Eli vähemmän koneita ja lentotunnit vuodessa samaa luokkaa kuin suuremmalla määrällä
Huom. Jos tarkoitti, niin nimenomaan tässä olisi ajatusvirhe. Lentotunnit eivät todellakaan olisi samaa luokkaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eli vähemmän koneita ja lentotunnit vuodessa samaa luokkaa kuin suuremmalla määrällä
Todennäköisesti ei, vain teoriassa. Huollot tulisivat muuten vauhdilla eteen ja ne ruuhkauttaisivat perushuollon.Huom. Jos tarkoitti, niin nimenomaan tässä olisi ajatusvirhe. Lentotunnit eivät todellakaan olisi samaa luokkaa.
Todennäköisesti ei, vain teoriassa. Huollot tulisivat muuten vauhdilla eteen ja ne ruuhkauttaisivat perushuollon.
Tuossa video, jossa AIM-9 asennetaan F-22 sivurackille. Sen hakupää on selvästi ulkona laukaistaessa.
Tämä (kin) asia on aika monta kertaa käsitelty.
Kyseessä on turvallisuus. Lasku ja nousu on tarvittaessa pystyttävä keskeyttämään. Tässä artikkeli parin päivän takaa:
F-35 -ohjaaja ”Shock”: ”Kun ensimmäistä kertaa lentää taktiseen tilanteeseen, jossa kukaan ei huomaa sinua, se tuntuu epätodelliselta”
Sensorifuusio ja häiveominaisuudet muuttavat taistelulentämistä ja taktiikoita.www.tekniikkatalous.fi
Kyllä se jostain korpikentältä nousee varmaan siinä kuin muutkin. Kone vaan sitten päätyy lepikkoon jos jotain yllättävää sattuu. Mutta niin päätyvät muutkin.
Voi voi.
450 on dassaultin sivuilla.8000 jalkaa eli 2400 metriä lienee se rauhanajan vaatimus F-35:lle. En tiedä mutta arvaan että Rafalen vastaava ei ole 450 metriä vaan sielläkin puhutaan ihan normi kiitoradan pituudesta.
Approach speed | less than 120 knots |
Landing ground run | 450 m (1,500 ft) without drag-chute |
8000 jalkaa eli 2400 metriä lienee se rauhanajan vaatimus F-35:lle. En tiedä mutta arvaan että Rafalen vastaava . Tai onhan tuossa että F-35:lla se on alle 2400m. .
Ja kuten @Raveni ansiokkaasti korosti on siinä tosiaan vänkyrä niin päin että luku on alle 2400 eikä YLl kuten ylempänä kirjoitin.
450 on dassaultin sivuilla.
Tarkemmin ei ole sanottu mitä tarkoittaa.
https://www.dassault-aviation.com/en/defense/rafale/specifications-and-performance-data/
Approach speed less than 120 knots Landing ground run 450 m (1,500 ft) without drag-chute
Jos lentotuntimäärä / kone ei laske niin miten käyttökustannuksista voidaan säästää? Pitämällä vähemmän lentäjiä rivissä tietysti mutta siinä on riskinsä.
Ilmavoimien tavoite lentotunneissa Hornet-kalustolla on 9000 vuodessa ja se jaettuna piloteille niin että pilotit saisivat vähintään 100 tuntia per lentäjä. NATO-vaatimus on 120 muistaakseni ja ilmavaivat ei tästä 9k määrästä halua mennä alaspäin. Pv-uudistuksessa käytiin 8900 tunnissa ja se oli ongelma taitojen ylläpitämiseksi. Toki monissa maissa osa lentotunneista kuluu siirtolentoihin eri paikkoihin ja suomessa tuo määrä on kai pääasiassa sitä itse asiaa eli taisteluharjoittelua.
.
Näin ei ole sillä vaihtoehtona konemäärässä on käytännössä 3 laivuetta vs 2 laivuetta. Jälkimmäisessä tapauksessa koulutuksessa on vähemmän lentäjiä kerrallaan jolloin tarvitaan vähemmän lennonopettajia, tukeutumisfasiliteetteja ym.Lentotuntien kokonaismäärää voi supistaa hankkimalla vähemmän koneita. Niillä voi sitten lennellä vanhaan malliin. Jos hankitaan 60 koneen sijasta 50 niin lentotunnin hinta voi nousta 20%
Olen hyvin hämmästynyt jos tuo Rafalen 450m pitää sisällään rauhanaikaisessa koulutuskäytössä vaadittavat turvamarginaalit.
Noihin laskeutumisiin ja nousuihin voisi sanoa, että:
Luuloa, mutta oletan kaikkien ehdokkaiden esittävän ratkaisunsa maantietukikohtien käyttöön. Oletteko muuten huomanneet, että ulkomaalaiset ilmavoimat ovat käyneet viime aikoina harjoittelemassa meillä päinjärjestetyissä yhteisharjoituksissa myös tällaisia maantieoperointeja? Ja koneina ovat olleet usein...
Näin ei ole sillä vaihtoehtona konemäärässä on käytännössä 3 laivuetta vs 2 laivuetta. Jälkimmäisessä tapauksessa koulutuksessa on vähemmän lentäjiä kerrallaan jolloin tarvitaan vähemmän lennonopettajia, tukeutumisfasiliteetteja ym.
Laitoin sinulle, koska väitit että F-22 IP-ohjukset eivät olisi yhtä optimaalisessa laukaisupaikassa kuin J-20. Ohjusten hakupäät eivät siis sijainnin puolesta ole mitenkään olennaisesti erilaisia että se vaikuttaisi suorituskykyyn. Tästä ei ole ainakaan mitään faktaa olemassa.Laitoitko väärään ketjuun?
Totta kai se on ulkona laukaistaessa.
Kysymys on siitä, miten paljon se auki pitäminen vaikuttaa ja millaiset viiveet aukaisemisesta laukaisuun on.
Hieno laskeutuminen, mutta tee sama A-mallilla niin ilmeet ovat . Siis ei lasketa, kun B ei ole HX -kilpailussa mukana. Viggen antaa kivasti referenssiä siihen, miten lyhyillä pätkillä voi liikahdella.
Lasketaanko tämä?