Kuka tuohon sitten uskoo? En minä ainakaan!
AEW-kone on edullisempi tietysti kuin täysi AWACS johtamiskyvyillä, mutta kyllä tiedustelu- ja tutkakoneet ovat kalleimmasta päästä ja selvästi hävittäjähinnan yläpuolella.
Esimerkkinä SAAB 340 + Erieye kaupat UAE:n 10 vuotta sitten:
In November 2009, Saab announced a 1.5 billion SEK (about $220 million) contract from the United Arab Emirates for 2 of its Saab 340 regional turboprops, equipped with Erieye active-array radars that can scan large airspace volumes, and with related command and control systems. The Saab 340 AEW contract also includes ground equipment, initial spares, and support services.
The UAE is just the latest buyer of Saab’s Erieye system.
December 30/16: Saab will provide maintenance and support services
for the Erieye early warning and control radar system it has sold to the UAE. Valued at $17.3 million, the two-year contract will cover support of Saab’s airborne 340 Erieye radar, Saab 340 aircraft and ground equipment. Speaking on the deal, Saab official Jonas Hjelm said the “agreement is a confirmation of our ability to deliver a comprehensive support solution over the product’s entire life cycle, during which we are able to guarantee availability for the customer.”
November 10/15: Saab has received an order for two additional Airborne Early Warning aircraft from the United Arab Emirates in a deal valuing $1.27 billion. The Swing Role Surveillance System (SRSR) will incorporate the company’s Erieye radar and other sensors aboard two Bombardier Global 600 business jet platforms. The UAE already operates two Saab Erieye-equipped AEW turboprop aircraft, ordered in November 2009 through a $220 million contract.
https://www.defenseindustrydaily.com/uae-buys-saabs-erieye-aewc-aircraft-05951/
https://www.defensenews.com/global/...leye-plane-for-uae-will-be-ready-next-spring/
Kun selailee noita lähteitä ja linkkejä niin selviää että miksi tuo Saabin tarjous on epäilyttävän halpa. UAE:n kolme Global E:ä maksoivat kaikkineen 1,27 miljardia USD. Eli karkeasti +400 miljoonaa/kone. Tietenkin koneiden kykyjä ei tiedetä ja suorituskyky on skaalattavissa, joten elektroniikka on se joka noissa maksaa. Meille todennäköisesti tarjottaisiin karvalakkiversiota, johon päivitykset olisivat tähtitieteellisen korkeita. Jos tuo 2009 kauppa UAE:n edeltävän Erieye+Saab 340 osalta pitää kutinsa, sen perushinta olisi vielä jotenkin handlattavissa eli 220 milj. USD kahdesta koneesta. Ruotsihan käyttää varmaan näitä samoja nimellä Argus100. Sensijaan perus- Erieyen tukisopimus kahdelta vuodelta maksoi UAE:lle yli 17 milj. USD.
Eli voidaan hyvällä syyllä skipata koko tutkakonejekutus, koska sellaisten käyttöön meillä ei valitettavasti ole rahoja. Todennäköistä on että Globaleyellä yritetään houkutella suomi tekemään todellakin ylikalliit kaupat Gripenistä. Mitenkään en usko että Globaleye (Erieye-ER tutkalla) olisi ainakaan edullisempi G550/ Global 6000 alustalla kuin Saab 340.
Global 6000 koneen perushinta on pelkästään 62 miljoonaa ja se on pieni osa tutkakoneen hinnasta.
https://www.businessinsider.com/bombardier-global-6000-private-jet-tour-2018-7?r=US&IR=T
Nimenomaan näyttää siltä että täysillä kyvyillä uusi kone on todella suolainen, mutta onhan yhteen koneeseen ängetty melkoinen määrä sensoreita ja kykyä valvoa melkein kaikkea mahdollista.