Bongasin Maanpuolustus-nimisen Facebook-ryhmän. Ei näytä olevan samaa porukkaa kuin täällä. Valitettavasti...
Tämä oli kyllä tyhjentävä. On se Gripen kova!
"Tassa vahan meille ajateltavaa. Mutta tietenkin Ilmavoimien upseerit tietavat tamankaiken ja tottakai paljon enemmankin. Siis myoskin sen mika on joko minun teidoistani muutunut tai on vaarin, mutta ajatelkaapa silti tata:
- Saabin J39 E lentotunti maksaa noin 4 tonnia ja F-35 n. 30 tonnia.
- Saabia tarvitaan huoltaa n. 4 tuntia yhta lentotuntia varten.
F-35 n. 50 tuntia. (Tosin tavoite on n. 30 tuntia.)
- Saabin saa uudelleen aseistettua ja tankattua tien varressa 10 minuutissa 5 kaverin voimalla. F-35 saattaa jopa tarvita lammitetyn hallin ja paljon enemman aikaa ja porukkaa.
- Kumpikin pystyy olemaan jatkuvassa nopeassa yhteydessa maahan, ilmaan ja merelle.
- Saabiin kayvat kaikki nykyiset F-18 aseet ja kaikki parhaat eurooppalaiset aseet. F-35 on rajoitettu kumpienkin suhteen.
- Saab pystyy lentamaan yliaaninopeutta ilman jalkipoltinta 1522 km/t. F-35 ei.
-Saabin huippunopeus on 2450 km/t. F-35 1920 km/t.
-Saab on tutkassa n. 10 suurempi. Mutta jos F-35ssa on Saabia vastaava kuorma ne ovat n. saman kokoisia.
- Huippu vauhdilla kummassakin on jalkipoltin paalla ja nakyvat IRSTissa yhta hyvin.
- Kummankin IRST nakee haivekoneet passiivisesti eli julkaisematta omaa paikkansa. Mutta ISRT nakee vain n. 40 km paahan.
- Yhden F-35 hinnalla saa kaksi J39 E.
- Saab parjaa hyvin kaikkia Venajan nykyisia taistelukoneita vastaa. Jopa Sukhoi Su-57 jonka Saab nakee IRSTin ansiosta.
- Sitten se iso ero yhteen laskettuna: Saabilla lennetaan n. 10 kertaa enemman taistelulentoja kuin F-35 samassa ajassa.
- Mutta F-35sssa on AN-APG-81 AESA tutka joka nakee maalit 150 km asti. Saabin Selex ES-05 Aesa nakee 90 km+ asti. Eli F-35 pystyy hyodyntamaan AMRAAM AIM120D mallin miltei koko kantamaa.
- Saabin Aesa nakee ehka n. 200 astetta ymparilleen. F-35 AESA nakee ilmeisesti kapemmalle alueelle.
- F-35 AESA pystyy seuraamaan 23 maalia saman aikaisesti. Saab vain 10.
- FG-35 on DAS joka automaattisesti seuraa kaikkea jokapuolella tapahtuvaa. (The F-35’s Distributed Aperture System (DAS), developed by Northrop Grumman, is the only 360-degree, spherical situational awareness system.)
- F-35 Taistelujarjestelmat - Mission systems ovat todennakoisesti maailman parhaat. (Mission systems - operating software, avionics, integrated electronic sensors, displays and communications systems that collect and share data with the pilot and other friendly aircraft, providing unmatched situational awareness at sea, in the air and on the ground.)
- F35 pytyy ilmaisesti seurraamaan Ballistia ohjuksia n. 1300 km paasta. Saab?
Mutta:
-Eilinkaarikulut Saabissa ovat vain murto osan F-35 kuluista.
-Minusta siis tuntuu etta Suomen kannattaisi hankkia n. 64 J-39 E/F mallia.
- Koska Saabin osto- ja elinkaarikulut ovat niin paljon alemmat kuin budjetointu 7-10 miljardia, Suomen pitaisi myos ostaa myos pieni maara - n. 18 kpl - F-35 sen haiveominaisuuksien vuoksi vaikeisiin tutkaymparistoihin ja sen ylivoimaisten mission systeemien vuoksi. Kumpikin kone pystyy taysin operoimaan yhdessa ja toisiaan tukien."
Tämä oli kyllä tyhjentävä. On se Gripen kova!
"Tassa vahan meille ajateltavaa. Mutta tietenkin Ilmavoimien upseerit tietavat tamankaiken ja tottakai paljon enemmankin. Siis myoskin sen mika on joko minun teidoistani muutunut tai on vaarin, mutta ajatelkaapa silti tata:
- Saabin J39 E lentotunti maksaa noin 4 tonnia ja F-35 n. 30 tonnia.
- Saabia tarvitaan huoltaa n. 4 tuntia yhta lentotuntia varten.
F-35 n. 50 tuntia. (Tosin tavoite on n. 30 tuntia.)
- Saabin saa uudelleen aseistettua ja tankattua tien varressa 10 minuutissa 5 kaverin voimalla. F-35 saattaa jopa tarvita lammitetyn hallin ja paljon enemman aikaa ja porukkaa.
- Kumpikin pystyy olemaan jatkuvassa nopeassa yhteydessa maahan, ilmaan ja merelle.
- Saabiin kayvat kaikki nykyiset F-18 aseet ja kaikki parhaat eurooppalaiset aseet. F-35 on rajoitettu kumpienkin suhteen.
- Saab pystyy lentamaan yliaaninopeutta ilman jalkipoltinta 1522 km/t. F-35 ei.
-Saabin huippunopeus on 2450 km/t. F-35 1920 km/t.
-Saab on tutkassa n. 10 suurempi. Mutta jos F-35ssa on Saabia vastaava kuorma ne ovat n. saman kokoisia.
- Huippu vauhdilla kummassakin on jalkipoltin paalla ja nakyvat IRSTissa yhta hyvin.
- Kummankin IRST nakee haivekoneet passiivisesti eli julkaisematta omaa paikkansa. Mutta ISRT nakee vain n. 40 km paahan.
- Yhden F-35 hinnalla saa kaksi J39 E.
- Saab parjaa hyvin kaikkia Venajan nykyisia taistelukoneita vastaa. Jopa Sukhoi Su-57 jonka Saab nakee IRSTin ansiosta.
- Sitten se iso ero yhteen laskettuna: Saabilla lennetaan n. 10 kertaa enemman taistelulentoja kuin F-35 samassa ajassa.
- Mutta F-35sssa on AN-APG-81 AESA tutka joka nakee maalit 150 km asti. Saabin Selex ES-05 Aesa nakee 90 km+ asti. Eli F-35 pystyy hyodyntamaan AMRAAM AIM120D mallin miltei koko kantamaa.
- Saabin Aesa nakee ehka n. 200 astetta ymparilleen. F-35 AESA nakee ilmeisesti kapemmalle alueelle.
- F-35 AESA pystyy seuraamaan 23 maalia saman aikaisesti. Saab vain 10.
- FG-35 on DAS joka automaattisesti seuraa kaikkea jokapuolella tapahtuvaa. (The F-35’s Distributed Aperture System (DAS), developed by Northrop Grumman, is the only 360-degree, spherical situational awareness system.)
- F-35 Taistelujarjestelmat - Mission systems ovat todennakoisesti maailman parhaat. (Mission systems - operating software, avionics, integrated electronic sensors, displays and communications systems that collect and share data with the pilot and other friendly aircraft, providing unmatched situational awareness at sea, in the air and on the ground.)
- F35 pytyy ilmaisesti seurraamaan Ballistia ohjuksia n. 1300 km paasta. Saab?
Mutta:
-Eilinkaarikulut Saabissa ovat vain murto osan F-35 kuluista.
-Minusta siis tuntuu etta Suomen kannattaisi hankkia n. 64 J-39 E/F mallia.
- Koska Saabin osto- ja elinkaarikulut ovat niin paljon alemmat kuin budjetointu 7-10 miljardia, Suomen pitaisi myos ostaa myos pieni maara - n. 18 kpl - F-35 sen haiveominaisuuksien vuoksi vaikeisiin tutkaymparistoihin ja sen ylivoimaisten mission systeemien vuoksi. Kumpikin kone pystyy taysin operoimaan yhdessa ja toisiaan tukien."