Eihän ne kestäkkään vaan niitä joudutaan tasaisin välein huollossa teippailemaan tai miten se sitten kiinnitetäänkin. Paljon varmasti riippuu ympäristöstä jossa lennetään. Jos on jäätä, hiekkaa yms. Niin pinnoite kuluu nopeammin. En vain usko, että jos nykyisestä pinnoitteesta tulee ns. Obsolete, että siihen taikaiskusta löytyisi uusi pinnoite materiaali. Menee aikaa kun sellaisia kehitetään ja testataan.
Nyt kommentoin ilman lähdeviittauksia, en jaksa hakea, mutta seuraavaa olen oppinut:
B-1:n pinnoite on sikamaisen työläs ja kallis ylläpidettävä, jotain sammakonkutua tai sentapaista
F-22:n alkuperäinen pinnoite oli enää työläs ja edelleen liian kallis ylläpidettävä. LM kehitti hätiin paremman prosessin ja ehkä matskutkin muuttuivat.
F-35:ssä on taas aivan eri pinnat kuin edellisissä. Yhtäkin pintakonponenttia käytetään astinlautana jossain
lennoston esikunnassa ja testataan aina välillä - kestää niin nappaskengän kuin sotilassaappaankin kulutuksen, lumikengistä en tiedä
. Niitä teippauksia käytetään avattavien luukkujen ja joidenkin liitosten yhteydessä eikä niissäkään uudemman tiedon mukaan enää aina tarvita. Kuten siinä vasemmanpuoleisessa luukussa jota ne heinäseiväsukkelit roplaavat tuubivideoissa.
Hävittäjäkoneen rungon osia varmaan liitetään myös liimalla, mutta että teipillä, ei kai. Method Putkisto-Teipistö toimii kyllä vähäisemmässä kalustossa.
F-35:n pintamateriaali on jo ainakin kertaalleen mennyt vanhanaikaiseksi. Uusia patentteja nimittäin pukkaa (kirjoitin siitä muistaakseni jossain aikaisemmin, samoin siitä kynnysmatosta tms.) ja Lämäri on intona lisensioimassa.
Mistäs tietää, vaikka jo vuosien 25 ... 30 välisenä aikana pintamateriaali vaihtuisi toimitettavista koneista kertaalleen. Myöhemmin jokin kriittisessä kohdassa oleva pintakomponentti voidaan vaihtaa osaan koneista ja käyttää niitä tarpeen tullen parven etummaisina. Kysehän on lähinnä X-alueen häiveestä, ei kai se mihinkään häviä - monipaikkatutkat ja ohjusten pitempiaaltoiset tutkat ja sironta ovat sitten toinen asia ja niille on omat vastuksensa.
Näitä uusia materiaaleja käytetään muuallakin, mm SH:n ilmanotoissa.