Gyllis1
Respected Leader
Koska ja missä?Rinne on niin vahvasti kompannut ruotsalaishävittäjää
Näitä tulee suht herkästi seurattua enkä muista tuollaista. Heinäluomalta ja Vanhaselta kyllä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Koska ja missä?Rinne on niin vahvasti kompannut ruotsalaishävittäjää
Siihen, että viime vuosina USA on tilannut mittavia määriä Super Hornetteja, ja niiden etukäteen paaliin laittaminen olisi poliittisesti epäsuotava liike, koska miljardeja maksavasta kalustosta ei otettaisi koko elinkaarta irti. Ja Aussitkin tulevat käyttämään ko. konetyyppiä pitkään, koska tällä vuosikymmenellä tilasivat SHta, joten pitäähän Amerikan tarjota heillekin kehittelyä ja ylläpitoa.
Tämä olisi kova. Strike Hornetteja (™), Super Hornetteja ja Growlereita.Eli jatketaan vielä ajatusta sen verran, että esimerkiksi tilanteessa jossa meidän olisi tarkoitus jättää vanhat hönöt ilmasta maahan toimintaan, SH+G kombo olisi luultavasti paljon vahvempi kuin nyt.
Joo, kyllä minä ymmärrän sinun mielipiteesi ja kantasi. Kysymys on siitä että minä näen EA-koneen erikoistuneena lavettina ja en vaan usko että F-35 tulisi lentelemään A2AD-vaikutusalueella tyystin ilman häirintäkoneita tai jonkinlaista ELSOn beef-up kykyä.En oikein ymmärrä millaisesta rautalangasta minun pitäisi argumenttini vääntää kun et selvästi edes halua ymmärtää.
Yritän nyt vielä kerran mahd yksinkertaisesti:
Ilmavoimien sekä laivaston konekannat muodostuvat tällä hetkellä pääasiallisesti neljännen sukupolven kalustosta eli F-16, F-15, F/A-18 ja F/A-18E malleista. Luultavasti tulevat nykyisellä F-35 hankitavauhdilla muodostamaan enemmistön myös tulevaisuudessa. Nimen omaan nuo edellä mainitut konetyypit tarvitsevat dedikoituja elsokoneita saattajikseen, joten on ihan luonnollista että niitä nyt hankitaan.
Oma kysymykseni oli: Jos laivaston ja ilmavoimien konekanta muodostuisi nyt yksinomaan viidennen sukupolven koneista, ostettaisiinko Growlereita myös? Oma näkymykseni (jota myös ilmavoimien kenraalin kommentti puoltaa) on että luultavasti ei.
Eli HX-kontekstissa ei ole relevanttia mitä laivasto tekee, meillä kun vanhat koneet eivät jää riviin.
Ymmärsitkö?
Ymmärrän, mutta edelleen ongelma on, että meillä valinta tehdään joko/tai hengessä. Silloin luulen että Growler jää hyllylle vaikka olisi omassa tehtävässään kuinka pätevä.Joo, kyllä minä ymmärrän sinun mielipiteesi ja kantasi. Kysymys on siitä että minä näen EA-koneen erikoistuneena lavettina ja en vaan usko että F-35 tulisi lentelemään A2AD-vaikutusalueella tyystin ilman häirintäkoneita tai jonkinlaista ELSOn beef-up kykyä.
Eli varauksellinen kyllä F-35 kyvyille minulta yleisesti, mutta kaikkeen se ei pysty. Häirintäkoneita hankitaan edelleen, joten siinäkin mielessä F-35 ei tule ratkaisemaan kaikkea.
Kuten sanoit, tilanne ei tule olemaan se että US laivasto ja AF lentelisivät vain 5-g. koneilla varmaankaan koskaan. Aikanaan 6-g. korvannee vanhimpia 2040-luvulta lähtien.
Näen itse että Growlerit palvelisivat meillä rauhanajan tiedustelusta sodanajan tukitehtäviin maa-, meri- ja ilmavoimille.
Häirintäkone ei ole samanlailla sidottu torjunta-ja tulitukitehtäviin kuin taistelukoneet, joten Growler voitaisiin pitää ilmassa ilmatankkauksien avulla pitkään silloin kun olisi tarvetta tuottaa jatkuvaa tilannekuvaa tietyltä alueelta, häiritä vastapuolen viesti- ja tutkayhteyksiä ja tukea strike-parvia.
Näen siis EA-koneet koko puolustuskykyä nostavina voiman moninkertaistajina taistelussa sähkömagneettisesta spektristä, en pelkkinä ilmavoimien elso-koneina. Growlereista ei lopu ammukset koskaan häirintätehtävissä, joten niillä on vaikutusta alueella pitkään ja ne eivät sido juurikaan hävittäjäresursseja. Häirintäkoneita voidaan siis käyttää vapaammin omassa roolissaan tekemässä kaikenlaista spesifiä tiedustelua ja häirintää kuin hävittäjiä, joilla on joitakin vastaavia kykyjä. EA-koneiden miehistöt ovat myös elsoon erikoistuneita asiantuntijoita, eivätkä lentäjinä jokapaikanhöyliä. En usko että mikään automaatio korvaa täysin hmisen tietoa ja kykyä toimia taistelukentällä ainakaan lähitulevaisuudessa, varsinkaan erikoistuneissa rooleissa.
Ymmärsitkö sinä minun pointtini?
Tuota vähän itsekkin ajattelin. Luulen, että jos politikot voivat tämän HX hankkeen kusta niin tämä hallitus on juurikin se joka sen kusee.Rinne on niin vahvasti kompannut ruotsalaishävittäjää, että komentajan vihje siihen suuntaan, että ruotsalaiset eivät ole yhtä vahvoilla kisassa kuin muut, on saattanut aiheuttaa tämän ”tiedä paikkasi” purkauksen
On kyllä jumalauta meikäläinen joulubonarinsa ansainnut, jos nykyään sinunkin mielestäsi Grippenin lobbaaminen on HX:n kusemista.Tuota vähän itsekkin ajattelin. Luulen, että jos politikot voivat tämän HX hankkeen kusta niin tämä hallitus on juurikin se joka sen kusee.
Lähinnä pelkään sitä, että poliitikot sotkevat rasvaiset kouransa asiaan josta eivät ymmärrä todellisuudessa tarpeeksi.On kyllä jumalauta meikäläinen joulubonarinsa ansainnut, jos nykyään sinunkin mielestäsi Grippenin lobbaaminen on HX:n kusemista.
Ok, näin voi hyvinkin olla. Let`s see...Ymmärrän, mutta edelleen ongelma on, että meillä valinta tehdään joko/tai hengessä. Silloin luulen että Growler jää hyllylle vaikka olisi omassa tehtävässään kuinka pätevä.
Joo, mutta nythän kyse ei ole erillishankinnasta. Growler on yli 90 prosenttisesti samanlainen kuin F/A-versio, joten erikseen ei tukijärjestelmää juurikaan tarvita. Ainoastaan EA-koneen ohjelmistoja ja häirintäjärjestelmiä tarvitsee päivitellä.Jos meillä olisi D-Hornetista olemassa häirintäversio niin sitten ehkä voisi ajatella että ne pidettäisiin vielä rivissä varaosavaraston ja leikkaa-liimaa-huoltojen avulla tekohengittäen uudenkin kaluston rinnalla, samaan tapaan kuin jenkit pitivät Prowlerit kauan sen jälkeen kun alkuperäinen kone oli muuttunut museotavaraksi. Häirintäkoneiden erillishankinta, niin mainiota kuin se olisikin, on valitettavasti utopiaa.
Voisiko Boeingin tarjous olla tällainen: 52 x Super Hornet + 12 x Growler + nykyisten kaksipaikkaisten 7 x Hornet D:n elinkaaren jatko.
En usko.
Itselläni kävi mielessä amerikkalaisten kanssa käydyt sotaharjoitukset. Tai sitten PM on saanut auringonpistoksen.
Nyt jos olisin komentaja, vastaisin Rinteelle:Pääministeri Rinne selventää kohulausuntoaan: Halusi muistuttaa komentajaa harjoittelutoiminnan päätöksistä - ”tässä on tämä historia olemassa”
Pääministeri Rinne sanoo halunneensa muistuttaa pelisäännöistä, jotta esimerkiksi puolustusvoimain kansainvälisessä harjoittelussa ei tulisi yllätyksiä.www.iltalehti.fi
Olin tapani mukaan oikeassa.
Kivi kengässä taitaa olla nimen omaan Yhdysvallat.Nyt jos olisin komentaja, vastaisin Rinteelle:
- Harjoittelemme länsimaiden kanssa. Mikäli tilanne muuttuu, ilmoitamme kyllä.
Itse tulkitsin tuota niin, että puolustusvaliokunta haluaa tulevaisuudessa kuulla sovituista harjoituksista muualtakin kuin uutisista...Kivi kengässä taitaa olla nimen omaan Yhdysvallat.
Itse tulkitsin tuota niin, että puolustusvaliokunta haluaa tulevaisuudessa kuulla sovituista harjoituksista muualtakin kuin uutisista...
https://yle.fi/uutiset/3-8663417