Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    543

Einomies1

Respected Leader
Jep jep.Growler-kuskilta jos kysytään niin USAF ei osaa käydä edes paskalla ilman heidän apuaan.

Montako tuhatta taktista hävittäjää ja pommikonetta USAFilla on? Growlereita on kerrallaan käytössä varmaankin 60-70 konetta. Kiirettä pitää Growlereilla jos esim kahdella eri rintamalla pitää olla saattelemassa koneita.

B-2 (B-21) + F-35 + F-22 pistävät kyllä päreiksi ihan minkä tahansa ilmapuolustuksen ilman yhdenkään Growlerin apua.
Aika polleaa väittää tuollaista. Jo maalaisjärjelläkin on selvää että häive+elso on tehokkaampaa kuin pelkkä häive. Mikään noista häivelaveteista ei esimerkiksi kykene häiritsemään viestiyhteyksiä, joka on yhtä tärkeää kuin tutkahäirintä. Tietysti vaihtoehtona on käyttää RQ-4 Global Hawkia tai MQ-4C Tritonia häiritsemään, mutta sellainen on kallis ja haavoittuva.
 

Gyllis1

Respected Leader
Aika polleaa väittää tuollaista. Jo maalaisjärjelläkin on selvää että häive+elso on tehokkaampaa kuin pelkkä häive. Mikään noista häivelaveteista ei esimerkiksi kykene häiritsemään viestiyhteyksiä, joka on yhtä tärkeää kuin tutkahäirintä. Tietysti vaihtoehtona on käyttää RQ-4 Global Hawkia tai MQ-4C Tritonia häiritsemään, mutta sellainen on kallis ja haavoittuva.

Ei siinä mitään polleaa ole. Eivät nuo em koneet "tarvi" Growlereiden apua ottaakseen senkan kenenkään nenästä. Tietyissä tilanteissa niistä voisi totta kai olla apua ja hyötyä, mutta kuten jo mainitsin, ilmavoimat ovat ihan varsin kyvykkäät hoitamaan ihan minkä tahansa uhan ilman laivaston apua.

Pari kyssäriä kaikille keskustelijoille:

Tarjotaanko meille vanhempia vai uudempia Growlereita?

Miten paljon hyötyä Growlereista näette olevan ilmasta ilmaan - tehtävissä?

Itse olen ymmärtänyt noista saatavan hyödyn olevan suurin lähinnä SEAD ja DEAD-tehtävissä.
 
Viimeksi muokattu:

Nhhk

Eversti

Ei siinä mitään polleaa ole. Eivät nuo em koneet "tarvi" Growlereiden apua ottaakseen senkan kenenkään nenästä. Tietyissä tilanteissa niistä voisi totta kai olla apua ja hyötyä, mutta kuten jo mainitsin, ilmavoimat ovat ihan varsin kyvykkäät hoitamaan ihan minkä tahansa uhan ilman laivaston apua.
Pieni kyssäri että miksi niitä dedikoituja elso koneita silti kehitellään?
 

Nhhk

Eversti
Mitäs dedikoituja elso-koneita USAF kehittelee?

Laivasto kehittelee varmaan siksi, että lentokannet on vielä väärällään vanhoja koneita.
Osittain varmaan näinkin mutta voisiko osasyy olla että USAF voi luottaa isompiin ja hitaampiin koneisiin ja laivastolla Tätä luksusta ei ole?
 

Gyllis1

Respected Leader
Eiköhän tuossa ole kyse ihan vaan erilaisista lähestymistavoista.

Ilmavoimat on panostanut vahvasti ja tulee panostamaan häiveeseen sekä hävittäjissä sekä pommittajassa. Siksi tarvetta dedikoidulle elso-koneelle tuskin enää tulee, ehkä kenties NGJ-podit joskus integroidaan kolmevitoseen.

Laivastolla taas ei ole ollut samanlaisia paukkuja häivekoneisiin, joten aika luonnollista että elsopainotus on edelleen vahva.

Sivuhuomiona vielä, USAF on ostanut MALD-J valemaali/häirintälähetin härpäkkeitä nelinumeroisen määrän. Lisäksi sieltä löytyy myös Compass Call - Herkuleksia jotka ovat häirintäkoneita, joten kokonaan ilman elsoa sielläkään ei ole kai tarkoitus tapella.
 

Einomies1

Respected Leader
Ei siinä mitään polleaa ole. Eivät nuo em koneet "tarvi" Growlereiden apua ottaakseen senkan kenenkään nenästä. Tietyissä tilanteissa niistä voisi totta kai olla apua ja hyötyä, mutta kuten jo mainitsin, ilmavoimat ovat ihan varsin kyvykkäät hoitamaan ihan minkä tahansa uhan ilman laivaston apua.
Kyllä F-35 kykenee toimimaan itsenäisesti, mutta sodankäynnin kannalta EA-kone ja moderni hävittäjä on parempi yhdistelmä. Kuten sanoin, F-35 ei tietääkseni omaa tietoliikenteen häirintään liittyvää varustusta ja se on osa ELSOa.
Miten paljon hyötyä Growlereista näette olevan ilmasta ilmaan - tehtävissä?
Juuri data-ja radioliikenteen häirintä ja paikantaminen stand-off etäisyyksiltä on yksi Growlerin etuja. Dataa kulkee paljon eestaas AWACSin ja maajohtokeskusten, maatutkien ja lentokoneiden välillä. Myös UAS:t viestivät paljon ja Growler voisi mahdollisesti häiritä niidenkin tietovuota.

Jos tietoliikenne ja johtaminen saadaan solmuun ilmasodassa, on siitä vähintään samanverran hyötyä kuin tutkien sokaisemisesta.

Pari linkkiä EA-asiaan liittyen:
The Air Force recently finished a year-long study to identify ways the service can improve electronic warfare capabilities and posture.

One item in the Air Force’s research and development budget for airborne electronic attack seeks to address and resolve gaps across the EW enterprise. Specifically, in fiscal 2020, two items look to support and field systems identified from the year-long study. The entire effort, however, is only asking for $2,000.

Meanwhile, the Congressional Research Service noted two areas that Congress should look for in terms of oversight of the airborne electronic attack enterprise across the joint force.

One is whether DoD is properly prioritizing airborne electronic warfare programs in its planning and budgeting relative to other U.S. military EW programs for ground forces and surface ships. The report points to hardened enemy airspace fortified by so-called anti-access/area denial capabilities that use radars and long range missiles to keep forces far away preventing them from penetrating.

Second, the report notes that Congress may want to look into the Pentagon’s proposed mix of airborne EW capabilities and investments.

https://www.c4isrnet.com/electronic...at-will-help-when-flying-into-enemy-airspace/
Mitäs dedikoituja elso-koneita USAF kehittelee?
EC-37B Compass Call electronic warfare (EW) aircraft is being developed to provide improved electronic attack capabilities for the US Air Force (USAF).

The new platform will be based on the Gulfstream G550 Conformal Airborne Early Warning Aircraft (CAEW) airframe, which is a derivative of G550 business jet. It will be equipped with the existing Compass Call electronic warfare system installed on the ageing Lockheed Martin-built EC-130H Compass Call electronic attack aircraft.

The EC-37B Compass Call aircraft is expected to provide enhanced stand-off jamming capability for the USAF, compared to the existing EC-130H Compass Call, which has been operational with the USAF since 1982.

The USAF plans to acquire a total of ten new EC-37B Compass Call aircraft and put the first two aircraft in service by 2023.

https://www.airforce-technology.com/projects/ec-37b-compass-call/

Laivasto kehittelee varmaan siksi, että lentokannet on vielä väärällään vanhoja koneita.
Laivasto oli tilaamassa samaan aikaan F-35 JSF koneita, joten se olisi voinut tulla toimeen EA-6B Prowler ICAP III versioilla kunnes F-35 astuu palvelukseen. Navy kuitenkin katsoi että EA-18G kannattaa kehittää ja hankkia huolimatta F-35 kaupoista. Growleria on tilattu enemmän kuin alunperin katsottiin tarvitsevan. Sekään ei tue EA-koneista luopumista.

US NAVY ei ole muutenkaan mikään takapajulan peräreikä teknologisesti, vaan se on ensimmäisenä noissa kriiseissä maailman eri kolkissa, koska USAF on riippuvainen maatukikohdistaan.
Eiköhän tuossa ole kyse ihan vaan erilaisista lähestymistavoista.
Kyse lienee osaltaan myös siitä että USAF kävi hiekkamaissa sotaa pari vuosikymmentä yksittäisiä terroristijoukkoja vastaan, jolla ei juuri integroitua ilmapuolustustusta ollut. Tarpeet kalustolle ja taktiikalle olivat hieman toiset. High-end sodankäyntitarpeeseen herättiin vasta 2014 ja se kyky oli NAVYlla ollut kokoajan, johtuen sen etupainotteisesta roolista.

Vielä linkki, jossa USAFin ensimmäinen pilotti oli rotaatiossa Growlerilla 2018 vuoden lopulla. Tapaus on ensimmäinen laatuaan, vaan ei viimeinen. USAF haluaa oppia miten laivasto käyttää EA-koneita palveluksessaan.
First USAF Airman pilots Navy Growler in combat
By Tech. Sgt. Christopher Hubenthal, 379th Air Expeditionary Wing Public Affairs / Published November 26, 2018

AL UDEID AIR BASE, Qatar --
U.S. Air Force 1st Lt. Jonathan Wright became the first Airman to pilot a U.S. Navy EA-18G Growler during a combat mission Nov. 19, 2018, here.

Wright is assigned to the 390th Electronic Combat Squadron, Mountain Home Air Force Base, Idaho, and attached to the U.S. Navy’s Electronic Attack Squadron 135 “Black Ravens” (VAQ-135). The “Black Ravens” are comprised almost entirely of Sailors from Naval Air Station Whidbey Island, Wash.

During Wright’s flight, U.S. Navy Cmdr. Steve Shauberger, VAQ-135 commander, served as the electronic warfare officer from the aircraft’s back seat.

“It’s a milestone, the fact that he’s the first Air Force pilot to fly a combat sortie in a Growler,” said Shauberger. “He’s the first pilot we’ve had straight out of undergraduate flight training to do it as well. Hopefully because of these successes we can build up resident knowledge to enhance the Air Force while making the U.S. Navy more diversified.”
https://www.mountainhome.af.mil/New...st-usaf-airman-pilots-navy-growler-in-combat/
 

Gyllis1

Respected Leader
US NAVY ei ole muutenkaan mikään takapajulan peräreikä teknologisesti, vaan se on ensimmäisenä noissa kriiseissä maailman eri kolkissa, koska USAF on riippuvainen maatukikohdistaan.

Kyse lienee osaltaan myös siitä että USAF kävi hiekkamaissa sotaa pari vuosikymmentä yksittäisiä terroristijoukkoja vastaan, jolla ei juuri integroitua ilmapuolustustusta ollut. Tarpeet kalustolle ja taktiikalle olivat hieman toiset. High-end sodankäyntitarpeeseen herättiin vasta 2014 ja se kyky oli NAVYlla ollut kokoajan, johtuen sen etupainotteisesta roolista.
Oletko tosissasi? USAF on lentänyt esim Raptoreilla vuodesta 2005 ja B-2:lla vielä kauemmin, kun samaan aikaan laivaston konekanta koostui loppuunlennetyistä Horneteistä.

Ja Growler jonka häirintäsäiliöt on vietnamin sodan aikaisia on sitten "High Endiä" noihin edellisiin verrattuna, puhumattakaan siitä että USAFilla on nyt kolminumeroinen määrä F-35 jo rivissä ja B-21 tulossa putkesta, kun laivasto puuhastelee vieläkin Hornettiensa kanssa.

Nyt ihan oikeasti, hattu päähän ja juot vettä.
 

Einomies1

Respected Leader
Oletko tosissasi? USAF on lentänyt esim Raptoreilla vuodesta 2005 ja B-2:lla vielä kauemmin, kun samaan aikaan laivaston konekanta koostui loppuunlennetyistä Horneteistä.

Ja Growler jonka häirintäsäiliöt on vietnamin sodan aikaisia on sitten "High Endiä" noihin edellisiin verrattuna, puhumattakaan siitä että USAFilla on nyt kolminumeroinen määrä F-35 jo rivissä ja B-21 tulossa putkesta, kun laivasto puuhastelee vieläkin Hornettiensa kanssa.

Nyt ihan oikeasti, hattu päähän ja juot vettä.
F-22 ei ole mikään monitoimihävittäjä, sitä kykyä on lisätty mutta se on yhden asian kone. Monitoimisuudessaan kumpi on parempi F-18E Block II vai F-22A?
Sitten toinen huomio: E-2D Adv. Hawkeye on esimerkiksi maailmanluokan tutkakone ja ylittää monintavoin E-3 Sentryn kyvyt, joten on muutakin suorituskykyä kuin hävittäjät.

Putkesta on tulossa myös MQ-9 Stingray jos tulevaisuutta pohditaan ja F-35C IOC on myös saavutettu.

Prowler / Growler ALQ-99 häirintäjärjestelmä on se mitä on käytetty ja päivitetty ajansaatossa ja siitä on hyötynyt myös USAF. Growlereita tarvittiin tueksi Libyan operaatiossa,vaikka siellä vilahti F-22A myös. Se ei ole taas häirintäkone samassa suhteessa kuin F-35.

Sinulla taitaa olla L&M puolesta lounastuki ja provikat kun mouhoat kaikille, jotka kritisoivat heidän tuotettaan missään suhteessa. Lähettääkö USAF fanijulisteet sulle postissa?
 

Gyllis1

Respected Leader
F-22 ei ole mikään monitoimihävittäjä, sitä kykyä on lisätty mutta se on yhden asian kone. Monitoimisuudessaan kumpi on parempi F-18E Block II vai F-22A?
Sitten toinen huomio: E-2D Adv. Hawkeye on esimerkiksi maailmanluokan tutkakone ja ylittää monintavoin E-3 Sentryn kyvyt, joten on muutakin suorituskykyä kuin hävittäjät.

Putkesta on tulossa myös MQ-9 Stingray jos tulevaisuutta pohditaan ja F-35C IOC on myös saavutettu.

Prowler / Growler ALQ-99 häirintäjärjestelmä on se mitä on käytetty ja päivitetty ajansaatossa ja siitä on hyötynyt myös USAF. Growlereita tarvittiin tueksi Libyan operaatiossa,vaikka siellä vilahti F-22A myös. Se ei ole taas häirintäkone samassa suhteessa kuin F-35.

Sinulla taitaa olla L&M puolesta lounastuki ja provikat kun mouhoat kaikille, jotka kritisoivat heidän tuotettaan missään suhteessa. Lähettääkö USAF fanijulisteet sulle postissa?
Puhuit High End sodankäynnistä johon laivastolla on ollut kyky koko ajan mutta ilmavoimilla ei, paskapuhetta kun katsot kalustoa.

Nyt höpötät monitoimikoneista ja lämäristä jotka eivät liity keskusteluun mitenkään.
 

Einomies1

Respected Leader
Puhuit High End sodankäynnistä joka Laivastolla on ollut koko ajan mutta ilmavoimilla ei, paskapuhetta kun katsot kalustoa.

Nyt höpötät monitoimikoneista ja lämäristä jotka eivät liity keskusteluun mitenkään.
Laivasto on käyttänyt monitoimikonetta jatkuvasti ja kun katsot SH:n asevalikoimaa niin se on jotain ihan muuta kuin F-22 ja F-35 pystyvät ottamaan. F-35 kehittyy vielä mutta integraatio on kesken vieläkin.

1980- luvulta lähtien USAF:n vastaava monitoimikone on ollut F-16 versioineen ja se jää selkeästi F/A-18E Block II versioista joissa on AESA ja IRST-21. USAFilla on eri rooleissa F-15E, F-15C ja F-22, joista mikään ei pysty yksinään samaan kuin SH. F-15E sai vasta äskettäin JHMCS-kypäränäytön pilotille ja nyt APG-82 tutkan, mutta ohjaamo on edelleen aataminaikainen, kuten F-15C. F-22 on kehittynyt, mutta ei ole monitoiminen. Siksi SH:a voidaan pitää monitoimisuudessaan omassa luokassaan. Se pystyy myös ydinaseiskuun. Voitko väittää toisin?
 

Gyllis1

Respected Leader
...Siksi SH:a voidaan pitää monitoimisuudessaan omassa luokassaan. Se pystyy myös ydinaseiskuun. Voitko väittää toisin?
Mitä sinä nyt oikein höpötät?? En minä ole osallistunut keskusteluun jossa vertaillaan hävittäjien monitoimisuutta, vastasin kommenttiisi jossa hehkutit laivaston "high end" - sotimiskykyä joka ilmavoimilta on mielestäsi puuttunut.

Voit pohtia miten olisivat esim 2010 pärjänneet tahoillaan vaikka Kiinalaisia vastaan...
 

konservatiivi

Kersantti
Us laivastolle on kyllä tulossa joskus gen6 kone f/a xx. Joku amiraali taisi sanoa että vuonna 2030 navylla olisi käytössä 50/50 superhornet ja f35c. Navy tilasi lisää superhornetteja ja vanhoihin päivitetään block 3, eli navy ei ole luopumassa SH:ta vielä vahään aikaan. Voiko olla että SH lentääkin navyllä siihen asti kunnes gen 6 tulee laivastolle.
 

Einomies1

Respected Leader
Mitä sinä nyt oikein höpötät?? En minä ole osallistunut keskusteluun jossa vertaillaan hävittäjien monitoimisuutta, vastasin kommenttiisi jossa hehkutit laivaston "high end" - sotimiskykyä joka ilmavoimilta on mielestäsi puuttunut.

Voit pohtia miten olisivat esim 2010 pärjänneet tahoillaan vaikka Kiinalaisia vastaan...
Puhuttiinpa hävittäjistä tai suorituskyvystä kokonaisuutena, laivasto on se joka on pääasiassa etulinjassa ja siellä ei ole suorituskyvyssä mitään vajetta suhteessa ilmavoimiin.
Kyky kokonaisuudessa vastata toisen suurvallan sotilaalliseen uhkaan on ollut jatkuvasti kyllä, mutta kyllä se vaikuttaa jos pilotit lentelevät hiekkamaissa vuosikymmenen jahtaamassa rättipäisiä Mujahideja. Ilmavoimat ja maavoimat keskittyi Irakin sodan jälkeen kehittämään toimintaansa kaukoidän kriisipesäkkeissä.

Koko homma lähti ELSOsta ja erillisen konetyypin tarpeesta USAF:ssa. Mielestäni toin ne argumentit jo aikaisemmin lähteineen, jossa käy ilmi että myös siinä haarassa on hankinnassa ELSO-konetyyppi ja EW-operaattoreita on alettu harjoittamaan kierrättämällä ilmavoimien pilotteja Growler-lentueessa. Näinollen uudet häivekoneet eivät välttämättä riitä nykyajan taistelukentällä, jos valmistaudutaan hyökkäyssotaan.
 

Gyllis1

Respected Leader
Koko homma lähti ELSOsta ja erillisen konetyypin tarpeesta USAF:ssa. Mielestäni toin ne argumentit jo aikaisemmin lähteineen, jossa käy ilmi että myös siinä haarassa on hankinnassa ELSO-konetyyppi ja EW-operaattoreita on alettu harjoittamaan kierrättämällä ilmavoimien pilotteja Growler-lentueessa. Näinollen uudet häivekoneet eivät välttämättä riitä nykyajan taistelukentällä, jos valmistaudutaan hyökkäyssotaan.
Ei, koko homma lähti viestistä jossa sanottiin että ilmavoimat ei tee mitään tai lähde mihinkään ilman laivaston Growlereiden tukea, sehän ei pidä paikkaansa. Kuten itsekin olen jo monta kertaa todennut, kyllä niistä silti tietyissä tilanteissa on varmasti apua.
 

Gyllis1

Respected Leader
Mielestäni toin ne argumentit jo aikaisemmin lähteineen, jossa käy ilmi että myös siinä haarassa on hankinnassa ELSO-konetyyppi ja EW-operaattoreita on alettu harjoittamaan kierrättämällä ilmavoimien pilotteja Growler-lentueessa. Näinollen uudet häivekoneet eivät välttämättä riitä nykyajan taistelukentällä, jos valmistaudutaan hyökkäyssotaan.
Kuka valmistautuu minkäänlaiseen sotaan ilman häivekoneita G+SH kombolla? Aivan...

Joka tapauksessa, kuten sinäkin luultavasti ymmärrät, meillä ei ole resursseja sekä häive että elso-koneisiin. Joten valinta on jompi kumpi, esimerkit maailmalta kertovat aika selvästi kumpaan kannattaa panostaa.
 

Einomies1

Respected Leader
Et näe esimerkiksi laivaston ilma-aseen kaukovaikutuskyvyssä eroa ilmavoimien vastaavaan? Risteilyohjukset? Pommikoneet?
Laivastolla on mukanaan aina pintaiskukukyä, joten sitä on vaikea erottaa lennostoista. Laivastolla on tuhansittain UGM/RGM-109 Tomahawk-ohjuksia n. 1000 mailin kantamalla, ilmavoimilla on JASSM/JASSM-ER. Molemmilla siis suhteellisen pitkän kantaman risteilyohjuksia, joista Tommy kantaa lähes 2x pidemmän matkan. Tommyilla on myös W-80 ydintaistelukärkiä. Ilmavoimilla on B61-12 ydinpommeja kuten laivastollakin. Laivastolla on ilmalaukaistavana LRASM(myös B-1) ja AGM-84H SLAM-ER ja muut täsmäaseet ovat sitten samaa tyyppiä molemmilla haaroilla. SLAM-ER lienee pisimmälle kantava ohjus US palveluksessa, joka pystyy osumaan liikkuviin maakohteisiin.

Pommituslennostot on oma juttunsa, mutta sen minkä laivaston koneet häviävät kantamassa, ne voittavat sortieissa. Eli vaikka B-1B kantaa yli 30 tonnia pommeja, konemäärä ja soveltuvat tukikohdat (puolustetut ja sopivalla etäisyydellä sekä logistiikalla) ovat harvassa. Esimerkiksi Whitemanista tehty B-2A raid kaukoitään, vie jopa kymmeniä tunteja ja se vajaa 20 tonnia pommeja ja ohjuksia ei ole enää niin kova juttu tavanomaisessa tulivoimassa. B-2 vahvuus on tietysti ihan muualla.

Tukialusryhmä voi moukaroida maalejaan 48 monitoimikoneella paljon pidempään ja kovemmalla temmolla. Tukialus ryhmä vie lisäksi mukanaan kaukoilmatorjuntakyvyn ja osin jopa ballististen ohjusten torjuntakyvyn. Näin sitä kykyä ei tarvitse etukäteen sijoitella minnekään valmisteltuun paikkaan.
 

Einomies1

Respected Leader
Joka tapauksessa, kuten sinäkin luultavasti ymmärrät, meillä ei ole resursseja sekä häive että elso-koneisiin. Joten valinta on jompi kumpi, esimerkit maailmalta kertovat aika selvästi kumpaan kannattaa panostaa.
Ilman muuta se on joko-tai. Minä taas en näe mihin esimerkkeihin viittaat. Se voi myös olla meidän tapauksessa joko-tai.
 
Top