Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Hieno laskeutuminen, mutta tee sama A-mallilla niin ilmeet ovat o_O. Siis ei lasketa, kun B ei ole HX -kilpailussa mukana. Viggen antaa kivasti referenssiä siihen, miten lyhyillä pätkillä voi liikahdella.

B on oikeastaan Harrierin kaltainen (supersellainen) VSTOL -kone, joka on tehty erittäin lyhyisiin tai pystysuoriin nousuihin ja laskuihin. F-35B soveltuisi kyllä käyttöön lyhyillekin maantiepätkille.

Mutta, kaikilla valmistajilla on ollut tiedossa, mitä kenttä- ja operointivaatimuksia Ilmavoimat on asettanut koneille.
Mistäs sinä tiedät mitkä mallit F-35:sta HX:ssä ovat mukana? Lämärin tarjousta ei ole avattu, todennäköisesti A, mutta varmaa tietoa ei ole. Jos et tietysti sitten ole jollain tavalla mukana HX:ssä.
 
Mistäs sinä tiedät mitkä mallit F-35:sta HX:ssä ovat mukana? Lämärin tarjousta ei ole avattu, todennäköisesti A, mutta varmaa tietoa ei ole. Jos et tietysti sitten ole jollain tavalla mukana HX:ssä.
Perustan ”tietoni” foorumin Santeritietäjien (tm) vankkumattomaan tulkintaan siitä, mitä F-35 -mallia meille ollaan hankkimassa. Ja jos kaivelisimme hieman ketjuja, niin voisimmeko todeta: ”Et tu, Brute”? ;)

Totta kai Lämy voi tarjota kaikkea, mitä sillä on. Mutta mahtuuko se meidän talousraamiin ilman special price just for youta?
 
Perustan ”tietoni” foorumin Santeritietäjien (tm) vankkumattomaan tulkintaan siitä, mitä F-35 -mallia meille ollaan hankkimassa. Ja jos kaivelisimme hieman ketjuja, niin voisimmeko todeta: ”Et tu, Brute”? ;)

Totta kai Lämy voi tarjota kaikkea, mitä sillä on. Mutta mahtuuko se meidän talousraamiin ilman special price just for youta?
Juu, kaivele vaan. Olen todennut aikaisemminkin että luulemme tietävämme meille tarjottavan A:ta, mutta oikeasti tietoa ei ole.
 
Juu, kaivele vaan. Olen todennut aikaisemminkin että luulemme tietävämme meille tarjottavan A:ta, mutta oikeasti tietoa ei ole.
Toisen luulo on toisen tieto, niinhän se menee. Uskossa Tietäjien Tietoon olen elänyt ja nyt julistetaan syntiseksi. Vähän kuin nykypäivän politikointi monissa eri asioissa; aina olet väärässä ja maksava osapuoli. :D

Mutta, odotellaan vain sitä oikeaa tietoa, jos sitä joskus nojatuoli-ilmamarsalkkatasolle leimataan.

Ja edelleen, oli se Viggenin pysähtyminen piilotetulla videolla aika seisahdus kun vauhtiakin oli laskeutuessa jonkin verran jäljellä. Nousukin sujui mallikkaasti. Hyvä referenssi omassa lokerossaan ja tietysti historiaa. Niin, nyt ollaan kasaamassa aika isoa nykyaikaista kirjahyllyä, johon tulee monenlaisia laatikostoja. Suap nähä. Jännittää ihan. Vähän.
 
L&M:n tarjousta ei ole missään avattu, mutta eiköhän siinä ole A-versiota kaupattu. Muuten hinta olisi suolaisempi ja B-versio voi olla esimerkiksi hankalampi sekä kalliimpi huoltaa. C-versiota ei ole tilannut kukaan muu kuin US NAVY, joten sekin aika epävarmalla pohjalla.
 
L&M:n tarjousta ei ole missään avattu, mutta eiköhän siinä ole A-versiota kaupattu. Muuten hinta olisi suolaisempi ja B-versio voi olla esimerkiksi hankalampi sekä kalliimpi huoltaa. C-versiota ei ole tilannut kukaan muu kuin US NAVY, joten sekin aika epävarmalla pohjalla.
Kyllä, luultavasti A jota tarjoavat.

Tietysti, jos foorumilaisten huolet koneen sopivuudesta "korpikentille" realisoituvat, ei sitten ole amerikkalaisilla muuta vaihtoehtoa kuin tarjota B:tä tai C:tä... ;)
 
Viimeksi muokattu:
C:n osalta oli kai alunperinkin selvää että US NAVY on ainoa käyttäjä? Vai pitikö brittien uusiin tukialuksiin alunperin tulla katapultit?
 
Ja Cn määräkin on aika pieni.

Kun puolet USAn ilmatukialusten lennostojen 40-48 hävittäjästä on Super Hornetteja, niin jäljelle jää 11 alukselle 220-268 F-35Ctä.

Ei tuohon tyyppiin ole järkeä lähteä mukaan, kun suurin osa kehittäjistä fokusoituu juurikin Ahan ja osa Bhen.

C-versioon varta vasten tehdyt päivitykset tulisivat aika kalliiksi kun konemäärä on kymmenes An määrästä. Ja käyttäjäkuntakin kymmenesosa.

Ja B-versio on taas jo niin paljon kalliimpi että en usko Ilmavoimien sitä haluavan, koska F-35A-kaupoista päätellen, 7 miljardiin euroon luultavasti mahtuu tuo 62-66 F-35Ata. Kun taaa B-versio lähemmäksi 10 miljardia. Ja Bstä puuttuu tykki, ja on ymmärtääkseni ilmataistelussakin huonompi.

Itse uskon siihen, että jos lopulliset tarjoukset ovat F-35llä se 7 milardia euroa ja samaa luokkaa Super Hornetilla, ja sitten vaikka Gripen 8 miljardia ja Typhoon ja Rafale 10 miljardia, niin kyllä siinä nykyisestä pääministeripuolueesta riippumatta hankinta tulee olemaan F-35.
 
C:n osalta oli kai alunperinkin selvää että US NAVY on ainoa käyttäjä? Vai pitikö brittien uusiin tukialuksiin alunperin tulla katapultit?
Piti, EMALSit kuten uusiin jenkkitukialuksiin. Lissuissahan ei ole höyrypannua vaan generaattoreille kaasuturbiinit ja dieselit ja sähköinen propulsio. Katapulttiasiaa veivattiin pitkään ja hartaasti edestakaisin, sitten päätyivät Hra B:hen ja perinteiseen hyppyriin.
 
B on oikeastaan Harrierin kaltainen (supersellainen) VSTOL -kone, joka on tehty erittäin lyhyisiin tai pystysuoriin nousuihin ja laskuihin. F-35B soveltuisi kyllä käyttöön lyhyillekin maantiepätkille.
Oikeastaan STOVL koska ei se pystysuoraan nouse paitsi ehkä testeissä melkein tyhjänä. Yksi ongelma maantiekäytössä voisi olla moottorin puhkuma lämpö. Voi asfaltti alkaa kuplimaan siinä alla. En ole nähnyt videoita pystysuorasta lennätyksestä muilla kuin lentokantta vastaavilla pinnoilla.

No, akateemista jaarittelua sunnuntain ratoksi, A:han se tulee olemaan. Sen jopa näin sanottuna jossain artikkelissa, mutta nyt en saa päähäni onko se jopa jossain virallisessa julkaisussa vilahtanut (että nimenomaan A on ehdokkaana, ei muut versiot).
 
450 on dassaultin sivuilla.
Tarkemmin ei ole sanottu mitä tarkoittaa.

Approach speedless than 120 knots
Landing ground run450 m (1,500 ft) without drag-chute
https://www.dassault-aviation.com/en/defense/rafale/specifications-and-performance-data/
Muistelisin että "landing ground run" on matka ensikosketuksesta stoppiin. Voisi sanoa että "jarrutusmatka". Tuohon sitten ainakin 50 metriä etuvaraa jos on aakeeta laakeeta, enemmän jos on mehtää tai kerrostalo. Ja takavaraa tietysti. Veikkaan että tuo lukema on aika kesäkeleillä, talvisella iljanteella voi lipsahtaa aika lailla pidemmäksikin, varsinkin jos jarruvarjoa säästellään vain todella huonoihin keleihin tai kehnosti menneisiin laskuihin, pyöräjarrut on kuitenkin isommassa roolissa kuin lentojarru. Joku 800 m voisi olla hyvä veikkaus käytännössä toimivasta minimistä? (Rafalea on kehuttu laskeutumisominaisuuksista ja vissiin ihan syystä.)
 
Oikeastaan STOVL koska ei se pystysuoraan nouse paitsi ehkä testeissä melkein tyhjänä. Yksi ongelma maantiekäytössä voisi olla moottorin puhkuma lämpö. Voi asfaltti alkaa kuplimaan siinä alla. En ole nähnyt videoita pystysuorasta lennätyksestä muilla kuin lentokantta vastaavilla pinnoilla.

No, akateemista jaarittelua sunnuntain ratoksi, A:han se tulee olemaan. Sen jopa näin sanottuna jossain artikkelissa, mutta nyt en saa päähäni onko se jopa jossain virallisessa julkaisussa vilahtanut (että nimenomaan A on ehdokkaana, ei muut versiot).
Olet kyllä asian ytimessä siinä, että ihan mistä tahansa sepelipihasta ei B taida pystysuoraan olla mukava nosteltava. Moottorissa on julmetusti tehoa, mikä on :cool:, mutta se teho laittaa liikkeelle melkoisen lämmön ja puhalluksen. Lähtöpisteen ympärille muodostuu ilman erityisiä nousualustoja (sellaisia on tietääkseni kehitetty) kiva 360˚ hiekkapuhallusalue. No pain, no gain.
Muistelen jonkun Ilmavoimien kaverin puhuneen jossain haastattelussa A -mallista HX:n yhteydessä, mutta muistin luistimet ovat otsaluun alla kyllä enemmän kuin hiukkasen tylsät, myönnettäköön se. LM:n tarjouksen sisältöä ei liene avattu nojatuoli-ilmamarsalkkatasolle. Ainakaan vielä.
Foorumin Tietäjät Tietävät sen F-35:n Oikean Tarjokkaan, joten uskotaan heitä. Välillä viestintä on ollut tosin hieman hämmentävää ja ristiriitaista. (Voi ehkä johtua allekirjoittaneen Ymmärryksen puutteesta. Tai väärästä veikkauksesta.)
... Olen todennut aikaisemminkin että luulemme tietävämme meille tarjottavan A:ta, mutta oikeasti tietoa ei ole.
Kyllä, luultavasti A jota tarjoavat.

Tietysti, jos foorumilaisten huolet koneen sopivuudesta "korpikentille" realisoituvat, ei sitten ole amerikkalaisilla muuta vaihtoehtoa kuin tarjota B:tä tai C:tä... ;)
Olisiko muricaneilla kuitenkin olemassa vielä SH+Murisija toisen valmistajan vaihtoehtona? Vai ei? Joko se putosi pois kisasta?
Mutta uskotaan silti. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Back
Top