Miksi Typhoon vikaksi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kallis, menee paaliin mahdollisesti liian aikaisin, Eurofighter-konsortio poliittinen sekasikiö.Miksi Typhoon vikaksi?
Miksi Typhoon vikaksi?
Kallis, menee paaliin mahdollisesti liian aikaisin, Eurofighter-konsortio poliittinen sekasikiö.
Miten rankkaisitte koneet, jos perusteena olisi ISR-kyky ja sen reaaliaikainen jakaminen muille puolustushaaroille?
Itsehän varmaan laittaisin F-35:n kärkeen. Sen jälkeen menee sitten jo hankalammaksi. Pelkkänä koneena Rafale olisi ehkä kakkonen. Toisaalta Super Hornet Growlerilla höystettynä menisi ehkä Rafalen edelle? Vikaksi Typhoon ja viimeistä edeltäväksi Gripen.
Saa nähdä.Toisaalta EOTS on vanhentunut nykyisin käytössä oleviin maalinosoitussäiliöihin nähden, eikä koneeseen saa varsinaista tiedustelusäiliötä.
Näitä puutteita saataisiin korjattua, jos Lockheedin markkinoima Advanced EOTS sisällytettäisiin tuleviin blokkeihin. Tästä ei kai vielä ole päätöstä Block 4:n osalta. Varmaankin jossain vaiheessa EOTS uudistetaan, mutta se ei välttämättä ole hirveän korkealla prioriteettilistalla.
Lockheed signaled its dissatisfaction with Northrop at the Singapore Air Show in April when Lockheed’s director of F-35 international business development, Steve Over, told Aviation Week: “We’ve found a supplier that can produce a better DAS system at a significantly lower price that has significantly better performance. So, we’re trying to find a way to break that into production right now. It’s somebody other than Northrop.”
The Raytheon-built DAS will be integrated into F-35 aircraft starting with Lot 15 aircraft, expected to begin deliveries in 2023.
Toisaalta EOTS on vanhentunut nykyisin käytössä oleviin maalinosoitussäiliöihin nähden, eikä koneeseen saa varsinaista tiedustelusäiliötä. Reccelite taitaa olla integroitu sekä Gripeniin että Typhooniin, ja Super Hornetiin ja Rafaleen on omat, isommat tiedustelusäiliöt (SHARP/Reco NG). F-35:sta puuttuu myös kyky lähettää reaaliaikaista kuvaa EO-järjestelmistä, maalinosoitus- ja tiedustelusäiliöissä on omat datalinkit tätä varten.
Näitä puutteita saataisiin korjattua, jos Lockheedin markkinoima Advanced EOTS sisällytettäisiin tuleviin blokkeihin. Tästä ei kai vielä ole päätöstä Block 4:n osalta. Varmaankin jossain vaiheessa EOTS uudistetaan, mutta se ei välttämättä ole hirveän korkealla prioriteettilistalla.
Eikös niissä ole se MADLOsaisikohan kukaan
http://www.doria.fi/bitstream/handl...d=713DF32AE4D09BECACA51D25947699C8?sequence=1F-35 sisältää kaksi erilaista datalinkkijärjestelmää. Ensimmäinen järjestelmä on multifuction advanced data link (MADL). Toinen järjestelmä on Link-16. MADL:n avulla koneet pystyvät lähettämään informaatiota ja dataa toisilleen, kuten Raptorit voivat lähettää IFDL:n avulla.
MADL-järjestelmän heikkoutena voidaan pitää sitä, että järjestelmää ei ole millään muulla ilma-aluksella käytössä kuin F-35:lla. Tämän myötä F-35 ja F-22 eivät pysty lähettämään dataa toisilleen vaan toimivat omissa eristetyissä järjestelmissään. Link-16-järjestelmän avulla F-35 pystyy lähettämään ja vastaanottamaan informaatiota vanhemman kaluston kanssa.
Miten rankkaisitte koneet, jos perusteena olisi ISR-kyky ja sen reaaliaikainen jakaminen muille puolustushaaroille?
Itsehän varmaan laittaisin F-35:n kärkeen. Sen jälkeen menee sitten jo hankalammaksi. Pelkkänä koneena Rafale olisi ehkä kakkonen. Toisaalta Super Hornet Growlerilla höystettynä menisi ehkä Rafalen edelle? Vikaksi Typhoon ja viimeistä edeltäväksi Gripen.
Kysymys varmaan oli minulle osoitettu, ts. koski ISR-kykyjä?
No, viimeiseksi siksi, koska
-Kone edustaa useamman vuosikymmenen vanhaa suunnittelua ja päivitystahti on ymmärtääkseni ollut vaatimaton
-Verkottuminen tapahtuu vain Link 16 kautta
-Sveitsin skabassa Typhoon sijoittui tiedustelun osalta Rafalea (paras) ja Gripeniä (täytti melkein minimivaatimukset) alemmaksi (minimivaatimuksia ei saavutettu)
-Tanskan skabassa Typhoon sijoittui NTISR ja SCAR -tehtäväosioissa Super Hornetia heikommin ollen ensimmäisessä hieman parempi kuin F-16 ja jälkimmäisessä hieman huonompi kuin F-16
Reccelite taitaa olla integroitu sekä Gripeniin että Typhooniin, ja Super Hornetiin ja Rafaleen on omat, isommat tiedustelusäiliöt (SHARP/Reco NG).
Kuinka tärkeää kuvaustiedustelu on kokonaisuudessa? Olen ajatellut, että eri sensoreilta tulevan tiedon yhdistäminen olisi kaikkein tärkeintä. Tässä F-35:n pitäisi olla loistava. Toinen kysymys on, mikä on radiotiedustelun ja tutkalla tehtävän kartoituksen suhde kuvaustiedusteluun.
Kuinka tärkeää kuvaustiedustelu on kokonaisuudessa? Olen ajatellut, että eri sensoreilta tulevan tiedon yhdistäminen olisi kaikkein tärkeintä. Tässä F-35:n pitäisi olla loistava. Toinen kysymys on, mikä on radiotiedustelun ja tutkalla tehtävän kartoituksen suhde kuvaustiedusteluun.
Ratkaiseva ero Sveitsissä Rafalen, Typhoonin ja Gripenin välillä oli, että Rafale oli varustettu isommalla kuvaus/tiedustelupodilla.
Eli on relevantti hyvin, hyvin harvoin.Vähän erikoinen tämä sinun suhtautuminen tuohon Sveitsin evaluaatioon, se tuntuu olevan relevantti silloin, kun se kertoo Gripenin erinomaisuudesta, muuten taas sitten ei.
Mistä niin päättelet?
Sveitsiläiset kiittelivät Rafalen Recce Podin erinomaista suorituskykyä ja totesivat että Typhoonin ja Gripenin käyttämä Recce Lite:n suorituskyky tarjosi vain perustason suorituskyvyn tiedustelutehtäviin.
Jussi ilmiselvästi kaipailee 80 luvun ruotsia takaisin.
Näinhän tuo tosiaan oli. Arvioinnin reconnaissance-kategorian perässä oli vielä IMINT. Miksiköhän Gripen pärjäsi paremmin kuin EF, vaikka molemmissa oli sama säiliö?
Vähän erikoinen tämä sinun suhtautuminen tuohon Sveitsin evaluaatioon
Eivät Tanskalaisetkaan muutama vuosi sitten kovin korkealle EF:ää tuossa kategoriassa (NTISR)Näinhän tuo tosiaan oli. Arvioinnin reconnaissance-kategorian perässä oli vielä IMINT. Miksiköhän Gripen pärjäsi paremmin kuin EF, vaikka molemmissa oli sama säiliö?
Jos Typhoon on 2020-luvulla eri kone niin on Rafalekin. Tunnettua lienee jo että Rafaleen päivitykset ovat valmistuneet paljon nopeammin kuin Typhooniin.Typhoon on ihan eri peto v. 2025. On hyvin mahdollista, että Typhoon olisi Suomelle Rafalea parempi kone.
Gripenin osalta tulkinnat ovat vielä haastavampia, koska Sveitsiläiset evaluoivat vanhan Gripenin ja pyrkivät sitten ennustamaan uutta.
Tästä voikin ottaa esimerkin. Mitä sanoisit, että missä kolmikosta EF, Rafale ja Gripen E on tällä hetkellä paras EW-järjestelmä? Miten koneet vertautuvat toisiinsa? Muutkin saavat kommentoida.
Jos Typhoon on 2020-luvulla eri kone niin on Rafalekin. Tunnettua lienee jo että Rafaleen päivitykset ovat valmistuneet paljon nopeammin kuin Typhooniin.
Rafalen F4 päivitys tulee käyttöön 2024 ja Rafalen monitoimisuus korostuu Typhooniin verrattuna kun se saa käyttöönsä 1000 kg:n AASM-pommit, uuden MICA-ER ilmataisteluohjuksen, parannukset sensoreihin (mm. Spectra-järjestelmä saa samantyyppisen geopaikannuskyvyn maatutkia vastaan kuin Superbug block 3 ja Growler), satelliittikommunikaation, kypärätähtäimen, suuren kapasiteetin datalinkin yms.yms. Dassault on lisäksi käynnistänyt Rafalea koskevan kyberuhkia vastaan tehtävän suojauksen kehittämisen.
Dassault on myös valmiimpi tukemaan Rafalea pidemmälle kuin Eurofighter-yhteisö ja BAE. Se missä Rafale on Typhoonia jäljessä on netistä ja lehdistä lukemani perusteella ohjaamoystävällisyys, kypäränäytön puute ja korkeasuorituskyky.
Rafale sensijaan hakkaa Typhoonin alle 3000 m korkeudessa kaarroissa ja monitoimisuudessa. Operaatio Harmattan Libyassa oli ensimmäinen jonkinlainen testi koneen selviytymiskyvylle, koska Rafalet hyökkäsivät ilman ELSO-tukea ensimmäisinä Libyan ilmapuolustusta vastaan. Siinä vaiheessa Typhooneilla ei tehty muuta kuin valvottiin ilmatilaa ja suojattiin vanhoja Tornadoja, jotka kantoivat Storm Shadoweita. Rafale kykeni jo tuolloin huomattavan joustavasti käyttämään ilmasta-ilmaan ja ilmasta- maahan aseita samalla tehtävällä eikä tarvinnut saattajia.
Minusta Typhoonissa näkyy tuo perinteisen ilmaherruushävittäjän leima, koska se suunniteltiin siihen etupäässä kylmänsodan lopulla. Konetta on ollut vaikea parantaa TR1-TR3 versioiden välillä ja monitoimisuutta on lisätty vasta jälkikäteen. Tämä omnirole on kuitenkin huomioitu Rafalessa alusta saakka, joten minusta se on kokonaisuudessa monitoimisempi ja kyvykkäämpi kuin Typhoon.
Siinä mielessä Typhoon ei ole mikään tulevaisuuden kone vaan lähinnä kylmän sodan jäänne, koska suunnitteluperusteet oli valittu vallitsevan tilanteen mukaan eikä tulevaisuuden.