Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Mä vähän jotenkin veikkaan, että koneissa on se häive poistoon saakka kuin mikä sillä on linjalta ulos tullessa. Uudelleen pinnoittamiset yms. kuulostavat kova töiseltä urakalta.
Saihan se vanha ikuvanha RK62 torrakkokin pinnoitteen päällensä. No vitsi vitsinä.
Saas nähdä miten nuo pinnoitteet kestävät vuosikymmenien saatossa.
 
Saihan se vanha ikuvanha RK62 torrakkokin pinnoitteen päällensä. No vitsi vitsinä.
Saas nähdä miten nuo pinnoitteet kestävät vuosikymmenien saatossa.
Eihän ne kestäkkään vaan niitä joudutaan tasaisin välein huollossa teippailemaan tai miten se sitten kiinnitetäänkin. Paljon varmasti riippuu ympäristöstä jossa lennetään. Jos on jäätä, hiekkaa yms. Niin pinnoite kuluu nopeammin. En vain usko, että jos nykyisestä pinnoitteesta tulee ns. Obsolete, että siihen taikaiskusta löytyisi uusi pinnoite materiaali. Menee aikaa kun sellaisia kehitetään ja testataan.
 
En vain usko, että jos nykyisestä pinnoitteesta tulee ns. Obsolete, että siihen taikaiskusta löytyisi uusi pinnoite materiaali. Menee aikaa kun sellaisia kehitetään ja testataan.

En vain usko, että Lockheed-Martin kulkee ns. KädetKorvillaSilmätKiinni tutkatekniikan kehityksessä. Se, että tulevaisuudessa on uusia tutkia, tarkoittaa että prototyyppilaitteita voidaan käyttää, kun uusia pinnotteita kehitetään ja testataan.
 
Eihän ne kestäkkään vaan niitä joudutaan tasaisin välein huollossa teippailemaan tai miten se sitten kiinnitetäänkin. Paljon varmasti riippuu ympäristöstä jossa lennetään. Jos on jäätä, hiekkaa yms. Niin pinnoite kuluu nopeammin. En vain usko, että jos nykyisestä pinnoitteesta tulee ns. Obsolete, että siihen taikaiskusta löytyisi uusi pinnoite materiaali. Menee aikaa kun sellaisia kehitetään ja testataan.
Nyt kommentoin ilman lähdeviittauksia, en jaksa hakea, mutta seuraavaa olen oppinut:

B-1:n pinnoite on sikamaisen työläs ja kallis ylläpidettävä, jotain sammakonkutua tai sentapaista

F-22:n alkuperäinen pinnoite oli enää työläs ja edelleen liian kallis ylläpidettävä. LM kehitti hätiin paremman prosessin ja ehkä matskutkin muuttuivat.

F-35:ssä on taas aivan eri pinnat kuin edellisissä. Yhtäkin pintakonponenttia käytetään astinlautana jossain
lennoston esikunnassa ja testataan aina välillä - kestää niin nappaskengän kuin sotilassaappaankin kulutuksen, lumikengistä en tiedä;). Niitä teippauksia käytetään avattavien luukkujen ja joidenkin liitosten yhteydessä eikä niissäkään uudemman tiedon mukaan enää aina tarvita. Kuten siinä vasemmanpuoleisessa luukussa jota ne heinäseiväsukkelit roplaavat tuubivideoissa.

Hävittäjäkoneen rungon osia varmaan liitetään myös liimalla, mutta että teipillä, ei kai. Method Putkisto-Teipistö toimii kyllä vähäisemmässä kalustossa.

F-35:n pintamateriaali on jo ainakin kertaalleen mennyt vanhanaikaiseksi. Uusia patentteja nimittäin pukkaa (kirjoitin siitä muistaakseni jossain aikaisemmin, samoin siitä kynnysmatosta tms.) ja Lämäri on intona lisensioimassa.

Mistäs tietää, vaikka jo vuosien 25 ... 30 välisenä aikana pintamateriaali vaihtuisi toimitettavista koneista kertaalleen. Myöhemmin jokin kriittisessä kohdassa oleva pintakomponentti voidaan vaihtaa osaan koneista ja käyttää niitä tarpeen tullen parven etummaisina. Kysehän on lähinnä X-alueen häiveestä, ei kai se mihinkään häviä - monipaikkatutkat ja ohjusten pitempiaaltoiset tutkat ja sironta ovat sitten toinen asia ja niille on omat vastuksensa.

Näitä uusia materiaaleja käytetään muuallakin, mm SH:n ilmanotoissa.
 
Hornetin valinnan aikana sanottiin, että jos halutaan puolustaa Suomea hankitaan F-16. Jos halutaan Karjala takaisin valitaan F-18.
Toimiiko tuo sanonta myös HX projektissa. Jos halutaan edelleen puolustaa Suomea, niin valitaan Smartfighter tai SH. Jos halutaan Karjala takaisin, niin siinä tapauksessa F-35.
 
Hornetin valinnan aikana sanottiin, että jos halutaan puolustaa Suomea hankitaan F-16. Jos halutaan Karjala takaisin valitaan F-18.
Toimiiko tuo sanonta myös HX projektissa. Jos halutaan edelleen puolustaa Suomea, niin valitaan Smartfighter tai SH. Jos halutaan Karjala takaisin, niin siinä tapauksessa F-35.
Ei oo paljon karjalaa näkynyt takaisin
 
Uusi komentaja oli vastannut toimittajan kysymykseen Gripenin tilasta Suomen valinnoissa, että on tuo vielä mukana, mutta myyjän tulee kyetä näyttämään muutakin kuin prosyyreita.
Oikein tällainen hienovarainen ele Saabille, että jos haluaa tulla otetuksi vakavasti, saa se paskanjauhanta loppua ja konkreettistä pöytään.
a2p0b9H.png

Vähemmän tätä paskanheittoa, ja enemmän konkretiaa.
 
Ja hyvä niin.
Joo. Jos edes puolet paikallisesta väestöstä pysyy siellä eikä muuta Venäjälle alueen Suomelle siirron yhteydessä, niin Venäjä pitäkööt tunkkinsa. Huomattavan kokoiset venäläisvähemmistöt ovat jo Venäjän oman käytöksen vuoksi sellainen turvallisuusriski, että tieten tahtoen en satoja tuhansia sellaisia ota päänvaivaksi, joita pitää silkkihansikkain kohdella, ettei Venääj keksi mitään naurettavia casus bellejä, jotka sen propagandalla aivopesty auktoritaarinen kansa syö kuin lehmä heinää. Ja toinen olisi masssiiviset kustannukset saada se alue edes puolet niin hyvään kuntoon kuin muu Suomi.
 
En vain usko, että Lockheed-Martin kulkee ns. KädetKorvillaSilmätKiinni tutkatekniikan kehityksessä. Se, että tulevaisuudessa on uusia tutkia, tarkoittaa että prototyyppilaitteita voidaan käyttää, kun uusia pinnotteita kehitetään ja testataan.
Kyllä ja samalla kehitetään +6gen koneita. Rahalla hornettikin lentäisi seuraavat 30 vuotaa 100%. Se ei vain olisi järkevä investointi.
 
Joo. Jos edes puolet paikallisesta väestöstä pysyy siellä eikä muuta Venäjälle alueen Suomelle siirron yhteydessä, niin Venäjä pitäkööt tunkkinsa. Huomattavan kokoiset venäläisvähemmistöt ovat jo Venäjän oman käytöksen vuoksi sellainen turvallisuusriski, että tieten tahtoen en satoja tuhansia sellaisia ota päänvaivaksi, joita pitää silkkihansikkain kohdella, ettei Venääj keksi mitään naurettavia casus bellejä, jotka sen propagandalla aivopesty auktoritaarinen kansa syö kuin lehmä heinää. Ja toinen olisi masssiiviset kustannukset saada se alue edes puolet niin hyvään kuntoon kuin muu Suomi.

Heh!

Nuoremmalta polvelta unohtuu näköjään usein, että Suomessa on jo huomattava venäläisvähemmistö(, jota ei ollut vielä 30 vuotta sitten). Väestöliiton mukaan venäjää äidinkielenään puhuvia oli Suomessa pari vuotta sitten jo lähemmäs 80 000.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Viipurissa asuu nykyään vajaa 80 000 ihmistä, ja jos Wikipediaan luotetaan, niin kaikilla Suomen luovuttamilla alueilla asui vuonna 2002 reilu 420 000 ihmistä(, joista Karjalassa vajaa 370 000 ihmistä). Venäjän väestökadon myötä tänä päivänä puhuttaneen alle 400 000 ihmisestä.
 
Ja esim. F-35:n elinikä on 8000 lentotuntia. Mikä tarkoittaa sitä, että meidän 9000 tuntia/vuosi (145h per hävittäjä), tarkoittaa sitä että F-35:llä voisi lentää meidän määrillä tuon 55 vuotta. Toki meillä on vähemmän matkalentoa kuin Amerikalla ja kovemmassa rääkissä koneet myös, niin jos vähennetään tuosta 15 vuotta eri käyttötavan vuoksi. Ja USAkin suunnittelee käyttävänsä F-35:ttä 2070-luvulle. Joten menemällä näin aikaisessa vaiheessa olevaan uuteen hävittääjän, jonka kautta tulee lukematon määrä uusia suorituskykyjä, voisimme saada helpostikin ratkaisun, joka kestää reippaasti yli 2060-luvun 2070-luvulle.
 
--
Siivet-lehdessä Boeingin johtaja Alan Garcia ihmettelee itsekin että suomelle annettiin mahdollisuus hankkia Growlereita, joita on tähän saakka annettu vain Australialle, jonka kanssa USA:lla on puolustussopimus.
--

Jos Garcia ihmettelee aidosti eikä vain muodon vuoksi, niin tästä saa mielenkiintoisia salaliittoteorioita. Presidentti Trump möläytti silloin aikanaan tiedotustilaisuudessa, että Suomi ostaa Super Horneteja. Entäpä jos suunnitelma onkin nimenomaan tämä?

Amerikka yrittää pakkomyydä Suomelle Super Hornetin, jotta linjasto pysyy auki. Jotta tämä pakkomyynti ei tuntuisi liian karvaalta ostajan suussa, niin mukaan laitetaan Growler, NGJ ja kaikki herkut asepuolelta.
 
Heh!

Nuoremmalta polvelta unohtuu näköjään usein, että Suomessa on jo huomattava venäläisvähemmistö(, jota ei ollut vielä 30 vuotta sitten). Väestöliiton mukaan venäjää äidinkielenään puhuvia oli Suomessa pari vuotta sitten jo lähemmäs 80 000.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Viipurissa asuu nykyään vajaa 80 000 ihmistä, ja jos Wikipediaan luotetaan, niin kaikilla Suomen luovuttamilla alueilla asui vuonna 2002 reilu 420 000 ihmistä(, joista Karjalassa vajaa 370 000 ihmistä). Venäjän väestökadon myötä tänä päivänä puhuttaneen alle 400 000 ihmisestä.
Miksi tietentahtoen moninkertaistaa oman maassa oleva turvallisuusriskivähemmistö? Ja vieläpä niin, että isot alueet olisivat pääosin tämän ongelmallisen vähemmistön pääosin asuttamia. Alkaisivat pian siellä ruikuttamaan äitivenäjälle että Suomi sitä ja Suomi tätä ilkeilee meille poloisille aiheetta, tulkaa pian Suhoiden ja motorisoitujen kivääriprikaatien kera auttamaan meitä, ja pian Venäjä olisikin keksinyt kaiken maailman fiktiot kansalle valmiisti hyväksyttävänä pakettina aloittaa sota. Se on vähän eri asia tuo 80000 ripoteltuna koko maahan vapaaehtoisesti tänne muuttaneita vs. muutama sata tuhatta aluekaupan mukana tullutta alueellisena enemmistönä olevaa venäläistä.
 
Miksi tietentahtoen moninkertaistaa oman maassa oleva turvallisuusriskivähemmistö? Ja vieläpä niin, että isot alueet olisivat pääosin tämän ongelmallisen vähemmistön pääosin asuttamia. Alkaisivat pian siellä ruikuttamaan äitivenäjälle että Suomi sitä ja Suomi tätä ilkeilee meille poloisille aiheetta, tulkaa pian Suhoiden ja motorisoitujen kivääriprikaatien kera auttamaan meitä, ja pian Venäjä olisikin keksinyt kaiken maailman fiktiot kansalle valmiisti hyväksyttävänä pakettina aloittaa sota. Se on vähän eri asia tuo 80000 ripoteltuna koko maahan vapaaehtoisesti tänne muuttaneita vs. muutama sata tuhatta aluekaupan mukana tullutta alueellisena enemmistönä olevaa venäläistä.

Miksi tietentahtoen moninkertaistaa oman maassa oleva turvallisuusriskivähemmistö viimeisen 30 vuoden aikana? En minä tiedä. Ensin presidentti Koivisto halusi koko maailman Suomeen ja sitten Halonen?

Oli miten oli, venäläisvähemmistö moninkertaistettiin eikä Suomi saavuttanut sillä yhtään mitään - ei hehtaariakaan maata, ei historiallisen vääryyden korjaamista. Kerran tuo on ollut ihan ok poliitikoille ja suurelle yleisölle, niin minusta venäläisvähemmistö-argumentti on typerä Karjala-kysymyksen kannalta.

Huomautan kuitenkin, että Karjala-kysymys ei mielestäni ole ajankohtainen. Asiaan kannattaa palata, jos Venäjä joskus palauttaa Krimin Ukrainalle.
 
Edelleenkään en tiedä mutta tuntuu hemmetin oudolle jos koneet lentäisivät jopa 2050 tai jopa pidemmälle. Ne teknologiset harppaukset joita nyt otetaan pelkästään vuosikymmenessä mullistavat tulevaisuuden. Itse veikkaan, että vuonna 2035
Pohjanmaalla peltoja kylvää puoliksi thaimaalainen tilan isäntä jolta löytyy traktorista niitä hienouksia joita nyt F-35 koneesta löytyy.
 
Ei 15 vuodessa mitään merkittävää muutosta tapahdu.


Viime vuosituhannella oli noin kolme suurta keksintöä jotka vaikuttivat paljon ihmisten elämään: kello, tietokone ja internet.
Tällä vuosituhannella ei ole keksitty vielä mitään uutta (muuta kuin hömppää).
 
Ei 15 vuodessa mitään merkittävää muutosta tapahdu.


Viime vuosituhannella oli noin kolme suurta keksintöä jotka vaikuttivat paljon ihmisten elämään: kello, tietokone ja internet.
Tällä vuosituhannella ei ole keksitty vielä mitään uutta (muuta kuin hömppää).
Et sie mikään ruudinkeksijä ole, mut vaikutat olleen paikalla ku pamahti :LOL:
 
Back
Top