Ei siinä mitään polleaa ole. Eivät nuo em koneet "tarvi" Growlereiden apua ottaakseen senkan kenenkään nenästä. Tietyissä tilanteissa niistä voisi totta kai olla apua ja hyötyä, mutta kuten jo mainitsin, ilmavoimat ovat ihan varsin kyvykkäät hoitamaan ihan minkä tahansa uhan ilman laivaston apua.
Kyllä F-35 kykenee toimimaan itsenäisesti, mutta sodankäynnin kannalta EA-kone ja moderni hävittäjä on parempi yhdistelmä. Kuten sanoin, F-35 ei tietääkseni omaa tietoliikenteen häirintään liittyvää varustusta ja se on osa ELSOa.
Miten paljon hyötyä Growlereista näette olevan ilmasta ilmaan - tehtävissä?
Juuri data-ja radioliikenteen häirintä ja paikantaminen stand-off etäisyyksiltä on yksi Growlerin etuja. Dataa kulkee paljon eestaas AWACSin ja maajohtokeskusten, maatutkien ja lentokoneiden välillä. Myös UAS:t viestivät paljon ja Growler voisi mahdollisesti häiritä niidenkin tietovuota.
Jos tietoliikenne ja johtaminen saadaan solmuun ilmasodassa, on siitä vähintään samanverran hyötyä kuin tutkien sokaisemisesta.
Pari linkkiä EA-asiaan liittyen:
The Air Force recently finished a year-long study to identify ways the service can improve electronic warfare capabilities and posture.
One item in the Air Force’s research and development budget for airborne electronic attack seeks to address and resolve gaps across the EW enterprise. Specifically, in fiscal 2020, two items look to support and field systems identified from the year-long study. The entire effort, however, is only asking for $2,000.
Meanwhile, the Congressional Research Service noted two areas that Congress should look for in terms of oversight of the airborne electronic attack enterprise across the joint force.
One is whether DoD is properly prioritizing airborne electronic warfare programs in its planning and budgeting relative to other U.S. military EW programs for ground forces and surface ships. The report points to hardened enemy airspace fortified by so-called anti-access/area denial capabilities that use radars and long range missiles to keep forces far away preventing them from penetrating.
Second, the report notes that Congress may want to look into the Pentagon’s proposed mix of airborne EW capabilities and investments.
https://www.c4isrnet.com/electronic...at-will-help-when-flying-into-enemy-airspace/
Mitäs dedikoituja elso-koneita USAF kehittelee?
EC-37B Compass Call electronic warfare (EW) aircraft is being developed to provide improved electronic attack capabilities for the US Air Force (USAF).
The new platform will be based on the Gulfstream G550 Conformal Airborne Early Warning Aircraft (CAEW) airframe, which is a derivative of G550 business jet. It will be equipped with the existing Compass Call electronic warfare system installed on the ageing Lockheed Martin-built EC-130H Compass Call electronic attack aircraft.
The EC-37B Compass Call aircraft is expected to provide enhanced stand-off jamming capability for the USAF, compared to the existing EC-130H Compass Call, which has been operational with the USAF since 1982.
The USAF plans to acquire a total of ten new EC-37B Compass Call aircraft and put the first two aircraft in service by 2023.
https://www.airforce-technology.com/projects/ec-37b-compass-call/
Laivasto kehittelee varmaan siksi, että lentokannet on vielä väärällään vanhoja koneita.
Laivasto oli tilaamassa samaan aikaan F-35 JSF koneita, joten se olisi voinut tulla toimeen EA-6B Prowler ICAP III versioilla kunnes F-35 astuu palvelukseen. Navy kuitenkin katsoi että EA-18G kannattaa kehittää ja hankkia huolimatta F-35 kaupoista. Growleria on tilattu enemmän kuin alunperin katsottiin tarvitsevan. Sekään ei tue EA-koneista luopumista.
US NAVY ei ole muutenkaan mikään takapajulan peräreikä teknologisesti, vaan se on ensimmäisenä noissa kriiseissä maailman eri kolkissa, koska USAF on riippuvainen maatukikohdistaan.
Eiköhän tuossa ole kyse ihan vaan erilaisista lähestymistavoista.
Kyse lienee osaltaan myös siitä että USAF kävi hiekkamaissa sotaa pari vuosikymmentä yksittäisiä terroristijoukkoja vastaan, jolla ei juuri integroitua ilmapuolustustusta ollut. Tarpeet kalustolle ja taktiikalle olivat hieman toiset. High-end sodankäyntitarpeeseen herättiin vasta 2014 ja se kyky oli NAVYlla ollut kokoajan, johtuen sen etupainotteisesta roolista.
Vielä linkki, jossa USAFin ensimmäinen pilotti oli rotaatiossa Growlerilla 2018 vuoden lopulla. Tapaus on ensimmäinen laatuaan, vaan ei viimeinen. USAF haluaa oppia miten laivasto käyttää EA-koneita palveluksessaan.
First USAF Airman pilots Navy Growler in combat
By Tech. Sgt. Christopher Hubenthal, 379th Air Expeditionary Wing Public Affairs / Published November 26, 2018
AL UDEID AIR BASE, Qatar --
U.S. Air Force 1st Lt. Jonathan Wright became the first Airman to pilot a U.S. Navy EA-18G Growler during a combat mission Nov. 19, 2018, here.
Wright is assigned to the 390th Electronic Combat Squadron, Mountain Home Air Force Base, Idaho, and attached to the U.S. Navy’s Electronic Attack Squadron 135 “Black Ravens” (VAQ-135). The “Black Ravens” are comprised almost entirely of Sailors from Naval Air Station Whidbey Island, Wash.
During Wright’s flight, U.S. Navy Cmdr. Steve Shauberger, VAQ-135 commander, served as the electronic warfare officer from the aircraft’s back seat.
“It’s a milestone, the fact that he’s the first Air Force pilot to fly a combat sortie in a Growler,” said Shauberger. “He’s the first pilot we’ve had straight out of undergraduate flight training to do it as well. Hopefully because of these successes we can build up resident knowledge to enhance the Air Force while making the U.S. Navy more diversified.”
https://www.mountainhome.af.mil/New...st-usaf-airman-pilots-navy-growler-in-combat/