Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Rinne on kyllä oikeistolle iso siunaus. Hänen koomaillessaan Espanjassa SDPn kannatus huiteli 23 prosentin tienoilla. Siitä suli Antin palattua remmiin vaaleissa sitten 5 prosenttia. Ja kannatus on jatkanut sulamistaan. Neljä vuotta, kun tuon sekoiluja katsellaan ja terävänä Halla-aho ja Orpo kritisoivat Rinnettä, niin eiköhän tuo SDP saada helposti alle 15 prosenttiin ja vahva oikeistohallitus 2023.
 
Siihen, että viime vuosina USA on tilannut mittavia määriä Super Hornetteja, ja niiden etukäteen paaliin laittaminen olisi poliittisesti epäsuotava liike, koska miljardeja maksavasta kalustosta ei otettaisi koko elinkaarta irti. Ja Aussitkin tulevat käyttämään ko. konetyyppiä pitkään, koska tällä vuosikymmenellä tilasivat SHta, joten pitäähän Amerikan tarjota heillekin kehittelyä ja ylläpitoa.

Eikö Gripenin, Rafalen ja Typhoonin paalaaminen etukäteen olisi "poliittisesti epäsuotava liike"? :unsure:

Amerikkalaisilla tosin on kokemusta tästä ennakoivasta paalaamisesta. Viimeiset Tomcatit rullasivat liukuhihnalta 1991 ja eläköityivät 2006.
 
En oikein ymmärrä millaisesta rautalangasta minun pitäisi argumenttini vääntää kun et selvästi edes halua ymmärtää.

Yritän nyt vielä kerran mahd yksinkertaisesti:

Ilmavoimien sekä laivaston konekannat muodostuvat tällä hetkellä pääasiallisesti neljännen sukupolven kalustosta eli F-16, F-15, F/A-18 ja F/A-18E malleista. Luultavasti tulevat nykyisellä F-35 hankitavauhdilla muodostamaan enemmistön myös tulevaisuudessa. Nimen omaan nuo edellä mainitut konetyypit tarvitsevat dedikoituja elsokoneita saattajikseen, joten on ihan luonnollista että niitä nyt hankitaan.

Oma kysymykseni oli: Jos laivaston ja ilmavoimien konekanta muodostuisi nyt yksinomaan viidennen sukupolven koneista, ostettaisiinko Growlereita myös? Oma näkymykseni (jota myös ilmavoimien kenraalin kommentti puoltaa) on että luultavasti ei.

Eli HX-kontekstissa ei ole relevanttia mitä laivasto tekee, meillä kun vanhat koneet eivät jää riviin.

Ymmärsitkö?
Joo, kyllä minä ymmärrän sinun mielipiteesi ja kantasi. Kysymys on siitä että minä näen EA-koneen erikoistuneena lavettina ja en vaan usko että F-35 tulisi lentelemään A2AD-vaikutusalueella tyystin ilman häirintäkoneita tai jonkinlaista ELSOn beef-up kykyä.

Eli varauksellinen kyllä F-35 kyvyille minulta yleisesti, mutta kaikkeen se ei pysty. Häirintäkoneita hankitaan edelleen, joten siinäkin mielessä F-35 ei tule ratkaisemaan kaikkea.
Kuten sanoit, tilanne ei tule olemaan se että US laivasto ja AF lentelisivät vain 5-g. koneilla varmaankaan koskaan. Aikanaan 6-g. korvannee vanhimpia 2040-luvulta lähtien.

Näen itse että Growlerit palvelisivat meillä rauhanajan tiedustelusta sodanajan tukitehtäviin maa-, meri- ja ilmavoimille.
Häirintäkone ei ole samanlailla sidottu torjunta-ja tulitukitehtäviin kuin taistelukoneet, joten Growler voitaisiin pitää ilmassa ilmatankkauksien avulla pitkään silloin kun olisi tarvetta tuottaa jatkuvaa tilannekuvaa tietyltä alueelta, häiritä vastapuolen viesti- ja tutkayhteyksiä ja tukea strike-parvia.

Näen siis EA-koneet koko puolustuskykyä nostavina voiman moninkertaistajina taistelussa sähkömagneettisesta spektristä, en pelkkinä ilmavoimien elso-koneina. Growlereista ei lopu ammukset koskaan häirintätehtävissä, joten niillä on vaikutusta alueella pitkään ja ne eivät sido juurikaan hävittäjäresursseja. Häirintäkoneita voidaan siis käyttää vapaammin omassa roolissaan tekemässä kaikenlaista spesifiä tiedustelua ja häirintää kuin hävittäjiä, joilla on joitakin vastaavia kykyjä. EA-koneiden miehistöt ovat myös elsoon erikoistuneita asiantuntijoita, eivätkä lentäjinä jokapaikanhöyliä. En usko että mikään automaatio korvaa täysin hmisen tietoa ja kykyä toimia taistelukentällä ainakaan lähitulevaisuudessa, varsinkaan erikoistuneissa rooleissa.

Ymmärsitkö sinä minun pointtini?
 
Joo, kyllä minä ymmärrän sinun mielipiteesi ja kantasi. Kysymys on siitä että minä näen EA-koneen erikoistuneena lavettina ja en vaan usko että F-35 tulisi lentelemään A2AD-vaikutusalueella tyystin ilman häirintäkoneita tai jonkinlaista ELSOn beef-up kykyä.

Eli varauksellinen kyllä F-35 kyvyille minulta yleisesti, mutta kaikkeen se ei pysty. Häirintäkoneita hankitaan edelleen, joten siinäkin mielessä F-35 ei tule ratkaisemaan kaikkea.
Kuten sanoit, tilanne ei tule olemaan se että US laivasto ja AF lentelisivät vain 5-g. koneilla varmaankaan koskaan. Aikanaan 6-g. korvannee vanhimpia 2040-luvulta lähtien.

Näen itse että Growlerit palvelisivat meillä rauhanajan tiedustelusta sodanajan tukitehtäviin maa-, meri- ja ilmavoimille.
Häirintäkone ei ole samanlailla sidottu torjunta-ja tulitukitehtäviin kuin taistelukoneet, joten Growler voitaisiin pitää ilmassa ilmatankkauksien avulla pitkään silloin kun olisi tarvetta tuottaa jatkuvaa tilannekuvaa tietyltä alueelta, häiritä vastapuolen viesti- ja tutkayhteyksiä ja tukea strike-parvia.

Näen siis EA-koneet koko puolustuskykyä nostavina voiman moninkertaistajina taistelussa sähkömagneettisesta spektristä, en pelkkinä ilmavoimien elso-koneina. Growlereista ei lopu ammukset koskaan häirintätehtävissä, joten niillä on vaikutusta alueella pitkään ja ne eivät sido juurikaan hävittäjäresursseja. Häirintäkoneita voidaan siis käyttää vapaammin omassa roolissaan tekemässä kaikenlaista spesifiä tiedustelua ja häirintää kuin hävittäjiä, joilla on joitakin vastaavia kykyjä. EA-koneiden miehistöt ovat myös elsoon erikoistuneita asiantuntijoita, eivätkä lentäjinä jokapaikanhöyliä. En usko että mikään automaatio korvaa täysin hmisen tietoa ja kykyä toimia taistelukentällä ainakaan lähitulevaisuudessa, varsinkaan erikoistuneissa rooleissa.

Ymmärsitkö sinä minun pointtini?
Ymmärrän, mutta edelleen ongelma on, että meillä valinta tehdään joko/tai hengessä. Silloin luulen että Growler jää hyllylle vaikka olisi omassa tehtävässään kuinka pätevä.
 
Jos meillä olisi D-Hornetista olemassa häirintäversio niin sitten ehkä voisi ajatella että ne pidettäisiin vielä rivissä varaosavaraston ja leikkaa-liimaa-huoltojen avulla tekohengittäen uudenkin kaluston rinnalla, samaan tapaan kuin jenkit pitivät Prowlerit kauan sen jälkeen kun alkuperäinen kone oli muuttunut museotavaraksi. Häirintäkoneiden erillishankinta, niin mainiota kuin se olisikin, on valitettavasti utopiaa.
 
Rinne on niin vahvasti kompannut ruotsalaishävittäjää, että komentajan vihje siihen suuntaan, että ruotsalaiset eivät ole yhtä vahvoilla kisassa kuin muut, on saattanut aiheuttaa tämän ”tiedä paikkasi” purkauksen
Tuota vähän itsekkin ajattelin. Luulen, että jos politikot voivat tämän HX hankkeen kusta niin tämä hallitus on juurikin se joka sen kusee.
 
On kyllä jumalauta meikäläinen joulubonarinsa ansainnut, jos nykyään sinunkin mielestäsi Grippenin lobbaaminen on HX:n kusemista. o_O:ROFLMAO:
Lähinnä pelkään sitä, että poliitikot sotkevat rasvaiset kouransa asiaan josta eivät ymmärrä todellisuudessa tarpeeksi.
 
Jos meillä olisi D-Hornetista olemassa häirintäversio niin sitten ehkä voisi ajatella että ne pidettäisiin vielä rivissä varaosavaraston ja leikkaa-liimaa-huoltojen avulla tekohengittäen uudenkin kaluston rinnalla, samaan tapaan kuin jenkit pitivät Prowlerit kauan sen jälkeen kun alkuperäinen kone oli muuttunut museotavaraksi. Häirintäkoneiden erillishankinta, niin mainiota kuin se olisikin, on valitettavasti utopiaa.
Joo, mutta nythän kyse ei ole erillishankinnasta. Growler on yli 90 prosenttisesti samanlainen kuin F/A-versio, joten erikseen ei tukijärjestelmää juurikaan tarvita. Ainoastaan EA-koneen ohjelmistoja ja häirintäjärjestelmiä tarvitsee päivitellä.
 
Voisiko Boeingin tarjous olla tällainen: 52 x Super Hornet + 12 x Growler + nykyisten kaksipaikkaisten 7 x Hornet D:n elinkaaren jatko.
 
Voisiko Boeingin tarjous olla tällainen: 52 x Super Hornet + 12 x Growler + nykyisten kaksipaikkaisten 7 x Hornet D:n elinkaaren jatko.

Ei. F/A-18 D Hornet ei tarjoa mitään. HX-hankkeen esiselvityksen perusteella Hornetin elinkaarta voitaisiin pidentää n. 5 vuodella. Siinä vedettiin hieman kotiinpäin, mutta yli 10 vuoden elinkaaripidennys ei ole realismia. Etenkin pienen määrän (7 kpl) ylläpito tulisi erityisen kalliiksi eikä ko. koneissa ole mitään erikoisia kykyjä minkä vuoksi pidentää elinkaarta. Pitkällä tähtäimellä järkevämpää ja edullisempaa vain myydä meille sama määrä F/A-18 F:ää.

D:t ovat sitä paitsi vanhimmasta päästä Hornet-kalustoa, ne toimitettiin Yhdysvalloista ennen kuin C-mallia alkoi valmistua kotimaassa.
 
En usko.

Itselläni kävi mielessä amerikkalaisten kanssa käydyt sotaharjoitukset. Tai sitten PM on saanut auringonpistoksen.


Olin tapani mukaan oikeassa.
 


Olin tapani mukaan oikeassa.
Nyt jos olisin komentaja, vastaisin Rinteelle:
- Harjoittelemme länsimaiden kanssa. Mikäli tilanne muuttuu, ilmoitamme kyllä.
 
Itse tulkitsin tuota niin, että puolustusvaliokunta haluaa tulevaisuudessa kuulla sovituista harjoituksista muualtakin kuin uutisista...
https://yle.fi/uutiset/3-8663417

Rinne saattoi olla jopa oikealla asialla mutta valittu viestintäkanava oli kyllä hanurista. Olisi mieluummin vaikka käynyt Kivisen kanssa kauppatorilla juomassa kaffet.
 
Back
Top