hankki F-35:n miellyttääkseen isoa kaveriaan että tämä sitten tulisi apuun jos tiukka paikka tulee. Liittolaissuhde kunnossa. Sinänsä se on vahva perustelu sekin koneen hankkimiselle.
F-18 oli aikanaan hyvä ja toimiva ratkaisu. Kiinnostavaa seurata mitä tällä kertaa hommasta tulee. LM:llä on vielä aikaa saada toimiva kone suomeen testeihin.