strelailija
Majuri
Joku voisi lahjoittaa PM:lle päähineen, niin säästyttäisiin jatkossa tällaiselta hulabaloolta.En usko.
Itselläni kävi mielessä amerikkalaisten kanssa käydyt sotaharjoitukset. Tai sitten PM on saanut auringonpistoksen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joku voisi lahjoittaa PM:lle päähineen, niin säästyttäisiin jatkossa tällaiselta hulabaloolta.En usko.
Itselläni kävi mielessä amerikkalaisten kanssa käydyt sotaharjoitukset. Tai sitten PM on saanut auringonpistoksen.
Onkohan aussit muuten kaavailemassa NGJ:n hankintaa.
Unkari on vaihtamassa lainatut Gripenit F-15-hävittäjiin vuoden 2026 jälkeen
Tämä kirjoitus on jatkokirjoitus 3.8.2019 julkaistulle kirjoitukselle otsikolla ”Ruotsalainen Saab Gripen ei voi enää olla Suomen hävittäjäkandidaatti" (US-blogi 3.8.2019). Kyse on edelleen Suomen hävittäjähankinnasta.Neljä ensiaripesonen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi
Olisiko tuo SUU-63 sopiva raskaille ilmasta maahan -kuormille? Ja entiset kevyemmällä?Maallikko ihmettelee hengästyttävän raskasta tekstiä lukiessaan. Ilmeisesti kirjoittaja yrittää termivyörytyksellä luoda illuusion ammattitaidosta? Pesosella on ennenkin ollut taipumusta siihen että faktoja vyörytetään mutta analyysi on niin sanotusti ohutta.
Lainaus:
"Vasta tämän vuonna 2008 alkaneen päivityksen myötä Hornetista tuli monitoimihävittäjä. Suomen Hornetista tuli laadullisesti ohjushävittäjä, mutta määrällisesti ei. Kaikissa Hornetissa ei ole AN/AAQ-28 LITENING-hankinnan suppeuden perusteella laajaa ohjusvalmiutta. Vuonna 2013 alkaneessa päivityksessä SUU-63-pyloneja otettiin 32 kappaletta, kun hävittäjine lukumäärä on 62 kappaletta.
Johtopäätös: Suomella ei ole 62 monitoimihävittäjän muodostamaa laajaan ohjusvalmiuteen kykenevää armadaa. Suomen kaikkia Horneteja ei ole varusteltu monitoimihävittäjiksi. Venäjä tietää tasan tarkasti Suomen Ilmavoimien ohjuskyvykkyyden."
Ajatus ei kai kuitenkaan ole että kaikissa koneissa on aina ja jatkuvasti kaikki kilkkeet kiinni samanaikaisesti? Jonkun Litening-podin siirto koneesta toiseen ei liene ylivoimainen homma?
SUU-63:n osuus jäi epäselväksi. Joku low-drag -ripustin kaiketi? Minkä välineen kanssa tuota käytetään ja mitä määrästä voi päätellä? Entä mikä päätelmä tuo on että jos C/D-Gripen ei kelpaa 2026 edes Unkarille niin miten sitten Suomelle? Ei kai me tuota vanhaa versiota olla hankkimassa?
Unkarilla on C/D-Gripenit kun Suomelle tarjotaan E/F-versiota.
Pyloni on suomeksi ripustin.
Liteningiä käytetään ilmasta maahan -maalinosoitukseen. Air-to-air -käyttööä sillä ei taida olla.
Muutoin asiaa.
Olisiko tuo SUU-63 sopiva raskaille ilmasta maahan -kuormille? Ja entiset kevyemmällä?
SUU-63 on normaali täysikokoinen pylon, johon sitten voi kiinnittää varsinaiset telineet eri ohjuksille ja pommeille, esim. jos näitä pulttaa F-18 kaikki mahdolliset 4kpl kiinni, voi kone kantaa 8 IT ohjusta lisää normaalin 2+2 lisäksi. Todennäköisempää Suomen osalta on, että näitä käytetään taannoin hankittujen täsmäpommien kanniskeluun.Maallikko ihmettelee hengästyttävän raskasta tekstiä lukiessaan. Ilmeisesti kirjoittaja yrittää termivyörytyksellä luoda illuusion ammattitaidosta? Pesosella on ennenkin ollut taipumusta siihen että faktoja vyörytetään mutta analyysi on niin sanotusti ohutta.
Lainaus:
"Vasta tämän vuonna 2008 alkaneen päivityksen myötä Hornetista tuli monitoimihävittäjä. Suomen Hornetista tuli laadullisesti ohjushävittäjä, mutta määrällisesti ei. Kaikissa Hornetissa ei ole AN/AAQ-28 LITENING-hankinnan suppeuden perusteella laajaa ohjusvalmiutta. Vuonna 2013 alkaneessa päivityksessä SUU-63-pyloneja otettiin 32 kappaletta, kun hävittäjine lukumäärä on 62 kappaletta.
Johtopäätös: Suomella ei ole 62 monitoimihävittäjän muodostamaa laajaan ohjusvalmiuteen kykenevää armadaa. Suomen kaikkia Horneteja ei ole varusteltu monitoimihävittäjiksi. Venäjä tietää tasan tarkasti Suomen Ilmavoimien ohjuskyvykkyyden."
Ajatus ei kai kuitenkaan ole että kaikissa koneissa on aina ja jatkuvasti kaikki kilkkeet kiinni samanaikaisesti? Jonkun Litening-podin siirto koneesta toiseen ei liene ylivoimainen homma?
SUU-63:n osuus jäi epäselväksi. Joku low-drag -ripustin kaiketi? Minkä välineen kanssa tuota käytetään ja mitä määrästä voi päätellä? Entä mikä päätelmä tuo on että jos C/D-Gripen ei kelpaa 2026 edes Unkarille niin miten sitten Suomelle? Ei kai me tuota vanhaa versiota olla hankkimassa?
SUU-63 on normaali täysikokoinen pylon, johon sitten voi kiinnittää varsinaiset telineet eri ohjuksille ja pommeille, esim. jos näitä pulttaa F-18 kaikki mahdolliset 4kpl kiinni, voi kone kantaa 8 IT ohjusta lisää normaalin 2+2 lisäksi. Todennäköisempää Suomen osalta on, että näitä käytetään taannoin hankittujen täsmäpommien kanniskeluun.
Eihän Suomeen ole C/D Gripeniä myymässä, vaan Svedut yrittää saada E-version kaupaksi, ja tässä suurin ongelma on ettei se ole vielä ollenkaan valmis.
Sanoisin, että itse koneisiin on tehty kaikkiin vaadittavat sisäiset päivitykset. Noiden ulkoisten kilkkeiden osalta sitten ne vaan kiinnitetään niihin koneisiin, jossa kulloinkin tarvitaan.
Itse näkisin että kerrallaan ehkä lennätetään korkeintaan parilla kymmenellä hävittäjällä. Huollossa kun täytyy sodan aikanakin koneita pitää ja pitää olla koneita lähettää ison aallonkin jälkeen seuraaville tehtäville, niin jos meillä on vaikka 50 käytettävissä olevaa konetta, niin 25 lentoon ja 25 seuraavaksi lentoon aiempien laskeuduttua.Tässä on joku outo ajatus taustalla että Independence day -leffan hengessä Ilmavoimat lähtisi kertasuorituksena koko kalustolla laukomaan risteilyohjuslauttoja naapuriin. Olettaisin ettei se ihan noin mene. Ohjukset ainakin loppuvat heti kättelyssä.
Itse näkisin että kerrallaan ehkä lennätetään korkeintaan parilla kymmenellä hävittäjällä. Huollossa kun täytyy sodan aikanakin koneita pitää ja pitää olla koneita lähettää ison aallonkin jälkeen seuraaville tehtäville, niin jos meillä on vaikka 50 käytettävissä olevaa konetta, niin 25 lentoon ja 25 seuraavaksi lentoon aiempien laskeuduttua.
Jos kyseessä sellainen tilanne, että rajan takaa tulossa lentorykmentti Suhoita, niin tuskin ilmavoimat niitä vastaan vaan yhdellä parvella lähtee.Sinullahan on ne neljän koneen parvet. Nyt ei mene jako tasan
Sama pätee SUU-63 ripustimiin. Hävittäjäkäytössä nämä olisi "ohjuslavetti-koneissa", mutta ei taida kuulua doktriiniin. 32 ripustinta, 4kpl per kone tekee 8 konetta "täydellä satsilla", joka kuulostaa linjaamasi resurssijaon puitteissa realistiselta. Nämä 8 konetta on sitten se kuuluisa "lentävä tykistömme". Toisinsanoen, os. Kuhlmeytä odotellessa lentopommeista pääsee nauttimaan naapurissa vain harvat, mutta sitäkin huolellisimmin valitut.Lienevät laskeneet, että samanaikaisesti ei ilmasta-maahan tehtäviin ole irroittaa kuin 10 Hornetia ottaen huomioon vaadittavat saattohävittäjät ja huollossa olevat koneet. Määrä lienee realistinen:
Oletetaan, että koneita on 62 kpl. Näistä 25% on huollossa eli tehtävävalmiina on 48 kpl. Näistä 10 laitetaan ilmasta-maahan varustukseen ja jäljelle jää 38 kpl. Oletetaan 2x saattohävittäjä jokaista ilmasta-maahan konetta varten ja siihen menee 20 konetta. Jäljelle jää 16 konetta toteuttamaan samanaikaista ilmasta-ilmaan torjuntatehtävää, jollaisia saattaa tulla yllättäen.
Näin ollen meidän konemäärillä ei välttämättä tarvita enempää Litening podeja. Toki tappionsietokyky on olematon, koska huonolla tuurilla juuri ne koneet ammutaan alas, joissa podit kiinni, eikä ole varastosta ottaa uutta podia, vaikka koneita olisikin lentokunnossa.