Tässä vaan on luotettava siihen, että PV osaa asianmukaisesti arvioida onko F-35n häive vielä toimiva tulevina vuosikymmeninä. Jos arvio on se, että esim. 10 vuoden päästä se paistaa tutkassa kuin kananmuna kuumalla asfaltilla, niin itse kallistun kyllä Super Hornetin puolelle.
Joo, näin on. Kyllähän ilmavoimat on testaillut monipaikkatutkaa ainakin matemaattisen laskennan kannalta ja tiedeyhteisö on ollut mukana tuossa arvioinnissa. Se ilmeisesti nähdään pahimpana uhkana nykyiselle X-aaltoalueen häiveelle. Kyllä tietysti pilottien kokemukset harjoituksista tukevat sitä että F-35 pääsee lähemmäs ilmatorjuntaa jokatapauksessa häiveen avulla, vaikka siitä saataisiin havainto. Tarkkaa paikkaa ei kuitenkaan tiedetä ja sitä vastaan on vaikea taistella.
Tosin, jos yhdistetään älykkäästi pitkän aallonpituuden tutkat, IRST ja tehokkaalla älyllä varustettu tst-järjestelmä sekä muut passiiviset sensorit, voidaan tulevaisuudessa saavuttaa häivekoneeseenkin riittävät parametrit että tulittaminen ja paikannus onnistuu. Ei monipaikkatutkaa edes välttämättä tarvita, mutta ilmapuolustusta pitää integroida ja hankkia sensoreita yhä enemmän.
Minusta tässä on yksi meidän kannaltamme tärkeä linjanveto eli koska emme voi hankkia häivekoneita ja ELSO-koneita samaan aikaan hinnan takia, meidän pitäisi veikata voittavaa hevosta oikein.
Toisaalta oman ilmapuolustuksen kehittäminen vihollisen häivekoneita vastaan on sekin tärkeää ja vaatii tutkimusta sekä hankintoja tulevaisuudessa.
F-35 osalta olisi tärkeää että se voisi linkittyä MADL-datalinkillaan ilmapuolustuksen johtamisjärjestelmiin ja tutkat sekä järjestelmä voisivat jakaa tietoa mahdollisimman huomaamattomasti F-35 kanssa. Silloin saataisiin suurin hyöty koko järjestelmästä, mutta jos tämä ei onnistu jostain syystä niin homma mutkistuu. F-35 ei voi käyttää Link-16 järjestelmää huomaamatta, joten sen olinpaikka paljastuu lähellä vihollisen sensoreita. Nykyinen ilmapuolustus nojaa ymmärtääkseni Link-16 protokollaan NASAMS-johtokeskus-tutkat-Hornet akselilla. Luulen että jenkeillä ei ole tarjota moista ratkaisua, koska heillä moiseen ei ole tarvetta. Ehkä Israelilla tai jollain muulla käyttäjällä voisi olla jokin vastaava ajatus?
Mikäli ilmapuolustusta ei saada kokonaan integroiduksi, emme saa häivekoneesta kaikkea hyötyä irti ja silloin järkevin vaihtoehto voi olla vaikka F/A-18+EA-18 ja TTNT-teknologialla pelaava ilmapuolustusjärjestelmä. TTNT on ilmeisen nopea ja siirtää enemmän dataa kuin Link-16. Se tietysti vaikuttaa että mitä saadaan integroitua NASAMS-joket-tutkat akseliin. Onnistuuko MADL, TTNT vai jokin oma systeemi?