Eiköhän siihen reaalipolitiikkaan kuulu myös tarpeettomien sopimussakkojen välttäminen, siis siitä aiheutuvien ettei välitettäisikään ollenkaan kilpailutuksen lopputuloksesta. Aika vaikea on myöskään uskoa ettei kilpailutusprosessissa olisi ollenkaan sopimussakkoja ottaen huomioon miten kalliiksi prosessi tarjokkaille tulee. Lisäksi täytyy huomioida tarjokkaille maksettavien sopimussakkojen lisäksi EU-tason kilpailulainsäädäntö, ja sen mahdollisesta törkeästä rikkomisesta aiheutuvat seuraamukset. Eivät ihan mitättömät nekään reaalipolitiikan näkökulmasta. Eduskunnan ja hallituksen valta ei nykyään ole sama kuin se oli DX hankkeen aikaan, vaan Suomi on jo EU:hun liittyessään sitoutunut siihen että EU-tason lainsäädäntö on kotimaisen yläpuolella eikä siinä ole mitään tulkinnanvaraa eduskunnallakaan, ellei ensin erota EU:sta, mikä taas ei olisi reaalipolitiikkaa nykyisessä poliittisessa tilanteessa.
Lisäksi tulee huomioida että hallituksella on jo eduskunnan valtuudet toteuttaa HX-hankinta, eli se voi tehdä juridisesti Suomea sitovan ostopäätöksen ilman enempiä lupia eduskunnalta. Mikäli eduskunta päättäisi ettei halllitus nauti enää eduskunnan luottamusta pitäisi sen silloin tehdä ko päätös jo ennen hankintaa, sen jälkeen sillä ei enää voitaisi muuttaa jo tehtyä hallituksen päätöstä.