Mili
Eversti
Kannattaa lukea ajatuksella niitä HX -hankkeen sivuja.
Linkki kiitos.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa lukea ajatuksella niitä HX -hankkeen sivuja.
Mistäs sinä tiedät mitkä mallit F-35:sta HX:ssä ovat mukana? Lämärin tarjousta ei ole avattu, todennäköisesti A, mutta varmaa tietoa ei ole. Jos et tietysti sitten ole jollain tavalla mukana HX:ssä.Hieno laskeutuminen, mutta tee sama A-mallilla niin ilmeet ovat . Siis ei lasketa, kun B ei ole HX -kilpailussa mukana. Viggen antaa kivasti referenssiä siihen, miten lyhyillä pätkillä voi liikahdella.
B on oikeastaan Harrierin kaltainen (supersellainen) VSTOL -kone, joka on tehty erittäin lyhyisiin tai pystysuoriin nousuihin ja laskuihin. F-35B soveltuisi kyllä käyttöön lyhyillekin maantiepätkille.
Mutta, kaikilla valmistajilla on ollut tiedossa, mitä kenttä- ja operointivaatimuksia Ilmavoimat on asettanut koneille.
Perustan ”tietoni” foorumin Santeritietäjien (tm) vankkumattomaan tulkintaan siitä, mitä F-35 -mallia meille ollaan hankkimassa. Ja jos kaivelisimme hieman ketjuja, niin voisimmeko todeta: ”Et tu, Brute”?Mistäs sinä tiedät mitkä mallit F-35:sta HX:ssä ovat mukana? Lämärin tarjousta ei ole avattu, todennäköisesti A, mutta varmaa tietoa ei ole. Jos et tietysti sitten ole jollain tavalla mukana HX:ssä.
Juu, kaivele vaan. Olen todennut aikaisemminkin että luulemme tietävämme meille tarjottavan A:ta, mutta oikeasti tietoa ei ole.Perustan ”tietoni” foorumin Santeritietäjien (tm) vankkumattomaan tulkintaan siitä, mitä F-35 -mallia meille ollaan hankkimassa. Ja jos kaivelisimme hieman ketjuja, niin voisimmeko todeta: ”Et tu, Brute”?
Totta kai Lämy voi tarjota kaikkea, mitä sillä on. Mutta mahtuuko se meidän talousraamiin ilman special price just for youta?
Toisen luulo on toisen tieto, niinhän se menee. Uskossa Tietäjien Tietoon olen elänyt ja nyt julistetaan syntiseksi. Vähän kuin nykypäivän politikointi monissa eri asioissa; aina olet väärässä ja maksava osapuoli.Juu, kaivele vaan. Olen todennut aikaisemminkin että luulemme tietävämme meille tarjottavan A:ta, mutta oikeasti tietoa ei ole.
Linkki kiitos.
Kyllä, luultavasti A jota tarjoavat.L&M:n tarjousta ei ole missään avattu, mutta eiköhän siinä ole A-versiota kaupattu. Muuten hinta olisi suolaisempi ja B-versio voi olla esimerkiksi hankalampi sekä kalliimpi huoltaa. C-versiota ei ole tilannut kukaan muu kuin US NAVY, joten sekin aika epävarmalla pohjalla.
Lockheed Martin on luvannut, että se saa laskettua F-35 yksikköhinnan 80 miljoonaan dollariin jo ensi vuonna.
Lisäksi pitää huomioida se, että Saab ei ole saanut Suomelle tarjoamaansa Gripeniä vielä edes valmiiksi, joten sen edullisuuskin on vielä toistaiseksi teoriaa.
Turkkari näköjään valinnut puolensaTurun Sanomat
Boom
Kuvaamalla uutisissa tilanteen totuudenmukaisesti
Kyllä nyt on Turun Sanomat ryhtyneet LMn kätyrilobbareiksi. Puhumalla totta. Perkele vieköön!Voiko niljakkaampaa journalismia olla
Olen jo pidempään nettilehtien selailussa huomannut, että TS on mielestäni kotimaan lehdistä aivan kärkipäätä. Sanomalehtityylisistä ehkä paras.Turun Sanomat
Boom
Piti, EMALSit kuten uusiin jenkkitukialuksiin. Lissuissahan ei ole höyrypannua vaan generaattoreille kaasuturbiinit ja dieselit ja sähköinen propulsio. Katapulttiasiaa veivattiin pitkään ja hartaasti edestakaisin, sitten päätyivät Hra B:hen ja perinteiseen hyppyriin.C:n osalta oli kai alunperinkin selvää että US NAVY on ainoa käyttäjä? Vai pitikö brittien uusiin tukialuksiin alunperin tulla katapultit?
Oikeastaan STOVL koska ei se pystysuoraan nouse paitsi ehkä testeissä melkein tyhjänä. Yksi ongelma maantiekäytössä voisi olla moottorin puhkuma lämpö. Voi asfaltti alkaa kuplimaan siinä alla. En ole nähnyt videoita pystysuorasta lennätyksestä muilla kuin lentokantta vastaavilla pinnoilla.B on oikeastaan Harrierin kaltainen (supersellainen) VSTOL -kone, joka on tehty erittäin lyhyisiin tai pystysuoriin nousuihin ja laskuihin. F-35B soveltuisi kyllä käyttöön lyhyillekin maantiepätkille.
Muistelisin että "landing ground run" on matka ensikosketuksesta stoppiin. Voisi sanoa että "jarrutusmatka". Tuohon sitten ainakin 50 metriä etuvaraa jos on aakeeta laakeeta, enemmän jos on mehtää tai kerrostalo. Ja takavaraa tietysti. Veikkaan että tuo lukema on aika kesäkeleillä, talvisella iljanteella voi lipsahtaa aika lailla pidemmäksikin, varsinkin jos jarruvarjoa säästellään vain todella huonoihin keleihin tai kehnosti menneisiin laskuihin, pyöräjarrut on kuitenkin isommassa roolissa kuin lentojarru. Joku 800 m voisi olla hyvä veikkaus käytännössä toimivasta minimistä? (Rafalea on kehuttu laskeutumisominaisuuksista ja vissiin ihan syystä.)450 on dassaultin sivuilla.
Tarkemmin ei ole sanottu mitä tarkoittaa.
https://www.dassault-aviation.com/en/defense/rafale/specifications-and-performance-data/
Approach speed less than 120 knots Landing ground run 450 m (1,500 ft) without drag-chute
Olet kyllä asian ytimessä siinä, että ihan mistä tahansa sepelipihasta ei B taida pystysuoraan olla mukava nosteltava. Moottorissa on julmetusti tehoa, mikä on , mutta se teho laittaa liikkeelle melkoisen lämmön ja puhalluksen. Lähtöpisteen ympärille muodostuu ilman erityisiä nousualustoja (sellaisia on tietääkseni kehitetty) kiva 360˚ hiekkapuhallusalue. No pain, no gain.Oikeastaan STOVL koska ei se pystysuoraan nouse paitsi ehkä testeissä melkein tyhjänä. Yksi ongelma maantiekäytössä voisi olla moottorin puhkuma lämpö. Voi asfaltti alkaa kuplimaan siinä alla. En ole nähnyt videoita pystysuorasta lennätyksestä muilla kuin lentokantta vastaavilla pinnoilla.
No, akateemista jaarittelua sunnuntain ratoksi, A:han se tulee olemaan. Sen jopa näin sanottuna jossain artikkelissa, mutta nyt en saa päähäni onko se jopa jossain virallisessa julkaisussa vilahtanut (että nimenomaan A on ehdokkaana, ei muut versiot).
... Olen todennut aikaisemminkin että luulemme tietävämme meille tarjottavan A:ta, mutta oikeasti tietoa ei ole.
Olisiko muricaneilla kuitenkin olemassa vielä SH+Murisija toisen valmistajan vaihtoehtona? Vai ei? Joko se putosi pois kisasta?Kyllä, luultavasti A jota tarjoavat.
Tietysti, jos foorumilaisten huolet koneen sopivuudesta "korpikentille" realisoituvat, ei sitten ole amerikkalaisilla muuta vaihtoehtoa kuin tarjota B:tä tai C:tä...