Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Niin, vaikea sanoa kaikista aseista mitään. Se sanottiin että JASSM-integraatio on tehtävä USA:ssa ja vain siellä koska kyseessä on sensitiivinen asejärjestelmä ja USA:n ilmavoimien "kruununjalokivi", entistä PV:n komentajaa siteeratakseni. JDAM ja JSOW pystyttiin integroimaan suomessa ja se kyky on varmaankin kaikissa koneissa.

Se on todennäköistä että D-versio on soveltuvampi monimutkaisempiin ilmasta-maahan aseiden tehtäviin, koska on nuo kaksi pilottia, joista toinen voi keskittyä ilmatilanteen tarkkailuun ja toisella on käsittelyssä maamaalit. Vaikka Legacy-Hornet ei ole samaa luokkaa kuin F-versiot kyvyissään, aussilentäjien kokemukset omista F-versioista ilmasta-maahan tehtävissä, ISIS-operaatiossa tukevat tätä oletusta.

Toisaalta on moneen kertaan sanottu että JASSM sisältyy MLU2-pakettiin ja se on asennettu kaikkiin koneisiin. En näe mitään järkeä siinä että olisi tieten lähdetty tekemään kahta erilaista versiota. Etenkään kun on nimenomaisesti kerrottu että ei ole. Toiminta on joka mielessä olennaisesti helpompaa kun kaikki kilkkeet käyvät kaikkiin koneisiin. JASSM-tehtävä tuskin lukeutuu monimutkaisiin. ISIS-hommissa pitää ihan eri tavalla tunnistaa kohteita yms.
 
Niin, vaikea sanoa kaikista aseista mitään. Se sanottiin että JASSM-integraatio on tehtävä USA:ssa ja vain siellä koska kyseessä on sensitiivinen asejärjestelmä ja USA:n ilmavoimien "kruununjalokivi", entistä PV:n komentajaa siteeratakseni. JDAM ja JSOW pystyttiin integroimaan suomessa ja se kyky on varmaankin kaikissa koneissa.

Se on todennäköistä että D-versio on soveltuvampi monimutkaisempiin ilmasta-maahan aseiden tehtäviin, koska on nuo kaksi pilottia, joista toinen voi keskittyä ilmatilanteen tarkkailuun ja toisella on käsittelyssä maamaalit. Vaikka Legacy-Hornet ei ole samaa luokkaa kuin F-versiot kyvyissään, aussilentäjien kokemukset omista F-versioista ilmasta-maahan tehtävissä, ISIS-operaatiossa tukevat tätä oletusta.
JDAM:a ja JSOW:a ei varmaankaan edes tarvinnut varsinaisesti integroida Suomessa, jenkit olivat integroinnin jo tehneet omille koneilleen. Todennäköisesti käyttöönottoon riitti oikeiden softien lataus Suomen Horneteihin ja koeammunnat, joissa varmistettiin todellinen toimivuus.

JDAM:ja Suomessa on tiputeltu varsin säännöllisesti ja siinä ei enää ole eksotiikkaa. Onko sen sijaan näkynyt mainintoja suomalaisista JSOW-ammunnoista? Minä en muista nähneeni mainintoja näistä.
 
JDAM:a ja JSOW:a ei varmaankaan edes tarvinnut varsinaisesti integroida Suomessa, jenkit olivat integroinnin jo tehneet omille koneilleen. Todennäköisesti käyttöönottoon riitti oikeiden softien lataus Suomen Horneteihin ja koeammunnat, joissa varmistettiin todellinen toimivuus.

JDAM:ja Suomessa on tiputeltu varsin säännöllisesti ja siinä ei enää ole eksotiikkaa. Onko sen sijaan näkynyt mainintoja suomalaisista JSOW-ammunnoista? Minä en muista nähneeni mainintoja näistä.

Ei niin vähistä riitä kokeiltavaksi :D
 
Toisaalta on moneen kertaan sanottu että JASSM sisältyy MLU2-pakettiin ja se on asennettu kaikkiin koneisiin. En näe mitään järkeä siinä että olisi tieten lähdetty tekemään kahta erilaista versiota. Etenkään kun on nimenomaisesti kerrottu että ei ole. Toiminta on joka mielessä olennaisesti helpompaa kun kaikki kilkkeet käyvät kaikkiin koneisiin. JASSM-tehtävä tuskin lukeutuu monimutkaisiin. ISIS-hommissa pitää ihan eri tavalla tunnistaa kohteita yms.
Tästä ei ota selvää. Mistään eri versioista ei ole kyse tietenkään, vaan siitä että mitkä aseet on integroitu. MLU-on hanke ja prosessi jolla saavutetaan tietyt kyvyt, ei se välttämättä tarkoita että kaikki kyvyt hankitaan kaikkiin. Ilmapuolustus on koneiden varsinainen tehtävä kuitenkin ja muu on lisää.
JDAM:a ja JSOW:a ei varmaankaan edes tarvinnut varsinaisesti integroida Suomessa, jenkit olivat integroinnin jo tehneet omille koneilleen. Todennäköisesti käyttöönottoon riitti oikeiden softien lataus Suomen Horneteihin ja koeammunnat, joissa varmistettiin todellinen toimivuus.
No, minusta juuri tuo on integraatiota. Ainahan uusiin aseisiin liittyy jonkin verran testiä, koelentoja ja asennustöitä. Integraatio voi sitten olla syvä tai kevyempi.
 
Ei niin vähistä riitä kokeiltavaksi :D
Raytheonin verkkokaupasta saa helposti uusia, kunhan muistaa laittaa Paypal-tilille valtion mustan Amexin numeron... :cool:

JSOW-hankinta on minusta ollut vähän koe-erän tai pilotin oloinen. MLU:ssa luotiin valmius käytölle ja ostettiin pieni erä aseita, joita ei kuitenkaan riitä kuin toiminnan todentamiseen. Ehkä tällä haluttiin saada käyttökokemuksia ja jos kokemukset olisivat hyvät, aseita tilattaisiin lisää. Toinen mahdollisuus on, että Suomessa olisi ollut tavoitteena rypälekärkisten JSOW-A:den hankinta, joka sitten olisi mennyt puihin. JSOW-A olisi muutenkin hauska lisä työkaluvalikoimaan!

JDAM sen sijaan on peruskauraa ja ilmavoimat varmaankin hankkii näitä pikku hiljaa lisää. Hinta on niin halpa, että merkittävienkään määrien hankinta ei muodostane kynnystä.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä ei ota selvää. Mistään eri versioista ei ole kyse tietenkään, vaan siitä että mitkä aseet on integroitu. MLU-on hanke ja prosessi jolla saavutetaan tietyt kyvyt, ei se välttämättä tarkoita että kaikki kyvyt hankitaan kaikkiin. Ilmapuolustus on koneiden varsinainen tehtävä kuitenkin ja muu on lisää.

Aina voi kehitellä vaihtoehtoisia teorioita mutta en näe sillä saavutettavan mitään että JASSM-valmius olisikin asennettu vain osaan koneista. Se sotii myös vahvasti kaikkea ulos kerrottua vastaan. Jos koneessa on MLU2-paketti on siinä myös JASSM-valmius. Ja kaikissa Suomen Horneteissa on MLU2-paketti.

Mikään edellä mainituista ei tietenkään tarkoita etteikö niin silti voisi olla :D
 
Parasta olisi ollut aikanaan unohtaa Mig-21bis sekä DK-puolilaivueet ja lähteä viidenneksi silloiseen neljän maan kisaan jonka voitti F-16. Eihän se tietenkään olisi poliittisesti ollut mahdollista mutta noin niin kuin periaatteessa.

Ajatus Kekkoslovakian kansantasavallan osallistumisesta Naton yhteishankintaan vääntää aivojen huumorikeskuksen oikosulkuun. Eihän tuolloin päästetty edes Laukkasta lentämään F-5:llä.
Mutten tiedä olisiko tuo skaba muutenkaan sopinut meille. Nato-maat hakivat lähinnä edullista hävittäjäpommittajaa, Suomessa taas torjuntahävittäjää. Toisessa ketjussa olleessa Viggen.pdf:ssä oli muuten mainio yhteenveto tuosta kisasta Saabin näkökulmasta.

"Vaihtoehtoiset hankinnat" -ketjussa joskus pallottelin ajatusta että Satakunnan Lennoston Draken-hankinnan sijaan olisi tilattu uusi konetyyppi. Vakavin ehdokas olisi varmaan ollut Mirage 2000.
 
Ajatus Kekkoslovakian kansantasavallan osallistumisesta Naton yhteishankintaan vääntää aivojen huumorikeskuksen oikosulkuun. Eihän tuolloin päästetty edes Laukkasta lentämään F-5:llä.
Mutten tiedä olisiko tuo skaba muutenkaan sopinut meille. Nato-maat hakivat lähinnä edullista hävittäjäpommittajaa, Suomessa taas torjuntahävittäjää. Toisessa ketjussa olleessa Viggen.pdf:ssä oli muuten mainio yhteenveto tuosta kisasta Saabin näkökulmasta.

"Vaihtoehtoiset hankinnat" -ketjussa joskus pallottelin ajatusta että Satakunnan Lennoston Draken-hankinnan sijaan olisi tilattu uusi konetyyppi. Vakavin ehdokas olisi varmaan ollut Mirage 2000.

Olisi ollut mukava olla ns. kärpäsenä katossa kun tuota olisi totisella naamalla esitetty. Siinä olisi voinut mennä oikosulkuun huumorin lisäksi jonkun tahdistin...
 
Tällä kertaa toisin kuin Hornetin kanssa, Super Hornetteja ei ole Merijalkaväen käytössä.

Eikö merijalkaväellä ole vähän tapana saada ylijäämää laivastolta kuten lentokansalliskaartilla ilmavoimilta noiden omien hankintojen lisäksi?
 
SUU-63 ripustin on se mikä tulee siipeen kiinni ja noihin ei ole taidettu Suomessa kiinnittää suoraan muuta kuin polttoainesäiliöt. AMRAAMia varten ripustimen lisäksi käytetään laukaisinta/laukaisukiskoa (suomenkielinen termi?) johon voi asentaa kaksi ohjusta.

Kyllä niihin AMRAAM-tuplakiskoja on usein kiinnitelty, paljon löytyy videoita. Olen myös vierestä katsellut kun sellainen rullailee kovat päällä (ASEMin aikaan 2006).

Vanhastaan suomalaisissa Horneteissa on ollut yleensä yhdet sisemmät ripustimet käytössä, MLU2:n jälkeen näkyy enemmän koneita, joissa kaikki neljä. Tähän tarkoitukseen ilmeisesti siis ostettiin 32 lisäkappaletta noita ripustimia, eli 16 yhtäaikaiselle koneelle lisäripustimet. Jotenkin veikkaisin, että alkuperäisessä hankinnassa on ollut kaikille koneille yhdet ripustimet plus joukko ylimääräisiä. Mutta ei ilmeisesti 4x64kpl, kun niitä MLU:ssa ostettiin lisää.

Kymmenisen vuotta sitten PV:n edustaja sanoi eräässä tilaisuudessa, että tosipaikan tullen ilmaan laitetaan partioimaan koneita, joissa yksi lisäsäiliö ja kuusi AMRAAMia. Voi olla, että doktriinia on muutettu siten, että osa koneista (tai kaikki) tekevät pitempää partiota kahdella tai kolmella säiliöllä sekä ehkä noilla kuudella AMRAAMilla. Lentelevät nykyään enemmän raskailla säiliöillä kuin ennen; ehkä torjuntalentojen roolia on pienennetty arkikäytössä.
 
Liittyy väljästi Hornetiin joten uskaltaudun laittamaan tähän ketjuun.

Tampereella bongattu C-17

"Yhdysvaltojen Air Force-kone on Ilmavoimien viestinnän mukaan ”työjuhta”, jota käytetään laajasti maailmalla erilaisiin rahtikuljetuksiin." :unsure:
C-17 on aika yleinen vieras Suomessa, kaikki USA:n lähetystön tarvikkeet aina kuulakärkikynistä, Post-It -lapuista ja KFC-ateria-annoksista tuodaan USAF:n koneilla. Lähetystön lennot taidetaan tosin valtaosin lentää Helsinkiin eli ehkä tällä kertaa kyydissä oli jotain sotaisampaa...
 
C-17 on aika yleinen vieras Suomessa, kaikki USA:n lähetystön tarvikkeet aina kuulakärkikynistä, Post-It -lapuista ja KFC-ateria-annoksista tuodaan USAF:n koneilla.
Kuulostaa kalliilta, kun voisi paikan päältä hankkia toimistotarvikkeet, jne...
 
Kyllä niihin AMRAAM-tuplakiskoja on usein kiinnitelty, paljon löytyy videoita. Olen myös vierestä katsellut kun sellainen rullailee kovat päällä (ASEMin aikaan 2006).

Ilmeisesti en ollut kirjoittanut riittävän selkeästi, koska kommentoit.

Kyse oli SUU-63 ripustimesta ja siihen ei AMRAAMia taideta Suomessa kiinnittää (onko edes mahdollista?) vaan laukaisukisko (LAU-xxx) joka sekin taitaa koostua kolmesta osasta. Laukaisukiskoon tulee ohjus kiinni
 
Kuulostaa kalliilta, kun voisi paikan päältä hankkia toimistotarvikkeet, jne...
Et ole selväsi ollut jenkkien lähetystöissä vierailemassa. Siellä on aina se tuumakokoinen vesipostikin pihassa, joka on tuotu jenkeistä (ja johon ei paikallisen palokunnan letkut sovi). Korkeintaan bisset ostetaan paikallisesti, sekin vain äärimmäisessä hädässä.
 
Minulla on se käsitys, että JASSM -kyky on kaikissa Horneteissa. Itse ohjuksia on tarvetta vähemmän mutta valmiiksi on suunniteltu niiden täydennys. Meillä kun ei ole kuin yksi vihollinen ja myyvälle valtiolle sopii silloin hyvin se, että suomalaiset ovat eturivissä.

Jonkin verran jo varmempi tieto on, että kaikki pilotit ovat ilmasta-maahan koulutettu. Tämäkin tukee edellä mainittua.

Kahdenkeskisiä sopimuksia kyllä syntyy sitten kriisissä - kuten Saulikin kertoi.
 
Kyse oli SUU-63 ripustimesta ja siihen ei AMRAAMia taideta Suomessa kiinnittää (onko edes mahdollista?) vaan laukaisukisko (LAU-xxx) joka sekin taitaa koostua kolmesta osasta. Laukaisukiskoon tulee ohjus kiinni

Eikös SUU-63 ole se koko ripustin (pylon) runkoineen, ja siinä on standardi raskaan kuorman kiinnityslaite, johon ohjuskiskot yhdistävä keskikappale on kiinnitetty?
(vrt. http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=373960&sid=8b330a23040d6be2bb59829007199f1c#p373960)
The launcher is almost certainly a version of the LAU-127, .... The 127 is attached in pairs to a LAU-7 to attach to the full size pylons (SUU-63)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top